Ο Alessandro Michele ήταν ένας από τους πιο hot σχεδιαστές εκεί έξω. Μέχρι που σταμάτησε να είναι – τουλάχιστον για τα μάτια της Gucci. Η geek chic αισθητική του αναζωογόνησε τον Ιταλικό οίκο, αλλά, όπως συμβαίνει συνήθως στη μόδα, οι καταναλωτές άρχισαν να θέλουν κάτι διαφορετικό. Η Kering θα πρέπει τώρα να ανακοινώσει τον διάδοχο του θρόνου. Ποιος θα μπορούσε να είναι;
Όταν κυκλοφόρησε η είδηση, οι αγορές δεν φάνηκαν να ξαφνιάζονται. Ο Alessandro Michele θα έφευγε από τη θέση του δημιουργικού διευθυντή της Gucci, έναν ρόλο που είχε από το 2015.
Αναμφίβολα, οι επιτυχίες για τον ταλαντούχο σχεδιαστή δεν ήταν λίγες. Τα έσοδα της Gucci σχεδόν τριπλασιάστηκαν, από 3,9 δισ. ευρώ το 2015 σε 9,7 δισ. ευρώ το 2021. Η gender-fluid προσέγγισή του και η χρήση των μαξιμαλιστικών prints και σχεδίων προσέλκυσαν μια νέα γενιά καταναλωτών σε βασικές αγορές στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ, και την Κίνα. Ο οίκος μόδας ξεκίνησε επίσης μια σειρά από συνεργασίες με απρόσμενα brands, όπως η Adidas και η Balenciaga, και συνέργειες με cool celebrities, όπως ο Harry Styles.
Όμως η λάμψη άρχισε να συρρικνώνεται, όπως και οι πωλήσεις του οίκου που σημείωσαν μια “αναιμική” αύξηση 3,8% για το τρίτο τρίμηνο του 2021, αρκετά κάτω από τις προσδοκίες των οικονομικών αναλυτών, και σίγουρα πίσω από αντίπαλες μάρκες από τη LVMH ή την Hermès.
Όπως το συνόψισε η Vanessa Friedman στους New York Times: «Δεν είναι ότι ο κύριος Michele έφτιαχνε άσχημα πράγματα. Aπλώς έφτιαχνε τα ίδια και τα ίδια πράγματα και αυτό δεν ήταν πλέον συναρπαστικό».
Ήταν λοιπόν ώριμες οι συνθήκες για μια αλλαγή. Έτσι τώρα το εμβληματικό brand θα πρέπει να ανακοινώσει το νέο βασιλιά (ή βασίλισσα), κάποια στιγμή σύντομα. Παρακάτω είναι μερικά από τα σενάρια – ή μια λίστα επιθυμιών, αν θέλετε να το πούμε έτσι.
Riccardo Tisci
Ο Tisci αποχώρησε από την Burberry κλείνοντας μια θητεία διάρκειας λίγο λιγότερο από πέντε χρόνια. Οι επικριτές του υποστήριξαν ότι απέτυχε να αξιοποιήσει στο έπακρο τη βρετανική κληρονομιά του Burberry, ενώ υπήρξε μια αίσθηση ότι οι δημιουργίες του ήταν ασύνδετες με την κληρονομιά και την παράδοση του ιστορικού brand. Όμως ο Tisci πρόσφερε μια δυναμική, streetwear αισθητική στη Burberry, που τη βοήθησε να ανανεώσει την εικόνα της, προσελκύοντας ένα νεότερο, πιο diverse και ενημερωμένο κοινό. Ενώ ο ίδιος φαίνεται να επικεντρώνει τώρα την προσοχή του στο δικό του brand, θα του είναι μάλλον δύσκολο να απορρίψει μια δελεαστική πρόταση από τη Gucci. Τι μπορεί να φέρει στο τραπέζι; Το Ιταλικό του heritage, την εμπειρία του από το rebranding του Givenchy (και την ώθηση του Burberry σε μια νέα κατεύθυνση) και βέβαια ένα αδιαμφισβήτητο sex appeal στα ρούχα. Είναι σίγουρο ότι θα δημιουργούσε το σωστό buzz για την Gucci, οδηγώντας τον οίκο σε μια πιο “σέξι, Μεσογειακή” εποχή.
Anthony Vaccarello
Θα ζητούσε η Kering από τον Vaccarello να αλλάξει ρόλους; Θα μπορούσε να είναι μια επιλογή, δεδομένης της επιτυχημένης θητείας του στο Saint Laurent. Ο creative director του SL εργάζεται υπό την αιγίδα της Kering από το 2016, φέρνοντας μια εντυπωσιακή ανάπτυξη στον Γαλλικό οίκο. Γνωστός για την εσωστρεφή και συγκρατημένη προσωπικότητά του, έχει πει ότι δεν αναζητά να γίνει διάσημος και είναι περισσότερο συγκεντρωμένος στη δουλειά του. Παρόλα αυτά, έχει συμβάλει καθοριστικά στην επιτυχία του brand, το οποίο βρίσκεται μια ανάσα μακριά από τα τρία δισ. ευρώ σε ετήσιες πωλήσεις για πρώτη φορά.
Η έμφαση που έδωσε στη γυναίκα Saint Laurent και στα ανδρόγυνα designs συνέβαλαν στα διψήφια ποσοστά πωλήσεων από τότε που ανέλαβε. Έχει επίσης εισαγάγει μια νέα στρατηγική social μάρκετινγκ, αντλώντας έμπνευση από δημοφιλείς προσωπικότητες όπως ο Travis Scott και ο Lennon Gallagher. Αν πήγαινε στην Gucci, θα άφηνε ένα κενό στο Saint Laurent, αλλά θα έπαιρνε έναν πολύ μεγαλύτερο ρόλο – και θα έφερνε μια διαφορετική αισθητική.
Raf Simons
Ένα σενάριο που δε μοιάζει και πολύ πιθανό, αλλά στον κόσμο της μόδας, δεν μπορεί ποτέ κανείς να πει ποτέ. Ο Raf Simons ανακοίνωσε πρόσφατα ότι κλείνει την ομώνυμη επωνυμία ρούχων του, μετά από τη συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι ‘23. Ο Βέλγος σχεδιαστής θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τη Miuccia Prada ως συν-δημιουργικός διευθυντής της Prada.
Ο Simons έχει γίνει γνωστός για τις σοφιστικέ, slim σιλουέτες του στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και την έξυπνη μίξη ανάμεσα στα υπέρ-πολυτελή ρούχα και το streetwear. Αυτός και η Michele φαίνεται να μοιράζονται μια παρόμοια ευαισθησία – μια εκλεπτυσμένη, αν και αρκετά διαφορετική, προσέγγιση στη μόδα, όπου η σύγχρονη τέχνη και τα τρέχοντα κοινωνικά θέματα αποτελούν πάντα μέρος του προβληματισμού και της δημιουργικής τους διαδικασίας. Θα είναι δύσκολο να εγκαταλείψει τη συνεργασία του με την Prada, οπότε δεν πιστεύουμε ότι είναι μια πιθανή επιλογή.
Ένας σχεδιαστής που ανήκει ήδη στη δημιουργική ομάδα της Gucci
Όταν ο Alessandro Michele επιλέχθηκε για να ηγηθεί της Gucci, ήταν ήδη μέλος του creative team για χρόνια. Ο Michele ήταν μια πρόσληψη από την εποχή του Tom Ford, ενώ εργαζόταν και κάτω από τη Frida Giannini. Ήταν γνωστός για το πόσο δυνατός ήταν στον σχεδιασμό αξεσουάρ – που αποτελούν βασικό στοιχείο του τζίρου των brands.
Έτσι, είναι πολύ πιθανό ανάμεσα στην ομάδα του να υπάρχει κάποιος άλλος (ή άλλη) που να μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία στην πρόκληση του να οδηγήσει τη Gucci σε μια νέα φάση. Παρόλο που ένα τέτοιο σενάριο δεν θα προκαλέσει τον ίδιο ντόρο όσο η επιλογή ενός σταρ σχεδιαστή, αυτό είναι μια πιθανότητα που δεν μπορεί να αποκλείσει κανείς.
Tom Ford
Το τελευταίο σενάριο είναι και το πιο απίθανο – και ένα από τα πιο hot topics στο Twitter. Ποιος θα ήταν καλύτερος creative director από τον Tom Ford, τον άνθρωπο που μαζί με το Domenico De Sole αναβίωσαν τη Gucci;
Έχοντας ηγηθεί της εταιρείας για μια δεκαετία, από το 1994-2004, θα μπορούσε να επιστρέψει με μεγαλοπρέπεια, παρά τη πολυδιαφημισμένη σύγκρουση με την οικογένεια Pinault (η οποία απέκτησε την Gucci το 1999). Θα ήταν το απόλυτο comeback, έχοντας πουλήσει το δικό του ομώνυμο brand για 2,8 δις ευρώ στην Estée Lauder Companies.
Ίσως η νοσταλγία να είναι καλό πράγμα, ίσως όχι – αλλά θα ήταν σίγουρα πάρα πολύ ενδιαφέρον να δούμε ένα Gucci Vol.2 με τον κύριο Ford να δίνει εντολές.