Η Eurovision είναι ένα τηλεοπτικό μουσικό show που δεν αρέσει σε όλους αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι μπορεί να εκτοξεύσει την καριέρα των διαγωνιζόμενων. Πολλά είναι τα παραδείγματα των τραγουδιστών, ακόμα και με σπουδαίες πορείες στις χώρες τους, που είδαν τα νούμερά τους να ανεβαίνουν και ανεξάρτητα από τη θέση που τερμάτισε το τραγούδι τους. Αυτό που μετράει σε έναν τέτοιο μουσικό διαγωνισμό άλλωστε είναι κυρίως η εικόνα και για την εικόνα της κάθε αποστολή πασχίζει σκληρά. Γιατί μπορεί να θυμάσαι τα τραγούδια των προηγούμενων χρόνων αλλά σίγουρα δεν έχεις ξεχάσει το φόρεμα της Καίτης Γαρμπή που εκπροσώπησε την Ελλάδα το 1993 με το τραγούδι “Ελλάδα χώρα του φωτός” αλλά ούτε κα αυτό της Έλενας Παπαρίζου που μας έφερε τη νίκη το “My number one” το 2005.
Στη φετινή διοργάνωση, που πραγματοποιείται στην Ολλανδία, την Ελλάδα εκπροσωπεί η Στεφανία με το “Last dance” και την Κύπρο η Έλενα Τσαγκρινού με το “El diablo”. Και οι δύο τραγουδίστριες επέλεξαν λαμπερές και σέξι δημιουργίες για τις εμφανίσεις τους στη Eurovision. Βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν επικρατήσει στο διαγωνισμό οι ολόσωμες φόρμες και τα κορμάκια.
Τι φορούσαν όμως τα προηγούμενα χρόνια; Ποιες τάσεις κυριάρχησαν στα 65 χρόνια της διοργάνωσης; Ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή στα fashion looks με αφορμή τον αποψινό τελικό. Aπό τα μαύρα φορέματα των 1950s στην μόδα της τεχνολογίας του του σήμερα και όλα τα άλλα στο ενδιάμεσο.
1950s: τα πρώτα χρόνια της Eurovision
Η πρώτη διοργάνωση του ευρωπαϊκού μουσικού διαγωνισμού πραγματοποιήθηκε το 1956. Νικήτρια αναδείχθηκε η Lys Assia από την Ελβετία που εμφανίστηκε στη σκηνή με μαύρο φόρεμα.
1960s: επισημότητα με μια δόση επανάστασης
Τα χρόνια που ακολούθησαν συνεχίζεται το σοφιστικέ look με τα κοστούμια και τα φορέματα να επικρατούν στη σκηνή της Eurovision. Ο νικητής του 1961 Jean-Claude Pascal, από το Λουξεμβούργο, εμφανίστηκε με ένα αυστηρό look για να ερμηνεύσει το “Nous Les Amoureux”.
Σταδιακά όμως, οι νεότεροι καλλιτέχνες, άρχισαν να απομακρύνονται από την τόση επισημότητα. Η Lulu, η Βρετανίδα νικήτρια του 1969, επέλεξε ένα μίνι φόρεμα για την εμφάνισή της το 1967 με το τραγούδι “Puppet on a String”.
1970s: η άνθιση του χρώματος
Η καλλιτεχνική επανάσταση της δεκαετίας που ακολουθεί αφήνει το αποτύπωμα της και στον μουσικό διαγωνισμό. Τάσεις της μόδας κάνουν την εμφάνισή τους με παντελόνια καμπάνες, ολόσωμες φόρμες και πλατφόρμες. Όλα σε έντονα χρώματα.
Από τις τις μπότες του Björn Ulvaeus μέχρι τη ζώνη της Agnetha Fältskogs, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι ABBA έγιναν εκπρόσωποι αυτού του look το 1974 ερμηνεύοντας το “Waterloo”.
1980s: sx;edia, Patterns, πιέτες και… πιγκουινάκια
Σε αυτή τη δεκαετία ξεχνάμε τις συμβάσεις και βλέπουμε περισσότερες δημιουργίες. Στα πρώρα χρόνια επικράτησαν πιο ήσυχα χρώματα όπως το σκούρο και το ανοιχτό καφέ -απομεινάρι της προηγούμενης δεκαετίας. Ωστόσο, τα colour block κυριάρχησαν και οι Bucks Fizz του Ηνωμένου Βασιλείου είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Κι έπειτα ήρθαν τα σμόκιν σαν αυτό των Sophie and Magaly από το Λουξεμβούργο το 1980.
Στα μέσα της δεκαετίας υπήρχε μια επιρροή από δημοφιλείς καλλιτεχνίες όπως η Cyndi Lauper: μακριά μαλλιά, spandex, δαντελωτά τοπ, σκισμένα τζιν, κάλτσες, neon χρώματα, πλάγιες αλογοουρές, σκισμένα μπλουζάκια και χαίτη.
Η επιτομή των 80s όμως ήταν η Sandra Kim. Η Βελγίδα ερμηνεύτρια εμφανίστηκε με πιέτες και shag μαλλιά το 1986 με το “J’aime la vie”. H statement εμφάνισή της ενέπνευσε τις επόμενες διοργανώσεις.
1990s: ταιριάσματα
Το στυλ άρχισε να έχει χαμηλούς τόνους σε αντιδιαστολή με τα προηγούμενα χρόνια. Slip φορέματα, biker σορτς, μπλουζάκια με logo και ψηλόμεσα και baggy τζιν έκαναν την εμφάνισή τους με τα μαλλιά να είναι πιασμένα ψηλά με scrunchies ή ελεύθερα κάτω. Τα σκούρα κραγιόν ήταν επίσης ένα χαρακτηριστικό. Θυμόμαστε την εμφάνιση της Edyta Górniak το 1994 όταν ερμήνευσε το “To Nie Ja!” για την Πολωνία.
Το 1996 η σκηνή γεμίζει με swing. Η Gina G του Ηνωμένου Βασιλείου έφερε την ενέργεια των Spice Girl με μίνι χρυσό φόρεμα και το μπαλέτο της φορούσε ασορτί χρωματιστά φορέματα και τα μαλλιά σε αλογοουρές. Και φυσικά να αναφέρουμε τις θρυλικές επιλογές της Barbara Dex η οποία βραβεύτηκε από τους fans του διαγωνισμού με το βραβείο του πιο κακοντυμένου καλλιτέχνη.
2000s: η δεκαετία του γυμνού
Κα ξεκινούν τα χρόνια όπου οι celebrities δημιουργούν τις τάσεις που πάνε και έρχονται γρήγορα. Μαύροι τόνοι και shiny metallics επικρατούν στην χρωματική παλέτα. Αν χρειάζεσαι ένα παράδειγμα, μπορείς να θυμηθείς τον Wig Wam στην αποστολή της Νορβηγίας το 2005 -τη χρονιά που η Ελλάδα πήρε την πρώτη θέση με την Έλενα Παπαρίζου- και την εμφάνιση των The Arks το 2007 με τη Σουηδία και τον Alex Swings Oscar Signs το 2009 με τη Γερμανία.
Στη δεκαετία αυτή συναντάμε επίσης τυχαία στυλ που περιλαμβάνουν διάφανα τοπ. πλισέ ή δερμάτινες φούστες, δερμάτινα τζάκετ, μπλούζες φορέματα, παπούτσια με χοντρούς πάτους, λαμπερά παπούτσια, κροπ τοπ, παντελόνια cargo, φούτερ, αθλητικές φόρμες, boho, κοντά τζάκετ, τζιν φούστες και φορέματα -παντού denim. Ήταν όμως και τα χρόνια που αρχίσαμε να βλέπουμε παραπάνω δέρμα σε σχέση με πριν, όπως στην εμφάνιση της Sertab Erana για την Τουρκία το 2003 και της Ruslana για την Ουκρανία το 2004.
2010s: φουτουρισμός και τεχνολογία
Έγινε μια επιστροφή στις πιέτες που είδαμε στα 80s με τον Jedward της Ιρλανδίας να τις τιμά το 2011 σε μια φουτουριστική εκδοχή.
Από εκεί και έπειτα αυτή η τάση του φουτουρισμού παντρεύτηκε με την τεχνολογία. Κοστούμια με projection εντυπωσίασαν το 2012 από το Αζερμπαϊτζάν και το 2013 από τη Μολδοβία. Η τεχνολογική εξέλιξη και η προθυμία να χρησιμοποιηθεί στη Eurovision αποτυπώνεται και στην εμφάνιση της Nina Kraljić από την Κροατία που επέλεξε μια δημιουργία του Juraj Zigman.
Η fashion technology τάση φαίνεται και το 2018 στην εμφάνιση της Εσθονίας και τηνElina Nechayeva που κάλυπτε ολόκληρη τη σκηνή με το φόρεμά της.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μόδα στη Eurovision αλλάζει όπως αλλάζει και στην καθημερινότητά μας. Ποιος ξέρει ποιες τάσεις θα δούμε να επικρατούν τα επόμενα χρόνια.
Με πληροφορίες από το eurovision.tv.