Η Μαρία Κάλλας, η τραγουδίστρια της όπερας που έζησε με πάθος τόσο στην προσωπική της ζωή όσο και στην τέχνη της, πέθανε στο διαμέρισμά της στο Παρίσι από καρδιακή προσβολή τη 16η Σεπτεμβρίου του 1977. Ήταν 53 ετών.
Πριν από τον θάνατό της δεν είχε εμφανιστεί στη σκηνή για περίπου τέσσερα χρόνια και άνθρωποι από το περιβάλλον της έλεγαν πως η εμμονή με την εμφάνιση και τα κιλά της επηρέασε την υγεία και την ψυχολογία της και συνέβαλε στον ξαφνικό θάνατό της.
Η διεθνής της καριέρα ξεκίνησε το 1947, όταν αναμενόταν να γίνει μια ολοκληρωμένη τραγουδίστρια όπερας. Όμως ζύγιζε 108 κιλά και ένιωθε άσχημη και ανεπιθύμητη.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1940, έχασε 36 κιλά σε μικρό χρονικό διάστημα, για να καταφέρει να πάρει περισσότερους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
Ο στενός της φίλος, λόρδος Harewood, διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Όπερας της Αγγλίας τότε, συγγραφέας και δάσκαλος κλασικής μουσικής (πέθανε το 2011), σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian από την εποχή του θανάτου της Mαρία Κάλλας, χαρακτήρισε υπερβολικές τις ιστορίες για τις εκρήξεις του ταμπεραμέντου της και τόνισε ότι:
«Ο θρύλος θα συνεχίσει να ζει. Ήταν μια πραγματικά σπουδαία καλλιτέχνης. Αμφιβάλλω αν θα ξαναδούμε ποτέ άλλη σαν αυτήν στην εποχή μας. Ήταν μοναδική. Ήταν πολύ καλύτερη από κοντά απ’ ό,τι στους δίσκους. Οι δίσκοι την αδικούν. Δεν τραγουδούσε ποτέ ιδιαιτέρως – ήταν καλλιτέχνης για τη μεγάλη σκηνή».
Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρεται: «Στη Βαρκελώνη, η σοπράνο Victoria de los Angeles (1923-2005) ξέσπασε σε κλάματα στην είδηση του θανάτου της Κάλλας. “Κάτι πολύ, πολύ σημαντικό έφυγε, για τον κόσμο της μουσικής και για την τέχνη – παρά τα όσα έχουν ειπωθεί γι’ αυτήν»”.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
H ταραγμένη προσωπική ζωή και η φήμη που δεν έσβησε ποτέ
Η Μαρία Κάλλας, (Μαρία Άννα Σεσίλια Καλογεροπούλου) ήταν κόρη Ελλήνων μεταναστών και γεννήθηκε στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης το 1923. Ο πατέρας της ήταν χημικός και η μητέρα της αρνήθηκε να την αγκαλιάσει όταν γεννήθηκε, καθώς ήθελε να αποκτήσει αγόρι. Είχε ήδη μία μεγαλύτερη κόρη, την Υακίνθη.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Ξεκίνησε μαθήματα μουσικής σε ηλικία 8 ετών, τα οποία συνέχισε στην Ελλάδα μετά τον χωρισμό των γονιών της στα 15 της χρόνια. Από το ντεμπούτο της στη Βασιλική Όπερα της Αθήνας φάνηκε ότι παρά την εξαιρετική φωνή της, το βάρος της θα την απέκλειε από το να αναλάβει τους καλύτερους ρόλους όπερας.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η τελική της επιτυχία οφειλόταν εν μέρει στην ενθάρρυνση του συζύγου της, του Ιταλού βιομήχανου Gian Battista Meneghini, τον οποίο εγκατέλειψε το 1959 έπειτα από 11 χρόνια σχέσης.
Η φωνή της, η οποία εκτεινόταν σε τρεις οκτάβες, γοήτευσε τους μουσικόφιλους, ενώ ήταν επίσης μια δραματική ηθοποιός με εξαιρετικό ταλέντο, όπως απέδειξε πρωταγωνιστώντας στη Μήδεια του Παζολίνι το 1970.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η φήμη της έγινε μεγαλύτερη και μέσα από μια σειρά δραματικών περιστατικών τόσο στη σκηνή όσο και στην ερωτική της σχέση με τον Ωνάση, τον μεγάλο έρωτα της ζωής της, όπως τον είχε χαρακτηρίσει. Δεν παντρεύτηκε ποτέ τον Ωνάση, γιατί όπως είπε κάποτε «η αγάπη είναι πολύ καλύτερη όταν δεν είσαι παντρεμένος» και αρνήθηκε πως ένιωθε άσχημα για τον γάμο του με τη Jackie Kennedy.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Έχασε αρκετές φορές τη φωνή της και κατέρρευσε, επίσης, αρκετές φορές στη σκηνή, μια φορά μπροστά στον Ιταλό πρόεδρο.
Παρά τις ιστορίες για την προσωπική της ζωή και τα προβλήματα με την εμφάνισή της, η τραγουδίστρια με καταγωγή από την Ελλάδα, παρέμεινε στην επικαιρότητα και διατήρησε τη δημοτικότητά της κατά τη διάρκεια της απόσυρσής της από τη σκηνή για οκτώ χρόνια μέχρι το 1973. Η σύντομη ευρωπαϊκή περιοδεία της, όταν τραγούδησε για τελευταία φορά για το κοινό στο Παρίσι, ήταν ένας θρίαμβος, παρά τα εμφανή προβλήματα στη φωνή της.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η τελευταία φωτογραφία της Μαρίας Κάλλας δόθηκε στη δημοσότητα από τον Michel Glotz, στενό συνεργάτη της, ο οποίος την είδε λίγο αφότου κατέρρευσε στο μπάνιο της. «Ήταν η εικόνα από τη Λα Τραβιάτα όπως την έπαιξε στη Σκάλα του Μιλάνου», είχε πει. «Το πρόσωπό της δεν έχει ούτε μια ρυτίδα. Έμοιαζε σαν απλώς να ξεκουράζεται».