Ο οίκος Balenciaga ίσως ήλπιζε πως με τη δημόσια συγγνώμη θα κατεύναζε τα πνεύματα, αλλά μάλλον το αντίθετο συμβαίνει. Όσο περνάνε οι ώρες το hashtag #cancelbalenciaga δυναμώνει. Προϊόντα και αξεσουάρ του πολυτελούς οίκου μόδας Balenciaga που έχουν χρυσοπληρωθεί, καταλήγουν στην πυρά.
@singlemomattorney Disgusted with everything else that has come to light since the release of their campaign #cancelbalenciaga #momsoftiktok #balenciaga ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs – Skittlegirl Sound
Ο θυμός που ξεχειλίζει στα social media αποτυπώνεται στο hashtag που έχει πάρει φωτιά και συνεχίζει να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των trends. Μόνο στο TikTok έχει πάνω από 33 εκατομμύρια προβολές, με το Twitter να ακολουθεί.
What are celebrities doing to and with their kids if they accept #BalenciagaGroomers #CancelBalenciaga @Beyonce @sc
You having blood facials and shit now too?!?😒💀👺🤡 https://t.co/L7YPqofh7z— EarthyBlue (@earthy_blue) November 30, 2022
Why are you silent? @Beyonce @Adele @ladygaga @MileyCyrus @DojaCat @selenagomez @taylorswift13 @DUALIPA @salmahayek et al. ⁉️⁉️⁉️⁉️ Speak up ‼️ It’s a good time to tell us what you think. Then it may be too late. #BalenciagaGate #CancelBalenciaga #BalenciagaGroomers #Balenciaga https://t.co/FIsEeTwoJ5
— gudmav (@gudmav) November 30, 2022
Kim Kardashian faces FURY over pics of North wearing leather covering https://t.co/ux0kk7a1VZ via @Femail
— Sweet Nothings (@SweetNo77584967) November 30, 2022
La cinta amarilla policial y esos dibujos turbios, Balenciaga y sus insinuaciones dan asco, son unos perturbados.
#protectthechildren #protectthekids #cancelbalenciaga #BalenciagaGate #BalenciagaGroomers #balenciaga #KimKardashian pic.twitter.com/piSeJHz91m
— Elena Catalán (@ElenaCataln4) November 30, 2022
Όλα ξεκίνησαν με μία αδικαιολόγητη επιλογή καμπάνιας, στην οποία μικρά παιδιά των τριών και τεσσάρων ετών πόζαραν, κρατώντας κούκλες ντυμένες σαδομαζοχιστικά.
Μετά τον αρχικό αιφνιδιασμό, όλοι παρατήρησαν με μεγαλύτερη προσοχή. Εντόπισαν στο πλάνο διασκορπισμένα και στρατηγικά τοποθετημένα έγγραφα, σχετικά με τους νόμους για την παιδική πορνογραφία.
Το ζήτημα συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στη δημόσια σφαίρα, με την εταιρεία να ζητάει συγνώμη, αλλά η μεταμέλειά της αυτή δεν μοιάζει να γίνεται δεκτή από τους περισσότερους.
Ψάχνουν να δουν ποιος φταίει
Δύο εβδομάδες μετά την κυκλοφορία της καμπάνιας, αλλά και μία σειρά από όχι και τόσο πειστικών απολογιών στο Instagram, ο οίκος μόδας αναγκάστηκε να εκδώσει μια δήλωση όπου παραδέχτηκε «μια σειρά από σοβαρά λάθη για τα οποία η Balenciaga αναλαμβάνει την ευθύνη». «Θέλουμε να μάθουμε από τα λάθη μας και να εντοπίσουμε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συνεισφέρουμε», ανέφερε η δήλωση. Ο Ιταλός φωτογράφος Gabriele Galimberti, ο οποίος ανέλαβε να φωτογραφίσει τις καμπάνιες, τοποθετήθηκε, ουσιαστικά κατηγορώντας τον οίκο Balenciaga.
«Δεν είχα το δικαίωμα να επιλέξω με κανέναν τρόπο ούτε τα προϊόντα, ούτε τα μοντέλα, ούτε τον συνδυασμό τους. Ως φωτογράφος, μου ζητήθηκε μόνο και μόνο να απαθανατίσω τη δεδομένη σκηνή και να τραβήξω τις λήψεις σύμφωνα με το στιλ μου. Ως συνήθως, η διεύθυνση της καμπάνιας και των γυρισμάτων δεν είναι στα χέρια του φωτογράφου».
Από την πλευρά της, η εταιρεία επιχειρεί να ρίξει την ευθύνη στον διαφημιστικό κολοσσό, North Six. Ο τελευταίος ξεκαθάρισε ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση απλά διαχειρίστηκε τα οικονομικά και την παραγωγή. Εξάλλου, σχεδόν όλοι όσοι γνωρίζουν πώς λειτουργεί η μόδα, αρνούνται, να πιστεψουν ότι μία διαφημιστική εταιρεία λειτούργησε κατά το δοκούν.
«Απλά δεν λειτουργούν έτσι τα πράγματα. Όλα εγκρίνονται και προ εγκρίνονται, ενώ στην συγκεκριμένη περίπτωση το όραμα ανήκε αποκλειστικά στην Balenciaga», σχολίασε στους New York Times ένα στέλεχος της Vogue.
Γυρνούν την πλάτη τους στον οίκο και οι σταρ
Ο ένας μετά τον άλλον σταρ, ηθοποιοί, τραγουδιστές αποστασιοποιούνται, γυρνώντας την πλάτη τους στην εταιρεία. Ακόμα και η πιο γνωστή θαυμάστριά της Balenciaga και μέχρι σήμερα επί πληρωμή εκπρόσωπός τους Κιμ Καρντάσιαν, αναγκάστηκε να προβεί σε μία δήλωση.
«Επί του παρόντος επανεξετάζω τη σχέση μου με την εταιρεία, βασιζόμενη στην προθυμία τους να αποδεχτούν την ευθύνη για κάτι που δεν θα έπρεπε ποτέ να ξεκινήσουν» και «τις ενέργειες που περιμένω να τους δω να κάνουν για την προστασία των παιδιών». Οι θαυμαστές της δεν έμειναν ικανοποιήμενοι, κατηγορώντας την για μισόλογα και υπεκφυγές.
Πολιτικές διαστάσεις
Η υπόθεση αυτή έχει λάβει και πολιτικές διαστάσεις. Συντηρητικά Μέσα Ενημέρωσης, δημοσιογράφοι και πολιτικοί κάνουν λόγο για οργανωμένη επιχείρηση σεξουαλικοποίησης των ανήλικων παιδιών και προώθηση της παιδεραστίας.
Ακόμα και οι πιο ψύχραιμοι, όμως, αναγνωρίζουν ότι το συγκεκριμένο περιστατικό αποτέλεσε μία σπίθα που μετατράπηκε σε πυρκαγιά. Οι καταναλωτές έβαλαν την δική τους κόκκινη γραμμή, αρνούμενοι να λειτουργήσουν ακόμα μία φορά ως παθητικοί αποδέκτες της μόδας και του μάρκετινγκ που τους σερβίρουν.
Μικρομεσαίοι παίκτες της μόδας κάνουν λόγο για μία σαθρή βιομηχανία που οφείλει να αναθεωρήσει τις πρακτικές της. Κανείς δεν γνωρίζει που θα καταλήξει η μπίλια. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο άνθρωπος που τα τελευταία χρόνια απογείωσε τον οίκο ως καλλιτεχνικός διευθυντής του με μια σειρά από προκλητικές επιλογές με πολιτικό συμβολισμό, όπως το πρόσφατο “show λάσπης” για την Ανοιξη του 2023, έχει να αντιμετωπίσει μία πρωτοφανή καταιγίδα. Ο Demna Gvasalia δεν αναμένεται να ορθοποδήσει σύντομα.