John Galliano: ο έκπτωτος πρίγκιπας, ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους σχεδιαστές μόδας, ίσως και ένα από τα πρώτα επώνυμα θύματα της νέας εποχής πολιτικής ορθότητας των social media που δεν διστάζει να κατακρημνίσει από τον θρόνο του όποιον διάσημο εκφράζει δημόσια ακραίες απόψεις, ακόμη κι αν διαθέτει όλο το ταλέντο του κόσμου. Η πορεία του στον Dior θα παραμείνει ωστόσο χαραγμένη στις πιο λαμπερές σελίδες της μόδας, σηματοδοτώντας μία εποχή πλουραλισμού και ανεπανάληπτης δημιουργίας και έμπνευσης. Όλο το σχεδιαστικό μεγαλείο, που επέδειξε στην δεκαπενταετή θητεία του (1996-2011), αποτυπώνεται στο νέο coffee table book, “Dior John Galliano 1997-2011”, που θα κυκλοφορήσει ο γαλλικός οίκος στις 15 Φεβρουαρίου. O τόμος με τις 448 σελίδες γεμίζει με σπουδαίες στιγμές, από το μπλε σατέν φόρεμα της πριγκίπισσας Diana για το Met Gala του 1996 μέχρι το βραδινό φόρεμα της haute couture συλλογής για τη σεζόν φθινόπωρο-χειμώνας 1997, από γκριζοπράσινο ταφτά με επίστρωση μπλε οργάντζας και ροζ λεπτομέρειες από δαντέλα.
Πρόκειται για το πέμπτο βιβλίο μίας σειράς που τιμά το έργο των καλλιτεχνικών διευθυντών που έχουν βρεθεί διαδοχικά στο τιμόνι του οίκου ανά τα χρόνια. Το όνομα του Galliano έρχεται να προστεθεί σε αυτή την συλλογή των τόμων, αφιερωμένων στον ίδιο τον Christian Dior, τον Yves Saint Laurent, τον Marc Bohan και τον Gianfranco Ferré. Μέσα από τις λήψεις του Laziz Hamani και τα λόγια του Andrew Bolton, υπεύθυνου για το Costume Institute στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, ξετυλίγεται ένα αφήγημα αφιερωμένο στο μεγαλείο της μόδας.
Πολύ συχνά δεν αναγνωρίζουμε την σπουδαιότητα μίας εποχής μέχρι αυτή να ρίξει την αυλαία της. Πραγματοποιώντας ένα νοητό ταξίδι στον κόσμο της μόδας, δίπλα στην πορεία της Phoebe Philo στον οίκο Celine αλλά και του Tom Ford στον Gucci βρίσκεται αυτή του John Galliano στον Dior. Όλοι οι λάτρεις της μόδας μπορούν να φέρουν στην μνήμη τους τουλάχιστον ένα Dior look α λα John Galliano – πιθανότατα φορεμένο από τη Naomi Campbell ή την Kate Moss.
Όντας έναν από τους πρώτους Άγγλους σχεδιαστές που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση ενός γαλλικού οίκου μόδας, ο Galliano έμεινε πιστός στο πνεύμα της πρώτης συλλογής, που παρουσιάστηκε από τον γενάρχη του οίκου το 1947 ανανεώνοντας κλασικές έννοιες, όπως αυτή της θηλυκότητας και της πολυτέλειας, με τον πιο ρηξικέλευθο, ροκ, και πάντα θεατρικό τρόπο.
Κάτω από την επιρροή του, κάθε νέα συλλογή αποτελούσε ένα κράμα ιστορικής ακρίβειας και pop αισθητικής. Τα ντεφιλέ του δεν αποτελούσαν απλές επιδείξεις ρούχων, παρά ολοκληρωμένες θεατρικές εμπειρίες. Στην πραγματικότητα ο Galliano κατάφερε να εξισώσει την υψηλή ραπτική με το φανταστικό, με ανεπανάληπτο τρόπο.
Το τέλος αυτής της συναρπαστικής πορείας ήρθε το 2011, έπειτα από κάποια κατακριτέα, πολιτικώς ανορθόδοξα, δείγματα συμπεριφοράς (η καταγεγραμμένη σε βίντεο αντισημιτική φραστική επίθεσή του στην διπλανή παρέα θαμώνων σε κάποιο εστιατόριο) συμπεριφορά που αποδόθηκε στην παραζάλη των καταχρήσεων αλλά του κόστισε την καριέρα του, καθώς απολύθηκε πάραυτα από επικεφαλής του οίκου.
Η επιστροφή του στην ενεργό δράση σημειώθηκε το 2014, όταν ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή για τον οίκο Maison Margiela, όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα. Ο γαλλικός οίκος αναγνώρισε τη συμβολή του Galliano στην πορεία του, συμπεριλαμβάνοντας έργα του σχεδιαστή στην έκθεση που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την εβδομηκοστή επέτειο του, στο Musée des Arts Décoratifs το 2017.
Το “Dior John Galliano 1997-2011” κυκλοφορεί στα γαλλικά και τα αγγλικά, με επίσημη ημερομηνία κυκλοφορίας την 15η Φεβρουαρίου.