Οι σκηνοθέτες και παραγωγοί 20 ταινιών, από τις 23 συνολικά που επρόκειτο να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής για την εκπροσώπηση της Ελλάδας στα βραβεία Όσκαρ, αποσύρονται μετά το κλίμα έντασης που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία 24ωρα ανάμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού και την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και τα κινηματογραφικά σωματεία με αφορμή τη συγκρότηση της κριτικής επιτροπής.
Στην επιστολή που απέστειλαν προς την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, και τον αρμόδιο για την διαδικασία, νέο υφυπουργό Πολιτισμού, υπεύθυνο για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα, η οποία συνοδεύεται από 33 υπογραφές, μεταξύ των οποίων και αυτές των σκηνοθετών Περικλή Χούρσογλου, Αλέξανδρου Βούλγαρη, Σοφίας Έξαρχου, Αθηνάς Τσαγγάρη, Ρένου Χαραλαμπίδη και Ελίνας Ψύχου, αναφέρεται πως έχουν γίνει «παρεμβάσεις που δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας» εξ ου και -όπως δηλώνουν – αναγκάζονται αποσύρουν τις ταινίες τους. Να σημειωθεί πως ένα από τα μέλη της επιτροπής, η σκηνοθέτις Ασημίνα Προέδρου, παραιτήθηκε από τα καθήκοντά της.
Σε ανακοίνωση – απάντηση που εξέδωσε ο Ιάσων Φωτήλας, μετά τις σχετικές ανακοινώσεις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και των κινηματογραφικών σωματείων, επισήμαινε πως «πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το νόμο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τη Διαύγεια» αλλά και ότι «για το θέμα της εκ παραδρομής της δήθεν απόφασης έχουν ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ» αφήνοντας να εννοηθεί πως ένας υπάλληλος πήρε αυτοβούλως την πρωτοβουλία να κάνει τις επικοινωνίες χωρίς να έχει λάβει την απαραίτητη έγκριση του αρμόδιου υφυπουργού.
Ολόκληρη η απάντηση του Ιάσωνα Φωτήλα:
«Το Υπουργείο Πολιτισμού, παγίως, αντιμετωπίζει με διαφάνεια και σοβαρότητα τον ύψιστο θεσμό στον χώρο του κινηματογράφου, των βραβείων Oscar Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
»Αναφορικά με την επιστολή σας και τα ερωτήματά σας, που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σχετικά με τη σύσταση της επιτροπής για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας, σας ενημερώνουμε:
»Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές διαδικασίες και μάλιστα με υψηλού επιπέδου εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.
»Πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το νόμο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, με μία απλή σας αναζήτηση.
»Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η επιλογή των μελών της επιτροπής για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία Oscar Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό. Έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας.
»Σημειώνεται ότι για το θέμα της “εκ παραδρομής” της δήθεν απόφασης, έχουν ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ».
Ολόκληρη η επιστολή για την απόσυρση των 20 ταινιών:
«Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2024
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,
Οι παρακάτω υπογράφουσες και υπογράφοντες, σκηνοθέτες και παραγωγοί κινηματογραφικών ταινιών που έχουμε υποβάλει τη συμμετοχή της ταινίας μας στη διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία Oscar στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους – διαδικασία που καθορίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις – με λύπη μας διαπιστώνουμε μια σειρά από παρεμβάσεις κατά τη συγκρότηση της επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει ποια ταινία θα επιλεχθεί.
Παρεμβάσεις που δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας.
»Ως εκ τούτου αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του, και αναγκαζόμαστε να αποσύρουμε τις ταινίες μας από την ως άνω διαδικασία.
»Συγκεκριμένα, στις 11 Αυγούστου 2024 εστάλησαν από το ΥΠΠΟ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι σύνδεσμοι των ταινιών μας (vimeo link κ.λ.π.) σε τουλάχιστον τέσσερις επαγγελματίες του κινηματογράφου, με τις οποίες και τους οποίους είχε προηγηθεί επικοινωνία εκ μέρους του ΥΠΠΟ, για να τους προταθεί η θέση του προέδρου και των μελών της επιτροπής που θα γνωμοδοτούσε για την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία Oscar, θέση που οι εν λόγω επαγγελματίες αποδέχτηκαν. Δύο μέρες μετά, στις 13 Αυγούστου 2024, τα συγκεκριμένα μέλη της επιτροπής έλαβαν νέο γραπτό μήνυμα με το οποίο το ΥΠΠΟ τα ενημέρωνε πως τελικά δε θα είναι μέλη της επιτροπής, χωρίς να τους εξηγούνται οι λόγοι του μη ορισμού τους εν τέλει. Την ίδια ημέρα, λίγες ώρες μετά, στη Διαύγεια του ΥΠΠΟ αναρτήθηκε η απόφαση συγκρότησης της επιτροπής, χωρίς φυσικά τη συμμετοχή καμίας και κανενός από τις/τους συγκεκριμένες/νους τέσσερις επαγγελματίες.
»Οι παραπάνω ανεύθυνοι και πρόχειροι χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠΠΟ εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών. Θυμίζουν, δε, τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς.
»Επιπλέον, στέλνοντας το ΥΠΠΟ τους συνδέσμους των ταινιών μας σε άτομα που – για άγνωστους λόγους – δεν συμπεριέλαβε τελικά στην επιτροπή, αντί να προστατεύσει – ως όφειλε – την πνευματική μας ιδιοκτησία, την οποία όλες και όλοι εμείς του εμπιστευτήκαμε, τη μεταχειρίστηκε με τρόπο παράνομο, ανεύθυνο και προσβλητικό για τους δημιουργούς υπό όποια ιδιότητα (σκηνοθέτες και παραγωγοί).
»Οι απορίες είναι εύλογες: Τι μεσολάβησε ανάμεσα στην πρόταση που έγινε στις/στους συγκεκριμένες/νους επαγγελματίες να αναλάβουν τις θέσεις του προέδρου και των μελών της επιτροπής (πρόταση που επισφραγίστηκε γραπτά με την αποστολή των συνδέσμων των ταινιών μας) και στον εν τέλει μη ορισμό τους; Τι είναι αυτό που οδήγησε στις συγκεκριμένες ανορθόδοξες και πρωτοφανείς ενέργειες;
»Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθούνται για την συγκρότηση της επιτροπής και αν ναι, αυτές οι διαδικασίες ακολουθήθηκαν ή όχι;
»Επισημαίνουμε, τέλος, πως η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας.
»Αξίζει σε όλες και σε όλους μας –αλλά και στο ίδιο το ΥΠΠΟ– κάτι καλύτερο απ’ όλα αυτά.
Αλφαβητικά οι υπογράφουσες και υπογράφοντες, δημιουργοί των 20 ταινιών που αποσύρονται από την έως άνω διαδικασία (από τις συνολικά 23 που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ, όπως η λίστα είχε δημοσιευθεί στον ημερήσιο τύπο):
Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας «Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα»)
Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών «Ο τελευταίος ταξιτζής» & «Πολύδροσο»)
Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας «Μέντιουμ»)
Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας «Νυχτερινός εκφωνητής»)
Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας «Embryo Lavra Butterfly»)
Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας «Πολύδροσο»)
Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας «Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα»)
Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας «Animal»)
Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας «Animal»)
Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας «Tranzit»)
Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας «Avant-Drag!»)
Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας «Μέντιουμ»)
Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας «Dolls of Dresden»)
Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν»)
Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν»)
Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας «Μέντιουμ»)
Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας «Άκουσε με»)
Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας «Ο τελευταίος ταξιτζής»)
Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας «Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα»)
Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας «Η μητέρα του σταθμού»)
Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας «Ο τελευταίος υπνοβάτης»)
Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας «Άκουσε με»)
Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας «Εξέλιξη»)
Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας «Ladies in waiting»)
Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας «Dolls of Dresden»)
Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας «Επιχείρηση άστρο»)
Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας «Κουραμπιέδες με χιόνι»)
Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας «Ladies in waiting»)
Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας «Η μητέρα του σταθμού»)
Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας «Νυχτερινός εκφωνητής»)
Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας «Εξέλιξη»)
Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά»)»
Πηγή: protothema.gr