Η κρίση που προκάλεσε η εξάπλωση τoυ COVID-19 έχει φέρει αρκετές αλλαγές στην καθημερινότητα μας, με τον τρόπο σκέψης και δράσης μας να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες. Mεταξύ άλλων σίγουρα επιταχύνθηκε και η ψηφιακή “μετανάστευση”. Υπάρχει μια στροφή όλων μας προς το διαδίκτυο για καλύτερη επικοινωνία αλλά πραγματοποιείται μία ευρύτατη ψηφιακή αλλαγή, σε γενικά πλαίσια. Εταιρείες και οργανισμοί, οι οποίοι καθυστερούσαν συγκεκριμένες διαδικασίες, τις επιτάχυναν κυρίως μέσα στην καραντίνα, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Όλο αυτό όμως κρύβει και πολλές απάτες. Η Διευθύντρια του CSIi, Κέλλυ Ιωάννου περιγράφει στο marieclaire.gr τις περιπτώσεις αποπλάνησης, που έφερε ο κορωνοϊός στο διαδίκτυο.
“To σίγουρο είναι ότι ο κορωνοϊός έχει φέρει κατακόρυφη αύξηση των fake news, τα οποία μπερδέυονται πάρα πολύ και με τα online spams. Kαι τι εννοώ μπερδεύονται; Π.χ μπορεί να σου ερχόταν μια είδηση σε email ότι ανακαλύφθηκε το εμβόλιο για τον κορωνοϊό και στη συνέχεια εσύ να πατούσες το συγκεκριμένο link κι αυτό να σου μόλυνε τον υπολογιστή με ένα κακόβουλο λογισμικό.
Επίσης υπάρχει μεγάλη άνοδος στις απάτες που αφορούν στο e commerce, δηλαδή στήθηκαν πάρα πολύ γρήγορα πολλά ψεύτικα e shops, ειδικά κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Στην Ελλάδα ο κόσμος δεν ήταν εξοικειωμένος με το ηλεκτρονικό εμπόριο, ξεκίνησε να κάνει αγορές και να βάζει τα στοιχεία της πιστωτικής ή χρεωστικής του κάρτας ανεξέλεγχτα, δίχως να γνωρίζει για προπληρωμένες κάρτες, ούτε για τις πύλες πληρωμών… Άρα σε αυτού του είδους τις απάτες υπήρξε μεγάλη άνοδος κι επίσης σε ό,τι είχε να κάνει με τις τράπεζες.
Καθημερινά έχουμε καταγγελίες και είχαμε βγάλει και ανακοίνωση για κάποια email που έρχονται σε χρήστες μετο πρόσχημα ειδοποίησης λήξης του λογαριασμού τους, κανονικά με τα λογότυπα των τραπεζών. Φυσικά υπήρχε link ώστε να πατήσει για να επανενεργοποιήσει το λογαριασμό του και ακόμη και ο πιο “ψαγμένος” χρήστης μπορούσε να πέσει στην παγίδα. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με το Netflix ή οποιαδήποτε πλατφόρμα. Π.χ το email μπορεί να λέει: “έχει λήξει η συνδρομή σας, πατήστε εδώ” και στη συνέχεια ζητάνε στοιχεία.”
Σίγουρα επιστροφή στην κανονικότητα που γνωρίζαμε δεν θα υπάρξει, αλλά μπορούμε κι επιβάλλεται να χτίσουμε άμυνες στα νέα δεδομένα.