Πρώτη καλεσμένη στο Utopia “Fashion Matters” του Marie Claire ήταν η Oρσαλία Παρθένη, καλλιτεχνική διευθύντρια του ιστορικού ελληνικού οίκου Parthenis, ο οποίος έχει μια μακριά παράδοση στην απελευθέρωση του σώματος μέσα από διαχρονικές, απλές και avant garde γραμμές από την ίδρυσή του το 1970 έως σήμερα.
Στο Utopia “Fashion Matters”, το Marie Claire και η διευθύντριά του σε ρόλο curator Γαλάτεια Λασκαράκη, εξερευνά τη στενή σχέση μόδας και γυναικείας ενδυνάμωσης, μέσα από τους πιο εμβληματικούς και επαναστατικούς σταθμούς στην ιστορία του στυλ, με επιλογές από τα καταστήματα του Golden Hall και η συζήτηση ανάμεσα στην Ελληνίδα σχεδιάστρια και την δημοσιογράφο κινήθηκε και γύρω από αυτό το θέμα. Έχει στο μυαλό της μια χειραφετημένη γυναίκα όταν σχεδιάζει; «Καταρχήν δεν έχω στο μυαλό μου μια γυναίκα αλλά ένα άτομο. Σίγουρα ένα άτομο σε διαρκή κίνηση. Όμως τα ρούχα δεν έχουν πια να δώσουν μια ταυτότητα φύλου στο άτομο που τα φοράει», λέει η Ορσαλία –εξάλλου το χαρακτηριστικό στυλ Parthenis είναι αναμφισβήτητα η καθιέρωση μιας unisex, ευέλικτης γκαρνταρόμπας.
«Πολλοί κοινωνικοί κανόνες άδικοι για τις γυναίκες είχαν παγιωθεί και μέσω της μόδας, κανόνες που είχαν να κάνουν με την «κατωτερότητα» του γυναικείου φύλου απέναντι στο ανδρικό», προσθέτει.
«Οι γυναίκες είχαν μάθει να είναι τα όντα, τα αντικείμενα που οι άλλοι τα κοιτάζουν, οπότε συχνά έλεγαν αυτό που είχαν να πουν μέσα από την εικόνα, μέσα από αυτά που φορούσαν, επομένως, ναι η μόδα έπαιξε ρόλο σε αυτό», λέει αναφερόμενη στον ρόλο που έπαιξε η μόδα στο γυναικείο κίνημα, ήδη από την εποχή των Σουφραζετών.
Η πανδημία έφερε νέες προκλήσεις και βάρη στην ζωή των γυναικών, που επωμίζονται μεγάλο μέρος της φροντίδας της οικογένειάς τους. Πώς έχει επηρεάσει τη δική της και τον τρόπο που σχεδιάζει;
«Έτσι κι αλλιώς τα ρούχα μου ήταν εύκολα ρούχα, ακόμη και τα βραδινά, οπότε η πανδημία δεν άλλαξε πολύ τη δική μου δουλειά», μας απαντά. «Σίγουρα πλέον τώρα που πολύς κόσμος δουλεύει από το σπίτι, επικεντρώνεται στο να είναι κομψός από τη μέση και πάνω για τις zoom συσκέψεις του! Από την άλλη, για να φτιάξουν την διάθεσή τους, θέλουν να είναι περιποιημένοι και ευπαρουσίαστοι και να συνεχίζουν να έχουν τον ρόλο που είχαν στη δουλειά τους».
Από τα παγκόσμια κινήματα αυτή τη στιγμή στον κόσμο της μόδας, ποιο την εκφράζει;
«Πάντα με εκφράζει ο μινιμαλισμός και τώρα είναι πάλι πάρα πολύ επίκαιρος. Ζούμε σε μια στιγμή της ιστορίας με πολλές αναταραχές και κινήματα, #metoo, #blacklivesmatter, οπότε σίγουρα ο μινιμαλισμός έφερε την ισότητα στη μόδα, σε αντίθεση με τον μαξιμαλισμό που συνδέεται με την υψηλή ραπτική την οποία λίγοι μπορούν να έχουν. Ενώ ένα T-shirt (ανεξάρτητα εάν κοστίζει 300 ευρώ ή 10 ευρώ) λειτουργεί και σαν στολή που ενοποιεί τις κοινωνικές τάξεις, τα φύλα, τις διαφορές στους ανθρώπους. Ο μινιμαλισμός είναι η δημοκρατία της μόδας».
Παράλληλα, η Ορσαλία Παρθένη τόνισε ότι η παρούσα κατάσταση μας έκανε να στραφούμε στην ουσία: «Στρεφόμαστε στην ουσία και στην ποιότητα. Η μαζική μόδα δεν έχει διάρκεια ζωής. Μπορούμε να επενδύσουμε σε κάποια πράγματα που είναι ποιοτικά και μπορεί να είναι λίγο πιο ακριβά, αλλά διαρκούν».
Η βιωσιμότητα είναι κάτι που την απασχολεί όχι μόνο στη μόδα αλλά και στην ζωή:
«Να σκεφτόμαστε πριν καταναλώσουμε, να μην πετάμε εύκολα, να το δίνουμε στην επόμενη γενιά, με χαρά και όχι ως second hand». Η μόδα έχει σημασία, όπως υπογραμμίζει ο τίτλος Utopia “Fashion Matters” του Marie Claire, διότι μας βοηθά να εκφραστούμε και να διεκδικήσουμε.
Ποια είναι η σημασία της μόδας για την Ορσαλία Παρθένη;
«Η μόδα είναι εφήμερη το ίδιο και το πέρασμά μας από τον κόσμο, αλλά αν το σκεφτείς, όλοι προσπαθούμε να αφήσουμε το αποτύπωμά μας και η μόδα μας βοηθάει να κάνουμε αυτό το statement στη διάρκεια της ζωής μας. Όταν αναπολούμε το παρελθόν, λέμε «να για δες τι φορούσα την δεκαετία του 80 που έκανα αυτό, και τι φορούσα στα 90s που ήθελα να εκφραστώ έτσι κλπ. Η μόδα αποτυπώνει αυτά που ζούμε και αυτό που θέλουμε να είμαστε».
Δες τη συνέντευξη