To 3o Marie Claire Power Trip έγινε την Τετάρτη 13 Οκτωβρίου στο Grecotel Cape Sounio, με γυναίκες από τον χώρο της πολιτικής, των επιστημών, της τεχνολογίας, των MME, των τεχνών και του πολιτισμού να ενώνουν τις φωνές τους, συζητώντας για τις καινοτομίες, τα επιτεύγματα των γυναικών, τις νέες ευκαιρίες και τις διεκδικήσεις των γυναικείων κινημάτων στον 21ο αιώνα.
Η Μίνα Γκάγκα, αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, βουλευτής Σύριζα και τομεάρχης Εργασίας, η Εύα Καϊλή, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και πρόεδρος της Επιτροπής για το Μέλλον της Επιστήμης και της Τεχνολογίας (STOA), και η Mαίη Ζαννή, πρόεδρος και συνιδρύτρια Women Act, μίλησαν για την ορατότητα και την επιρροή των γυναικών στην πολιτική, από την υποψηφιότητα ώς την εκλογή και τις θέσεις εξουσίας. Συντόνισε η Γαλάτεια Λασκαράκη, editor-in-chief του Marie Claire Greece.
«Από την εποχή που θυμάμαι τον εαυτό μου μικρή συζητάμε για το πώς θα βάλουμε περισσότερες γυναίκες στην πολιτική» σχολίασε η Γαλάτεια Λασκαράκη. «Στην τρίτη δεκαετία του εικοστού πρώτου αιώνα, είναι ένα ερώτημα που κανονικά δεν θα έπρεπε να απευθύνουμε ακόμα στον εαυτό μας, στους άντρες, σε αυτούς που μας κυβερνούν».
«Είμαστε μακριά από την ισότιμη αντιμετώπιση της γυναίκας στην Ιατρική. Παρόλο που ξεκινάμε από την αναλογία 50-50 ανάμεσα στα κορίτσια και τα αγόρια, όσο προχωράμε προς τα πάνω βλέπουμε λιγότερες γυναίκες σε διευθυντικές θέσεις κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την Ελλάδα. Στην Αμερική, στις ιατρικές σχολές το 9-16% των διευθυντών είναι γυναίκες» επισήμανε η Μίνα Γκάγκα. Η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας πιστεύει σύμφωνα με τις μελέτες ότι δεν είναι τόσο οι οικογενειακές ευθύνες που κρατούν πίσω τις γυναίκες, άλλωστε το 80% από όσες αποκτούν παιδιά επιστρέφει στην εργασία, οι περισσότερες με πλήρη απασχόληση. Θεωρεί ότι είναι κυρίως θέμα γυναικείας αυτοπεποίθησης, καθώς οι γυναίκες δεν διεκδικούν θέσεις ευθύνης: «Οι γυναίκες το σκεφτόμαστε περισσότερο προτού τις αναλάβουμε» είπε χαρακτηριστικά.
«Παρόλο που στις ιατρικές σχολές ξεκινάμε από την αναλογία 50-50 ανάμεσα στα κορίτσια και τα αγόρια, όσο προχωράμε προς τα πάνω βλέπουμε λιγότερες γυναίκες σε διευθυντικές θέσεις κι αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την Ελλάδα».
Ένα άλλο πλεονέκτημα που έχουν οι άντρες είναι σε επίπεδο mentorship και lobbying, όπως πρόσθεσε η κ. Γκάγκα. «Είναι πολύ σημαντικό να βοηθήσουμε τις γυναίκες από νεαρή ηλικία να χτίσουν βιογραφικά με τα οποία θα μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις», είπε.
«Έχουν γίνει βήματα, δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς ήταν τα πράγματα πριν από τριάντα χρόνια», είπε η Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, προσθέτοντας: «Τα βήματα έχουν γίνει πολύ περισσότερο στους χώρους εργασίας, στην επιχειρηματικότητα, στην εκπαίδευση. Υπάρχει όμως πολύ μεγάλη καθυστέρηση στα λεγόμενα κέντρα λήψης αποφάσεων, την πολιτική με την ευρύτερη έννοια. Δεν είναι απλώς θέμα ισότητας, αλλά ουσιαστικής δημοκρατίας» πρόσθεσε η κ. Ξενογιαννακοπούλου. «Σίγουρα δεν βοηθούν οι πολλαπλοί ρόλοι που έχει μια γυναίκα. Γι’ αυτό έχει σημασία να υπάρχουν κοινωνικό κράτος και κοινωνικές δομές που τη στηρίζουν συνολικά. Στις ποσοστώσεις στην αρχή υπήρχαν αντιδράσεις, αλλά φτάσαμε σε ένα σημείο στις χώρες όπου εφαρμόστηκαν πρώτες να μη χρειάζονται πλέον οι ποσοστώσεις, άρα είναι κι αυτές σημαντικές».
«Το κλειδί είναι η παιδεία και η συνολική κουλτούρα, είναι το θεσμικό πλαίσιο, αλλά σίγουρα και η κοινωνική και οικονομική κατοχύρωση της γυναίκας. Δύσκολα θα αναλάβει ρόλους που απαιτούν χρόνο και θυσίες, όταν έχει κι άλλες ευθύνες», κατέληξε η κ. Ξενογιαννακοπούλου.
«Το κλειδί είναι η παιδεία και η συνολική κουλτούρα, είναι το θεσμικό πλαίσιο, αλλά σίγουρα και η κοινωνική και οικονομική κατοχύρωση της γυναίκας. Δύσκολα θα αναλάβει ρόλους που απαιτούν χρόνο και θυσίες, όταν έχει κι άλλες ευθύνες».
Η Εύα Καϊλή στην ομιλία της αναφέρθηκε στο πώς την αντιμετώπισαν στην Ελλάδα στα πρώτα χρόνια της πολιτικής της καριέρας, αλλά και στις διαφορές με την Ευρώπη. «Οι ευκαιρίες που σου δίνονται στο Ευρωκοινοβούλιο είναι σαφώς μεγαλύτερες και αν αποδείξεις με σκληρή δουλειά ότι μπορείς να τα καταφέρεις, θα σου δοθούν κι άλλες. Στην Ελλάδα, όταν πρωτοξεκίνησα ως βουλευτής δεν μου δίνονταν κείμενα νομοθετικά, ούτε η δυνατότητα να εργαστώ, ενώ τις προκαταλήψεις τις έβλεπες στα πρόσωπα των ανθρώπων. Στην Ευρώπη βρίσκεσαι σε ένα πιο διεθνές περιβάλλον, όπου σπάνε τα στερεότυπα. Εκείνοι που ασπάζονται παρόμοιες προκαταλήψεις, απομονώνονται ή αγνοούνται από την πλειοψηφία.
«Στην Ελλάδα, όταν πρωτοξεκίνησα ως βουλευτής δεν μου δίνονταν κείμενα νομοθετικά, ούτε η δυνατότητα να εργαστώ, ενώ τις προκαταλήψεις τις έβλεπες στα πρόσωπα των ανθρώπων».
»Παρ’ όλα αυτά και εκεί [στην Ευρώπη] στους παραδοσιακούς τομείς της οικονομίας οι θέσεις είναι κατειλημμένες από άνδρες και το ποσοστό των γυναικών στο Ευρωκοινοβούλιο είναι γύρω στο 25%. Θεωρώ ότι η πανδημία έφερε μια ευρύτερη δυνατότητα. Τουλάχιστον, εμένα με βοήθησε να συνεχίσω να εργάζομαι, από το σπίτι, χωρίς να πάρω άδεια μητρότητας. Προσωπικά, μου δόθηκαν αρκετές ευκαιρίες, αλλά οι μάχες θα συνεχίσουν να γίνονται. Βέβαια, να τονίσουμε ότι μιλάμε για ευρωπαϊκές χώρες, επειδή υπάρχουν χώρες που σε αυτό τον τομέα βρίσκονται στον Μεσαίωνα. Ακόμα και στο Ευρωκοινοβούλιο το 2017 η άδεια μητρότητας φαινόταν σαν να έλειπες αδικαιολόγητα και έπεφτε πάρα πολύ η απόδοσή σου γιατί δεν είχες δικαίωμα να ψηφίσεις. Πλέον, αυτό έχει αλλάξει και οι γυναίκες μπορούν να μπουν σε έναν χώρο που έμοιαζε ανδροκρατούμενος πριν από λίγα χρόνια». Η κ. Καΐλη επισήμανε τη σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων, και στις γυναίκες, λέγοντας ότι πρέπει να δημιουργήσουμε ισχυρά κίνητρα, να δώσουμε δωρεάν πρόσβαση στην απόκτηση τέτοιων δεξιοτήτων.
H Μαίη Ζαννή μίλησε στη συνέχεια για την πλατφόρμα «Women CANdidates», που σχεδιάστηκε βασισμένη σε μια αμερικανική ιδέα και υποστηρίζεται από την Πρεσβεία των ΗΠΑ και το Στέιτ Ντιπάρμεντ. Ουσιαστικά, βοηθάει τις γυναίκες όχι απλώς να θέσουν υποψηφιότητα για μια πολιτική θέση, αλλά και να εκλεγούν. «Χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα, μπορούν να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν την καμπάνια τους. Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν πάρα πολλά εμπόδια, ορατά κι αόρατα. Έχουν τη φιλοδοξία, αλλά τους σταματούν ο περίγυρος και τα κοινωνικά στερεότυπα». Μίλησε επίσης για τη νέα καμπάνια «No More Manels» της Women Act, με στόχο να αυξηθεί η εκπροσώπηση των γυναικών σε πάνελ.
Παρακολουθήστε τη συζήτηση: