Για περισσότερο από μια δεκαετία, η Chiara Ferragni φωτογραφίζει ασταμάτητα τον εαυτό της με την οικογένειά αλλά και με τους φίλους της. Κάτι που ίσως δεν γνωρίζουν όσοι δεν την ακολούθησαν από την αρχή της πορείας της είναι ότι είχε το ταπεινό ξεκίνημα της λήψης selfies έξω από τις πασαρέλες του Μιλάνου στις οποίες δεν ήταν καλεσμένη.Πλεον έχει συγκεντρώσει 30 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram της Meta Platforms Inc. και έγινε πολυεκατομμυριούχος χρησιμοποιώντας αδιάλειπτα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αποτελεί ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα του λεγόμενου social media marketing.
Αλλα δεν είναι μόνο μία δημοφιλής προσωπικότητα των μέσων. Σήμερα, έχει συμβόλαια με τις ίδιες καταναλωτικές μάρκες που κάποτε την έδιωχναν από τα σόου. Διαχειρίζεται τη δική της σειρά ρούχων και πρακτορείο ψηφιακού μάρκετινγκ και συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο του ομίλου δερμάτινων ειδών Tod’s SpA. Και υπάρχει ακόμα και σειρά Amazon Prime γι ‘αυτήν. Το ότι το influencing της άλλαξε την ζωή είναι το λιγότερο που μπορούμε να πούμε.
Τον περασμένο μήνα, στη Ferragni επιβλήθηκε πρόστιμο 1 εκατομμυρίου ευρώ (1,1 εκατομμύριο δολάρια) επειδή ισχυρίστηκε ψευδώς στους λογαριασμούς της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι τα έσοδα από την πώληση μιας χριστουγεννιάτικης τούρτας pandoro, μία παραλλαγή του πανετόνε, με το όνομά της θα βοηθούσαν ένα νοσοκομείο του Τορίνο για άρρωστα παιδιά. Δεν το έκανε ποτέ.
Μια δωρεά είχε γίνει εκ των προτέρων πριν από την προώθηση, ωστόσο οι πωλήσεις δεν είχαν καμία επίδραση στο μέγεθος του δώρου. Το συμβάν προφανώς είχε και νομικές εκτάσεις. Στην εταιρεία πίσω από την προώθηση της χριστουγεννιάτικης τούρτας, Balocco, επιβλήθηκε επίσης πρόστιμο για αθέμιτη εμπορική πρακτική. Η Ferragni από την πλευρά της φέρεται να έλαβε 1 εκατομμύριο ευρώ για την προώθηση. Εκτός από το πρόστιμο, η εισαγγελία τού Μιλάνου αυτή την εβδομάδα άρχισε να ερευνά τον Ferragni για σοβαρή απάτη.
Αλλά, η κατάσταση που διαμορφώθηκε και όχι περιορίστηκε στην υπόθεση Ferragni, καταδεικνύει μια ολόκληρη πιθανή πτώση της ίδιας της βιομηχανίας που την εκτόξευσε στην κορυφή. Η βιομηχανία των influencer αρχίζει να δίνει δείγματα κορεσμού καθώς κάθε δεύτερο βίντεο που βλέπουμε στο feed μας είναι απολογητικό με αληθινά και μη δάκρυα. Κάθε προϊόν που λατρέυει το επόμενο it girl είναι απλά μια διαφήμιση. Αγαπήσαμε τους influencer γιατί ήταν αυθεντικοί και κοντα σε μας. Ο κόσμος τους αποθέωσε γιατί ήθελε στο επίκεντρο αληθινούς ανθρώπους με χιούμορ, ειλικρίνεια και στυλ. Αλλά μάλλον η μεγαλή επιτυχία ενός influencer είναι κατά μοιραίο τρόπο, αργά ή γρήγορα και η σταθερή πορεία προς το cancel.
Ίσως έχει αρχίσει να φαίνεται ότι η δύναμη που έχουμε δώσει στους influencer είναι τελικά πολύ μεγάλη για να τη διαχειριστούν. Πλέον επηρεάζουν σε τέτοιο βαθμό την αγορά που έχουν εταιρίες-κολοσσούς να επενδύουν μεγαλύτερο μέρος του προυπολογισμού τους σε δέκα δευτερόλεπτα προβολής στο προφίλ ενός influencer από καμπάνιες δημιουργημένες σε στούντιο με μοντέλα. Και έχουν αρχίσει να το αναγνωρίζουν αυτό. Η πτώση της Ferragni μπορεί να είναι η αρχή.