Οι ελληνικές ταινίες μεγάλωσαν πολλές γενιές έχοντας τη δύναμη να δημιουργούν νοσταλγικά συναισθήματα κάθε φορά που τις πετυχαίνουμε σε κάποιο κανάλι. Ένα από τους λόγους που παραμένουν ενδιαφέρουσες, μετά από τόσα χρόνια, είναι και η μόδα. Ταγιέρ σε διάφορα μήκη, τεράστια γούνινα παλτό, μαγιό της εποχής και φορέματα με ιδιαίτερα κοψίματα αποτελούσαν τα go to ρούχα για τις μεγάλες πρωταγωνίστριες του σινεμά.
Αλήθεια, ποιος μπορεί να ξεχάσει τη Μαίρη Χρονοπούλου να φλερτάρει απροκάλυπτα τον Φαίδωνα Γεωργίτση σε μια ταβέρνα, τραγουδώντας “Του αγοριού απέναντι” και φορώντας τη δημιουργία του Γιάννη Βούρου με την “ψαλιδιά” στο στήθος;
Κάθε κοστούμι έχει τη δική του ιστορία και δεν ήταν πάντα γραμμένη με χρυσά γράμματα. Οι ενδυματολόγοι ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού και τις περισσότερες εμφανίσεις τις επιμελούνταν μοδίστρες. Τα συνολάκια που υπερηφανεύονταν – βάση σεναρίου – οι πλούσιες κυρίες στην αριστοκρατική αυλή τους ότι είναι από το Παρίσι, πιθανόν θα είχαν ραφτεί από φτηνά υφάσματα σε κάποια συνοικία της Αθήνας. Πολλές ηθοποιοί της εποχής είχαν αναφέρει ότι όταν εντόπιζαν κάποιο ρούχο γνωστού σχεδιαστή κατεύφευγαν σε μια αντίστοιχη “Μαντάμ Πελαζί” από τη Νέα Φιλαδέλφια για να κοπιάρει ή να ράψει ένα παρόμοιο σχέδιο. Άλλωστε ήταν γνωστό ότι οι εταιρείες παραγωγής είχαν χαμηλό budget, οπότε το μοδιστράδικο ήταν μονόδρομος.
Ας θυμηθούμε λοιπόν 10 εμφανίσεις από ελληνικές ταινίες που αγαπήθηκαν από τους θεατές και τους ίδιους τους καλλιτέχνες. Το συναρπαστικό είναι ότι μερικές από αυτές θα μπορούσαν – με ελάχιστες τροποποιήσεις – να φορεθούν και σήμερα!
- Μια κυρία στα μπουζούκια (1968)
Όταν όλες οι κυρίες της μεγάλης κοινωνίας επισκέπτονταν τα μεγαλύτερα ατελιέ των Αθηνών, ο σχεδιαστής Γιάννης Βούρος δημιουργούσε μικρά θαύματα στη μεγάλη οθόνη για γνωστές πρωταγωνίστριες του κινηματογράφου. Στην ταινία «Μια κυρία στα μπουζούκια», το τρικ με τη “ψαλιδιά” στο ύψος του στήθους εκτόξευσε τη δημοτικότητα του φορέματος στα ύψη.
2. Μοντέρνα Σταχτοπούτα (1965)
Ένα κόλπο που είχαν ανακαλύψει οι μεγάλοι μόδιστροι με σκοπό να εκμεταλλευτούν τα τόπια υφάσματος που περίσσευαν είναι η δημιουργία total εμφανίσεων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η Μοντέρνα Σταχτοπούτα με τις εξαιρετικές γνώσεις στην στενογραφία, Αλίκη Βουγιουκλάκη, είχε συνδυάσει τη midi καρό φούστα της με έναν τεράστιο υφασμάτινο φιόγκο στα μαλλιά.
3. Η Σωφερίνα (1964)
Αρχές της δεκαετίας του ’60 και η ταινία Σωφερίνα κερδίζει κριτικούς και κοινό με την αλησμόνητη στιχομυθία του Βασίλη Αυλωνίτη. Εμείς πάλι ξεχωρίσαμε τη σκηνή του δικαστηρίου για τα κομψά παλτά των δύο κυριών, Βουγιουκλάκη και Κοντού.
4. Μια τρελή τρελή οικογένεια (1965)
Στην ταινία “Μια τρελή τρελή οικογένεια” αγαπήσαμε την παιδικότητα της Πάστα Φλώρα αλλά και τη σέξι πλευρά της Τζένης Καρέζη. Το φόρεμα με το ανοιχτό ντεκολτέ που επέλεξε να φορέσει στη συγκεκριμένη σκηνή, έφερε στην επιφάνεια μια διαφορετική πτυχή της ηθοποιού που δεν είχαμε προηγουμένως δει.
5. Κορίτσια για φίλημα (1964)
Πίσω στο 1964 και συγκεκριμένα στην Ύδρα, όπου ένα από τα κορίτσια της Φίνος φιλμ, η Μάρθα Καραγιάννη συστήνει στο κοινό το island look της εποχής. Μεγάλο καπέλο, μαρινιέρα, άνετα clogs και μια ψάθινη τσάντα στο χέρι είναι τα key items που θα κάνουν μια βόλτα στο νησί ειδυλλιακή, ενώ το look στο σύνολό του θα μπορούσε άνετα να φορεθεί σήμερα, έτσι, δεν είναι;
6. Οι θαλασσιές οι χάντρες (1967)
Πολύ πριν η Καίτη Γαρμπή επιλέξει να εμφανιστεί στη Eurovision της Ιρλανδίας το 1993 με παρόμοιο φόρεμα, η Μαίρη Χρονοπούλου μάς είχε ήδη γοητεύσει στην ταινία “Οι θαλασσιές οι χάντρες” με την εκρηκτική εμφάνισή της. Το ροζ αποκαλυπτικό φόρεμα με τις λωρίδες υφάσματος στο ένα πόδι, που παρέπεμπαν σε ζαρτιέρες, και τις παγιέτες στο στήθος είχε ενθουσιάσει το κοινό και όχι άδικα.
7. Ποτέ την Κυριακή (1960)
Η Μελίνα Μερκούρη βρήκε στον χαρακτήρα της Ίλια μια δυναμική, ανεξάρτητη γυναίκα με πνευματικές ευαισθησίες. Εμείς πάλι εντοπίσαμε ένα ακαταμάχητο σεξαπίλ που ταξίδεψε στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου παρέα με τον Ζυλ Ντασσέν και τον Μάνο Χατζιδάκη. Με φόντο το λιμάνι του Πειραιά, η Ίλια πόζαρε φορώντας μαρινιέρα, midi φούστα, κοκκάλινα κοσμήματα, άσπρη handbag και μαύρα πέδιλα.
8. Μια Ιταλίδα από την Κυψέλη (1968)
Η Ιταλίδα από την Κυψέλη, Μάρω Κοντού έκανε εκκεντρικές αλλά διαχρονικά γοητευτικές εμφανίσεις κατά τη διάρκεια της ταινίας του Ντίνου Δημόπουλου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση επέλεξε ένα total εμπριμέ look που αναδείκνυε μοναδικά τις αναλογίες του σώματός της.
9. Η Παριζιάνα (1969)
Ο σχεδιαστής Γιάννης Βούρος δημιουργεί για την καλή του φίλη Ρένα Βλαχοπούλου, που υποδύεται την Μαντάμ Πελαζί στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη “Η Παριζιάνα”, μια πριγκιπική τουαλέτα. Με ένα γρήγορο close up στο φόρεμα φαίνεται η μαεστρία του γνωστού μόδιστρου. Με βάση το σατέν ύφασμα, ο Βούρος τοποθέτησε στο επάνω μέρος της τουαλέτας πολύχρωμες χάντρες σε σχήμα λουλουδιών, το κάτω μέρος έμεινε “καθαρό” από σχεδιαστικές παρορμήσεις και ολοκλήρωσε το σχέδιό του με παγιέτες στα μανίκια, τη μέση και τη λαιμόκοψη.
10. Η Νεράϊδα και το Παλικάρι (1969)
Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν από τις πιο κομψές παρουσίες στο ελληνικό σινεμά. Οι ενδυματολογικές της προτιμήσεις έχουν μείνει αξέχαστες σε σχεδόν όλες τις ταινίες που έχει συμμετάσχει. Ενδεικτικά, επέλεξα το παραπάνω στιγμιότυπο από την ταινία “Η Νεράιδα και το Παλικάρι”. Η σκηνή του μπαλκονιού, η οποία παραπέμπει σε αυτή του αριστουργήματος του Σέξπιρ “Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα”, ντύθηκε με το υποκριτικό ταλέντο των δύο πρωταγωνιστών, τη μελωδική φωνή της Αλίκης και φυσικά το ιδιαίτερο look της κάτω από το φεγγάρι του Λιβυκού Πελάγους. Ένα 70s μακρύ φόρεμα με σχέδια, που έφτανε μέχρι τον αστράγαλο, βιολετί μαντήλι στα μαλλιά, πράσινο σάλι και το λαούτο ήταν αρκετά για να περάσει η συγκεκριμένη σκηνή στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.