Πώς αντιλαμβάνεται η μόδα τη μόδα σήμερα; Μερικές από τις τάσεις που θα μπορούσαν να κυριαρχήσουν φέτος πάγωσαν από τις εξελίξεις: δεν ήταν μόνο η πανδημία αλλά και οι αντιδράσεις για τον συστημικό ρατσισμό και o συνδυασμός αυτών των δύο που αναμόχλευσε την οικονομική κρίση και έφερε στην επιφάνεια τα μακροχρόνια ψεγάδια. Καθώς η μόδα συνεχίζει να καλλιεργεί ιδανικά με βάση τα κοινωνικά ρεύματα, η άνεση είναι σημαντική σε αυτή τη συνεχόμενη εξέλιξη της κοινωνίας που ζούμε. Συνδυάζοντας τις καταναλωτικές ανάγκες και τις καταστάσεις που βιώνουμε, η ζήτηση για πρακτικότητα και άνεση είναι γραμμένη με bold γραμματοσειρά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θυσιάζουμε το στυλ, αλλά αντιθέτως το αποζητάμε με μεγαλύτερη λαχτάρα.
Σύμφωνα με την ειδική στις προβλέψεις τάσεων της εταιρείας WGSN, Francesca Muston, η μεγαλύτερη τάση που προέβλεψε η εταιρεία ήταν η λεγόμενη «συνειδητή άνεση», την οποία η ίδια ορίζει ως «μια τάση που διαμορφώθηκε γύρω από το σπίτι, μια κατάσταση που παρακολουθούσαμε για περίπου τέσσερα χρόνια τώρα». Συγκεκριμένα, εξέτασε τον ορισμό της άνεσης που αναζητάμε όταν περνάμε περισσότερο χρόνο στο σπίτι με οδηγό τον ευέλικτο τρόπο ζωής. Σας θυμίζει κάτι, έτσι;
Ακόμα και προτού η πανδημία μάς κρατήσει στο σπίτι, η μόδα είχε ξεκινήσει να βαδίζει σε μια πιο άνετη κατεύθυνση. Θυμηθείτε πως η athleisure τάση επιμένει εδώ και αρκετές σεζόν, ενώ sneakers και τουριστικά σανδάλια έχουν βάλει στο περιθώριο τα ψηλά τακούνια. Το καλύτερο είναι ότι υπάρχουν διαφορετικά στυλ για κάθε λάτρη του cozy look, χωρίς να θυμίζουν σε τίποτα τα πολύ σφιχτά αθλητικά σύνολα του Alexander Wang. Ακόμα και ο ορισμός του workwear έχει αλλάξει, λιγότερο δομημένος, περισσότερο ευέλικτος.
Πλέον η πλειάδα των σχεδιαστών σχεδιάζει με δημοκρατική προσέγγιση λαμβάνοντας υπ’ όψιν το μεγάλο φάσμα αναγκών που συνεχώς μεταβάλλεται. Stella McCartney και Gabriela Hearst χαλάρωσαν τις γραμμές στις δημιουργίες τους, ενώ στον οίκο Chanel ανιχνεύσαμε προς ευχάριστη έκπληξη περισσότερες γόβες με χαμηλό τακούνι απ’ ό,τι πέδιλα με πελώριο τακούνι. Ναι, συνεχίζουμε να επιθυμούμε όμορφα ρούχα, αλλά την ίδια στιγμή θέλουμε ρούχα που δεν απαιτούν πολλή ενέργεια.
«Πιστεύουμε στην έξυπνη μόδα που νοιάζεται. Στόχος μας είναι να προφέρουμε χρήσιμες ενδυματολογικές λύσεις που απευθύνονται σε γυναίκες κάθε σωματότυπου, κάθε ηλικίας. Μας ενδιαφέρει η ίδια η ζωή και όχι απλώς το lifestyle», δήλωσε ο ισραηλινής καταγωγής σχεδιαστής Αλμπέρ Ελμπάζ για το νέο του πρότζεκτ AZ Factory, το οποίο σηματοδότησε την επιστροφή του στη μόδα αλλά και μια δυναμική αλλαγή σχεδιαστικής κατεύθυνσης από έναν από τους πιο σημαντικούς σχεδιαστές. Η απόλυσή του από τον οίκο Lanvin το 2015 μπορεί να μας άφησε άφωνους, όμως για τον ίδιο στάθηκε η αφορμή για να ξεκινήσει ένα ταξίδι δημιουργικής αναζήτησης που τον οδήγησε στην ίδρυση του δικού του εργοστασίου μόδας και ιδεών ή αλλιώς ενός hub ψηφιακής, εκπαιδευτικής και ψυχαγωγικής αλληλεπίδρασης.
Σε σύγκριση με τις εντυπωσιακές, γεμάτες φαντασία και couture αναφορές δημιουργίες του για τον Lanvin, κάθε σχέδιο του AZ Factory είναι σαφώς πιο απλοποιημένο – ολόκληρη η συλλογή στοχεύει να επαναπροσδιορίσει τα βασικά κομμάτια της γκαρνταρόμπας. «Τα προϊόντα μας είναι εδώ για να λύσουν προβλήματα και να δημιουργήσουν χαρά. Βοήθεια, όχι εμπόδιο», ανέφερε. Στον πυρήνα αυτής της συλλογής βρίσκεται το Μικρό Μαύρο Φόρεμα, για την ακρίβεια οι έντεκα παραλλαγές του σε διευρυμένη γκάμα μεγεθών και με ενσωματωμένο ένα «έξυπνο» φερμουάρ που επιτρέπει στη γυναίκα να κουμπώνει το φόρεμα μόνη της. Και μαντέψτε τι; Το συνδύασε ακόμα και με sneakers!
Η συλλογή περιλαμβάνει επίσης αναγκαία κομμάτια για το εργασιακό περιβάλλον, ενώ δεν θα μπορούσε να λείπει η couture σφραγίδα του, που σε αυτό το σχεδιαστικό του πρότζεκτ συμβαδίζει με την πολυμορφικότητα. Τι θα λέγατε αν μετά το γυμναστήριο μπορούσατε να πάτε απευθείας σ’ ένα βραδινό κάλεσμα; Aλμπέρ Ελμπάζ, χαιρόμαστε που το χιούμορ και η σχεδιαστική σου ευφυΐα ξαναμπήκαν σε τροχιά γύρω από το γαλαξία της μόδας.
Το 2021 τα ρούχα που φοράμε παύουν να θέλουν να εντυπωσιάσουν τους άλλους και έχουν περισσότερο σχέση με την ανάγκη μας για φυσική άνεση και συναισθηματική οικειότητα που αποκτάται όταν ντυνόμαστε με κομμάτια που μας κάνουν να νιώθουμε η εκδοχή του εαυτού μας που μπορεί να χειριστεί κάθε πρόκληση.