Aκριβώς πριν από πεντήντα χρόνια, τη 10η Ιανουαρίου του 1971, ο κόσμος της μόδας βίωσε μία από τις πιο αβάσταχτες απώλειες με τον ξαφνικό θάνατο της, τότε 87χρονης, Coco Chanel, στο ξενοδοχείο Ritz. Η εμβληματική σχεδιάστρια μόδας άφησε την τελευταία της πνοή στη σουίτα με θέα την πλατεία Βάντομ, όπου διέμενε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της ζωής της. Θα μπορούσε κανείς να πει πως αυτή η πανούργα ιδιοφυΐα, μανιακή με την οργάνωση και τον έλεγχο, προγραμμάτισε ακόμη και το θάνατό της, όπως αποδεικνύει η τελευταία φράση που μοιράστηκε με την υπηρέτριά της Σελίν: «Κοίτα τώρα πώς πεθαίνουν».
Η πολυτάραχη ζωή της ξεκίνησε το 1883 στα δυτικά της Γαλλίας, σε μια κατάσταση απόλυτης ένδειας και ανέχειας. Δεν άφησε ωστόσο το σκοτεινό παρελθόν της να σταθεί εμπόδιο στη δημιουργία της αυτοκρατορίας της. Υπήρξε μια γυναίκα με πείσμα και όραμα, που κατάφερε να ανατρέψει τα δεδομένα της τότε μόδας και να απελευθερώσει τις γυναίκες από τα κοινωνικά δεσμά της εποχής. Πιστή στην πολυτέλεια και το μινιμαλισμό, περνούσε τον περισσότερο χρόνο της ζωής της δημιουργώντας μια ζωή όπως ακριβώς την είχε ονειρευτεί. Ως γνήσια «λεόντισσα» δεν επέτρεψε ποτέ σε κανέναν να την πλησιάσει πραγματικά και να την ελέγξει, ενσαρκώνοντας μια από τις πιο δυναμικές γυναικείες παρουσίες του 20ου αιώνα.
Ήταν μανιακή με το σχέδιο και την κομψότητα, όπως αποδεικνύει η σπάνια αρχιτεκτονική και η διακόσμηση του παριζιάνικου διαμερίσματος-ατελιέ της, στην οδό «31, Rue Cambon», όπου πέρασε ατελείωτες ώρες δημιουργίας, αλλάζοντας την ιστορία του σύγχρονου ενδύματος. Ο μοναδικός της τρόπος να ελίσσεται ανάμεσα σε σπουδαίες προσωπικότητες της εποχής την ενέταξε γρήγορα στις πιο φημισμένες παρουσίες της παγκόσμιας κρεμ ντε λα κρεμ. Με ένα τσιγάρο μόνιμα στο χέρι και μια διπλή σειρά από πέρλες στο λαιμό, η mademoiselle με το ασταμάτητο νεύρο και το δημιουργικό πνεύμα εισήγαγε ένα πλήθος από σπουδαίες καινοτομίες στον κόσμο της μόδας.
Ξεχωρίζουμε το «μικρό μαύρο φόρεμα», που αποτελεί μέχρι σήμερα μια από τις πιο διαχρονικές ενδυματολογικές επιλογές, συνώνυμο της πηγαίας θηλυκότητας. Πρόκειται για μια «στολή» που έχει καταφέρει να συνοδέψει το γυναικείο φύλο στο πέρασμα του χρόνου δίχως να χάνει στιγμή τη φινέτσα και την αξία του.
Το βαθύ και ουσιαστικό ενδιαφέρον που έτρεφε για τις γυναίκες οδήγησε την Coco Chanel στο σχεδιασμό του «tweed κοστουμιού». Μαζί με τον Yves Saint Laurent άνοιξαν ένα νέο κεφάλαιο σε ζητήματα γυναικείας χειραφέτησης, θέτοντας σε προτεραιότητα την άνεση και το δυναμισμό.
Το μεθυστικό άρωμά της συνδέθηκε με την αιθέρια παρουσία της Marilyn Monroe, η οποία όταν ερωτήθη τι φορά στο κρεβάτι της, απάντησε: «Πέντε σταγόνες Chanel Νο 5». Εμπνευσμένο από τον οκταγωνικό καθρέφτη που κοσμούσε το πολυτελές διαμέρισμά της, σημείωσε τεράστια επιτυχία σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του.
Οι άνετες σιλουέτες και η απλότητα ταυτίστηκαν με τη γυναίκα που υποστήριζε πως η μόδα βρίσκεται σε καθετί γύρω μας, από τον ουρανό μέχρι το δρόμο και τον τρόπο ζωής μας. «Έκαψε» τους κορσέδες, εξύμνησε τη μαρινιέρα, πάντρεψε τα ακριβά κοσμήματα με τα faux bijoux και ανέδειξε το ζέρσεϊ ύφασμα σε βασικό στοιχείο της καθημερινής γκαρνταρόμπας.
Η ιστορία και το ανήσυχο πνεύμα της θα μείνουν χαραγμένα στο πέρασμα του χρόνου, σηματοδοτώντας την επαναστάτρια που βροντοφώναξε πως οι γυναίκες είναι ελεύθερες να ορίζουν τους εαυτούς τους, να φορούν παντελόνια καμπάνες, να κόβουν κοντά τα μαλλιά τους και να χρησιμοποιούν κατακόκκινο κραγιόν, όποτε αυτές επιθυμούν.