Στο δείπνο προς τιμήν του talk of-the-town brand Samsøe & Samsøe ξεκινήσαμε να συζητάμε (ήδη) για τις τάσεις της επόμενης σεζόν -θα κυριαρχήσουν το μοβ χρώμα, τα καπιτονέ υφάσματα και τα κομμάτια με λεπτομέρειες από υφάσματα μαντηλιών- τις δύο πρώτες ημέρες της εβδομάδες μόδας στην Κοπεγχάγη. Το brand που κέντρισε το ενδιαφέρον των fashion insiders με τα λειτουργικά κομμάτια σε ανατρεπτική χρωματική παλέτα είχε παρουσιάσει την κολεξιόν για το Φθινόπωρο/Χειμώνα 2019 πριν μερικές εβδομάδες εκτός προγράμματος σε μικρό κύκλο. «Είναι η πρώτη φορά που βρίσκομαι στην Κοπεγχάγη με αφορμή την εβδομάδα μόδας και πραγματικά έχω εντυπωσιαστεί από το αβίαστα cool και καθόλου snob κλίμα της πόλης» αναφέρω στον PR Director του brand Christian Hansen. «Η fashion σκηνή είναι πιο ζωντανή από ποτέ ακόμα και στους 0°C», μου απαντά γελώντας ο Christian. Ανάμεσα στα highlights των ημερών, η διαδραστική και ελαφρώς χιουμοριστική εναλλακτική παρουσίαση του brand Oh! By Copenhagen fur που πραγματοποιήθηκε σε μία γκαλερί παρουσιάζοντας μια σειρά από καθημερινά γεγονότα σε 60s αισθητική με πρωταγωνίστριες γυναίκες κάθε ηλικίας που φορούσαν σύνολα και αξεσουάρ με γούνινες λεπτομέρειες.
Καθώς περπατούσα από το ένα σόου στο άλλο το βλέμμα μου εστίαζε στις γυναίκες που περνούσαν μπροστά από το οπτικό μου πεδίο, κάποιες από αυτές περπατούσαν και άλλες ήταν πάνω στο ποδήλατό τους, προσπαθώντας να αναλύσω τη σύσταση του Scandi-cool DNA. Η απάντηση στο ερώτημά μου ήρθε λίγα λεπτά αργότερα από τη CEO της εβδομάδας μόδας της Κοπεγχάγης Cecilie Thorsmark, «Oι γυναίκες εδώ πειραματίζονται με το στυλ τους ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Τολμούν να συνδυάσουν με αυτοπεποίθηση φαινομενικά αταίριαστες χρωματιστές αποχρώσεις και το αποτέλεσμα πάντα τις δικαιώνει ενώ ενθαρρύνουν συνεχώς στυλιστικά η μία την άλλη» και συνεχίζει «Σκέψου και αυτό, τα περισσότερα brands έχουν γυναίκες σχεδιάστριες που αφουγκράζονται ακριβώς τις γυναικείες ανάγκες και σχεδιάζουν με γνώνομα αυτά που θέλουν να φοράνε οι ίδιες». Στην Αμερική και σε μέρη της Ασίας, το «It-girl» από τη Δανία έχει αρχίσει να προσελκύει ένα επίπεδο προσοχής αντίστοιχο με το φαινόμενο του «French girl». Φασιονίστας, όπως η Pernille Teisbaek και η Εmili Sindlev έχουν συγκεντρώσει εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους στο Instagram που σέβονται το στυλ τους και εμπνέονται και τον τρόπο ζωής τους. H αλήθεια είναι πως κάθε γυναίκα εδώ είναι influencer με το δικό της τρόπο – δεν θα ξεχάσω την ψιλόλιγνη φιγούρα της φινετσάτης κυρίας που καθόταν δίπλα μου στο σόου του ινσταγκραμικού brand Rotate Birgen Christensen έχοντας πιασμένα στα μαλλιά της διάσπαρτα τσιμπιδάκια με πέρλες και φορώντας γυαλιά μυωπίας με χρυσό μεταλλικό σκελετό. Και αν πιστεύετε πως η γυναίκες εδώ φοράνε μόνο στρώσεις από ζεστά ρούχα μια ματιά στα σέξι μίνι φορέματα με αναφορές από το eveningwear των 80s που σχεδίασαν για το brand Rotate οι στυλίστριες και Instagram darlings Jeanette Madsen & Thora Valdimars θα σας πείσει πως η αισθησιακή και edgy πλευρά τους αναδύεται μετά τη δύση του ηλίου.
Το ονειρεμένο -θεατρικών προδιαγραφών- σόου του οίκου Stine Goya και η ρυθμική performance με σαξόφωνο του καλλιτέχνη Βendik Giske είχαν κολλήσει για ώρα στο μυαλό μου. Μέτρα μακριά από μια τυπική πασαρέλα, η καλλιτεχνική διευθύντρια του brand που έχει ξεχωρίσει για τα προσιτά αέρινα φορέματα με ιδιαίτερα μοτίβα, φαντάστηκε μια φωτεινή και γεμάτη αισιοδοξία χορευτική παράσταση για να σηματοδοτήσει την βιώσιμη εξέλιξη του brand. Τα 12 πολύχρωμα και αστραφτερά φορέματα που φόρεσαν χορεύτριες και όχι μοντέλα -ανάμεσά τους και δύο Ελληνίδες – δημιουργήθηκαν με τη βοήθεια νέων τεχνικών με πιστοποιημένα χρώματα και ανακυκλώσιμες πούλιες χωρίς την προσθήκη νερού. Η ηθική υποχρέωση προς το περιβάλλον που αισθάνονται εδώ οι σχεδιαστές υπογραμμίστηκε από αισθητά μικρότερες συλλογές όπως αυτή της Cecilie Bahnsen που παραμένει πιστή στις αγγελικές oversized σιλουέτες και φρεσκάρει κάθε σεζόν με νέους ουδέτερους τόνους. Σε αντίστοιχο οικολογικό κλίμα και τα brands Holzweiler, By Malene Birger & Ganni που παρουσίασαν κομμάτια από ανακυκλώσιμα υλικά όπως κασμίρι και μαλλί αλλά και ντένιμ ύφασμα με ελάχιστο αντίκτυπο στο περιβάλλον. Για τα σκανδιναβικά brands η βιωσιμότητα στη μόδα είναι κάτι παραπάνω από διαφημιστικό τέχνασμα, είναι τρόπος ζωής, στον οποίο αφιερώνουν αρκετές ώρες εκπαίδευσης και βελτιστοποίησης των τεχνικών κατασκευής παρασκεύαζοντας έτσι λειτουργικά και καλαίσθητα ρούχα που οι γυναίκες λατρεύουν να φοράνε. «Θέλουμε ακόμα αρκετή δουλειά ώστε να καταφέρουμε να γίνουμε ένα εξ’ολοκλήρου βιώσιμο brand αλλά με συστηματική έρευνα θα τα καταφέρουμε. Από το 2016 έχουμε χαρτογραφήσει το αποτύπωμα του άνθρακα στο περιβάλλον σαν brand και συνεχώς προσπαθούμε να αντισταθμίσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα περιορόζοντας παράλληλα την κατανάλωση του νερού» μου εξηγεί η PR Director του δημοφιλούς brand Ganni, Alexandra Bernardini.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του brand Ditte Reffstrup και ο σύζυγός της Nikolaj έχουν μετατρέψει ένα άγνωστο-για-τον-υπόλοιπο κόσμο brand από την Κοπεγχάγη σε επιχείρηση εκατομμυρίων. Το πολυαναμενόμενο σόου που έριξε την αυλαία της εβδομάδας μόδας είχε τίτλο Life on Earth (από την ομώνυμη σειρά του BBC) και παρουσίασε μια πολυμορφική συλλογή σε πιο γήινη παλέτα και πολύχρωμα μοτίβα με φόντο φωτογραφίες σε μεγέθυνση της φωτογράφου και δημοσιογράφου του National Geographic Ami Vitale.
Και μπορεί τα cozy πλεκτά να ήταν το σημείο αναφοράς ανάμεσα στα it-brands Munthe & Lala Berlin και του ανερχόμενου brand Mark Kenly Santo Domingo όμως η προσοχή των απανταχού buyers στράφηκε για ακόμη μια φορά στο είδος που εξειδικεύονται περισσότερο τα σκανδιναβικά brands, το λειτουργικό και statement outerwear δίνοντας έμφαση στα statement faux fur παλτό σε φωτεινές αποχρώσεις του brand Stand, στα vinyl παστέλ old-glamour παλτό του brand Saks Potts και στα καπιτονέ του brand Baum und Pferdgarten.
Σε άλλα νέα ανακάλυψα το πιο λαχταριστό μαγαζάκι αξεσουάρ μαλλιών που θα λάτρευε ακόμα και η Blair Waldorf -δεν θα μπορούσα άλλωστε να γυρίσω πίσω χωρίς ένα κλάμερ με στρας και τσιμπιδάκια με πέρλες.