Αν νομίζατε ότι ο μοναδικός σκοπός του TikTok ήταν να παρακολουθείτε τους αγαπημένους σας καλλιτέχνες να προωθούν τις δουλειές τους ή γλυκύτατα ζωάκια να σκοντάφτουν και να κοιμούνται, μάλλον πλανάστε. Για τον απλό παρατηρητή, το TikTok είναι μια εφαρμογή που είναι γνωστή για τα video μόδας και ομορφιάς, τα χορευτικά και τα κωμικά σκετς. Αλλά έχει γίνει επίσης ένας δημοφιλής προορισμός για νέους που αναζητούν εργασία ή συμβουλές και ευκαιρίες καριέρας.
Κάντε κλικ στα hashtags #jobsearch, #careertok ή ακόμα και #corporatebaddies και θα βρείτε μια ατελείωτη ποικιλία από συμβουλές και tips σχετικά με την εργασία, από το πώς να διεκδικήσετε τον μισθό σας μέχρι την «αθόρυβη παραίτηση» από μια δουλειά που μισείτε.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία από την ResumeGenius, 1 στους 5 Gen Zers παίρνουν συνεντεύξεις για δουλειά μέσω της ίδιας εφαρμογής, η οποία σας βοηθά να κοιμηθείτε κάθε βράδυ κάνοντας scrolling. Έτσι, αν αντιμετωπίζετε κάποια εμπόδια στο ταξίδι σας για αναζήτηση εργασίας, ίσως ήρθε η ώρα να ξανασκεφτείτε τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζετε αυτή την αναζήτηση.
Ιστορίες εργαζομένων που τα κατάφεραν και το βραχύβιο TikTok Resumes
Η Colleen Yu ή αλλιώς @filmwcolleen στο TikTok έγινε viral για το βίντεο με την αίτησή της για δουλειά στην εταιρεία μέσων ενημέρωσης Jubilee. Αυτή τη στιγμή έχει πάνω από 346.000 προβολές και 546 σχόλια που την αποθεώνουν. Τράβηξε μάλιστα την προσοχή της Jubilee και κέρδισε δύο συνεντεύξεις για δουλειά, όπως επιβεβαιώνει η Colleen σε αυτό το βίντεο. Σύμφωνα με το LinkedIn της, δεν εργάζεται αυτή τη στιγμή στην Jubilee, αλλά ξεκίνησε μια start-up για δημιουργούς νωρίτερα φέτος.
Η Grace Dunlavy το 2022 τελείωνε το πανεπιστήμιο και προσπαθούσε να καταλάβει ποιο μονοπάτι να ακολουθήσει στη ζωή της. Χρησιμοποιήσε το Tik Tok για να συγκρίνει το πώς η ζωή της θα εξελισσόταν ανάλογα με το μονοπάτι καριέρας που θα ακολουθούσε.
«Έψαχνα για μια προσομοίωση της πραγματικής ζωής για το πώς θα ήταν η ζωή μου αν επέλεγα να ακολουθήσω έναν συγκεκριμένο δρόμο», είπε η Dunlavy στο CNBC, η οποία εργάζεται τώρα ως υπεύθυνη λογαριασμού στην Codeword, ένα γραφείο σχεδιασμού επικοινωνιών, στη Νέα Υόρκη. «Αν και το TikTok φαίνεται γραφικό μερικές φορές, υπάρχουν κάποιοι ειλικρινείς δημιουργοί εκεί έξω που δείχνουν από τι αποτελούνται οι μέρες τους, ακόμα και τα άσχημα σημεία».
Η 24χρονη παραδέχδεται ότι η παρακολούθηση βίντεο από ανθρώπους που είχαν πρόσφατα αποφοιτήσει από το τμήμα της και εργάζονταν αστις δημόσιες σχέσεις, έναν κλάδο που την ενδιέφερε, αλλά δεν είχε μεγάλη εμπειρία, της έδωσε αυτοπεποίθηση για να κάνει αίτηση για θέσεις εργασίας στον ίδιο τομέα στη Νέα Υόρκη – και έμπνευση για τα πρακτορεία στα οποία θα έκανε αίτηση.
Τώρα, χρησιμοποιεί το TikTok ως πηγή για ενίσχυση της αυτοπεποίθησής της στον χώρο εργασίας της και για να ανακαλύπτει μέντορες στη ζωή της. Όπως λέει «ακόμα και μια συμβουλή για καλύτερα email μπορεί να φανεί απίστευτα βοηθητική».
«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν χρειάζεται να είναι μόνο για παθητική περιήγηση – είναι ένα κρίσιμο εργαλείο για τους ενεργούς αναζητητές εργασίας», δήλωσε η Eva Chan, ειδικός σταδιοδρομίας στο Resume Genius (εταιρεία σταδιοδρομίας), στο Fast Company. «Αν δεν τα ενσωματώνετε στην αναζήτηση εργασίας σας, αφήνετε ευκαιρίες ανεκμετάλευτες».
Το 2021, η πλατφόρμα παρουσίασε πιλοτικά το TikTok Resumes, το οποίο βοηθούσε τους χρήστες να βρουν θέσεις εργασίας όταν ανέβαζαν σύντομα βίντεο για τον εαυτό τους. Παρόλο που ήταν βραχύβιο, το πρόγραμμα απέδειξε ότι το TikTok είναι κάτι παραπάνω από έτοιμο να αποτελέσει πηγή για προσλήψεις και ανακάλυψη θέσεων εργασίας.
Τι λέει λοιπόν αυτό για την τρέχουσα κατάσταση στην αγορά εργασία; Οι παλιές εποχές που μπορούσατε να κάνετε αίτηση μέσω ενός πίνακα εργασίας με το βιογραφικό σας και τη συνοδευτική σας επιστολή μόνο σε κείμενο, ίσως να έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Με την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης, οι millennials και η Gen Z βρίσκουν νέους και καινοτόμους τρόπους για να ξεχωρίσουν μέσα σε μια θάλασσα «βασικών» αιτήσεων -όπως έναν προσαρμοσμένο πίνακα με τις δυνατότητές τους ή ένα βιογραφικό σημείωμα που περιέχει και τη λίστα αναπαραγωγής του Spotify.
Αξίζει όλη αυτή η επιπλέον προσπάθεια;
Όσο ωφέλιμο και αν είναι το TikTok για τους επαγγελματίες της γενιάς Z, η χρήση της εφαρμογής για σκοπούς καριέρας δεν είναι καθαρή από παγίδες.
«Πρέπει να βρείτε μια ισορροπία μεταξύ του να είστε αυθεντικοί και του να μοιράζεστε υπερβολικά πράγματα για τη ζωή σας ή να παραπονιέστε», προειδοποιεί η Bonnie Dilber, επικεφαλής προσλήψεων στην εταιρεία λογισμικού Zapier, στις ΗΠΑ. «Είναι δίκαιο να αναφέρετε βελτιώσεις ή προκλήσεις στον εργασιακό χώρο, αλλά αν ξεσπάτε σε όλα τα βίντεό σας, μια εταιρεία μπορεί να είναι λιγότερο πρόθυμη να συνεργαστεί μαζί σας».
Η Dilber, 41 ετών, έχει σχεδόν 70.000 οπαδούς στο TikTok – ξεκίνησε να δημοσιεύει συμβουλές για βιογραφικά και συνεντεύξεις στην πλατφόρμα το 2022 και γρήγορα συγκέντρωσε ένα κοινό από νέους επαγγελματίες. Ενθαρρύνει τους νέους εργαζόμενους να λαμβάνουν συμβουλές από τους εργαζόμενους στους κλάδους που τους ενδιαφέρουν σχετικά με το τι δεν πρέπει να δημοσιεύουν στο TikTok.
«Οι περισσότεροι εργοδότες εξακολουθούν να χρησιμοποιούν βιογραφικά σημειώματα, συνοδευτικές επιστολές ή ένα τυποποιημένο έντυπο αίτησης για να κρίνουν τους υποψηφίους με ίσους όρους», δήλωσε στο VICE η Anoushka Dossa, διευθύντρια προσλήψεων εσωτερικών συνεργατών στην Creative Access, στο Λονδίνο. «Βασικά, το βιογραφικό σας μπορεί να φαίνεται ωραίο, αλλά αν το περιεχόμενό του δεν είναι αρκετά ισχυρό, δεν έχει ενημερωθεί πρόσφατα και έχει τυπογραφικά λάθη, δεν πρόκειται να περάσετε ποτέ από συνέντευξη. Και όσο ελκυστικές και αν είναι οπτικά αυτές οι δημιουργικές εφαρμογές, είναι επίσης απίστευτα χρονοβόρες και δαπανηρές, γεγονός που καθιστά τις ευκαιρίες απασχόλησης πιο απρόσιτες. Έτσι, δεν χρειάζεται να αγοράσετε την τελευταία έκδοση ενός πανάκριβου κινητού ή μια συνδρομή στο CapCut Pro μόνο και μόνο για να κάνετε αίτηση για μια θέση εργασίας. Αλλά, αν υπάρχει ένας ρόλος στην εταιρεία των ονείρων σας, όπου γνωρίζετε ότι εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες άνθρωποι, διεκδικούν την πολυπόθητη αυτή θέση, ίσως αξίζει να καταβάλλετε αυτή την επιπλέον προσπάθεια μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», λένε οι ειδικοί. Το χειρότερο σενάριο; Να προσθέσετε τον χαρακτηρισμό «TikTok Creator» στο βιογραφικό σας.