Αν υπάρχει κάτι που ξέρουμε για τις διαμάχες και τις συγκρούσεις, είτε αυτές γίνονται στο γραφείο είτε έξω από αυτό, είναι ότι οι θυμωμένοι άνθρωποι συχνά ψάχνουν λόγους για να παραμείνουν θυμωμένοι.

Σπάνια κάποιος που έχει νευριάσει ή θυμώσει θα έρθει και θα πει: «Ξέρεις, αντί να είμαι θυμωμένος, θα σε κοιτάξω και θα σκεφτώ όλους τους λόγους για τους οποίους σε εκτιμώ». Αυτό θα ήταν υπέροχο, σωστά; Αντ’ αυτού, ένας θυμωμένος άνθρωπος θα θυμηθεί κάτι που τον πλήγωσε και τον πονά ακόμα ή κάτι που γνωρίζει ότι θα φέρει σε δύσκολη θέση όποιον έχει απέναντί του.

Γιατί ακριβώς συμβαίνει αυτό; Σύμφωνα με τον ψυχολόγο Harry Mils, ο θυμός ορίζεται ως «συναισθήματα πόνου σε συνδυασμό με σκέψεις που προκαλούν θυμό», οι οποίες μερικές φορές παρακινούν το άτομο να αμυνθεί, επιτιθέμενο στον στόχο του. Αυτό του επιτρέπει να αισθάνεται δικαίωση για το θυμό του.

Μια μελέτη του 2013 με τίτλο «Διαχείριση Συγκρούσεων: Δύσκολες Συζητήσεις με Δύσκολους Ανθρώπους», που διεξήχθη από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν, διαπίστωσε ότι είναι σημαντικό να διατηρείτε ένα «ασφαλές περιβάλλον» όταν βρίσκεστε στη μέση μιας διαφωνίας. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Να προσπαθείτε να κάνετε ανοιχτές ερωτήσεις που θα οδηγήσουν σε ένα κοινό έδαφος συμφωνίας και να χρησιμοποιείτε εκφράσεις που περιλαμβάνουν τη λέξη «εγώ», χωρίς να προσπαθείτε να κατηγορήσετε τους άλλους για παλαιότερες συμπεριφορές ή καταστάσεις που σας πλήγωσαν.

Με λίγα λόγια για να εκτονώσετε μια διαφωνία, αποφύγετε να «τσιμπήσετε το δόλωμα» και να επιτρέψετε στο άλλο άτομο να εδραιώσει και να δικαιώσει τον θυμό του.
Μπορείτε για παράδειγμα να πείτε: «Θα ήθελα να επικεντρωθούμε σε όλα τα πράγματα στα οποία συμφωνούμε» ή «Νομίζω συμφωνούμε σε πολλά σημεία, ας εστιάσουμε σε αυτά για αρχή».

via GIPHY

 

Γιατί λειτουργεί

Αυτή η πρόταση έχει αρκετά οφέλη. Πρώτον, εξασφαλίζει ότι δεν θα παρασυρθούμε στο να παρατείνουμε τη διαμάχη. Όταν αναγκάζουμε τον εαυτό μας να αναζητήσει περιοχές συμφωνίας, αλλάζει ο τρόπος σκέψης μας. Μετακινούμαστε από το να βλέπουμε το άτομο ως εχθρό στο να το βλέπουμε ως κάποιον που δεν είναι και τόσο διαφορετικός από εμάς.

Δεύτερον, στερούμε από το θυμωμένο άτομο την ικανότητα να λαμβάνει περισσότερη τροφή για τον θυμό του. Όλοι έχουμε συναντήσει άτομα που είναι σε κακή διάθεση και απλώς ψάχνουν για καυγά με οποιονδήποτε. Αλλά όταν υποδεχόμαστε τις προκλήσεις τους με ένα χαμόγελο και την επιθυμία για συμφωνία, καθιστούμε τον εαυτό μας ένα πολύ απωθητικό στόχο.

Τρίτον, αν κάποιος από έξω τύχει να παρακολουθεί, φαίνεται ότι είμαστε το ευχάριστο, ώριμο, συνεργατικό και λογικό μέρος. Ο θυμός δεν είναι κολακευτικός, ειδικά στο επαγγελματικό περιβάλλον, και αναπόφευκτα θα βλάψει τη φήμη μας. Αλλά αν φαινόμαστε ως το άτομο που μπορεί να ηρεμήσει τα πνεύματα, που καταλαγιάζει θυμό, θα κερδίσουμε την εμπιστοσύνη και των συναδέλφων και των προϊσταμένων μας. Και πολύ περισσότερο την ψυχική μας ηρεμία.

Υπάρχει πάντα ένα κοινό έδαφος

Ωστόσο, αν αισθάνεστε ότι βρίσκεστε σε μια κατάσταση όπου δεν μπορεί να βρεθεί καμία συμφωνία προσπαθήστε να κοιτάξετε ξανά τα δεδομένα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ακόμη και στις πιο διχαστικές καταστάσεις, υπάρχει η δυνατότητα συμφωνίας.

Αν δύο στελέχη είναι σε σφοδρή διαφωνία για το αν πρέπει να αναπτυχθεί η εταιρεία οργανικά ή μέσω εξαγορών, και οι δύο συμφωνούν ότι η εταιρεία πρέπει να αναπτυχθεί. Αν ένα ζευγάρι τσακώνεται επειδή ο ένας πιστεύει ότι ο άλλος ξοδεύει πάρα πολλά χρήματα για κάτι που ο άλλος θεωρεί περιττό έξοδο, και οι δύο συμφωνούν στην ανάγκη να διασφαλίσουν το οικονομικό τους μέλλον. Μπορεί να χρειαστεί λίγη εξάσκηση για να βρίσκετε παντού το κοινό έδαφος, αλλά υπάρχει και όλα ξεκινούν με μία απλή πρόταση: «Ας δούμε πού συμφωνούμε πρώτα».

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below