Σε ηλικία 74 ετών έφυγε από τη ζωή ο σκηνοθέτης Μανούσος Μανουσάκης, ο οποίος νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Υγεία. Μιλώντας στην εκπομπή «Πρωινό», την Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, η σύζυγός, Μαρία, αποκάλυψε πως ο σκηνοθέτης έφυγε από οξεία λευχαιμία και όχι από κάποια λοίμωξη του αναπνευστικού, όπως είχε αρχικά ακουστεί.

Μαζί έχουν αποκτήσει δύο παιδιά, τον Μανώλη και την Κλεώνη – Δέσποινα. Σε παλαιότερες δηλώσεις του στην εκπομπή «Mega Καλημέρα», είχε πει για τη σύζυγό του: «Με την σύζυγο μου είμαστε μαζί 50 χρόνια, καθημερινά παίρνουμε διαζύγιο και ξαναερωτευόμαστε. Το μυστικό της σχέσης είναι να λες σε όλα “ναι” και να κάνεις αυτό που θες».

Την περασμένη Παρασκευή έκανε πρεμιέρα η νέα σειρά που σκηνοθετούσε για την ΕΡΤ, «Το Δίχτυ». Ο Μανούσος Μανουσάκης γεννήθηκε το 1950 στην Αθήνα και σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου (London Film School). Με την επιστροφή του στην Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία στον κινηματογράφο.

Η πρώτη του ταινία, Βαρθολομαίος (1973), τον καθιέρωσε ως έναν τολμηρό δημιουργό. Στην ταινία αυτή, που είχε τριπλό ρόλο ως σεναριογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός, η κριτική αναγνώριση δεν άργησε να έρθει. Απέσπασε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Ρέμο το 1973, ενώ στην Ελλάδα απαγορεύτηκε από τη χούντα.

Ακολούθησαν ταινίες όπως Άρχοντες (1978) και Η σκιάχτρα (1985), ενώ συμμετείχε ως ηθοποιός σε ταινίες όπως Σουβλίστε τους! Παρότι το όνομά του συνδέθηκε κυρίως με την τηλεόραση, ο Μανουσάκης διατήρησε δυναμική παρουσία στον κινηματογράφο, σκηνοθετώντας και παραγωγές όπως το Παραλάβατε διορισμόν (1996), τον Κόκκινο δράκο (1998) και το ιστορικό δράμα Ουζερί Τσιτσάνης (2015).

Η επανάσταση στην ελληνική τηλεόραση

Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, ο Μανούσος Μανουσάκης ξεκίνησε τη δραστηριότητά του στην τηλεόραση. Οι πρώτες του σκηνοθετικές προσπάθειες περιλαμβάνουν τις σειρές Καλλικαντζαροδουλειές (1985-1986), Μικρογραφίες (1986-1987) και Τα καλύτερά τους χρόνια (1989). Ωστόσο, η μεγάλη αναγνώριση ήρθε από τη δεκαετία του 1990 και έπειτα, όταν ανέλαβε τη σκηνοθεσία και την παραγωγή δραματικών σειρών για την ιδιωτική τηλεόραση. Οι σειρές που σκηνοθέτησε, όπως οι Ψίθυροι καρδιάς, Άγγιγμα ψυχής, Μη μου λες αντίο και Η αγάπη ήρθε από μακριά, , Τμήμα Ηθών, Κόκκινο Ποτάμι, κ.α. θεωρούνται από τις κορυφαίες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Με θεματολογία που περιστρεφόταν γύρω από απαγορευμένους έρωτες και κοινωνικά ζητήματα, οι σειρές αυτές κατάφεραν να συγκινήσουν το κοινό και να καταγράψουν υψηλά νούμερα τηλεθέασης. Ο Μανουσάκης κατόρθωσε να παντρέψει την καλλιτεχνική ευαισθησία με την εμπορική επιτυχία, δημιουργώντας παραγωγές που παραμένουν διαχρονικές.

Εχοντας χαράξει πολλά χιλιόμετρα στον παράδεισο της Μυθοπλασίας, ο «Μαέστρος», όπως τον αποκαλούσαν όλοι, συνεργάτες και μη, ζούσε μέσα από την δουλειά του. Στην τελευταία συνέντευξή του στην ΕΡΤ, ο Μανουσάκης, αφοπλιστικός πάντα, όταν ρωτήθηκε για τον ελεύθερο χρόνο του είπε πως δεν είναι κάτι που θεωρεί πως είναι διαφορετικό καθώς και τότε δουλεύει. Εξήγησε πως ήταν ευτυχής που μπορούσε να κάνει μία δουλειά στην οποία πήγαινε με χαρά και όχι ασθμαίνοντας… Γι αυτό και δεν σταμάτησε ποτέ να κινηματογραφεί και να διαβάζει.

Κάθε φορά που τον καλούσαν να αφηγηθεί τα πρώτα βήματα και την υποδοχή που του επεφύλασσαν οι τότε καναλάρχες, με διάθεση εξομολογητική γινόταν χείμαρρος στις κάμερες και τους δημοσιογράφους. «Αντιστάσεις στο ξεκίνημά μου δεν βρήκα, ίσα ίσα. Ούτε και για τους Ψίθυρους Καρδιάς, που δεν το ήθελαν όλοι. Δεν το ήθελε ο ΑΝΤ1 και πήγα στο Mega και το έκανα. Μου είχαν πει “και ποιος ενδιαφέρεται για τους τσιγγάνους;”. Μόλις το άκουσε αυτό ο Τζώνη Καλημέρης, είπε “αυτό φέρ’ το εδώ τώρα”. Αντίστροφα, όταν πήγα το “Άγγιγμα Ψυχής” στο Mega, είπαν όχι, αλλά όταν το πήγα στον ΑΝΤ1, μου είπαν “φέρ’ το”. Αυτές είναι οι συμπτώσεις», είχε πει στο «Στούντιο 4» πρόσφατα.

Η σειρά αυτή άγγιξε σε τηλεθέαση το 76,1%, στις 9 Φεβρουαρίου του 1998 με 3,5 εκατομμύρια τηλεθεατές, το οποίο δεν ξεπεράστηκε και δεν θα ξεπεραστεί και τα 33 επεισόδια που χρειάστηκαν για να αποτυπωθεί ο έρωτας του αρχιτέκτονα Αντώνη Μαυράκη (Απόστολος Γκλέτσος) και της Τσιγγάνας Ερατούς και να καθηλωθεί το τηλεοπτικό κοινό.

Για όλα υπήρχαν περιπέτειες μέχρι να αγαπηθούν. Ακόμα και για το «Τμήμα Ηθών» που ενθουσίασε τον Μίνωα Κυριακού. «Μόλις του περιέγραψα την ιδέα, που ήθελα να κάνουμε, μου είπε “αύριο το πρωί αρχίζεις γυρίσματα”».

Και ακολούθησαν κι άλλα πολλά «Το “Η αγάπη ήρθε από μακριά” ήταν μια πρόταση του Θοδωρή Κυριακού, που εγώ όμως το φοβήθηκα. Του είχα πει “είναι λίγο νωρίς ακόμα”, γιατί τότε, ήταν πολύ ηλεκτρισμένες οι σχέσεις και μόλις είχε έρθει το προσφυγικό στην Ελλάδα. Υπήρχε μια ένταση, δεν ήταν κάτι απλό. Επέμενε όμως, ο Κυριακού να το κάνουμε και τελικά, είχε δίκιο».

Πάντα υπήρχε τρόπος να ξεπεραστούν τα εμπόδια. «Δεν είχαμε κανένα πρόβλημα με την εκκλησία όταν κάναμε το Άγγιγμα Ψυχής. Δεν θέλαμε να δείξουμε έναν πάπα, ο οποίος τρέχει πίσω από τον ποδόγυρο. Το θέμα ήταν ένας άνθρωπος που υποκύπτει στον πειρασμό και επιστρέφει σε αυτό που πιστεύει, όχι το σκάνδαλο. Στα Γιάννενα και στα Ζαγοροχώρια οργάνωναν εκδρομές στα μέρη που είχαμε κάνει γυρίσματα για το Άγγιγμα Ψυχής. Το πιο δύσκολο γύρισμα ήταν η ερωτική σκηνή».

Για το «Μη μου λες αντίο», αποκάλυψε: «Διάβασα πολλές φορές το κοράνι όταν κάναμε το “Μη μου λες αντίο”. Είχαμε θρησκευτική σύμβουλο στα γυρίσματα. Θυμάμαι τη σκηνή που ο πρωταγωνιστής, Μέμος Μπεγνής, πλένεται με μανία μετά την ερωτική επαφή».

Τελευταία μεγάλη του επιτυχία το «Κόκκινο ποτάμι» στο Open το οποίο σάρωσε σε τηλεθέαση. Και τότε περιέγραφε την όποια δυσκολία για ένα απαιτητικό γύρισμα σαν απλό ερέθισμα: «Για μένα τίποτα δεν είναι δύσκολο, όλα είναι προκλήσεις που σου δημιουργούν ιδέες, σε ωθούν να προχωρήσεις και να μάθεις καινούργια πράγματα. Η δυσκολία σε κρατάει με δεμένα χέρα. Η αλήθεια είναι πως είναι μεγάλη πρόκληση να βρούμε χώρους ειδικά σε μια χώρα που έχει κατεδαφίσει όλη τη σύγχρονη αρχιτεκτονική της κληρονομία».

 

με πληροφορίες από protothema.gr

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below