Με ένα στοίχημα στο 5, έτσι ξεκίνησαν όλα. Όταν κατά τη δημιουργία του αρώματος η Γκαμπριέλ Σανέλ διάλεξε το 5ο δείγμα που της παρουσίασε ο αρωματοποιός Ερνεστ Μπο, πόνταρε στο 5. «Θα το αφήσουμε έτσι, με όνομα τον αριθμό του, και το νούμερο 5 θα του φέρει τύχη», είπε.
Λίγο μετά το λανσάρισμά του, το 1921, η φράση «Jouez le 5» (παίξε το 5) εμφανίστηκε στις βιτρίνες της μπουτίκ της Rue Cambon. Mε μια προσταγή, η προληπτική σχεδιάστρια προσκαλούσε τους περαστικούς να στοιχηματίσουν, όπως είχε κάνει κι εκείνη, στο σαγηνευτικό Νο 5. Το δικό της «νούμερο» εξάλλου ήταν μια καθημερινή θεατρική πράξη αποπλάνησης.
Η αποπλάνηση ήταν η ιστορία ολόκληρης της ζωής της, και αυτό ήταν το κυρίαρχο στοιχείο στην έκθεση «Le Grand Numéro De Chanel» στο Παρίσι, ένα οπτικοακουστικό και οσφρητικό υπερθέαμα αφιερωμένο στα αρώματα του οίκου με αρχειακό υλικό και συναρπαστικές πληροφορίες, που είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε. Ήταν το εισιτήριό μας σε ένα αξέχαστο ταξίδι για τη δημιουργία των θρυλικών αρωμάτων τα οποία άλλαξαν τον κόσμο της αρωματοποιίας για πάντα.
Πώς όμως συνέβη αυτό; Ρωτήσαμε τον Olivier Polge, αρωματοποιό της Chanel και δημιουργό των πιο χαρακτηριστικών νέων εσάνς των τελευταίων ετών όπως το Gabrielle Chanel και το Le Lion των Les Exclusives, να μας πει περισσότερα.
Πώς θα ορίζατε το στυλ ενός Chanel αρώματος;
Ένα άρωμα Chanel είναι διάθεση του μυαλού. Δεν ξεκινάει με το συστατικό. Η Γκαμπριέλ Σανέλ είχε την ιδέα να δημιουργήσει ένα άρωμα όπως θα έκανε με ένα ρούχο: με το να δοκιμάζει συνδυασμούς, να δίνει σχήμα, να το ξαναδουλεύει, να επεξεργάζεται τις πρώτες ύλες, όπως θα έκανε με ένα κομμάτι ύφασμα για να γίνει ρούχο. Τα Chanel αρώματα είναι πλούσια και γεμάτα. Περιέχουν επίσης ένα στοιχείο μυστηρίου, γιατί δεν μπορείς να τα καταλάβεις απολύτως – υπάρχει πάντα κάτι που μένει αναπάντητο. Η αφηρημένη φύση του βγάζει νόημα μόνο με το στυλ της Mademoiselle Chanel.
Τι κάνει ένα Chanel άρωμα τόσο μοναδικό;
Τα Chanel αρώματα ήταν τα πρώτα αρώματα που δημιουργήθηκαν από σχεδιαστή μόδας. Η Γκαμπριέλ Σανέλ είχε την απίστευτη διαίσθηση ότι ένα άρωμα μπορούσε να εκφράσει το στυλ ενός ανθρώπου. Σήμερα μοιάζει φυσιολογικό ότι η μόδα και τα αρώματα είναι ταυτόσημα, όμως εκείνη την εποχή ήταν πρωτοφανές – υπήρξε οραματίστρια! Επίσης, έδεσε το ύφος του αρώματός της με μια συγκεκριμένη διάθεση παρά με ένα υλικό. Το N°5 είναι ένα τεχνητό άρωμα, ένα σύνθετο μείγμα και όχι μια φόρμουλα που παραπέμπει σε ένα συγκεκριμένο λουλούδι. Στη Chanel έχουμε εξελίξει τις γνώσεις μας στα σύνθετα συστατικά λουλουδιών και δημιουργώντας το N°5 και την αισθητική του έχουμε πλέον κατακτήσει κάθε πλευρά της αρωματοποιίας. Γι’ αυτό και 100 χρόνια αργότερα η προσέγγισή μας είναι απαράμιλλη: έχουμε δημιουργήσει όλα μας τα αρώματα εσωτερικά, μας ανήκουν οι φόρμουλές τους και έχουμε αναπτύξει κορυφαία τεχνογνωσία και δεξιοτεχνία πάνω σε αυτά.
Ποια πιστεύετε ότι είναι η δύναμη του αρώματος;
Το άρωμα έχει την εκπληκτική ικανότητα να ξυπνά συναισθήματα και να ανακαλεί μνήμες από τη ζωή μας. Είναι μία από τις πλευρές της δουλειάς μου που απολαμβάνω περισσότερο. Συχνά ακούω προσωπικές ιστορίες για το πώς ένα άρωμα θυμίζει στους ανθρώπους τις πόλεις όπου έχουν ζήσει ή τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Το άρωμα είναι ένας δεσμός με τον κόσμο γύρω μας, ένας τρόπος να φανταζόμαστε τον εαυτό μας εκεί. Εκφράζει την προσωπικότητά μας ακριβώς όπως τα ρούχα μας ή η συμπεριφορά μας. Εκείνο που μου αρέσει πολύ είναι ότι όταν κάποιος φοράει ένα άρωμα συνεισφέρει στην ιστορία του αρώματος, το ζωντανεύει, και με εκπλήσσει ευχάριστα όταν το συνδυάζει με αναπάντεχο τρόπο! Δεν μπορούμε να κατηγοριοποιούμε τους ανθρώπους με βάση το γούστο τους, όπως και το άρωμα δεν απευθύνεται σε μια ηλικιακή ομάδα περισσότερο απ’ ό,τι σε μια άλλη. Σημασία έχει η χημεία ανάμεσα στην εσάνς και το άτομο που τη φοράει.
Πώς θα περιγράφατε με λίγα λόγια την έκθεση «Le Grand Numéro de Chanel»;
Η ιστορία και το στυλ μας είναι ανεπανάληπτα. Η έκθεση είναι ένας τρόπος να το βιώσει και το κοινό. Το κάθε άρωμα έχει το δικό του νόημα και το περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί γύρω από αυτό -η εικαστική οπτική, η εμπειρία- έρχεται να προσθέσει κάτι στην ιστορία του. Αναπτύξαμε εργαλεία που επιτρέπουν στο κοινό να μυρίσει τα αρώματα και τα συστατικά τους κάνοντας αυτή την εμπειρία ολοκληρωτικά εμβριθή. Το υπέροχο με το άρωμα είναι ότι καλλιεργεί τη φαντασία μας. Μυρίζοντας ένα άρωμα πηγαίνουμε ένα ταξίδι. Η μαγεία βρίσκεται στο γεγονός ότι μας είναι αδύνατον να καταδείξουμε το ακριβές συναίσθημα που ξυπνάει μέσα μας. Παίζει με τα αισθήματά μας και μας μεταφέρει σε ένα μέρος που δεν μπορούμε να περιγράψουμε. Και αυτό το στοιχείο του μυστηρίου είναι μέρος του ονείρου.