Η Φλωρεντία, μία πόλη με τόσο μεγάλη πορεία στην ιστορία της δεξιοτεχνίας έχει την τιμή να φιλοξενεί τη νέα archive συλλογή του οίκου Gucci, στο Palazzo Settimanni. Ο συνεχής διάλογος του Alessandro Michele (καλλιτεχνικού διευθυντή του ιταλικού οίκου τα τελευταία έξι χρόνια) με το παρελθόν έχει διαμορφώσει σημαντικά την δουλειά του. Για τον ίδιο τα αρχεία συνιστούν ζωντανούς οργανισμούς, όχι μαυσωλεία.
“Για μένα υπάρχει κάτι ζωτικό στα πράγματα του παρελθόντος, ειδικά στα καθημερινά αντικείμενα. Οι τσάντες είναι δοχεία που συλλέγουν τις εμπειρίες μας, έχουν ταξιδέψει με αεροπλάνα, έχουν βρεθεί σε γάμους, διαζύγια. Είναι ζωντανά αντικείμενα. Αυτοί που πιστεύουν ότι τα αντικείμενα δεν είναι ζωντανά αγνοούν μία μεγάλη αλήθεια, όσο μυστήριο και αν ακούγεται αυτό.” Alessandro Michele
Το Palazzo Settimanni, ένα διαμάντι της αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής του 15ου αιώνα, το οποίο υπάρχει στην ιστορία του οίκου από το 1953 ανακαινίστηκε από τον Alessandro Michele με την βοήθεια της Valerie Steele, Director και Chief Curator του μουσείου του FIT (Fashion Institute of Technology). Στους πέντε ορόφους του, έχει στηθεί μία έκθεση που ταξιδεύει τον θεατή σε όλη την ιστορία του οίκου, που φέτος γιορτάζει τα 100 χρόνια του. Λεπτομέρειες από τα έπιπλα μέχρι τις λάμπες και τα χερούλια της κάθε πόρτας – που είναι διαμορφωμένα σε σχήμα ψαλιδιών – στοχεύουν στην ανάδειξη της δεξιοτεχνίας, που είναι συνυφασμένη με την ιστορία του οίκου.
Σημεία σταθμοί όπως οι τσάντες Bamboo και Jackie, τα διάσημα φουλάρια Flora με τα αυθεντικά σχέδια του εικονογράφου Vittorio Accornero και σαφώς κάποιες από τις πιο εντυπωσιακές δημιουργίες του ίδιου του Alessandro όπως το πολύπλοκο και εξαιρετικά ασυνήθιστο φόρεμα της Björk για το μουσικό της βίντεο “The Gate”, συγκαταλέγονται στα εκθέματα της συλλογής. O Alessandro δηλώνει «Το έργο μου ήταν να φέρω όσο το δυνατόν περισσότερα αντικείμενα πίσω στον οίκο. Σε ένα μέρος που διατηρεί το παρελθόν αλλά στην πραγματικότητα αποτελεί μία γέφυρα που το ενώνει με το σήμερα. Ένα αρχαίο κτήριο αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό. Όπως η μόδα.»
H ανακαίνιση αποτέλεσε μία πράξη αγάπης και φροντίδας. Από την πρώτη στιγμή που βρέθηκε στο τιμόνι του Gucci, ο Alessandro αδημονούσε για την στιγμή που θα του δινόταν η ευκαιρία να αξιοποιήσει το κτήριο το οποίο συνδέθηκε στενά με την ιστορία του οίκου, καθώς στην πάροδο του χρόνου χρησιμοποιήθηκε ως εργοστάσιο, showroom και εργαστήριο. Αξιοποιώντας την αρχαία μέθοδο descialbatura, η οποία περιλάμβανε την προσεκτική αφαίρεση στρωμάτων βαφής, που είχαν συσσωρευτεί με την πάροδο του χρόνου κρύβοντας τo μεγαλείο των τοιχογραφιών, ήρθε στην επιφάνεια η πραγματική ομορφιά του εσωτερικού του αναγεννησιακού κτίσματος.
Κάθε δωμάτιο του Palazzo Settimanni φέρει ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο όνομα. Τα ονόματα που επέλεξε ο Alessandro αν και δεν είναι άμεσα συνδεδεμένα με τον κόσμο της μόδας –Serapis, Hortus Deliciarum, Ganimede’s Meadow, Maison de l’Amour– καταφέρνουν να μας ταξιδέψουν, καθώς η μόδα είναι παντού και οι λέξεις αποκτούν το νόημα που τους δίνουμε εμείς. Τα ονόματα των δωματίων δεν παύουν να μας εκπλήσσουν, αντλώντας έμπνευση από διάφορα μέρη της Φλωρεντίας και της Αρχαίας Ελλάδας αλλά και από ονομασίες παλιών κήπων που διατηρούνται έως και σήμερα.
Το όραμα του Alessandro πραγματώθηκε, όταν έφτασε το πλήρωμα του χρόνου και το άνοιγμα της archive συλλογής συνέπεσε χρονικά με τα εκατοστά γενέθλια του οίκου, συνιστώντας μία σπουδαία στιγμή στην μακρόχρονη και σπουδαία ιστορία της Gucci. Όλα αυτά τα κομμάτια είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ιστορία του οίκου και βρίσκονται επιτέλους σε ένα ασφαλές μέρος, το οποίο τους προσφέρει προστασία, λειτουργώντας ως ένας δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στην επιβλητικότητά του παρελθόντος και την μαγεία του σήμερα.