Από τον Λευτέρη Τρίγκα
Ανέκαθεν τα μαργαριτάρια συνδέονταν με την κλασική κομψότητα, σύμβολα μιας αριστοκρατικής και συντηρητικής απόλαυσης με θιασώτριες, όπως η Όντρεϊ Χέπμπορν και η Γκρέις Κέλι. Λίθοι που έμειναν στην ιστορία για τη διαχρονική πολυπλοκότητά τους. Ύστερα ήρθε η Βίβιαν Γουέστγουντ και αυτές οι λευκές, αστραφτερές πέτρες πήραν μια νέα τροπή, βουτηγμένες στην εξέγερση, αψηφώντας το κατεστημένο και το μέλλον. Πώς; Πίσω στο 1980 τότε ήταν που η Βρετανίδα σχεδιάστρια, αφού έκλεισε προσωρινά το World’s End κατάστημα της στο Λονδίνο, ενώ βρισκόταν στην Ιταλία στον οίκο Fiorucci για να ξαναχτυπήσει η δημιουργική της φλέβα, δημιούργησε το λογότυπό της, το Orb. Η Βίβιαν δούλευε ένα πουλόβερ, όπου πάνω του είχε τοποθετήσει όλα τα διακριτικά που συνήθως συνδέονται με έναν Βρετανό πρίγκιπα, όπως οι γρύπες, το γαϊδουράγκαθο για τη Σκωτία, το πράσο για την Ουαλία, το τριφύλλι για την Ιρλανδία, το στέμμα και επίσης τη διάσημη σταυροειδή σφαίρα που από τη στέψη του βασιλιά Καρόλου II το 1661 ήταν μέρος της βασιλικής αισθητικής, προσδιορίζοντας τους βασιλιάδες και τις βασίλισσες της Μεγάλης Βρετανίας ως υπερασπιστές της πίστης. Η Γουέστγουντ δεν πρότεινε απλώς το κλασικό Orb, αλλά το προσάρμοσε με μια φουτουριστική πινελιά. Εμπνευσμένη από βιβλία αστρονομίας, πρόσθεσε έναν άξονα, παρόμοιο με εκείνους που περιβάλλουν τον Κρόνο. Όταν ο Κάρλο Ντ’αμάριο, διευθύνων σύμβουλος της μάρκας, το εντόπισε ανάμεσα σε διάφορα εμβλήματα, της πρότεινε να το κάνει το σήμα – κατατεθέν της, επειδή συνόψιζε σε ένα μόνο αντικείμενο την σχεδόν «διπολική» καλλιτεχνική φύση της Ντέιμ Βιβ, η οποία τοποθετήθηκε μεταξύ παρελθόν, παρόν και μέλλον, συνδύαζε πάντα κορσέδες και κρινολίνα με τον κόσμο των πιο ανατρεπτικών υποκουλτούρων, πρώτα και κύρια την πανκ.
Έκτοτε, το λογότυπο Orb εμφανίστηκε παντού, στην ετικέτα, κεντημένο σε ορισμένα ρούχα, σε κουμπιά, ακόμη και σε ντιζάιν αντικείμενα, αρώματα και στην επίπλωση των καταστημάτων Westwood, αλλά η πιο αγαπημένη και εμβληματική κλίση του χρονολογείται από τη συλλογή Harris Tweed Φθινόπωρο-Χειμώνας 1987/88 κατά τον οποίο, ανάμεσα στα πολλά ρούχα που έπαιζαν με τα στερεότυπα της βρετανικότητας, ξεχώρισε το Three Row Pearl Bas Relief Choker. Όχι ένα απλό κόσμημα, αλλά ένα αντικείμενο λατρείας που εξακολουθεί να αγαπιέται και να είναι πολυπόθητο σήμερα, που ενσωματώνει το λογότυπο Orb σε χρυσό ή ασημί μέταλλο και διακοσμημένο με κρύσταλλα στο κέντρο ενός τριών σειρών κολιέ, που χαρακτηρίζεται από την τυπική ακαμψία του τσόκερ και αποτελείται από 92 πέρλες με χειροποίητους κόμπους (κατασκευασμένες από ειδικούς της Swarovski). Σίγουρα το θυμάστε πάνω στην Ντούα Λίπα στα Brit Awards του 2021.
Μια βόλτα στο TikTok, ήδη από το 2020, με έφερε σε επαφή με φέρελπις νεαρούς influencers, με έδρα το Λος Άντζελες, με εκατομμύρια οπαδούς, που φορούν μαργαριταρένια κολιέ με το εμβληματικό Orb. Ήταν μια επιδημία μέσε στην πανδημία: cisgender, ετεροφυλόφιλοι έφηβοι, κοντά στα 20 φέρουν στον λαιμό τους τον διάσημο θυρεό. Από αγόρια σύμβολα της μόδας σαν τον Τιμοτέ Σαλαμέ και τον Φαρέλ μέχρι τον δικό μας, Κωνσταντίνο Αργυρό, οι πέρλες έγιναν mainstream. Καθώς το Gen-Z -που ήδη υπαγόρευε τους κύκλους αγορών και τις κύριες τάσεις- εξοικειώθηκε με τη μόδα, η Γουέστγουντ παρέμεινε θελκτική σε ένα κοινό που «κανονικά» δεν είναι το target group της. Τι καλύτερο από γοητευτικούς άνδρες να διαστρεβλώνουν τους συμβατικούς κανόνες φύλου σε αυτήν τη γενιά, και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν.
Στην -όχι και τόσο μακρινή Ανατολή – το ιαπωνικό manga, Nana, που δημιούργησε η Ιαπωνέζα συγγραφέας Άι Γιαζάβα είναι πλασμένη από το σύμπαν της Γουέστγουντ για τα κοστούμια των χαρακτήρων της. Συγκεκριμένα, η Nana Osaki, η πανκ τραγουδίστρια και η 20χρονη Nana Komatsu, φέρουν το εμβληματικό λογότυπο Sovereigns Orb της Βίβιαν Γουέστγουντ σε κάθε καρέ. Η δημοτικότητα του manga στη νεότερη γενιά τους οδήγησε να ερωτευτούν το στυλ της σχεδιάστριας και μη μπορώντας να αγοράσουν ακριβότερα κομμάτια, πολλοί στράφηκαν στα κοσμήματα, ειδικά στο Mini Bas Relief Choker. Το ενδιαφέρον φούντωσε όταν η πρώτη γραμμή των trend setters Μπέλα Χαντίντ και Κάιλι Τζένερ ντύθηκαν με κάποια εκ των πιο εμβληματικών δημιουργιών της Westwood. Μακριά από τους άβολους κορσέδες και τις επιβλητικές βραδινές ασύμμετρες τουαλέτες, η Ριάνα, η Ζανέλ Μονέ και η FKA Twigs φόρεσαν το κόσμημα σε διάφορες παραλλαγές και κλίσαν το γόνυ στην Gen Z, ώστε να ακολουθήσει.
Με τα ταμπού και τις συντηρητικές αντιλήψεις να φθίνουν, ευτυχώς, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την επίδραση που είχε η Βίβιαν Γουέστγουντ στη μόδα και τους νέους – ακόμη και τώρα – και το αντίκτυπο που είχε αυτό το μαργαριταρένιο κολιέ στους άνδρες της Gen-Z. Όταν ένα τέτοιο παραδοσιακά θηλυκό σημαίνον αξεσουάρ αγκαλιάζεται ξαφνικά από τα αγόρια, ακολουθούμενο από πιο ανδρόγυνες σιλουέτες, υφές, χρώματα και σχέδια, μας δείχνει ότι το μέλλον της μόδας είναι εύπλαστο και ρευστό και ξεφεύγει από τους κανόνες με τον πιο πανκ τρόπο, ένα τρόπο που θα επικροτούσε και η ίδια.