Την παράσταση «Der Wij / Βίι» στον πολυχώρο Πειραιώς 260 παρακολούθησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο πλαίσιο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Η σκηνοθέτις και καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ ήταν ιδιαίτερα κομψή μέσα στο καφέ αέρινο, midi φόρεμά της, το οποίο συνδύασε με nude πέδιλα με χοντρό τακούνι, cross body τσάντα σε μπεζ απόχρωση και ένα κόκκινο μαντήλι διακριτικά δεμένο πάνω της.
Το σύνολό της, καθώς και το διακριτικό μακιγιάζ της ήταν ιδανικά για το ζεστό απόγευμα της Πέμπτης, 8 Ιουνίου. Στην ίδια παράσταση βρέθηκε και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κα. Κατερίνα Σακελαρόπούλου.
Η παράσταση Der Wij / Βίι του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ και του Μπόνταν Πανκρουχίν είναι εμπνευσμένη από μία νουβέλα του ουκρανικής καταγωγής Νικολάι Γκόγκολ. Ο συγγραφέας εμπνευσμένος από έναν λαϊκό σλαβικό θρύλο, επινόησε ένα τρομακτικό πλάσμα που το έλεγαν Βίι.
Τα βλέφαρά του ήταν τόσο μακριά που άγγιζαν το έδαφος, ήταν σχεδόν τυφλό· όταν όμως κατάφερνε να τα ανοίξει, μια μόνη ματιά του ήταν ικανή να σκοτώσει όσους αντίκριζε. Με αφετηρία τον μύθο του Βίι, ο Σερεμπρένικοφ δημιουργεί μια αφόρητης σκληρότητας όσο και ποιητικά ισχυρή παράσταση. Έχοντας ξεκινήσει να γράφει το έργο μαζί με έναν νέο Ουκρανό συγγραφέα, τον Μπόνταν Πανκρουχίν το 2022, επεξεργάστηκαν, όπως γράφει στο σκηνοθετικό του σημείωμα, «χιλιάδες αναφορές, ντοκιμαντέρ και βίντεο για τον πόλεμο από την Μπούτσα, τη Μαριούπολη, το Ιρπίν. Αθώα θύματα. Αδιανόητα εγκλήματα, αδιάσειστες αποδείξεις βαρβαρότητας.
Στο έργο, το Βίι είναι ο Πόλεμος – ένα άψυχο τέρας με κλειστά μάτια. Κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους. Άνθρωποι δολοφονούν και δολοφονούνται».
Ο θεατής συνειδητοποιεί τον κυνισμό του πολέμου ανεξαρτήτως πλευράς· γίνεται μάρτυρας μιας κόλασης που με ωμή γλώσσα αφηγείται την πλήρη απογύμνωση της ανθρώπινης ζωής. To έργο έκανε πρεμιέρα στο Αμβούργο τον Δεκέμβρη του 2022.