Ο Kanye West έβαλε πάλι φωτιά στο Instagram χθες, όταν μια σειρά φωτογραφιών άρχισε να εμφανίζεται με το χάσταγκ #YeezySeason6. Οι εικόνες οι οποίες δημοσιεύθηκαν από μοντέλα του Instagram, influencers και φίλους του ζευγαριού φέρουν μια εντυπωσιακή ομοιότητα με τις φωτογραφίες της Yeezy Season 6 που κυκλοφόρησαν τον περασμένο Δεκέμβριο με πρωταγωνίστρια την Kim Kardashian. Συμπτωση; Φυσικά και όχι. Ο Kanye West, η ιδιοφυΐα του μάρκετινγκ, ήταν πάλι πίσω από όλο αυτό.
Σύμφωνα με δημοσίευμα γνωστού περιοδικού, “Μόλις λίγες μέρες πριν την εβδομάδα της μόδας της Νέας Υόρκης, ο κ. West προσκάλεσε φίλους του brand να αναπαράγουν αυτές τις εικόνες της Kim. Τα μοντέλα του Instagram, οι influencers και οι φίλοι του brand δημοσίευσαν απόψε φωτογραφίες με ίδιες εμφανίσεις και σε ίδιες τοποθεσίες όπως εκείνες της Kim. Η Kristen Noel Crawley, η Jordyn Woods, η Amina Blue και πολλές άλλες έχουν λάβει μέρος σ’αυτό.
“Η καμπάνια μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σίγουρα εφευρετική. Είναι επίσης σχεδόν σίγουρα παράνομη. Φαίνεται ότι ο κ. West – ούτε κανείς άλλος στην ομάδα του δεν έμαθε τίποτα από την καμπάνια στο Instagram τον Απρίλιο του 2015 της εταιρίας Lord & Taylor. Τότε το fashion label πλυμμύρισε το instagram με ένα συγκεκριμένο φόρεμα από την τελευταία σειρά του. Influencers όπως η Arielle Charnas από το Something Navy έως το περιοδικό Nylon προωθούσαν το ίδιο σομόν φόρεμα από τη νέα συλλογή. Όπως και στην περίπτωση #YeezySeason6, ο καταιγισμός ποστ της Lord & Taylor #DesignLab δεν ήταν σύμπτωση.
Οπως αποδείχτηκε η Lord & Taylor είχε πληρώσει για την προώθηση. Η εταιρία έδωσε το φόρεμα σε 50 επιλεγμένα άτομα και τους κατέβαλε από 1.000$ έως 4.000 $ για να δημοσιεύσουν μια φωτογραφία στο Instagram που φορούσαν το φόρεμα χωρίς όμως να αποκαλύπτουν ότι είχε μεσολαβήσει πληρωμή ή ότι έλαβαν το φόρεμα δωρεάν.
Οι λεπτομέρειες του διαφημιστικού σχεδίου της Lord & Taylor αποκαλύφθηκαν το 2015 από την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), μία ανεξάρτητη κυβερνητική υπηρεσία με αποστολή να προάγει την προστασία των καταναλωτών και την εξάλειψη και πρόληψη των αντιανταγωνιστικών επιχειρηματικών πρακτικών. Αποτέλεσμα της διαμάχης, ήταν η υποχρέωση της εταιρίας να δηλώνει στο μέλλον οποιαδήποτε προώθηση προιόντος από ανεξάρτητη πηγή.
Και εδώ έρχεται η νέα καμπάνια του Yeezy. Δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό υπάρχει μια οικονομική συνιστώσα στην καμπάνια του στο Instagram, κάτι που δεν μπορεί να γνωρίζει ο καταναλωτής. Παρόλο που δεν υπάρχει branding στις φωτογραφίες, τα μονόχρωμα σε ήπιους τόνους ρούχα αποτελούν από μόνα τους σήμα κατατεθέν της εταιρίας ρούχων.
Όσον αφορά στο τι είναι σαφές στη συγκεκριμένη περίπτωση: Υπάρχει σίγουρα κάτι που συμβαίνει εδώ (δηλ. Μια “υλική σύνδεση” που οι καταναλωτές δεν αποκρυπτογραφούν εύκολα) και δεν περιλαμβάνει νόμιμη γλώσσα, όπως #ad.
Παρά τους σαφείς κανόνες της FTC για τους influencers και τις εταιρείες, όπως και τις απαιτήσεις που υπάρχουν για τις υλικές σχέσεις, είτε πρόκειται για οικονομική απολαβή, δωρεάν ρούχα ή άλλα προνόμια, δηλαδή να αποκαλύπτονται με σαφήνεια, πολλοί εξακολουθούν να μην υπακούουν στον ομοσπονδιακό κανονισμό για τους νόμους διαφήμισης και απ’ότι φαίνεται, ο Kanye West και η στρατιά του ανήκουν σε αυτή την κατηγορία.