Η περασμένη χρονιά ήταν πολύ κρίσιμη για την κατάσταση του πλανήτη. Πολλοί άνθρωποι έχουν προσπαθήσει είτε μέσω social media, είτε μέσω άλλων πηγών να ευαισθητοποιήσουν τον πλησίον τους, έτσι ώστε να γίνει γρηγορότερα κατανοητός ο οικολογικός κίνδυνος που μάς διατρέχει.
Η προηγούμενη δεκαετία σήμανε λήξη με τις χειρότερες προοπτικές, αφού οι πυρκαγιές στην Καλιφόρνια, τη Ρωσία, τη Βραζιλία και την Αυστραλία είναι κάτι παραπάνω από θλιβερές. Εν τω μεταξύ, ο κόσμος ποτέ δεν ήταν πιο διχασμένος στη σύγχρονη ιστορία (για να μην αναφέρουμε τις απεργίες που λαμβάνουν χώρα σε όλες τις χώρες), καθώς τα ζητήματα που έρχονται στην επιφάνεια γύρω από το φύλο, τη φυλή, την ανισότητα εισοδήματος και την εκπαίδευση είναι αναπάντεχα έντονα.
Δεν μας δίνονται πολλές επιλογές για την άμεση αντιμετώπιση των οικολογικών προβλημάτων. Μας λένε να ανακυκλώνουμε, να ελαττώσουμε το κρέας , να χρησιμοποιούμε τις δημόσιες συγκοινωνίες όταν μπορούμε και να ψωνίσουμε “βιώσιμα”.
Αλλά όταν πρόκειται για την ηθική μόδα, υπάρχουν ανάμικτα συναισθήματα. Άραγε τι σημαίνει “ηθική μόδα”; Τι κρίνεται ηθικό και τι ανήθικο; Όλα φαίνονται συντριπτικά και επιπλέον, τι αντίκτυπο μπορεί πραγματικά να έχει η μόδα στον άνθρωπο και στο σπίτι του. Τη Γη;
1. Κλιματική Αλλαγή
Η μόδα συμβάλλει πάνω από το 8% του συνόλου των αερίων θερμοκηπίου και αν τα πράγματα συνεχίσουν όπως έχουν, μέχρι το 2050 πάνω από το 25% του συνολικού παγκοσμίου προϋπολογισμού για τον άνθρακα θα προκύπτει από τη συγκεκριμένη βιομηχανία.
Το σημείο εκπομπής άνθρακα βρίσκεται στους μύλους (τους τόπους που περιστρέφουν την ίνα σε νήματα και υφαίνουν τα νήματα σε ύφασμα). Περισσότερο από το 75 % άνθρακα σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των ρούχων μας πραγματοποιείται εκεί. Για να γίνουν σαφή τα πράγματα, μια εταιρεία κάνει μόνο “βιωσιμότητα” αν μειώνει το αποτύπωμα άνθρακα στην παραγωγή της. Η Levi’s είναι μία από τις πολύ λίγες εταιρείες που το κάνουν αυτό.
2. Εργασία και γυναικεία δικαιώματα
Διαβάζοντας σχετικές μελέτες, το θέμα που απασχολεί περισσότερο τους εργαζόμενους είναι οι μισθοί. Οι εργαζόμενοι στον τομέα των ενδυμάτων, η μεγάλη πλειοψηφία των οποίων είναι γυναίκες, για διάφορους λόγους, είναι μερικοί από τους λιγότερο αμειβόμενους εργάτες στον κόσμο.
Η βιομηχανία μόδας είναι από μόνη της ένα hotspot για τη σύγχρονη δουλειά και την παιδική εργασία, σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ. Προκειμένου η μόδα να αντιμετωπίσει αυτό το ζήτημα, οι εταιρείες μόδας πρέπει να αρχίσουν να μετρούν και να αναφέρουν πόσους εργαζόμενους πληρώνουν. Αυτό δεν είναι καμιά επιστήμη και δεν είναι εξαιρετικά δαπανηρό να εφαρμοστεί.
3. Ο δρόμος προς την αειφορία είναι μακρύς
Από όλη την έρευνά μας, αυτό είναι το σημείο που φαίνεται πιο σημαντικό. Υποστηρίζεται ότι τα ψώνια είναι ο τρόπος να εκφράσουμε την ιθαγένεια μας, να κάνουμε τον κόσμο και την οικονομία ένα καλύτερο μέρος. Καθώς η κλιματική κρίση έχει έρθει στο προσκήνιο, οι εταιρείες έχουν ανταποκριθεί, δημιουργώντας ένα ακόμα προϊόν που μπορούμε να το αγοράσουμε. Θεωρούν τα προϊόντα αυτά βιώσιμα. Αλλά αυτή η “βιώσιμη μόδα” εξακολουθεί να έχει ένα τεράστιο περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα.
Αλλά μπορούμε να το αλλάξουμε αυτό και εκεί βρίσκεται η πραγματική δύναμη. Η μόδα είναι μια βιομηχανία που αντιμετωπίζει τον καταναλωτή, ο οποίος είναι ο μόνος που έχει πραγματική δύναμη να φωνάξει τις προσδοκίες του.