Στον χώρο του ελληνικού marketing το όνομα της Νίκης Σμυρνή είναι γνωστό. Έχει υπάρξει στέλεχος σε κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρίες της Ελλάδας και έχει καταφέρει κατά τη διάρκεια της θητείας της να αφήσει ένα πολύ δυνατό αποτύπωμα. Η στρατηγική που ακολουθούσε πάντα ήταν το think big, κάτι για το οποίο γινόταν συχνά στόχος πειραγμάτων αλλά και ταυτόχρονα αντικείμενο θαυμασμού. Σήμερα, έχοντας κάνει το δικό της επαγγελματικό βήμα με την ίδρυση τηςνTravelgems, συνεχίζει να βαδίζει στα ίδια χνάρια.
Η Νίκη Σμυρνή ήταν αυτή που έφερε στην Ελλάδα την Αμερικανίδα συγγραφέα Madeline Miller και την έπεισε να είναι μέρος ενός ξεχωριστού reading retreat με επίκεντρο τα ομηρικά έπη. Γυναίκες από όλο τον πλανήτη ταξίδεψαν στην Ελλάδα για να βρεθούν έξι μέρες στη Μεσσηνία παρέα με την συγγραφέα, ανακαλύπτοντας τα μυστικά της ελληνικής φύσης, της ιστορίας αλλά και της μυθολογίας μας. Η παγκόσμια τάση στον τουρισμό άλλωστε είναι τα βιωματικά ταξίδια, κάτι που η CEO της Travelgems γνωρίζει καλά. To Marie Claire την συνάντησε στα κεντρικά της εταιρίας στην Αθήνα για να διαπιστώσει ότι η Ελλάδα θα γίνει οικουμενικός προορισμός. Γιατί η Νίκη Σμυρνή το έχει βάλει στόχο και ξέρει και πώς θα τα καταφέρει, εμπνέοντας κι άλλους ανθρώπους να ακολουθήσουν τις ιδέες της.
Πώς μπήκε στο μυαλό σου αυτή η ιδέα για το Talking to Homer; Λατρεύω τον Όμηρο.
Πιστεύω ότι η Οδύσσεια, είναι το ωραιότερο έργο αυτογνωσίας που έχει γραφτεί ποτέ.
Στην κάθε ραψωδία ο Οδυσσέας προσπαθεί να κρατήσει ή να βγάλει από πάνω του αυτά τα στοιχεία που υπάρχουν, έτσι ώστε να βρει τον πραγματικό του εαυτό. Όταν την ξαναδιάβασα πριν από ένα χρόνο, διαβάζοντας παράλληλα πάρα πολλά βιβλία ψυχολογικής ανάλυσης πάνω στην Οδύσσεια, έμεινα άναυδη. Από το πώς ένας τυφλός ποιητής μπορούσε να γράψει και να συγκεράσει διαφορετικά νοήματα πάνω στην αυτογνωσία. Διάβασα μετά την Κίρκη, της Madeline Miller και εντυπωσιάστηκα από τον τρόπο με τον οποίο η συγγραφέας μετέφερε στο σήμερα τα νοήματα και δημιούργησε -μέσα από μυθοπλασία προφανώς- την ιδεατή γυναίκα. Τη γυναίκα που δε φοβάται, που αγαπάει το παιδί της, που ερωτεύεται και τελικά ηρεμεί και χαίρεται τη ζωή. Γιατί βλέπει, έτσι όπως τελειώνει και το βιβλίο, την πραγματική αξία του να είσαι θνητός. Σκέφτηκα ότι θα ήταν υπέροχο να έρθει αυτή η συγγραφέας στην Ελλάδα και να κάνουμε ένα reading retreat. Να τη φέρω σε επαφή με ανθρώπους που τους ενδιαφέρει η λογοτεχνία, η μυθολογία και τα ομηρικά έπη και να αναδείξουμε την Ελλάδα μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Φέρνοντας τέτοιους ανθρώπους στην Ελλάδα και δημιουργώντας ξεχωριστές και πρωτοποριακές ιδέες βιωματικών ταξιδιών μπορούμε να αναδείξουμε το πραγματικό πρόσωπο της χώρας μας και να την κάνουμε οικουμενικό προορισμό.
Πόσο εύκολο ήταν να πείσεις, όλες τις πλευρές, για αυτό που είχες στο μυαλό σου μιας και είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει; Το Travelgems, πρώτα απ’ όλα, υπάρχει μόνο δυόμιση χρόνια. Μπορεί να είναι νέο αλλά ευτυχώς έως τώρα, η αγορά της Ελλάδας και σγκεκριμένα αυτή του hospitality, το γνωρίζει και καταλαβαίνει πως κάνει πράγματα με ακεραιότητα, με απόλυτη αγάπη για την Ελλάδα προσπαθώντας να αναδείξει τα κρυμμένα μυστικά της, με πολύ μεγάλη προσοχή και πάρα πολύ υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού. Η ελληνική αγορά ευτυχώς το ήξερε αλλά, προφανώς, όταν ένας άνθρωπος παίρνει ένα e-mail στην Αμερική δεν ξέρει ποια είναι αυτή η εταιρεία και τι κάνει. Μετράει ο τρόπος με τον οποίο θα το πεις. Πρέπει να έχεις πάντα το κουράγιο να κάνεις κάποια πράγματα και να προσπαθείς.
Μπορεί από τα εκατό πράγματα που κάνουμε τα δέκα τελικά να έχουν αποτέλεσμα ή τα τρία ή τα δύο. Αν δεν προσπαθήσεις, δεν θα μάθεις ποτέ.
Αυτή, είναι μία βασική μου αρχή όλα τα χρόνια της ζωής μου. Όχι μόνο της επαγγελματικής αλλά και γενικότερα. Έστειλα, λοιπόν, ένα e-mail που εξηγούσα με απόλυτη ειλικρίνεια τι θέλω να κάνω στο οποίο έγραψα κι αυτά που σου είπα νωρίτερα. Προφανώς όλα είναι business άρα πρέπει να τα βάλεις και σε ένα όριο του πώς γίνονται και τι αποτέλεσμα μπορούν να έχουν. Κι αυτό έκανα. Η συγγραφέας ενθουσιάστηκε γιατί αγαπάει πάρα πολύ την Ελλάδα αλλά και με το να έρθει να μιλήσει σε ανθρώπους που έχουν τις ίδιες ιδέες, συνδυάζοντάς το παράλληλα με την ψυχαγωγία. Με αυτό που λέμε οι Έλληνες ψυχαγωγία: ψυχή και αγωγή της ψυχής. Και το να το κάνεις με συνταξιδιώτες που έχουν διαβάσει το βιβλίο σου είναι μια ξεχωριστή εμπειρία. Επειδή κανένας μετά από ένα ταξίδι δεν φεύγει ίδιος κι αυτό μόνο έτσι μπορούσε να γίνει σωστά και πολύ πιο σωστά απ’ ότι σε έναν άλλο χώρο, όπως ένα Πανεπιστήμιο ή ένα βιβλιοπωλείο όπου μπορείς να δώσεις μια διάλεξη και τα λοιπά. Μέσα από ένα ταξίδι που σου μειώνει τους φόβους κι ανακατατάσσει τα πράγματα τα οποία βλέπεις, μπορεί να αλλάξει εντελώς η εικόνα σου. Κι αυτό της εξήγησα και της άρεσε η ιδέα. Η θεματολογία για το πώς μιλάμε με τον Όμηρο και πώς ανακαλύπτουμε πράγματα της έκανε εντύπωση και είπε: Ας το κάνουμε!
Γιατί επέλεξες ως επίκεντρο το διάβασμα και όχι κάποια άλλη δραστηριότητα; Το Travelgems κάνει experiential travel. To reading retreat είναι ένα από τα πολλά διαφορετικά πράγματα που κάνουμε. Μέσα στο 2019 διοργανώσαμε πάνω από 15 yoga retreats. Την ίδια στιγμή που είχαμε το reading retreat στο Costa Navarino είχαμε μια καταπληκτική mindful week στην Κύπρο όπου περιελάμβανε yoga, meditation, mindful eating με τη γνωστή διατροφολόγο Χριστίνα Κοστάρα και δύο holistic work out με την Μαριάννα Χρυσικάκου. Για μία εβδομάδα, ο κόσμος έβλεπε τη δύναμη του τώρα και πώς μπορεί αυτό να το συσχετίσει με τη ζωή του. Πάντα προσπαθούμε να δημιουργούμε project τα οποία περιλαμβάνουν τρία βασικά στοιχεία: το να εκπαιδεύομαι, το να εξελίσσομαι σαν άνθρωπος μέσα από αυτό το ταξίδι και να μεταφέρω αυτά που έχω μάθει στην καθημερινότητά μου. Αυτοί είναι οι τρεις βασικοί πυλώνες μας. Για το 2020 έχουμε nature retreats, ένα πάρα πολύ ωραίο cultural retreat το οποίο θα περιλαμβάνει από το να είσαι παρόν σε μία ανασκαφή μέχρι το να πας στους Δελφούς, στην αρχαία Μεσσήνη και να μάθεις πολύ βασικά στοιχεία για την Ελλάδα μας.
Αυτό προκύπτει σαν δική σου προσωπική ανάγκη ή το παρατηρείς σαν τάση; Είναι η πηγή αυτής της εξέλιξης του Travelgems. Ξεκίνησε digital και προσπαθούσε να βλέπει μόνο τα κρυμμένα μυστικά της Ελλάδας. Πάντα όμως είχε μέσα του, πολύ έντονα, το experiential travel. Είναι πραγματικά διπλός ο λόγος. Προσωπικά, σαν άνθρωπος, έχω μπει τον τελευταίο καιρό μέσα στον κόσμο της ενσυνείδησης και έχω διαβάσει πάρα πολύ. Ο Πλάτωνας είναι για μένα ο βασικός τρόπος με τον οποίο σκέφτομαι και αντιλαμβάνομαι πράγματα. Μεγάλοι δάσκαλοι, όπως είναι και οι spiritual teachers σήμερα, με έχουν επηρεάσει. Ο Eckhart Tolle, η Sean Corn που είναι μια καταπληκτική δασκάλα yoga αλλά και spiritual ακτιβίστρια σε όλο τον κόσμο με έχουν επηρεάσει. Το ένα κομμάτι, λοιπόν, είναι αυτό. Το δεύτερο όμως κομμάτι είναι η τάση του κόσμου. Ο κόσμος έχει αλλάξει.
Οι ταξιδιώτες δεν ταξιδεύουν μόνο για τον ήλιο και τη θάλασσα. Ταξιδεύουν γιατί θέλουν να κάνουν αυτά τα τρία που σου είπα: εκπαίδευση, εξέλιξη και επαναφορά των στοιχείων αυτών στην καθημερινή ζωή.
Θέλουν το βιωματικό ταξίδι που τους αφορά. Γιατί, άλλον τον ενδιαφέρει να κάνει canoe όλη μέρα και να είναι super fit, κάποιον άλλο μπορεί να τον ενδιαφέρει η yoga. Ποτέ όμως από μόνο του, όπως λέω σε όλους τους yoga δασκάλους που συναντάω, δεν έχει νόημα. Θα πρέπει να έχουμε more holistic approach και να το εξελίξουμε πολύ περισσότερο -κι εγώ μπορώ να τους δώσω τα όπλα να το κάνουν. Ο κόσμος βλέπει τόσο πολλά και είναι τόσο πολύ η πληροφόρηση που αλλάζουν γρήγορα τα πράγματα.
Οτιδήποτε μας βοηθάει να ζήσουμε τη δύναμη του τώρα, άρα να δούμε αυθεντικές εμπειρίες, έχει νόημα.
Αυτό ζητάει ο κόσμος και για αυτό το λόγο η μεγαλύτερη τάση του παγκόσμιου τουρισμού, κυρίως στο luxury travel, είναι οι solo travelers. Και μάλιστα, solo women travelers. Γιατί; Γιατί αυτές έχουν και τα χρήματα, καταλαβαίνουν την έννοια του authenticity, καταλαβαίνουν τι θέλουν και αυτό είναι να ζήσουν και να εξελιχθούν.
Αλήθεια είναι η μεγαλύτερη τάση του παγκόσμιου τουρισμού οι solo woman travelers. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι στο ταξίδι που θα κάνουν να βρουν like minded ανθρώπους.
Ήσουν στο retreat και είδες πώς ήταν ο κόσμος. Ποια ήταν τα κοινά τους; Αγάπη για τη λογοτεχνία, αγάπη για τον Όμηρο. Τι ήθελαν; Να εξελιχθούν σε πολιτιστικό επίπεδο, σε ένα πολύ ωραίο φυσικό περιβάλλον όπως ήταν το Costa Navarino. Τους ένωναν αυτά τα στοιχεία. Σκέψου στο ίδιο κοινό να είχαμε δύο από τις γυναίκες που είδες κι έναν surfer. Δεν θα είχαν καμία επαφή. Αν βάλεις δέκα surfer μαζί ή δέκα γυναίκες που ασχολούνται με αυτό, δέκα yogi ή δέκα τύπους οι οποίοι θα παρακολουθούν πουλιά, έχουν ένα κοινό ενδιαφέρον κι ας μη γνωρίζονται ποτέ.
Νιώθεις ότι έχεις εξελιχθεί και σαν άνθρωπος μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια που έχεις τη δική σου εταιρία; Πρώτα απ’ όλα είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία -και δεν το βρήκα μέσα από το Travelgems αλλά από το διάβασμα, μέσα στον κόσμο του mindfulness και μπαίνοντας στο χώρο του spirituality- έψαξα πάρα πολύ τον προσωπικό μου στόχο. Να ομολογήσω εδώ ότι μου αρέσει πάρα πολύ η Oprah, τη θαυμάζω και τη λατρεύω. Ακούγοντας πάρα πολύ την Oprah και διαβάζοντας και το τελευταίο της βιβλίο The path made clear, που είναι καταπληκτικό, με βοήθησε πολύ.
Γιατί κατάλαβα κάτι πολύ απλό για τον προσωπικό μου στόχο: είναι να βοηθώ τον κόσμο γύρω μου να έχει αυθεντικό χαμόγελο. Για να έχεις αυθεντικό χαμόγελο, σημαίνει ότι έχεις αυτογνωσία.
Δεν είναι τίποτα ψεύτικο και είναι μόνο τα πραγματικά συναισθήματα. Αυτό ισχύει και στην οικογένειά μου, γιατί τα παιδιά μου για να είναι χαρούμενα πρέπει να έχουν αυθεντικό χαμόγελο. Οι ταξιδιώτες, αντίστοιχα, όταν τους δημιουργείς project τα οποία καλλιεργούν το σώμα και την ψυχή, έχουν αυθεντικό χαμόγελο. Είναι ένας πολύ απλός στόχος, κατά τη γνώμη μου υπέροχος, και εύχομαι να έχω καταφέρει να το κάνω πραγματικότητα για τα παιδιά μου, τα παιδιά στο γραφείο, τους φίλους μου. Όταν λες ότι βρίσκεις τον πραγματικό σου στόχο κι αυτός μπορεί να εκφραστεί μέσα από τη δουλειά σου, νομίζω ότι είναι ό.τι ωραιότερο υπάρχει. Γιατί κάθε σου μέρα έχει αξία.
Είναι δύσκολο μια γυναίκα να είναι σήμερα στο επιχειρηματικό κομμάτι; Δεν είχα ποτέ ιδιαίτερη δυσκολία σε αυτό γιατί ποτέ δεν προσπάθησα να το παίξω άντρας. Για μένα, ήταν πολύ συγκεκριμένος ο τρόπος. Δεν νιώθω δυσκολία και χαίρομαι πάρα πολύ που είμαι γυναίκα και τα σκέφτομαι τα πράγματα έτσι και αντιμετωπίζω με απόλυτη φροντίδα το Travelgems, με πολύ μεγάλη αγάπη την Ελλάδα μας και με προσοχή τους ταξιδιώτες μας και κάθε μας επαγγελματική σχέση.
Πώς ήταν όταν αποφάσισες να κάνεις το δικό σου βήμα επαγγελματικά; Χρειαζόταν αυτό το κουράγιο που έπρεπε να βουτήξεις στο νερό δίχως να ξέρεις τι σε περιμένει. Πίστευα όμως πάρα πολύ -και το πιστεύω- ότι η Ελλάδα έχει τα φόντα να γίνει οικουμενικός προορισμός. Δεν είναι μόνο ο ήλιος και η θάλασσα. Ήλιο και θάλασσα έχουν και η Ισπανία, η Τουρκία, η Αίγυπτος… Όσοι τα επόμενα χρόνια βασίζονται στο hospitality industry μόνο σε αυτό, θα αποβιώσουν όπως ο Thomas Cook. Θέλει να εξελισσόμαστε. Με το Τravelgems, αυτό το οποίο κάνω είναι να πάρω κομμάτια του marketing και της προηγούμενης επαγγελματικής μου ζωής και να τα φέρω και να εξελίξω τον τουρισμό και την Ελλάδα μας. Η Ελλάδα έχει τρομερή ενέργεια. Μπορεί να εξελιχθεί καταπληκτικά και έχει κάτι το οποίο δεν το έχον άλλες χώρες: έχει, αυτό που λέμε στο Marketing, το unique selling preposition. Λέμε ποιο είναι το ένα πράγμα το οποίο είναι διαφορετικό από τους άλλους; Δεν είναι ο ήλιος και η θάλασσα, oύτε τα όμορφα νησάκια -που όλα μετράνε. Είναι η πολιτισμική μας κληρονομιά.
Η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο. Aν κάνουμε οτιδήποτε και εξελιχθούμε μέσα από αυτό, δεν υπάρχει περίπτωση να μην προχωρήσουμε.
Δίνω ένα παράδειγμα. Δεν υπάρχει νησί που να μην έχει πολιτιστική ιστορία. Αν ρωτήσεις οποιοδήποτε τουριστικό γραφείο θα σου πει ότι το νούμερο ένα πράγμα που ζητάει κάποιος όταν έρχεται, είναι η Ακρόπολη και τα tour guides. Πώς πρέπει να γίνουν, λοιπόν, σωστά; Πρέπει εκεί, να αλλάξουμε και να εξελιχθούμε, να γίνουμε πιο relevant και πιο σχετικοί με το πως είναι σήμερα.
Να ξανακάνουμε fresh and relevant τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους. Γιατί αυτοί ξεκίνησαν τελικά την αυτογνωσία και το spirituality. Και μπορούμε να το κάνουμε. Διψάει ο κόσμος για αυτό.
Η παγκόσμια τάση είναι ότι γίνονται συνέδρια mindfulness σε όλες τις χώρες. Aν εμείς το αξιοποιήσουμε σε σχέση με τους Έλληνες φιλοσόφους, πάρα πολύ απλά, μπορούμε να προχωρήσουμε πάρα πολύ. Έχουμε τόσους αρχαιολογικούς τόπους. Το να είναι κλειστοί ή να μπαίνεις μέσα και να μην είναι περιποιημένοι προφανώς δεν θα βοηθήσει κανέναν. Αν τα αναδείξουμε, το κάθε μέρος ξεχωριστά και την αξία του, θα έχει τεράστια σημασία. Αυτό θέλω να κάνω γενικότερα.
Το βλέπεις να προχωρά; Του χρόνου έχουμε ένα group από την Αμερική που είναι bird watchers. Τους προτείναμε να τα κάνουμε σε συνδυασμό: να δουν και την φύση της Ελλάδας μας αλλά και την κουλτούρα. Γιατί, σκέψου ότι, στους Δελφούς -δεν το ήξερα ούτε εγώ φυσικά- πηγαίνουν κάποια συγκεκριμένα πουλιά, που δεν πηγαίνουν πουθενά αλλού. Αυτοί οι άνθρωποι θα επισκεφτούν αρχαιολογικούς τόπους, θα πάνε σε όλη την Ελλάδα, από την Κερκίνη μέχρι τους Δελφούς, θα παρατηρούν πουλιά, θα μπουν μέσα στη φύση, θα δουν την ομορφιά της Ελλάδας μας και παράλληλα θα μάθουν και την ελληνική ιστορία. Έχουμε ένα υπέροχο, μοναδικό πραγματικά, πρόγραμμα του χρόνου μαζί με τον Nigel Marven που είναι παρουσιαστής του BBC και του Αnimal planet. Θα γίνει ο tour guide για να τους δείξει τη φύση της Ελλάδας και θα κάνει όλο αυτό το ταξίδι. Θα έχουμε πολλά τέτοια πράγματα. Θα έχουμε ας πούμε tour guide έναν αρχαιολόγο και θα κάνουμε ένα cultural trip. Οι άνθρωποι οι οποίοι ενδιαφέρονται, έναν αρχαιολόγο θέλουν να ακούν και όχι έναν οδηγό που θα τους πάει. Γιατί θα αποκτήσουν ενδιαφέροντα, θα συζητήσουν.
Όταν γυρίσουν στον τόπο τους θα τους έχουμε δημιουργήσει μνήμες να θυμούνται που είναι πολύ μεγαλύτερες από ήλιο και θάλασσα.
Δίχως να λέω ότι δεν είναι αναγκαία συνθήκη ο ήλιος και η θάλασσα. Απλά το άλλο είναι ειδική. Έχεις την αναγκαία συνθήκη και πας να πιάσεις και την ειδική.
Επόμενος μεγάλος επαγγελματικός στόχος; Ο στόχος είναι να δημιουργούμε project τα οποία καλλιεργούν το σώμα και την ψυχή πάντα, όπως είπαμε, σε αυτούς τους τρεις βασικούς πυλώνες. Εκπαίδευση, εξέλιξη του ανθρώπου και με ποιο τρόπο μπορεί να το φέρει πίσω στη ζωή του, να εξελιχθεί και να ενσωματώσει αυτά που έχει μάθει στην καθημερινότητά. Κατά συνέπεια, αυτά να μπορούν να γίνουν μόνο μέσα από βιωματικό ταξίδι, το οποίο όμως παρουσιάζει την Ελλάδα μας ως οικουμενικό προορισμό και δημιουργεί τον λόγο επίσκεψης που ο κόσμος θα έρθει και θα ξαναέρθει στην Ελλάδα και θα την αντιμετωπίζει ως οικουμενικό προορισμό. Γενικότερα, αλλά και στην επαγγελματική μου καριέρα είχα κάτι, για αστείο όλοι με κορόιδευαν, μπορούσα να σκεφτώ μόνο think big. Δεν μπορούσα να σκεφτώ πιο μικρά πράγματα. Ευτυχώς τώρα σκέφτομαι και λίγο πιο μικρά. (Γελάει.) Πάντα όμως σκέφτομαι πολύ μεγάλα. Τώρα, έχω δύο τέτοιους στόχους.
Έχω στο μυαλό μου ένα πάρα πολύ ωραίο σχέδιο που εύχομαι να μπορώ να το κάνω πραγματικότητα, προφανώς με την υποστήριξη της πολιτείας γιατί μόνη μου δεν μπορώ, που θα φέρει τα φώτα της δημοσιότητας στη χώρα μας σε τέτοιο βαθμό που θα μας αναπτύξει σημαντικά.
Η μεγαλύτερη αγορά, που φαίνεται να έχει μεγάλο ενδιαφέρον για εμάς, και αντίστοιχα είναι και πολύ ενδιαφέρουσα σε επίπεδο κόσμου που έρχεται, είναι η Αμερική και φαίνεται ότι τους ενδιαφέρει πάρα πολύ. Διψάνε να μάθουν. Είναι ακριβώς ο κορμός αυτών των ταξιδιωτών που σου είπα. Αυτός ο κόσμος ο οποίος θέλει βιωματικό ταξίδι. Τους ενδιαφέρει η Ελλάδα και η αυθεντικότητα της Ελλάδας είτε αυτό έχει να κάνει με το φαγητό είτε με τον πολιτισμό μας. Όταν αυτό μπορείς να τους το δώσεις με το σωστό τρόπο έρχονται και θα ξανάρθουν. Είναι αυτοί που θα σε διαφημίζουν καλύτερα από οποιαδήποτε ταινία μπορεί να υπάρχει.
Ο επαγγελματικός στόχος ταυτίζεται και με τον προσωπικό; Απόλυτα και είμαι πάρα πολύ τυχερή που το έχω βρει. Όλοι οι άνθρωποι μπορούμε να το βρούμε. Την ώρα που θα βρούμε τον προσωπικό μας στόχο μπορούμε να τον μετεξελίξουμε και να τον ενσωματώσουμε στα άλλα κομμάτια της ζωής μας. Αρκεί να θέλουμε να εξελιχθούμε σαν άνθρωποι. Όλοι θέλουμε. Να ανοίξουμε την πόρτα, να ξεκινήσουμε το διάβασμα και να έχουμε ανοιχτά τα αυτιά μας. Και βεβαίως να είμαστε αισιόδοξοι γιατί μόνο έτσι αυτό μπορεί να γίνει.
Πιστεύεις ότι το διάβασμα είναι σημαντικό κομμάτι; Σίγουρα! Εμένα με έχει βοηθήσει.
Διάβασμα και ταξίδι λοιπόν; Και το ταξίδι, είναι διάβασμα. Μαθαίνεις. Έχω ταξιδέψει σε περισσότερες από 50 χώρες. Κάθε μέρος έχει την προσωπική του μυρωδιά, μία άλλη οπτική. Ο κάθε τόπος έχει τις 5 αισθήσεις του. Η Ελλάδα έχει πολύ ωραίες πέντε αισθήσεις ή ωραιότερες από κάποιες άλλες αλλά πίστεψέ με δεν θα έλεγα ποτέ ότι η Ελλάδα είναι η ομορφότερη χώρα στον κόσμο. Κάθε χώρα είναι ξεχωριστή αρκεί να βρεις το usp της. Αυτό, πρέπει να υπάρχουν οι σωστοί marketeers να το βρίσκουν. Να το ανακαλύπτουν και να το προωθούν. Το ταξίδι είναι 100% διάβασμα. Πηγαίνεις, συναντάς κάποιους ανθρώπους, μαθαίνεις. Όταν τα κάνεις σε συνδυασμό είναι μαγεία και μπορείς να έχεις μαγικά αποτελέσματα. Να χαίρεσαι, βασικά. Γιατί o στόχος μας αυτός δε είναι; Να είμαστε χαρούμενοι!