Πριν από δύο χρόνια, κατά τη διάρκεια Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, έτυχε να γνωρίσω την 56χρονη σήμερα Καναδή influencer Γκρες Γκάνεμ (@greceghanem), βασίλισσα -σύμφωνα με τα περισσότερα περιοδικά μόδας- του Ageless στυλ. Αν έχετε δει στο feed του Instagram μια στυλάτη κυρία με ασημί καρέ μαλλιά να φοράει έντονα χρώματα και τολμηρά μοτίβα, αυτή είναι! Εντυπωσιάστηκα από το πώς είχε συνδυάσει δύο διαφορετικά φλοράλ μοτίβα με κλασικές γραμμές και αβίαστα θέλησα να της εκφράσω το θαυμασμό μου για την ενδυματολογική της τόλμη. «Θέλω να είμαι τόσο στυλάτη στην ηλικία της», σκέφτηκα.
Γυναίκες σαν την Γκρες καταρρίπτουν κάθε λανθασμένη αντίληψη ότι οι γυναίκες μιας συγκεκριμένης ηλικίας δεν σχετίζονται πλέον με τη μόδα. Η ίδια είναι μια ανάσα θετικότητας σ’ έναν κόσμο που έχει ως επί το πλείστον εμμονή με τη νιότη, αποδεικνύοντας ότι η ομορφιά αυξάνεται όσο αυξάνονται και οι περιστροφές μας γύρω από τον ήλιο. Στα θετικά νέα της ημέρας βλέπουμε ολοένα περισσότερες μεσήλικες γυναίκες να κλέβουν τα φώτα της δημοσιότητας ειδικά σε μια πλατφόρμα όπως το Instagram που κυριαρχείται από νέους. Αυτό το ηλικιακό γκρουπ γυναικών εμπνέει με κάθε ανάρτηση, ενώ αναδεικνύει αβίαστα το μοναδικό προσωπικό στυλ που τελειοποίησε σε βάθος χρόνου.
Αποπνέουν έναν αέρα αυθεντικότητας που είναι τόσο ελκυστικός! Και όχι, δεν ξεκίνησαν μια μέρα θέλοντας να γίνουν fashionistas, αυτό συνέβη φυσικά με την άνοδο των social media. Φαίνεται λοιπόν ότι η σοφία στις στυλιστικές προτιμήσεις έρχεται με το πέρασμα του χρόνου. Οι ώριμες influencers τείνουν να έχουν περάσει το στυλ τους από το μικροσκόπιο. Δεν φοράνε κάτι γιατί τώρα μπήκε ξαφνικά στο οπτικό πεδίο των τάσεων, το φοράνε γιατί ταιριάζει με το δικό τους προσωπικό στυλ.
Οι ώριμες influencers τείνουν να έχουν περάσει το στυλ τους από το μικροσκόπιο. Δεν φοράνε κάτι γιατί τώρα μπήκε ξαφνικά στο οπτικό τους πεδίο.
Τι συμβαίνει όμως στην καθημερινότητα; Σχετική έρευνα της πλατφόρμας Lyst έχει δείξει ότι οι περισσότερες από τις μισές γυναίκες της μελέτης (57% περίπου) έχουν νιώσει την πίεση της κοινωνίας να ντύνονται με συγκεκριμένο τρόπο, ενώ οι ίδιες αναφέρουν ότι η αυτοπεποίθησή τους αυξάνεται με την ηλικία. Ειδικότερα, μέσα στην ίδια μελέτη ορισμένα είδη ενδυμάτων βρέθηκαν πιο «ακατάλληλα» για γυναίκες άνω των 40 από άλλα, με τα σκισμένα τζιν, τα κοντά σορτσάκια, τα crop-top και τα φλούο χρώματα να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας.
Σχολιάζοντας την έρευνα, η ψυχολόγος μόδας Σακέιλα Φορμπς–Μπελ αναφέρει: «Ακόμη και από νεαρή ηλικία, η εμφάνιση είχε πάντα σημαντικές κοινωνικές συνέπειες για τις γυναίκες, οι οποίες με τη σειρά τους αισθάνονται κοινωνικές πιέσεις όχι μόνο για να ντυθούν “στην ηλικία τους”, αλλά και με τρόπο που συμμορφώνεται με τα σύγχρονα πρότυπα, πρότυπα που διαμορφώνονται από την πατριαρχία».
Οι οίκοι μόδας εργάζονται ακούραστα για να σπάσουν το στερεότυπο της ηλικίας έχοντας ξεκινήσει εδώ και μερικές σεζόν να συμπεριλαμβάνουν στις καμπάνιες τους δυναμικές γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας. H εμβληματική δημοσιογράφος και συγγραφέας Τζόαν Ντίντιον (1934-2021) πρωταγωνίστησε στην καμπάνια του οίκου Céline για το 2015 με καλλιτεχνική διευθύντρια τη Φίμπι Φάιλο, ενώ αξέχαστες παραμένουν οι καμπάνιες του οίκου Louis Vuitton με μούσα την Κατρίν Ντενέβ. Επίσης όλοι προσέξαμε πως σχεδόν όλα τα supermodel από τα 90s επιστρέφουν στις πασαρέλες.
Η γνωστή δημοσιογράφος μόδας Λίζα Αρμστρονγκ, σχεδόν 60 ετών σήμερα, έχει δηλώσει ότι «όσο μεγαλύτερης ηλικίας είσαι τόσο πιο ζωτική και ανταποδοτική γίνεται η μόδα. Το να είσαι καλοντυμένος είναι πειθαρχία. Είναι ταλέντο. Είναι μια καμπύλη διά βίου μάθησης». Η τέχνη του στυλ γίνεται ολοένα πιο συναρπαστική με το πέρασμα του χρόνου.
Και ναι, όλοι ξέρουμε ότι η «στολή εργασίας» είναι το «Ιερό Δισκοπότηρο» του στυλ, αλλά παραδείγματα όπως της Λορίν Χάτον, της Μιούτσια Πράντα και της Καρολίν ντε Μεγκρέ, οι οποίες αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις στυλιστικές τους προτιμήσεις γιατί γνωρίζουν πολύ καλά ότι το στατικό στυλ συνεπάγεται μερικές φορές ενδυματολογική αδιαφορία, δίνει ώθηση και στις γυναίκες της διπλανής πόρτας να ακολουθήσουν.
Η Μισέλ Ομπάμα, για παράδειγμα, έχει μάθει να πειραματίζεται με μαεστρία με το στυλ της, χωρίς να την απασχολεί διόλου η ηλικία της, με την αγάπη της για το χρώμα, τα εμπριμέ σχέδια και τα λαμπερά κομμάτια να είναι ένας βασικός λόγος που δείχνει τόσο ανανεωμένη. Κανείς δεν μπορεί να ξεχάσει την εντυπωσιακή της εμφάνιση το 2018 σε τηλεοπτική εκπομπή, όπου συνδύασε ένα κίτρινο φόρεμα με τις εμβληματικές πλέον αστραφτερές μπότες σε στυλ κάλτσα του οίκου Balenciaga.
Ακόμα και η φαινομενικά πιο συντηρητική Κέιτ Μπλάνσετ τολμά να περιπλανηθεί σε νέα στυλιστικά μονοπάτια, ενώ η αιωνόβια Αϊρις Απφελ και η Ιταλίδα fashion editor Αννα Ντέλο Ρούσο είναι οι απόλυτες καμικάζι του στυλ. Σύμφωνα με αυτές, η μόδα έχει να κάνει τόσο με το πώς νιώθεις μέσα στα ρούχα όσο και με το πώς φαίνεσαι!
Για τη Ρουθ Τσάπμαν, την κομψή πενηντάχρονη συνιδρύτρια του διαδικτυακού καταστήματος matchesfashion.com, η μόδα είναι ένα μέσο για να νιώθεις επίκαιρη, με τον ίδιο τρόπο που είναι η τέχνη, οι ταινίες ή τα βιβλία. «Δεν είμαι επαναστατική όπως ήμουν στα είκοσί μου και μερικές φορές θέλω απλώς να φοράω τα παλιά αγαπημένα μου πράγματα, αλλά το να είμαι μοντέρνα ενημερώνει τις επιλογές μου».
Το know-how του μοναδικού στυλ δεν είναι εύκολο. Εντάξει αν συγκαταλέγεται ανάμεσα στα έμφυτα ταλέντα σου, αλλά αυτό συμβαίνει μόνο με μια μικρή μερίδα του πληθυσμού. Άσχετα από την ηλικία μας, οι υπόλοιπες πρέπει να ακονίσουμε με επιμονή τα αντανακλαστικά του στυλ και να εξασκηθούμε συστηματικά στο να συνδυάζουμε ρούχα λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις αναλογίες που δεν είναι μόνο θέμα ηλικίας, αλλά και θέμα σωματότυπου.
«Μην τηρείτε τους συμβατικούς κανόνες, αλλά αυτούς που σας κάνουν να φαίνεστε καλύτερες», λέει η Απφελ. Πράγματι, το προσωπικό στυλ πηγάζει από το να καταλαβαίνεις ποια είσαι και να το υποστηρίζεις μέσα από τις στυλιστικές επιλογές σου. Μόλις νιώσετε άνετα με αυτό που φοράτε, ανεξάρτητα από την ηλικία σας, αυτομάτως αντανακλάται και εξωτερικά.
Να θυμάστε πάντα ότι το ρούχο που φοράτε πρέπει να σας κάνει να νιώθετε όμορφη, είτε είστε 30, είτε 50 και 70. Άλλωστε η ηλικία είναι απλώς ένας αριθμός και το νόημα είναι όσο μεγαλώνουμε να κατακτάμε τη μόδα και όχι το αντίστροφο, να προβάλλουμε μέσα από αυτή το άτομο που θέλουμε να είμαστε, να την αξιοποιούμε ως εργαλείο που μας γεμίζει χαρά και αυτοπεποίθηση.