Το εθνικό συνέδριο των Δημοκρατικών που πραγματοποιήθηκε μέσω διαδικτύου μεταξύ άλλων παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε έναν εντελώς αναπάντεχο τομέα: αυτόν του αμερικανικού στυλ. Από τη διαχρονικά εντυπωσιακή οικοδέσποινα Eva Longoria με το λευκό της φόρεμα, την «αγγελικά ντυμένη» Maggie Rogers και τον κομψότατο Leon Bridges μέχρι τους απλούς οικογενειάρχες που μίλησαν για την έλλειψη της δικαιοσύνης, τη σημασία των εκλογών και την εμπειρία της πανδημίας, όλοι ντύθηκαν σύμφωνα με τις κοινωνικές επιταγές.
Αντίστοιχα και οι πολιτικοί ακολούθησαν την ενδυματολογική παράδοση: φόρεσαν κοστούμια σε navy blue, απλές γραβάτες οι άντρες, μαργαριτάρια οι γυναίκες. Τα παραπάνω αποτελούν κάτι σαν πολιτική στολή που τείνει να μην αλλάζει ή να εξελίσσεται πάρα πολύ, ακόμη και σε πρωτοφανείς προεδρικές εκλογές όπως αυτές.
Ωστόσο, τι είδους αποδοχή βρίσκουν τούτες οι ενδυματολογικές επιλογές στη νέα γενιά των ψηφοφόρων; Εμπνέουν τους Millennials -των οποίων οι ψήφοι είναι εξαιρετικά σημαντικές- να προσέλθουν στις κάλπες; Η απάντηση κλίνει περισσότερο προς το «όχι» και ενδεχομένως το στυλ ενός πολιτικού να μην είναι αυτό που θα έπρεπε να κινητοποιεί κάποιους να ψηφίσουν ή έστω να ασχοληθούν λίγο παραπάνω με τα πολιτικά δρώμενα της χώρας τους. Ωστόσο, η μόδα μπορεί όντως να εξυπηρετήσει τους σκοπούς ενός πολιτικού και μόνο μία γυναίκα μπόρεσε να χρησιμοποιήσει τα ρούχα και τα αξεσουάρ της ως «όχημα» προς εκείνη την κατεύθυνση της προόδου και της εξέλιξης.
Ο λόγος για τη Michelle Obama που ναι μεν μίλησε για όλα τα παραπάνω με σοβαρότητα και πυγμή, αλλά φρόντισε δε, το εξωλεκτικό της μήνυμα μέσα από την εμφάνισή της και τις ενδυματολογικές της επιλογές να είναι τέτοιο ώστε να ενισχύει την ήδη παθιασμένη ομιλία της. Για την ιστορία, επέλεξε ένα μεταξωτό καφέ Nanushka top και κοσμήματα της σχεδιάστριας Chari Cuthbert. Το λεπτεπίλεπτο κολιέ της μάλιστα σχημάτιζε τη λέξη «vote» και έγινε viral μέσα σε λίγα λεπτά. Όταν ολοκλήρωσε όλα όσα είχε να πει, η επί χρόνια στυλίστρια των Obama, Meredith Koop δημοσίευσε μία φωτογραφία της πρώην πρώτης κυρίας των Η.Π.Α γράφοντας: «Πήρατε το μήνυμα;».
Το μήνυμα που θέλησε να περάσει η Michelle ναι, απευθυνόταν κυρίως στο νεανικό κοινό που τείνει να μη θεωρεί ζωτικής σημασίας τη συμμετοχή του στην εκλογή των εκπροσώπων του λαού. Οπότε δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι στράφηκε σε δυο σχεδιαστές που είναι άπειρα δημοφιλείς στα social media και απολαμβάνουν τρομερή απήχηση ανάμεσα στους influencers. Η Nanushka, που ιδρύθηκε το 2005 από τη Sara Sandor, έχει την… έγκριση των Kendall Jenner και Emily Ratajkowski. Το brand ByChari από την άλλη, διαθέτει περισσότερους από 140.000 ακολούθους στο Instagram και στους φανς του συγκαταλέγονται μοντέλα όπως η Paloma Elsesser και influencers όπως ο Rocky Barnes. Η Obama θα μπορούσε να είχε φορέσει και πάλι Balenciaga, όπως έκανε στην περιοδεία για το βιβλίο της πέρυσι ή να κάνει μία high fashion εμφάνιση με Area ή Christopher John Rogers που συχνά υποστηρίζει. Το γεγονός όμως ότι επέλεξε μια πιο χαλαρή εμφάνιση για το συνέδριο, που περιλάμβανε δύο μάρκες με τις οποίες μπορούν εύκολα να ταυτιστούν οι νέοι ψηφοφόροι είχε ουσιαστική και κυρίως στρατηγική σημασία.
Τη στιγμή λοιπόν που οι υπόλοιποι πολιτικοί έμοιαζαν αποστειρωμένοι ανάμεσα σε νεολαία που αναζητά ηγέτες να μιλούν τη γλώσσα της, η Kamala Harris φόρεσε sneakers Converse, αλλά δε μπόρεσε ποτέ να ξεπεράσει τη Michelle που αναδεικνύεται σε ειδικό του πώς να γεφυρώνεις ένα ηλικιακό χάσμα, ακόμη και μέσω της ενδυματολογικής οδού.
Για την ιστορία, η ιστοσελίδα των κοσμημάτων ByChari περιλαμβάνει μια κατηγορία με τίτλο, “Πώς μπορείς να βοηθήσεις” στην οποία κάνοντας κλικ, ανοίγει μια σελίδα με συνδέσμους για την υποστήριξη διαφόρων σκοπών και ενεργειών κοινωνικής δικαιοσύνης, είτε μέσω κατάθεσης χρημάτων είτε μέσω συλλογής υπογραφών. Εν ολίγοις, η δηλωμένη φιλοσοφία της εταιρείας κοσμημάτων ευθυγραμμίζεται με τη στάση της Obama τους τελευταίους μήνες, καθώς και με την περίφημη ομιλία της στο συνέδριο – μια έκκληση για δράση, συζήτηση, ακρόαση και ψηφοφορία.
Στο ντοκιμαντέρ – βιογραφία της στο Netflix, «Becoming», η Michelle μας είχε ήδη «προειδοποιήσει» για τη «μετατροπή της μόδας σε εργαλείο», που θα μπορούσε να προωθήσει ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών, ανερχόμενων και καθιερωμένων σχεδιαστών, όπως οι Tracy Reese, Naeem Khan, Jason Wu, Brandon Maxwell, Thom Browne, Rodarte, Cushnie et Ochs, Derek Lam και πολλοί άλλοι. Αφενός σε αυτούς μόλις προστέθηκε και η Cuthbert, αφετέρου πλέον έχουμε πάρει μία πρώτη γεύση του πώς είναι να «εκμεταλλεύεται» κανείς επιτυχώς και στοχευμένα όσα μέσα περνούν από τα χέρια του ώστε να γίνει κατανοητός και κυρίως αποδεκτός.