Τριάντα πρόσωπα κάτω των τριάντα ετών: Μία από τις φημισμένες λίστες του περιοδικού Forbes περιλαμβάνει κάθε χρόνο νέους ανθρώπους που προσπαθούν να αλλάξουν τον κόσμο μέσα από τα οράματά τους για μια καλύτερη κοινωνία. Η 29χρονη σήμερα Ναταλία Κρίτσαλη είναι μία από τις τρεις Ελληνίδες που συμπεριλήφθηκαν στη λίστα για το 2023, χάρη στη δράση της στον τομέα της εθελοντικής αιμοδοσίας. Με απλά λόγια, κατάφερε να προσφέρει κοινωνικό έργο ακολουθώντας την καρδιά της.

Η Ναταλία Κρίτσαλη ήρθε σε επαφή με το πρόβλημα της έλλειψης αίματος στην Ελλάδα – της μοναδικής χώρας στην Ε.Ε. που δεν μπορεί να ικανοποιήσει αυτόνομα τις σχετικές ανάγκες της – όταν ήταν ακόμα μαθήτρια, καθώς υπήρχε ανάγκη για αίμα από ένα συγγενικό πρόσωπο μίας φίλης της. «Η αδυναμία μας να ανταποκριθούμε σε αυτήν αλλά και η βίαιη συνειδητοποίηση των συνεπειών της έλλειψης αίματος μας κλόνισαν και για πολλά χρόνια προσπαθούσαμε να βρούμε τρόπους να βοηθήσουμε», λέει η ίδια, οκτώ χρόνια μετά την ίδρυση του μη κερδοσκοπικού οργανισμού της με τίτλο Bloode.

Το Bloode εκπροσωπεί, σύμφωνα με την Ναταλία, τρία βασικά πράγματα: τον εθελοντισμό, την ισοτιμία και, τέλος, την καρδιά. «Η καλλιέργεια της εθελοντικής κουλτούρας είναι η βάση του τι κάνουμε στο Bloode, προσπαθώντας μέσα από δράσεις ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και προσέλκυσης αιμοδοτών να δημιουργήσουμε ένα πνεύμα εθελοντισμού και ενσυναίσθησης για τον συνάνθρωπο που έχει ανάγκη», τονίζει χαρακτηριστικά. «Η ισοτιμία αφορά το ευρύτερο όραμα του Bloode για την άμβλυνση των ανισοτήτων στη δημόσια υγεία. Το δικαίωμα στην υγεία, προϋπόθεση της οποίας είναι η επάρκεια αίματος, είναι καθολικό», συμπληρώνει, λέγοντας πως η καρδιά της ΜΚΟ, της ομάδας, είναι ο οδηγός τους σε κάθε δράση.

Το 2014, όταν άρχισαν να διοργανώνουν αιμοδοσίες στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, είχαν μια μεγαλύτερη ιδέα: τη δημιουργία ενός ψηφιακού συστήματος στα δημόσια νοσοκομεία που θα επιτύγχανε ταυτόχρονα την καλύτερη διαχείριση της πραγματικής ροής αίματος αλλά και την άμεση ενημέρωση και προσέλκυση αιμοδοτών. Στην πορεία επαναπροσδιόρισαν το σχέδιό τους, για διάφορους λόγους.

Καθώς το το 60-65% των ετήσιων αναγκών μας καλύπτεται από εθελοντές αιμοδότες, η ανάγκη να αλλάξει το σύστημα αιμοδοσίας στην Ελλάδα είναι επιτακτική. «Αυτό αφορά κυρίως την παιδεία και ενημέρωση των εθελοντών. Έχει δημιουργηθεί δυστυχώς ο μύθος στην Ελλάδα ότι έτσι πρέπει να λειτουργεί η αιμοδοσία, δηλαδή να μας ειδοποιούν όταν κάποιος δικός μας άνθρωπος έχει ανάγκη για αίμα. Αυτό είναι λάθος. Οδηγεί σε τεράστιες ελλείψεις αίματος, ανόμοια κατανομή των αποθεμάτων του σε διαφορετικές περιοχές ή χρονικές περιόδους (π.χ. μεγάλες ελλείψεις το καλοκαίρι και τα Χριστούγεννα) και τελικά θέτει σε κίνδυνο τη ζωή χιλιάδων ασθενών που χρειάζονται μετάγγιση για τη θεραπεία τους», επισημαίνει η Ναταλία, καθώς θεωρεί βάσιμα πως δεν υπάρχει στην ελληνική κουλτούρα η εθελοντική αιμοδοσία, παρότι σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Εθελοντικής Αιμοδοσίας στην Ελλάδα υπάρχουν περισσότεροι αιμοδότες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

«Κατά μέσο όρο ένας Έλληνας αιμοδότης έχει δώσει αίμα 1,3 φορές στη ζωή του. Δηλαδή έχει δώσει μία φορά για κάποιο φίλο ή συγγενή αλλά δεν δίνει αίμα τακτικά και εθελοντικά. Ο λόγος που η εθελοντική αιμοδοσία δεν είναι κομμάτι της κουλτούρας είναι ότι διαχρονικά δεν υπάρχει ενημέρωση για τη σημασία της συστηματικά και από μικρές ηλικίες ώστε να δημιουργηθεί παιδεία γύρω από αυτό.

«Βασιζόμαστε στην προβολή της ανάγκης ενός ανθρώπου και όχι στην καθημερινή ανάγκη για αίμα εκατοντάδων ασθενών»

Αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα θέματα που θίγει η Ναταλία και μέσα από το Bloode προσπάθησε και κατόρθωσε κατά τη διάρκεια της πανδημίας της COVID-19 να φυτέψει τον σπόρο για την άνθιση της εθελοντικής αιμοδοσίας με έναν πολύ έξυπνο τρόπο.

«Η πανδημία ανέδειξε αρκετές παθογένειες του δημόσιου συστήματος υγείας. Μία από αυτές, που αφορά και την αιμοδοσία, είναι η έλλειψη ψηφιακών μέσων άμεσης επαφής με τους πολίτες και ενημέρωσής τους. Αυτό που συνέβη τότε ήταν ότι ο κόσμος φοβόταν να μεταβεί σε ένα νοσοκομείο για να δώσει αίμα και πολύ γρήγορα τα αποθέματά του εξαφανίστηκαν. Οι δημόσιες αιμοδοσίες μεταφέρθηκαν σε άλλα δημόσια κτίρια, όπως σε σχολεία και παιδικούς σταθμούς, αλλά επειδή δεν υπήρχε άμεσο κανάλι επικοινωνίας με τους αιμοδότες ο κόσμος δεν μπορούσε να το γνωρίζει αυτό.

Το Bloode ανέλαβε το έργο της σωστής ενημέρωσης των πολιτών. Δημιουργήσαμε έναν διαδραστικό ψηφιακό χάρτη με όλες τις αιμοδοσίες, είχαμε live ενημέρωση για τις ανάγκες για αίμα και μαζί με το Free Now (το τότε Beat) συμβάλαμε στην ασφαλή και δωρεάν μεταφορά των πολιτών για αιμοδοσία.

Επιπλέον, μετά τις πρώτες εβδομάδες lοckdown, και ύστερα από επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο, προστέθηκε η αιμοδοσία στους λόγους για τους οποίους μπορούσε κάποιος να βγει από το σπίτι. Μια σημαντική πρόταση μας, που υπενθύμισε ότι η ανάγκη για αίμα δεν σταματά.

Σήμερα, λοιπόν, μέσα από το bloode.org και τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο κόσμος μπορεί εύκολα να ενημερώνεται για επόμενες δράσεις, αιμοδοσίες, ανάγκες και για ποιες περιόδους ή σε ποιες περιοχές μπορεί να χρειάζονται αιμοδότες. «Εμείς προσπαθούμε να διοργανώνουμε συχνά αιμοδοσίες σε δημόσιους χώρους και σε απογευματινές ώρες ή Σαββατοκύριακα. Ωστόσο, κάθε πολίτης μπορεί να μεταβεί στο κοντινότερο δημόσιο νοσοκομείο και να δώσει αίμα, οι αιμοδοσίες της χώρας λειτουργούν καθημερινά», συμπληρώνει σχετικά.

Τι χρειάζεται όμως για να δώσει κάποιος αίμα; «Κάθε υγιής ενήλικας μέχρι την ηλικία των 65 μπορεί να δώσει αίμα. Στη σελίδα μας, bloode.org αλλά και στη σελίδα του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας (ekea.gr) υπάρχουν αναλυτικά όλες οι προϋποθέσεις αιμοδοσίας και συχνές ερωτήσεις για παθήσεις που μπορεί να την αποκλείουν.

Η διαδικασία είναι πάρα πολύ απλή, αρκούν 20 λεπτά από τον χρόνο μας για να δώσουμε αίμα. Προηγουμένως δεν χρειάζονται εξετάσεις αίματος, όλα γίνονται επί τόπου με τον/ τη γιατρό της αιμοδοσίας. Το μόνο που πρέπει να θυμόμαστε πριν αιμοδοτήσουμε είναι να έχουμε φάει κανονικά τα γεύματα μας μέχρι την ώρα της αιμοδοσίας, να έχουμε κοιμηθεί καλά το προηγούμενο βράδυ και να πίνουμε αρκετά υγρά». Δεν πρόκειται λοιπόν για μια περίπλοκη κατάσταση που μπορεί να μας δυσκολεύει τη ζωή, το αντίθετο μάλιστα, εύκολα γίνεται μέρος της, αν συνειδητοποιήσουμε την τεράστια σημασία που έχει σε τακτική βάση.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Bloode.org (@blood.e)


Η Ναταλία Κρίτσαλη εντόπισε μία συγκεκριμένη ανάγκη και πήρε την απόφαση να αναζητήσει έναν τρόπο να την καλύψει. Η ηγεσία, η λήψη πρωτοβουλιών, η επιμονή, ο προσεκτικός σχεδιασμός των βημάτων που οδηγούν στην επιτυχία ενός τέτοιου project με τόσο μεγάλο κοινωνικό αντίκτυπο φέρνουν τη συζήτησή μας στη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Η Ναταλία θεωρεί πως η επιχειρηματικότητα δεν θα έπρεπε να διαφέρει ανάλογα με το φύλο, χωρίς να υπονοεί ότι τα δύο φύλα είναι ίδια. «Ως γυναίκες συχνά ερχόμαστε αντιμέτωπες με τη δυσκολία του να “κουμπώσουμε” στο πρότυπο ενός ηγέτη. Διαχρονικά, η ηγεσία συνδέεται με masculine χαρακτηριστικά όπως η αποφασιστικότητα και η δύναμη. Οι γυναίκες που έχουν ηγετικό ρόλο, είτε ως επιχειρηματίες είτε ως στελέχη εταιρειών αλλά ακόμα και στην πολιτική, αναγκάζονται συχνά να ισορροπήσουν σε ένα πολύ λεπτό σκοινί, να ηγούνται με αποφασιστικότητα αλλά χωρίς να γίνουν δύσκολες ή σκληρές, να δείχνουν κατανόηση και ενσυναίσθηση χωρίς να φαίνονται αδύναμες.

Ωστόσο, η αρμονική συνύπαρξη χαρακτηριστικών που αποδίδονται σε άντρες, όπως το κουράγιο, η δύναμη, η κατεύθυνση με βάση τη λογική, με χαρακτηριστικά που αποδίδονται σε γυναίκες, όπως η ενσυναίσθηση και η έκφραση συναισθήματος, τελικά αποτελούν τη μαγική συνταγή για την επιτυχή επιχειρηματικότητα. Η απαλλαγή από τη στερεοτυπική σκέψη του πώς υπάρχει, σκέφτεται, δρα μία γυναίκα ή ένας άντρας και η απομάκρυνση από την ανάγκη της άσκησης εξουσίας με έναν masculine τρόπο μπορούν τελικά να επιτρέψουν την υγιή επιχειρηματικότητα και ηγεσία τόσο για τις γυναίκες αλλά και για τους άντρες.

Αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι έμφυτα στους ανθρώπους αλλά καλλιεργούνται καθώς μεγαλώνουμε, μέσα από τα πρότυπα, τα ερεθίσματα, τα διδάγματα και τα βιώματά μας. Εάν μπορέσουμε ως κοινωνία να επιτρέψουμε στα δύο φύλα να βρουν την ισορροπία μεταξύ των χαρακτηριστικών αυτών και σταματήσουμε να χαρακτηρίζουμε ως αδύναμη τη γυναικεία φύση, τότε μόνο θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τις ικανότητες που έχουμε και να αποφέρουμε πολλαπλά οφέλη στην κοινωνία μέσα από το επιχειρείν».

Οι πάνω από 150 αιμοδοσίες που έχουν διοργανωθεί μέχρι σήμερα από το Bloode και η μεγάλη συμμετοχή του κόσμου στο έργο του οργανισμού, για τους σκοπούς του οποίου συμβάλλουν όλο και περισσότεροι νέοι τακτικοί εθελοντές, είναι οι απτές αποδείξεις πως ο κόσμος μπορεί να αλλάξει: Η κοινωνική προσφορά μέσω της αιμοδοσίας αυξάνεται διαρκώς και θα συνεχίσει με αυτούς τους ρυθμούς χάρη στην εξαιρετική δουλειά που πραγματοποιείται στο Bloode.

Στην ερώτηση προς την Ναταλία αν θα άλλαζε κάτι, σε περίπτωση που ίδρυε σήμερα τον οργανισμό, η απάντηση είναι πως θα προσπαθούσε περισσότερο να επιτύχει τη συνεργασία με τους αρμόδιους για την αιμοδοσία φορείς. Για το ψηφιακό σύστημα που είχαν προτείνει στα νοσοκομεία συγκέντρωσαν πολλές αρνητικές απαντήσεις, δεν παράτησαν όμως την προσπάθειά τους, εστιάζοντας στις πτυχές του προβλήματος όπου μπορούσαν να έχουν αντίκτυπο, δηλαδή στην ενημέρωση των πολιτών και τη διοργάνωση αιμοδοσιών με δημόσια νοσοκομεία. «Πλέον, η διεύρυνση της συνεργασίας και αρωγή προς τους αρμόδιους δημόσιους φορείς είναι επιτακτική για να μπορέσουμε να λύσουμε το πρόβλημα, δημιουργώντας σταθερές βάσεις για το μέλλον», επισημαίνει η Ναταλία, θυμίζοντάς μας πως ο καλύτερος τρόπος για να βελτιώσεις τον κόσμο είναι η αφοσίωση στους στόχους σου. Και μερικές σταγόνες από το δικό σου αίμα.

Με αφορμή την Ημέρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας, διαβάστε ακόμα στο Marie Claire:

Η Εριφίλη Γούναρη είναι δημιουργός της The Z Link, μιας εταιρείας με έδρα το Λονδίνο, που διασυνδέει μεγάλα brands με την Gen Z.

Η Κωνσταντίνα Ψωμά είναι δημιουργός της Kaedim, μιας startup με γραφεία σε Βρετανία και ΗΠΑ που, επιστρατεύοντας αλγορίθμους μηχανικούς μάθησης, μετατρέπει δισδιάστατες εικόνες σε ψηφιακά τρισδιάστατα μοντέλα τα οποία χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, στο gaming και σε εμπορικές καμπάνιες.

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below