Τις τελευταίες μέρες τα social media έχουν γεμίσει με αντιδράσεις απέναντι σε μια παράσταση όπου το line up αποτελείται αποκλειστικά από άντρες κωμικούς και μάλιστα συνολικά 17 στον αριθμό. Με αυτή την αφορμή, η Χρύσα Κατσαρίνη προχώρησε σε μια δημόσια τοποθέτηση, για την παράσταση και γενικά τον σεξισμό στη σκηνή, σε ένα νέο βίντεο που δημοσίευσε στον λογαριασμό της στο Instagram:
«Αυτό που ακολουθεί είναι μια προσωπική υπέρβαση, αντιβαίνει σε κάθε people pleasing κύτταρό μου, δεν θέλω καθόλου να το κάνω, αλλά θέλω να είμαι εντάξει με τον εαυτό μου, οφείλω να το κάνω, για να αποδείξω κάπως στον εαυτό μου ότι στηρίζω έμπρακτα όσα πρεσβεύω.
»Πριν από λίγες μέρες ανακοινώθηκε ότι θα ανέβει μια παράσταση που είναι βασισμένη σε ένα βρετανικό τηλεπαιχνίδι που λέγεται “Would I lie to you?”, για τέσσερις παραστάσεις, αυτή ήταν η αρχική ανακοίνωση. Στην παράσταση αυτή βρίσκονται επί σκηνής έξι άτομα, δύο διάσημοι και τέσσερις κωμικοί. Και ο παρουσιαστής.
»Συνολικά λοιπόν για τις παραστάσεις έχουμε 28 spots. Στην αφίσα που κυκλοφόρησε έχουμε 17 άτομα κι αυτό γιατί κάποιοι κωμικοί συμμετέχουν σε 2, 3 ή και 4 παραστάσεις. Ο λόγος που γίνεται αυτό το βίντεο είναι γιατί και τα 17 ονόματα είναι αντρικά. Δεν υπήρχε ούτε μία γυναίκα. Να ξεκαθαρίσω πως ο σκοπός αυτού του βίντεο δεν είναι να στοχοποιήσω τους συναδέλφους που παίζουν σε αυτή την παράσταση. Για όσους δεν γνωρίζουν, να σας γνωστοποιήσω πώς γίνεται η διαδικασία του να κλείνεις ένα lineup.
»Παίρνεις τηλέφωνο κάποιον, ρωτάς αν μπορεί να συμμετέχει στη συγκεκριμένη ημερομηνία, σου λέει ναι, και παίζει. Συνήθως δεν γνωρίζεις ποιοι άλλοι παίζουν στο συγκεκριμένο lineup και σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να γνωρίζεις ότι σε τέσσερις διαφορετικές παραστάσεις δεν παίζει ούτε μία γυναίκα. Κι αυτό το αναφέρω γιατί μέσα σε αυτή την παράσταση υπάρχουν άνθρωποι που αγαπώ, σέβομαι, εκτιμώ απεριόριστα και γνωρίζω πως αν ήξεραν εξαρχής αυτή την πληροφορία δεν θα συμφωνούσαν να συμμετέχουν.
»Παρ’ όλα αυτά, το lineup δημιουργήθηκε από άντρες κωμικούς. Όταν τέθηκε το θέμα σε σχόλια αναρτήσεων, κυρίως από γυναίκες, περί του γιατί δεν υπάρχουν γυναίκες στην αφίσα, επικοινωνήθηκε από συναδέλφους πως ήρθαν σε επαφή με γυναίκες οι οποίες δεν μπορούσαν στις συγκεκριμένες ημερομηνίες, γι’ αυτό δεν υπάρχουν στην αφίσα, αλλά αν συνεχιστεί το πρότζεκτ θα τις βάλουν στις επόμενες παραστάσεις. Να ξεκαθαρίσω σε αυτό το σημείο ότι πριν να ανακοινωθεί το πρότζεκτ δεν έγινε καμία επίσημη πρόταση σε καμία γυναίκα κωμικό. Όπως έμαθα στην πορεία, επικοινώνησαν με 4-5 διάσημες γυναίκες, οι οποίες δεν μπορούσαν στις συγκεκριμένες ημερομηνίες, οπότε τις έβαλαν στις επόμενες.
«Πριν να ανακοινωθεί το πρότζεκτ δεν έγινε καμία επίσημη πρόταση σε καμία γυναίκα κωμικό. Όπως έμαθα στην πορεία, επικοινώνησαν με 4-5 διάσημες γυναίκες, οι οποίες δεν μπορούσαν στις συγκεκριμένες ημερομηνίες, οπότε τις έβαλαν στις επόμενες», Χρύσα Κατσαρίνη
»Προσωπικά δεν με καλύπτει το “ρώτησα 4-5 γυναίκες, δεν μπορούσαν, οπότε δεν έβαλα γυναίκες”. Γιατί, αντικειμενικά, έχεις επικοινωνήσει με 17 άντρες, στην καλύτερη των περιπτώσεων. 15 είπαν ναι, έτσι; Φαντάζομαι ότι πήραν και κάποια όχι, οπότε επικοινώνησαν με περισσότερους. Πάρε λίγο περισσότερες γυναίκες τηλέφωνο. Κάποιες θα μπορούν, δεν γίνεται. Αφού λοιπόν γιγαντώθηκε όλο αυτό, ανακοινώθηκαν οι γυναίκες που συμμετέχουν στην επόμενη παράσταση, φαντάζομαι οι περισσότερες είναι γυναίκες με τις οποίες είχαν επικοινωνήσει εξαρχής. Αλλά να, αυτό αποδεικνύει περίτρανα ότι ήταν αρκετά εύκολο να βρουν γυναίκες.
»Να κάνω ένα disclaimer εδώ, οι γυναίκες που συμμετέχουν στις παραστάσεις του Μαρτίου δεν έχουν ιδέα για όλο αυτό που έχει γίνει.
»Μετά τις τοποθετήσεις μας θα ακουστούν πολλά. Θα ακουστεί ότι ζηλεύουμε επειδή δεν μας κάλεσαν στην παράσταση, επειδή θέλουμε να ακουστεί το όνομά μας, επειδή θέλουμε να διαφημίσουμε τις δικές μας παραστάσεις, κι αυτοί είναι κάποιοι από τους λόγους που καμία από εμάς δεν έχει τοποθετηθεί ποτέ δημόσια για τον σεξισμό που υπάρχει στη σκηνή.
«Μετά τις τοποθετήσεις μας θα ακουστούν πολλά. Θα ακουστεί ότι ζηλεύουμε επειδή δεν μας κάλεσαν στην παράσταση, επειδή θέλουμε να ακουστεί το όνομά μας, επειδή θέλουμε να διαφημίσουμε τις δικές μας παραστάσεις, κι αυτοί είναι κάποιοι από τους λόγους που καμία από εμάς δεν έχει τοποθετηθεί ποτέ δημόσια για τον σεξισμό που υπάρχει στη σκηνή», Χρύσα Κατσαρίνη
»Όποτε μας ρωτούσαν αν υπάρχει σεξισμός στη σκηνή μιλούσαμε για το κοινό, για τους μαγαζάτορες, αλλά ποτέ για τους άντρες συναδέλφους μας. Εγώ, ας πούμε, δεν ανέφερα ποτέ εκείνον τον συνάδελφο που μου είχε πει ότι δεν πρέπει ποτέ να του αντιμιλάω και να κατεβάζω το κεφάλι ταπεινά, γιατί χάρη σε εκείνον έπαιξα σε μεγάλο θέατρο της Θεσσαλονίκης, πως για να παίξω σε ένα τέτοιο θέατρο έπρεπε να φυλάω κατουρημένες ποδιές. Ή η Ήρα [Κατσούδα] δεν ανέφερε εκείνον τον συνάδελφο που λίγο πριν να ανεβεί η Ήρα στη σκηνή της είπε ότι οι γυναίκες ανήκουν στη σκηνή μόνο για να κάνουν σβούρες γύρω από έναν στύλο και σου λένε αν θέλεις να κεράσεις ποτό.
»Πολλές από εμάς δεν αναφέραμε ποτέ τους άντρες συναδέλφους που έλεγαν σε μαγαζάτορες ή σε άλλους καλλιτέχνες, μην την πάρεις αυτή, δεν μπορεί να το σηκώσει αυτό, δεν το ‘χει. Και δεν το κάναμε επειδή δεν θέλουμε να έρθουμε σε ρήξη. Επειδή φοβόμασταν, επειδή σε πολλές περιπτώσεις ήταν βιοποριστικό το θέμα, γιατί για πάρα πολλά χρόνια, ειδικά παλιότερα, το να μπεις σε ένα lineup ήταν αντρική απόφαση. Πλέον ευτυχώς μπορώ να μιλάω από μια θέση ισχύος, μιας και έχω τη δική μου solo παράσταση, το δικό μου κοινό και ο βιοπορισμός μου δεν εξαρτάται από το να θα με βάλει κάποιος σε ένα lineup. Και γι’ αυτόν το λόγο καλό θα ήταν να μην είμαστε τόσο αυστηροί με τις γυναίκες που ενδεχομένως να μην τοποθετηθούν επί του θέματος. Ο λόγος λοιπόν που κάνω αυτό το βίντεο δεν είναι επειδή στεναχωριέμαι που δεν συμμετέχω στη συγκεκριμένη παράσταση ή που δεν μου έγινε πρόταση εξαρχής, ο λόγος είναι γιατί στεναχωρήθηκα με την έλλειψη αντανακλαστικών μιας κοινωνίας που το 2025 είδε μια αφίσα με 17 άντρες, καμία γυναίκα, και δεν είπε, παιδιά, κάτι πάει λάθος εδώ.
»Στεναχωριέμαι γιατί είδα την πιο σεξιστική αφίσα που έχω δει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ό,τι πιο αναχρονιστικό έχω δει, και δυστυχώς γεννήθηκε μέσα από το σινάφι μας. Η κωμωδία θα έπρεπε να πηγαίνει μπροστά από την κοινωνία και όχι να τη γυρίζει πίσω σε εποχές που θα έπρεπε να είναι κλεισμένες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
«Στεναχωριέμαι γιατί είδα την πιο σεξιστική αφίσα που έχω δει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ό,τι πιο αναχρονιστικό έχω δει, και δυστυχώς γεννήθηκε μέσα από το σινάφι μας. Η κωμωδία θα έπρεπε να πηγαίνει μπροστά από την κοινωνία και όχι να τη γυρίζει πίσω σε εποχές που θα έπρεπε να είναι κλεισμένες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας», Χρύσα Κατσαρίνη
»Είναι ένα concept στο οποίο λέμε ιστορίες. Δεν είναι καν μια παράσταση stand up, είναι μια παράσταση κωμική που λένε ιστορίες. Τι έγινε εκεί, δεν χωράει η ιστορία μιας γυναίκας; Δεν έχει αξία, γέλιο, τι συμβαίνει; Προωθείται από τη ίδια τη σκηνή ότι δεν υπάρχουν γυναίκες στην κωμωδία, κι αυτό με πλήγωσε πάρα πολύ. Κι όχι μόνο εμένα, όλες τις συναδέλφους μου.
»Θα τονίσω ξανά ότι αυτό δεν αφορά όλους τους άντρες συναδέλφους μας. Πολλοί από αυτούς μάς έχουν στηρίξει ενεργά στα έμφυλα θέματα, κάποιοι από αυτούς είναι μέσα στην αφίσα και τους λατρεύω. Με κάποιους άλλους έχουμε τυπικές σχέσεις αλλά συνεργαζόμαστε χρόνια. Κάποιους δεν τους γνωρίζω καθόλου. Να με συγχωρήσει ο κύριος Παπαλουκάς, φαντάζομαι έχει προσφέρει πάρα πολλά στην καλαθοσφαίριση, αλλά δεν γνώριζα την κωμική του πορεία. Αλήθεια, δεν έχω τίποτα με τον κύριο Παπαλουκά, όποιος αθλητής και να ήταν στη θέση του, πάλι το ίδιο θα έλεγα. Εκτός αν ήταν ο Μίλτος Τέντογλου, που είναι θεός. Για μένα είναι συγκλονιστικό το ότι θεωρήθηκε πιο σημαντική η κωμική συνεισφορά ενός μπασκετμπολίστα από εκείνη μιας κωμικού».
Στο μεταξύ ο Δημήτρης Μακαλιάς, μιλώντας στον Φώτη Σεργουλόπουλο και την Τζένη Μελιτά για τις αντιδράσεις στην παράσταση, είπε: «Υπήρξαν κάποιες αντιδράσεις από γυναίκες κωμικούς, οι οποίες θεώρησαν, λίγο πρώιμα θα πω εγώ, ότι σε αυτή την παράσταση δεν βάζουμε γυναίκες». Για την πρώτη αφίσα, που ήταν μόνο με άνδρες, σχολίασε: «Δεν κατάλαβα ποιο ήταν το μεμπτό σε όλο αυτό. Τώρα υπάρχει μια δεύτερη αφίσα, που έχει γυναίκες. Δεν θα καταλάβω πάλι αν υπάρξει κάποιο θέμα, δεν καταλαβαίνω πώς πάει η ποσόστωση στο θέατρο, πρώτη φορά το ακούω αυτό, δεν ξέρω τι σημαίνει να παίξουμε μια παράσταση που θα λέγεται οκτώ γυναίκες και θα πρέπει να βάλουμε και τέσσερις άντρες. Είναι οκτώ γυναίκες, το έργο αυτό είναι. Εμείς στις πρώτες παραστάσεις, τον Φλεβάρη, είχαμε μόνο άντρες, στον δεύτερο έχουμε και γυναίκες. Το πιο λυπηρό σε αυτές τις αναρτήσεις ξέρεις ποιο ήτανε; Ότι πολλές από αυτές τις γυναίκες οι οποίες έγραψαν ότι είναι απαράδεκτο να βλέπουμε μια αφίσα με τόσους άντρες είναι που γράφανε, έστω για τα μάτια του κόσμου, δεν βάλανε μία γυναίκα; Αυτό θεωρήσανε ότι είναι η εξέλιξή μας, για τα μάτια του κόσμου να βάλουμε μία γυναίκα; Γιατί εμείς θέλουμε ανθρώπους στην παράστασή μας, ίσους, άξιους ανθρώπους, για να κάνουμε μία δουλειά, δεν θα βάζαμε ποτέ για τα μάτια του κόσμου μία γυναίκα».
«Εμείς θέλουμε ανθρώπους στην παράστασή μας, ίσους, άξιους ανθρώπους, για να κάνουμε μία δουλειά, δεν θα βάζαμε ποτέ για τα μάτια του κόσμου μία γυναίκα», Δημήτρης Μακαλιάς
Όταν σχολίασε η Τζένη Μελιτά ότι «θα το βάζατε γιατί θα θέλατε καλούς κωμικούς γυναίκες και άντρες», ο Μακαλιάς απάντησε ότι «για να ζητήσουμε μια ποσόστωση, για να ζητήσουμε οι γυναίκες να είναι παντού, το κάνουμε επειδή το αξίζουν και επειδή τις θέλουμε, όχι για τα μάτια του κόσμου όπως απαιτούν κάποιες γυναίκες, το οποίο είναι απαράδεκτο να το γράφουν αυτό σε ανάρτηση». Η Τζένη Μελιτά πρόσθεσε ότι «πάντως και οι συγκεκριμένες το αξίζουν», εκείνος συνέχισε λέγοντας «είναι απαράδεκτο να το γράφουν σε ανάρτηση και να κάνουν τέτοιο πόλεμο για κάτι που από ό,τι καταλαβαίνω δεν πιστεύουν ούτε οι ίδιες». Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «και ο μπαμπάς μου θα μπορούσε να έρθει να πει μια ιστορία, είναι τέτοιο το concept, δεν είναι μια παράσταση που στηρίζεται σε κείμενα του καθενός και πρέπει να είναι κωμικά ή οτιδήποτε οπότε αυτός είναι και ο στόχος».
Δείτε το βίντεο της Χρύσας Κατσαρίνη:
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Δείτε την τηλεοπτική συνέντευξη του Δημήτρη Μακαλιά:
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.