Ανάμεσα στα νέα δεδομένα που «επέβαλλε» η διετής πανδημία του κορονοϊού στον κόσμο της μόδας, συγκαταλέγεται και η παύση των μεγαλοπρεπών επιδείξεων σε εξωτικούς προορισμούς ανά τον κόσμο ή τουλάχιστον έτσι πιστεύαμε. Το κλείσιμο των συνόρων, η ακύρωση των πτήσεων, η κλιματική κρίση και σαφώς η πτώση της οικονομίας αποτέλεσαν μόνο μερικούς από τους λόγους για τους οποίους η ιδέα της μεταφοράς μοντέλων, συνεργείων, δημοσιογράφων, φωτογράφων και διασήμων στην άλλη άκρη του κόσμου αποκλειστικά για την παρακολούθηση ενός δεκαπεντάλεπτου σόου, από γαλλικούς και ιταλικούς οίκους, άρχισε να φαντάζει αδιανόητη.
Ήδη από το 2020, επιφανή μέλη της επιχειρηματικής κοινότητας της μόδας, όπως ο Antoine Arnault, εξέχoν μέλος του διοικητικού συμβουλίου της LVHM, είχαν τοποθετηθεί δημόσια αναφορικά με τους προβληματισμούς που εγείρει αυτή η πρακτική. Ωστόσο, όπως παρατηρήσαμε τον περασμένο χρόνο, αυτές οι εκτιμήσεις όχι μόνο δεν στάθηκαν εμπόδιο στα λαμπρά σχέδια των τιτάνων της μόδας (Chanel και Louis Vuitton), αντιθέτως πυροδότησαν το ενδιαφέρον και άλλων οίκων, όπως Balenciaga και Jacquemus, oι οποίοι έσπευσαν να διαφοροποιηθούν, ξεφεύγοντας κι εκείνοι από το καθιερωμένο πρόγραμμα των εβδομάδων μόδας.
Ο παράγοντας του εντυπωσιασμού και του «φαίνεσθαι» υπολαμβάνεται ως τόσο εθιστικός που υπερτερεί του ενδιαφέροντος για τις οικονομικές και περιβαλλοντικές συνέπειες που μπορεί να επιφέρουν οι παραπάνω αποφάσεις. Ξαφνικά, οι οίκοι μαγνητίζονται από την ευκαιρία να διακριθούν από τις μαζοποιημένες παρουσιάσεις του μήνα της μόδας και ν’ αναδειχθούν στο κυρίαρχο όνομα της εβδομάδας.
Προφανώς στο στόχαστρο βρίσκονται όλοι όσοι «κινούν» τα πλήθη: influencers, δημοσιογράφοι μόδας, διασημότητες με μεγάλη απήχηση, όπως και κορυφαίοι πελάτες. Παράλληλα η διεξαγωγή των σόου σε διεθνείς προορισμούς βοηθά στη συγκέντρωση νέων αγοραστών, οι οποίοι ενδέχεται να εξελιχθούν σε πιστοί πελάτες.
Το 2021, η εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον απομάκρυνε ακόμη περισσότερο τους οίκους από την Κίνα κι έστρεψε το ενδιαφέρον τους σε μία νέα ανερχόμενη αγορά, αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών. Την παρουσίαση του “Love Parade” σόου της Gucci στο Λος Άντζελες τον περασμένο Νοέμβριο, διαδέχτηκε, τον Δεκέμβριο, το ανδρικό ντεφιλέ της Louis Vuitton στο Μαϊάμι. Ενώ μόλις τον προηγούμενο μήνα, παρακολουθήσαμε το S/S 22 show του γαλλικού οίκου Jacquemus στη Χαβάη.
Στο εγγύς μέλλον και συγκεκριμένα το Μάϊο έχουμε να προσμένουμε το haute couture σόου του Balenciaga στη Νέα Υόρκη, την παρουσίαση της γυναικείας συλλογής του Louis Vuitton στο Σαν Ντιέγκο, όπως και της Cruise 2023 συλλογής του Dior στην Ισπανία (o γαλλικός οίκος δεν σταμάτησε στιγμή να πραγματοποιεί διεθνή σόου, όπως απέδειξε η παρουσίαση της Cruise 2022 συλλογής στην Αθήνα, εν μέσω πανδημίας). Τα ταξίδια του τελευταίου δε θα σταματήσουν εκεί, καθώς όπως έχει ανακοινώσει τον Ιούνιο θα βρεθεί στη Σεούλ για την επίδειξη της pre-fall γυναικείας συλλογής του.
Οι απόψεις των κριτικών διίστανται. Από τη μία αυτές οι ενέργειες επιτρέπουν στους οίκους να εμπλουτίσουν την ιστορία που κρύβεται πίσω από την παρουσίαση των επιδείξεών τους, ενώ παράλληλα τους δίνεται η ευκαιρία να ρίξουν φως και ν΄ αναδείξουν τη δεξιοτεχνία που κρύβει ο πολιτισμός της εκάστοτε περιοχής, από την άλλη, όμως, δε γίνεται να παραβλέψουμε τις ολέθριες συνέπειες που επιφέρουν όλες αυτές οι «άσκοπες» μετακινήσεις στην κλιματική κρίση και το περιβάλλον.