Η πρώτη ερώτηση που μου ήρθε στο μυαλό όταν μου ανακοίνωσαν ότι θα πάρω συνέντευξη από τον Marc Chaya, CEO και co-creator του Οίκου Maison Francis Kurkdjian ήταν φυσικά το «Πώς είναι να έχεις δημιουργήσει ένα από τα καλύτερα αρώματα όλων των εποχών;». Γιατί το Baccarat Rouge 540 εκτός από αγαπημένο μου άρωμα είναι και ένα από τα πιο σημαντικά αρώματα, είναι no1 στα social media, εχει 6m αναζητήσεις στο Google και πάνω από 200k posts στο Instagram. Αρα μιλάμε για ένα beauty φαινόμενο.

Και ενώ στο παρελθόν έχουμε μιλήσει με τον αρωματοποιό Francis Kurkdjian, αυτή τη φορά η συζήτηση έγινε με το επιχειρηματικό μυαλό πίσω από το αδιαμφισβήτητα τεράστιο ταλέντο του αρωματοποιού, τον Marc Chaya o οποίος μας μίλησε για τον Maison Francis Kurkdjian, τον τρόπο που δημιουργούν τα υπέροχα αρώματα τους, τα project στο πλαίσιο Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του οίκου στα οποία τόσο ο ίδιος, όσο και ο Francis Kurkdjian, έχουν ιδιαίτερη αγάπη.

Ενώ είχατε ένα background στη διοίκηση επιχειρήσεων και τα οικονομικά, τι σας έκανε να ασχοληθείτε τελικά με τον κλάδο των αρωμάτων;

Ως παιδί, ήμουν πολύ δημιουργικός και με έλκυαν η αρχιτεκτονική, το σχέδιο, οι τέχνες. Ωστόσο, το κοινωνικό μου περιβάλλον γενικά και ειδικά ο πατέρας μου εκτιμούσαν περισσότερο τις επιστήμες από τη δημιουργικότητα και με ώθησαν να αναπτύξω τις πιο λογικές και πρακτικές ικανότητες. Σπούδασα διοίκηση επιχειρήσεων και οικονομικά και στη συνέχεια δούλεψα με την εταιρεία Ernst & Young στο Παρίσι όπου έκανα μια σύντομη καριέρα, αποκτώντας βασικές δεξιότητες στα οικονομικά, τη γενική διαχείριση, το μάρκετινγκ και τη στρατηγική. Έγινα συνεργάτης σε λιγότερο από δέκα χρόνια, με ευθύνες σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο ήξερα ότι κάτι έλειπε: η δημιουργικότητα!

Ήταν εκείνη την εποχή, το 2003, που γνώρισα τον Francis Kurkdjian στο Παρίσι, σε ένα πάρτι γενεθλίων ενός κοινού μας φίλου. Θυμάμαι πως τον ρώτησα «τι κάνεις στη ζωή σου;» και η απάντησή του ήταν «Είμαι αρωματοποιός». Δεν είχα ιδέα τι είναι ο αρωματοποιός, οπότε άρχισα να του κάνω περισσότερες ερωτήσεις και έμαθα ότι ήταν ο δημιουργός των αρωμάτων Jean Paul Gaultier Le Male, Armani Mania, Elizabeth Arden Green Tea και Eau Noire για τον Dior – για να αναφέρω μόνο μερικά και όλα ήταν μέρος της συλλογής αρωμάτων μου. Ήταν μια αποκάλυψη για μένα. Όλοι γνωρίζουμε τα fashion brands και τα αρώματα που ανέφερα, αλλά κανείς δεν ήξερε το όνομα του αρωματοποιού πίσω από κάθε δημιουργία.

Τον ρώτησα λοιπόν: «Πώς είναι δυνατόν να μην ξέρω καν το όνομά σου; Eχω πολλές από τις δημιουργίες σου και δεν άκουσα ποτέ για σένα».

Για μένα, ήταν σαν να πηγαίνω σε ένα μουσείο για μια έκθεση Φράνσις Μπέικον ή μια έκθεση Πικάσο, και κανείς να μην μιλάει για τους καλλιτέχνες, αλλά να αναφέρεται μόνο το όνομα των χορηγών. Το ένιωσα ως αδικία: το άρωμα είναι μια μορφή τέχνης και δημιουργίας όπου το πραγματικό ταλέντο δεν πρέπει να κρύβεται πίσω από κουρτίνες. Με τον καιρό, ο Francis και εγώ γίναμε στενοί φίλοι και ανακαλύψαμε ότι μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα για τον τρόπο ζωής και τον ορισμό της πολυτέλειας, ενώ έχουμε συμπληρωματικές επιχειρηματικές και δημιουργικές δεξιότητες.

Σταδιακά αρχίσαμε να συνεργαζόμαστε -τότε ήμουν ακόμα συνεργάτης στην Ernst & Young – και άρχισα να τον υποστηρίζω στη στρατηγική του και σε κάποιες επιχειρηματικές του δραστηριότητες τα Σαββατοκύριακα και τα βράδια. Το 2009, παραιτήθηκα από την Ernst & Young καθώς και οι δύο αποφασίσαμε ότι ήταν η κατάλληλη στιγμή να ιδρύσουμε το Maison Francis Kurkdjian, έναν πολυτελή αρωματικό οίκο με το όνομα ενός από τους πιο διάσημους αρωματοποιούς της εποχής μας.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις στη βιομηχανία των αρωμάτων;

Ο κλάδος είναι ώριμος και είναι εξαπλωμένος σε όλα τα τμήματα, από την εξαιρετικά μαζική αγορά έως την υπερπολυτελή. Για μένα η μεγαλύτερη πρόκληση, που είναι και μια ευκαιρία, είναι να συνεχίσουμε να μαγεύουμε τους πελάτες μας με εξαιρετικά προϊόντα που είναι βιώσιμα στην κατασκευή τους και σέβονται το περιβάλλον.

Όπως καταλαβαίνω, ο ρόλος σας είναι σαν του μαέστρου που φέρνει μαζί όλα τα όργανα και τα καθοδηγεί έτσι ώστε να ερμηνεύουν όσο το δυνατόν καλύτερα. Τι αγαπάτε περισσότερο στη δουλειά σας;

Αυτό που αγαπώ περισσότερο στη δουλειά μου είναι ότι κάθε μέρα είναι διαφορετική! Λένε πως χρειάζεται ένα χωριό για να χτιστεί η επιτυχία και εγώ την επιτυχία την οφείλω σε μια φανταστική ομάδα. Περνάω κάθε μέρα δουλεύοντας με τις ομάδες επιχειρηματικής ανάπτυξης σε επαγγελματικές και εμπορικές συναντήσεις ή σε δημιουργικές συνεδρίες που σχετίζονται με την ανάπτυξη προϊόντων με τον Francis και τις ομάδες μας στο Studio.

Αφιερώνω επίσης χρόνο για να σκεφτώ τη στρατηγική μας και να συνεργαστώ με την ομάδα επικοινωνίας μας στις τρέχουσες ή τις μελλοντικές μας καμπάνιες. Με το Maison Francis Kurkdjian, συμμετέχουμε σε όλο και περισσότερα καλλιτεχνικά και πολιτιστικά έργα, με το project Château de Versailles και τον Perfumer’s Garden μας πιο πρόσφατα, αλλά και στο κομμάτι της βιωσιμότητας με την ενασχόλησή μας με το Longitude 181 από το 2021.

Η αγάπη μου για την αρχιτεκτονική δεν έχει ξεθωριάσει και αφιερώνω χρόνο με τις ομάδες σχεδιασμού μας για την έγκριση των σχεδίων για νέα καταστήματα ή counters σε πολυκαταστήματα. Πέρυσι δούλεψα για πάνω από 75 projects. Kάθε δύο χρόνια διπλασιάζουμε το μέγεθός μας, οπότε για να διαχειριστώ την ανάπτυξη αφιερώνω πολύ χρόνο στη δομή της εταιρείας όσον αφορά τους ανθρώπους, την οργάνωση, τα εργαλεία και τις διαδικασίες. Τέλος, συμμετέχω σε αρκετά φιλανθρωπικά έργα.

Ήμουν ο συμπρόεδρος του Link, ενός ταμείου που δουλεύει για την εξάλειψη του HIV και ο ιδρυτής και Πρόεδρος του ταμείου Aleph-Marc Chaya, το οποίο χρηματοδοτεί την εκπαίδευση για μαθητές υψηλών δυνατοτήτων. Είμαι επίσης Ταμίας και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ένωσης Comité Colbert. Όλα αυτά κάνουν τις μέρες μου ευχάριστες και… πολυάσχολες!

Τι είναι αυτό που κάνει ένα άρωμα επιτυχημένο; Ποια είναι η ιστορία πίσω από τη δημιουργία του Baccarat Rouge 540, ενός από τα πιο επιτυχημένα αρώματα όλων των εποχών;

Από την πρώτη μέρα, το όραμά μας με τον Francis Kurkdjian ήταν να δημιουργήσουμε μια επιθυμητή και καλλιτεχνική πρόταση αρώματος. Η συλλογή αρωμάτων που δημιουργήθηκε όλα αυτά τα χρόνια από τον Francis δεν είναι τίποτα λιγότερο από εξαιρετική και η δημιουργική υπογραφή του εκτιμάται ιδιαίτερα από τους πελάτες μας.

Οι συνεργασίες μεταξύ κατασκευαστών κρυστάλλων και αρωματοποιών είναι μια παλιά παράδοση, οπότε όταν ο οίκος Baccarat επικοινώνησε μαζί μας για τη δημιουργία ενός αρώματος κατά παραγγελία για την 250η επέτειό τους, νιώσαμε ότι ήταν σημάδι. Και οι δύο θαυμάσαμε την τέχνη και την ιστορία τους και ο Francis ενδιαφέρθηκε πολύ να εξερευνήσει πώς θα μπορούσε να ερμηνευτεί η αλχημεία της δημιουργίας κρυστάλλου σε ένα άρωμα. Έτσι γεννήθηκε το Baccarat Rouge 540. Το όνομα συνδέεται με τη διαδικασία κατασκευής κρυστάλλου κόκκινου χρώματος, καθώς πρέπει να θερμάνουν τον κρύσταλλο σε θερμοκρασία 540 βαθμών Κελσίου πριν προσθέσουν λάμψη χρυσού 24 καρατίων, κάνοντάς τον να αποκτήσει φυσικά ένα όμορφο κόκκινο χρώμα.

Αυτή η δημιουργία αρχικά κυκλοφόρησε σε περιορισμένη έκδοση 250 κρυστάλλινων μπουκαλιών, αλλά το άρωμα ήταν τόσο μοναδικό και η ιστορία τόσο όμορφη που αποφασίσαμε να πάμε τη συνεργασία σε ένα νέο επίπεδο λανσάροντας το και ως μέρος της μόνιμης συλλογής αρωμάτων μας. Φωτεινό και εκλεπτυσμένο, το Baccarat Rouge 540 απλώνεται στο δέρμα σαν ένα κεχριμπαρένιο λουλουδάτο και ξυλώδες αεράκι. Το φαντάστηκαν ως μια ποιητική αλχημεία όπου οι αέρινες νότες του γιασεμιού και η λάμψη του σαφράν συνδυάζονται με τις μεταλλικές πτυχές από κεχριμπάρι και ξυλώδεις τόνους ενός φρεσκοκομμένου κέδρου. Μια εξαιρετικά συμπυκνωμένη υπογραφή.

Έκτοτε, έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως, είναι ιδιαίτερα περιζήτητο από τους πελάτες μας, ένα φαινόμενο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και μάλιστα θεωρείται από τον κορυφαίο Τύπο του κλάδου ένα από τα πιο επιτυχημένα αρώματα όλων των εποχών. Είναι μια καθαρή αντανάκλαση της δημιουργικής ιδιοφυΐας του Francis και ένα εξαιρετικά όμορφο άρωμα.

Μπορείτε να περιγράψετε τον οίκο Maison Francis Kurkdjian με τρεις λέξεις;

Εξαιρετική δημιουργικότητα, εξαιρετικά προϊόντα και εξαιρετική εμπειρία αγοράς. Φιλοδοξία μας είναι να φέρουμε χαρά στους πελάτες μας προσκαλώντας τους να ζήσουν ένα αναζωογονητικό ταξίδι μέσα από το άρωμα.

Μου αρέσει πολύ να φοράω αρώματα ανάλογα με τη διάθεσή μου- παρόλο που έχω πάντα διάθεση για το Baccarat Rouge 540. Ο οίκος είναι στην πραγματικότητα υπέρ της έννοιας perfume wardrobe, οπότε δεν ζητάω να μου πείτε το νούμερο ένα άρωμα σας. Μπορείτε τουλάχιστον να μου πεις το top 3 αγαπημένα σας;

Δεν έχω αγαπημένο άρωμα. Είναι πραγματικά δύσκολο να διαλέξω έστω και τρία! Πιστεύω ότι το άρωμα είναι ένα αξεσουάρ που αντανακλά την προσωπικότητά σου. Λατρεύω ιδιαίτερα το 724, την τελευταία μας κυκλοφορία, φρέσκο, on-the-go και ζωντανό. Φοράω Grand Soir όταν θέλω να νιώθω πιο ζεστά, κομψά και άνετα. Μπορώ να φορέσω OUD satin mood, Baccarat Rouge 540 extrait de parfum για επίσημες εκδηλώσεις. Επίσης φοράω τακτικά Aqua Universalis, Gentle fluidity silver και Amyris homme.

Σήμερα μια εταιρεία ή μια μάρκα έχει περισσότερα πράγματα να αποδείξει από το να έχει απλώς ένα καλό προϊόν. Με ποιους τρόπους το κάνει αυτό ο οίκος Maison Francis Kurkdjian;

Είμαστε ένας ανεξάρτητος οίκος πολυτελών αρωμάτων με ένα πολύ επιλεκτικό δίκτυο διανομής που παίζει στην κατηγορία ultra-premium της αγοράς. Η πολυτέλειά μας αφορά τη γνησιότητα και την αυθεντικότητα. Στηρίζουμε τη δεξιοτεχνία και οι δημιουργίες μας δουλεύονται με σεβασμό στην παράδοση της γαλλικής πολυτελούς αρωματοποιίας. Το να έχουμε εσωτερικά έναν δημιουργό και αρωματοποιό έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς το marketing μας βρίσκεται στην υπηρεσία του καλλιτεχνικού και δημιουργικού του οράματος.

Αυτό είναι πολύ σπάνιο στη βιομηχανία, καθώς συνήθως οι αρωματοποιοί εργάζονται στο σκοτάδι έχοντας απλά ένα μήνυμα από το τμήμα marketing. Aρα σε εμάς προσφέρεται ένας ελεύθερος χώρος δημιουργίας στον Francis Kurkdjian. Η τοποθέτησή μας βρίσκεται στην κορυφή της αγοράς τόσο από πλευράς δημιουργικότητας, τεχνογνωσίας, ποιότητας προϊόντων, διανομής δικτύου και εμπειρίας πελατών.

Η συλλογή αρωμάτων και αξεσουάρ αναπτύχθηκε ως μια οσφρητική γκαρνταρόμπα, θα συνεχίσει να μεγαλώνει κάθε χρόνο και να ενσωματώνει το σύγχρονο όραμά μας για την αρωματοποιία. Ενσωματώσαμε αρωματικά αξεσουάρ, αρωματικά σαπούνια και γενικά μια μεγάλη γκάμα προϊόντων σώματος. Δεν είναι τυχαίο ότι το «Perfumed life, 24/7» είναι το μότο του Maison Francis Kurkdjian.

Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το πραγματικά ενδιαφέρον επερχόμενο έργο της συνεργασίας σας με το Παλάτι των Βερσαλλιών για να ζωντανέψετε το Perfumer’s Garden του;

Κάτι που μας κάνει μοναδικούς είναι ότι μας αρέσει να βγάζουμε το άρωμα έξω από το μπουκάλι για να δημιουργήσουμε καλλιτεχνικές συζητήσεις και καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις. Γνωρίσαμε τα σιντριβάνια του Chateau de Versailles μέσα από μια όμορφη οσφρητική και καλλιτεχνική εγκατάσταση στο παρελθόν, οπότε έχουμε ιστορία με αυτό το απίστευτο ίδρυμα. Σήμερα συνεργαζόμαστε με το Chateau de Versailles για τη δημιουργία ενός Perfumer’s Garden στο κτήμα Trianon, ο οποίος θα ανοίξει για το κοινό τέλος Μαΐου. Είναι μια συνομιλία μεταξύ του Francis και του Επικεφαλής Κηπουρού των Βερσαλλιών Alain Baraton, για τη δημιουργία ενός φανταστικού και εκπαιδευτικού χώρου όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να μάθουν περισσότερα για τα φυτά και τα λουλούδια που χρησιμοποιούνται στην αρωματοποιία.

 

Η βιωσιμότητα είναι ένα από τα ζητήματα που μας απασχολεί πολύ στις μέρες μας. Με ποιους τρόπους το υποστηρίζετε ως εταιρεία;

Έχουμε αναπτύξει ένα τμήμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης εντός του οίκου, το οποίο θα μας επιτρέψει να βελτιωθούμε σε κοινωνικό και περιβαλλοντικό επίπεδο και να μειώσουμε το αποτύπωμά μας. Η δημιουργία αυτού του κέντρου μας επιτρέπει να συμπεριλάβουμε μια βιώσιμη, προσέγγιση με σεβασμό προς το περιβάλλον σε όλες τις δραστηριότητές μας, από τον σχεδιασμό του προϊόντος μέχρι την ευημερία στην εταιρεία μας. Για μένα, η οικολογία δεν είναι επιχείρημα μάρκετινγκ αλλά αναγκαιότητα.

Ο πλανήτης μας υποφέρει και πρέπει να προσαρμόσουμε τον τρόπο ζωής μας, τον τρόπο κατανάλωσης και τα οικονομικά μας μοντέλα προκειμένου να τον διατηρήσουμε. Σήμερα οι προσωπικές μας δεσμεύσεις μεταφέρονται και μεταφέρονται από τις ομάδες μας. Ο Francis Kurkdjian και εγώ είμαστε πολύ περήφανοι για αυτό.

Δεσμευόμαστε επίσης για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας. Συνεργαζόμαστε από το 2021 με τη ΜΚΟ Longitude 181 και χρηματοδοτούμε μια δράση για τη μελέτη και τη διατήρηση του φυσητήρα (είδος κήτους που στα αγγλικά ονομάζεται sperm whale), ενός απειλούμενου είδους ζώων που είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της θαλάσσιας βιοποικιλότητας.

Η αρωματοποιία και το συγκεκριμένο είδος έχουν μια μακροχρόνια σχέση. Πράγματι, το ambergris, μια από τις πιο όμορφες αρωματικές πρώτες ύλες, εκκρίνεται φυσικά από τoν φυσητήρα πριν συνεχίσει την οσφρητική ανάπτυξή της κατά την επαφή με τη θάλασσα, το αλάτι και τον ήλιο. Σύντομα, θα ανακοινώσουμε την υποστήριξή μας σε άλλους οργανισμούς που δεσμεύονται να διατηρήσουν τη βιοποικιλότητα στη γεωργία συστατικών φυσικών αρωμάτων.

Τα προϊόντα Maison Francis Kurkdjian διατίθενται στα attica City LinkGolden Hall, Τσιμισκή και στο atticadps.gr

 

Advertisement - Continue Reading Below
Advertisement - Continue Reading Below