Από τη Charlotte Brunel, Φωτογράφος: Laura Jones
Σχεδιάστρια, πρόεδρος του οίκου Sézane και μητέρα δύο νεαρών κοριτσιών, η Μοργκάν Σεζαλορί είναι στα 37 της μία από τις πιο χαρισματικές Γαλλίδες επιχειρηματίες. Αυτοδίδακτη στον χώρο της μόδας (παράτησε το σχολείο στα 17 και απέκτησε Bachelor’s Degree στη Λογοτεχνία), η Μοργκάν ξεκίνησε το 2007 με το vintage online shop Les Composantes. Σιγά-σιγά οι δικές της δημιουργίες ήρθαν στο επίκεντρο και ο οίκος Sézane γεννήθηκε το 2013. Εκτοτε οι επιτυχίες διαδέχονται η μία την άλλη, με τις πωλήσεις του οίκου να ανέρχονται στα 80 εκατ. ευρώ το 2019. Οι μηνιαίες capsule collections, οι eco-friendly πρώτες ύλες και οι χαμηλές τιμές έχουν δημιουργήσει πιστό brand following στη Γαλλία και το εξωτερικό. Ο οίκος, που σήμερα αριθμεί 260 εργαζομένους, με μπουτίκ στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, μετράει πλέον μια δεκαετία στυλ – και η Μοργκάν Σεζαλορί ονειρεύεται ήδη τα επόμενα βήματα.
Τι συναισθήματα φέρνει η 10η επέτειος του οίκου;
«Απέραντη χαρά και τον ίδιο ενθουσιασμό που είχα και στην αρχή. Σχεδόν δύο δεκαετίες πέρασαν σαν μια ανάσα, καθοδηγούμενες από τη χαρά της δημιουργίας. Νιώθω πολύ ευχαριστημένη που κατάφερα να δημιουργήσω μια ομάδα από το μηδέν, χωρίς να έχω προϋπηρεσία στο χώρο. Απόδειξη πως δεν χρειάζεται απαραίτητα να έχεις business plan, αλλά ένστικτο, πάθος, όρεξη για δουλειά και μια υγιή δόση αυτοπεποίθησης. Χωρίς αυτοπεποίθηση δεν θα είχα ανοίξει το πρώτο μου online shop αμέσως μετά το σχολείο, όταν όλοι οι φίλοι μου σπούδαζαν και το Διαδίκτυο ήταν ακόμα ένα μυστήριο. Αλλά είχα μια τεράστια ανάγκη να κάνω κάτι δημιουργικό και ήξερα ότι δεν θα μπορούσα να προσαρμοστώ σε ένα παραδοσιακό, ιεραρχικό καθεστώς εργασίας. Ευτυχώς η μητέρα μου με έμαθε να ρισκάρω!».
«Είχα μια τεράστια ανάγκη να κάνω κάτι δημιουργικό και ήξερα ότι δεν θα μπορούσα να προσαρμοστώ σε ένα παραδοσιακό, ιεραρχικό καθεστώς εργασίας. Ευτυχώς η μητέρα μου με έμαθε να ρισκάρω!».
Ως ιθύνων νους πίσω από τον οίκο Sézane και τη μακρόχρονη επιτυχία του είστε ακόμα hands on;
«Ξεκίνησα το brand για να εκφράσω τη δημιουργική πλευρά του εαυτού μου. Αλλά για αρκετό καιρό ένιωθα μόνη μέσα σε όλο αυτό. Σήμερα, αγαπώ το γεγονός ότι ο οίκος Sézane κάνει το ίδιο και για άλλες γυναίκες. Προσπαθώ να ενθαρρύνω τον διάλογο ανάμεσα στις συνεργάτιδές μου, να τις ενθαρρύνω να με αμφισβητήσουν, όταν χρειάζεται. Και δεν διστάζω να τους ανοίξω την πόρτα όταν είναι έτοιμες να δημιουργήσουν κάτι δικό τους. Για μένα η πραγματική ομορφιά του οίκου Sézane βρίσκεται στο πώς λειτουργούμε πίσω στα παρασκήνια».
Από πού πηγάζει η αίσθησή σας για τη μόδα;
«Από τη μητέρα και τη γιαγιά μου, που έχουν το εξαιρετικό ταλέντο να ομορφαίνουν την καθημερινότητα με ελάχιστα εφόδια. Η γιαγιά μου είχε εννιά παιδιά και δεν υπήρχε η οικονομική δυνατότητα για δώρα, αλλά τους έφτιαχνε πάντα μια όμορφη τούρτα. Πώς μπορεί κανείς να δημιουργήσει ένα συναίσθημα και να το μεταδώσει στον άλλο; Αυτή η φιλοσοφία διαπερνά την προσέγγισή μου στη μόδα και την αισθητική. Χρειάζεται προσοχή στη λεπτομέρεια: ένα κερί τοποθετημένο σωστά στο τραπέζι, ένα artisan ύφασμα, μια συγκεκριμένη χρωματική σύνθεση».
«Η αίσθησή μου για τη μόδα πηγάζει από τη μητέρα και τη γιαγιά μου, που έχουν το εξαιρετικό ταλέντο να ομορφαίνουν την καθημερινότητα με ελάχιστα εφόδια. Η γιαγιά μου είχε εννιά παιδιά και δεν υπήρχε η οικονομική δυνατότητα για δώρα, αλλά τους έφτιαχνε πάντα μια όμορφη τούρτα».
Τι σας εμπνέει;
«Οι συλλογές μας είναι σαν πίνακες ζωγραφικής. Από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες αναζητώ αρμονίες χρωμάτων και υλικών, που πολύ συχνά βρίσκω σε πίνακες. Πρόσφατα επισκέφθηκα την έκθεση “Edvard Munch. Ένα ποίημα για τη ζωή, την αγάπη και το θάνατο” στο Musée d’Orsay. Μου έκανε εντύπωση ο πλούτος και η ένταση της παλέτας του. Η σχέση μου με το χρώμα είναι πολύ ενστικτώδης και συναισθηματική. Έζησα τα πρώτα πέντε χρόνια της ζωής μου στην Κινσάσα, τη χώρα των Sapeurs, όπου το χρώμα και το στυλ είναι αναπόσπαστα κομμάτια της καθημερινότητας. Αναμφίβολα αυτό διαμόρφωσε τον αμφιβληστροειδή μου…».
Η γυναίκα Sézane είναι Παριζιάνα, αλλά λιγότερο σνομπ και περισσότερο προσβάσιμη. Σας απασχολεί καθόλου αυτό;
«Η Sézane έχει τις ρίζες της στο Παρίσι και πολλοί μας συνδέουν με την Πόλη του Φωτός για την ποιότητα στα κοψίματα και τα υλικά μας, αλλά δεν τη θεωρώ “παριζιάνικη” μάρκα. Δεν σκεφτόμαστε με όρους εποχικών collections, αλλά με διαχρονικούς όρους: μια όμορφη μεταξωτή μπλούζα, μια πλεκτή ζακέτα. Μισώ την ιδέα να παραμένω δέσμια ενός συγκεκριμένου στυλ. Αυτό που με γεμίζει χαρά είναι να βλέπω γυναίκες όλων των ηλικιών και εθνικοτήτων να κάνουν τις δημιουργίες μου δικές τους βάζοντας την προσωπική τους πινελιά. Πρόσφατα συνάντησα μια 85χρονη γυναίκα που ήταν ντυμένη με Sézane – μας είχε μάθει από τις εγγονές της!».
«Οι συλλογές μας είναι σαν πίνακες ζωγραφικής. Από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες αναζητώ αρμονίες χρωμάτων και υλικών, που πολύ συχνά βρίσκω σε πίνακες. Πρόσφατα επισκέφθηκα την έκθεση “Edvard Munch. Ένα ποίημα για τη ζωή, την αγάπη και το θάνατο” στο Musée d’Orsay».
Το 2016 υποφέρατε από burnout. Τι σας δίδαξε αυτή η εμπειρία;
«Εκείνη την εποχή η δουλειά μου ήταν συναρπαστική και οι κόρες μου πολύ μικρές. Όλο αυτό με γέμιζε αδρεναλίνη και ενέργεια, αλλά κάποια στιγμή το σώμα μου δεν μπορούσε να ακολουθήσει. Ευτυχώς συνήλθα αρκετά γρήγορα και έμαθα να αφιερώνω χρόνο στον εαυτό μου. Αλλά βρήκα την όλη εμπειρία και κάπως άδικη. Η δεκαετία των τριάντα είναι η πιο δημιουργική στη ζωή μιας γυναίκας επειδή γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Δεν θα έπρεπε να χρειάζεται να διαλέξουμε ανάμεσα στην επαγγελματική και την οικογενειακή μας ζωή – οι άνδρες δεν το κάνουν. Ελπίζω ότι οι επόμενες γενιές θα έχουν καλύτερες ισορροπίες».
Με πολλά fashion brands να αγωνίζονται να ξεχωρίσουν στα social media, ο οίκος Sézane έχει μια πολύ ενεργή online κοινότητα. Ποιο είναι το μυστικό σας;
«Μπήκαμε στο Instagram όταν η πλατφόρμα είχε πρωτοξεκινήσει και αρχίσαμε να μοιραζόμαστε behind the scenes σχετικά με τις δεξιότητες, τους τεχνίτες, τα ταξίδια που χρειάζονται για να δημιουργήσουμε τα προϊόντα μας. Αυτό έφτιαξε μια πιστή κοινότητα που μεγάλωσε με τα χρόνια – σήμερα μετράει εκατομμύρια followers στα social media. Για τις φωτογραφίες της 10ης επετείου μας εστιάσαμε στα fittings και στο χρόνο που χρειάζεται για να τελειοποιηθεί ένα προϊόν, κάτι που θεωρώ πολύ σημαντικό στους καιρούς που διανύουμε, όταν όλοι θέλουν τα πάντα, τώρα».
Το 2020 κερδίσατε την πιστοποίηση βιωσιμότητας B Corp, η οποία αναγνωρίζει την κοινωνική και περιβαλλοντική υπευθυνότητα των εταιρειών. Ποιες είναι οι φιλοδοξίες σας όσον αφορά το περιβάλλον;
«Η πιστοποίηση B Corp δεν είναι αυτοσκοπός, προσπαθούμε πάντα να βελτιωνόμαστε. Αυτή τη στιγμή εστιάζουμε τις προσπάθειές μας στην προμήθεια πρώτων υλών όπως το λινό και το μετάξι. Προτεραιότητά μας παραμένει η βιωσιμότητα, ειδικά όσον αφορά την ποιότητα. Αλήθεια, πόσο οικολογικά υπεύθυνο είναι ένα ύφασμα αν δεν αντέχει στη δοκιμασία του χρόνου; Δεν μας ενδιαφέρουν τα διαφημιστικά κόλπα, αλλά η σχέση εμπιστοσύνης που χτίζουμε με το κοινό μας».
«Αλήθεια, πόσο οικολογικά υπεύθυνο είναι ένα ύφασμα αν δεν αντέχει στη δοκιμασία του χρόνου; Δεν μας ενδιαφέρουν τα διαφημιστικά κόλπα, αλλά η σχέση εμπιστοσύνης που χτίζουμε με το κοινό μας».
Μετά τη γυναικεία και την ανδρική μόδα, υπάρχουν άλλοι τομείς που σας ελκύουν;
«Πρόσφατα εγκαινίασα το πρώτο μέρος του νέου μου lifestyle project, Les Composantes. Το design και η διακόσμηση με εμπνέουν πάρα πολύ, με προσελκύουν τα εξαιρετικά υλικά, οι ασύμμετρες λεπτομέρειες. Με το Les Composantes θα ήθελα να συνεισφέρω στη διαφύλαξη των διακοσμητικών δεξιοτήτων για τις επόμενες γενιές. Στο πλάνο υπάρχουν ήδη artist residencies, καθώς και collections deco αντικειμένων και επίπλων, εκλεκτές αντίκες και διακόσμηση εσωτερικών χώρων, κάτι που κάνω ήδη με τις μπουτίκ μας. Χρειάζεται ενσυναίσθηση, να αντιλαμβάνεσαι πώς θα νιώσει κάποιος καλά μέσα σε έναν χώρο. Μέχρι τώρα δεν είχα το χρόνο να αναλάβω το σχεδιασμό ξενοδοχείων και εστιατορίων, αλλά τώρα αισθάνομαι έτοιμη!».
Πώς βλέπετε τον εαυτό σας σε δέκα χρόνια;
«Θα ήθελα πολύ να νιώθω ακόμα τον ενθουσιασμό της πρώτης ημέρας! Σκέφτομαι επίσης πολύ τα παιδιά, τον τρόπο με τον οποίο παίζουν διαισθητικά με τη μόδα. Όταν βλέπω την αυθόρμητη αντίδραση της κόρης μου σε ένα χρώμα, λέω στον εαυτό μου πως μια capsule collection σε αυτούς τους τόνους θα ήταν καλή ιδέα. Επίσης, πολλοί από τους στενούς μου συνεργάτες βρίσκονται στις ΗΠΑ όπου ετοιμάζουμε διάφορα projects. Η μεγαλύτερη πρόκληση για τα επόμενα δέκα χρόνια; Να συνεχίσουμε να είμαστε πρέσβεις του γαλλικού στυλ στο εξωτερικό».