Η μόδα ήταν πάντα μια προσιτή δημιουργική διέξοδος, αλλά μετά από περισσότερο από ένα χρόνο μέσα στα σπίτια μας, το μέλλον του ντυσίματος δειχνει αβέβαιο. Αντικαταστήσαμε τα άβολα τζιν με παντελόνια με ελαστική μέση και τα ψηλοτάκουνα με παντόφλες- θα θελήσουμε ποτέ να φορέσουμε πραγματικά ρούχα ξανά (ή έστω, ρούχα που να μην είναι και τόσο άνετα);
Η απάντηση, σύμφωνα με την ψυχολόγο της μόδας Shakaila Forbes-Bell είναι ναι – αλλά η προσέγγιση στη μόδα δεν θα είναι η ίδια. Εφαρμόζοντας ψυχολογικές θεωρίες στον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τα ρούχα- συμπεριλαμβανομένων των διαδικασιών αγοράς, πώλησης, styling και σχεδιασμού, η Forbes-Bell συνεργάζεται με brands, για να καθορίσει όχι το ποιες είναι οι τάσεις, αλλά γιατί υπάρχουν. Τώρα, χρησιμοποιεί την ίδια προσέγγιση για να σκεφτεί πώς θα μοιάζει το μετα-πανδημικό ντύσιμο.
Μόδα και ο εγκέφαλος
«Η πανδημία έχει προκαλέσει μια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ασχολούνται με τα ρούχα τους», λέει η Forbes-Bell. «Με τα lockdown που μας ανάγκασαν να παραμείνουμε σε εσωτερικούς χώρους, η έλλειψη κοινωνικού feedback, έδωσε περισσότερο έμφαση στο πώς τα ρούχα μας έκαναν να νιώθουμε και όχι στην αισθητική τους αξία». Αυτό, φυσικά, οδήγησε στο να δίνουμε προτεραιότητα στην άνεση. «Η ανάγκη να μην νιώθουμε μόνο σωματικά αλλά και ψυχολογικά άνετα με αυτά που φοράμε πιθανότατα θα παραμείνει, καθώς ο κόσμος έχει συνειδητοποιήσει ότι τα ρούχα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο γνωστικής επεξεργασίας και γενικής ευημερίας».
Η Forbes-Bell εξηγεί ότι τα ρούχα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον εαυτό μας σε τρεις βασικούς τομείς: το άτομο που θέλουμε να είμαστε τώρα, το άτομο που ελπίζουμε να είμαστε στο μέλλον και το άτομο που φοβόμαστε ότι θα είμαστε. «Μελέτες έχουν δείξει ότι η σχέση μας με τα ρούχα είναι τελικά ευχάριστη επειδή τα ρούχα μας δίνουν τη δύναμη να περιηγηθούμε ανάμεσα σε αυτές τις τρεις εκδόσεις του εαυτού μας. Ο τρόπος με τον οποίο τα ρούχα μπορούν να μας βοηθήσουν να εκφράσουμε διάφορα στοιχεία της ταυτότητάς μας, είναι ένας από τους πολλούς τρόπους που τα ρούχα και η ψυχολογία αλληλεπικαλύπτονται. Τα ρούχα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι μας αντιλαμβάνονται και στη συνέχεια, ο τρόπος με τον οποίο μας αντιμετωπίζουν επηρεάζει τον τρόπο που εμείς σκεφτόμαστε τον εαυτό μας, τις ικανότητές μας, ακόμη και τον τρόπο που ενεργούμε. Τα ρούχα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να ανακουφίσουν, να προκαλέσουν νοσταλγία, να μας στηρίξουν στις πολιτικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις μας και πολλά άλλα, τα οποία περιλαμβάνουν άφθονες ψυχικές διαδικασίες που βρίσκονται σε διάφορα μέρη του εγκεφάλου.
Το μέλλον του shopping
To «revenge-buying», τα ψώνια δηλαδή ως μια προσπάθεια να ανακτηθεί ο χαμένος χρόνος, είναι ένα πολύ πιθανό αποτέλεσμα της πανδημίας, λέει η Forbes-Bell, καθώς οι άνθρωποι βλέπουν το shopping ως μια μορφή απελευθέρωσης. «Είναι πιθανό ότι ο κόσμος να χρησιμοποιήσεις αυτές τις αγορές ως τρόπο εξερεύνησης των ατομικών προτιμήσεών του και της δημιουργικότητάς του, την οποία είχε καταστείλει όλο αυτό το διάστημα λόγω της μονοτονίας του ντυσίματος μέσα στο σπίτι».
Όσον αφορά τα μοντέλα αγορών, η Forbes-Bell πιστεύει ότι οι καταναλωτές είναι υβριδικοί. «Θα εξακολουθούν να επιθυμούν την ευκολία των διαδικτυακών αγορών, αλλά η ριζωμένη επιθυμία για κοινωνική αλληλεπίδραση θα δώσει ώθηση στα φυσικά καταστήματα. Το πόσο θα διαρκέσει αυτή η ώθηση εξαρτάται από την ικανότητα των φυσικών καταστημάτων να παρέχουν μια συναρπαστική εμπειρία για να διατηρήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των καταναλωτών. ”
Αλλά το ότι θα αγοράσει ξανά, δεν σημαίνει ότι οι αγοραστές θα ξοδεύουν απερίσκεπτα. «Η πανδημία έχει αλλάξει και τον τρόπο με τον οποίο οι τάσεις διαμορφώνονται,» συνεχίζει. «Αντί να υπαγορεύονται σε μεγάλο βαθμό από τις εποχές της μόδας, οι καταναλωτές χρησιμοποιούν το σπίτι και τα social media ως πηγή έμπνευσης. Συμμετέχοντας σε προσεκτικές πρακτικές αγορών, οι καταναλωτές μπορούν να διασφαλίσουν ότι αγοράζουν αυτό που πραγματικά εκτιμούν και να αποφεύγουν τις παγίδες του shopping therapy και της άμεσης ικανοποίησης. ”
Πώς θα ντυνόμαστε λοιπόν;
“Η άνεση παραμένει ένα σημαντικό στοιχείο στην γκαρνταρόμπα μας και αυτό είναι κάτι που πολλοί θα δυσκολευτούν να θυσιάσουν σύντομα”, λέει η Forbes-Bell. «Τα ρούχα για το γραφείο θα είναι πιο λειτουργικά από ό, τι στο παρελθόν, με κομψά loungewear κομμάτια να παίζουν κεντρικό ρόλο. Παρομοίως, οι πιο άνετες επιλογές παπουτσιών όπως εσπαντρίγιες, slingbacks και loafers θα παραμείνουν δημοφιλείς. Καθώς τα πράγματα επανέρχονται στο φυσιολογικό τα ύψη των τακουνιών θα ανεβαίνουν, αλλά τα πανύψηλα τακούνια θα παραμείνουν σε δεύτερο πλάνο. ”
Μερικά από τα μεγαλύτερα best-sellers θα είναι αξεσουάρ, καθώς είναι ένας εύκολος τρόπος να προσθέσει κανείς ενδιαφέρον σε μια γκαρνταρόμπα. «Σε παγκόσμιο επίπεδο, βλέπουμε τους καταναλωτές να αναζητούν κοσμήματα, charms και μενταγιόν με μια ατμόσφαιρα της δεκαετίας των ’00s, που μιλά στη διάδοση της νοσταλγικού ντυσίματος και τη μείωση των κύκλων μόδας».
Πηγή: www.marieclaire.com