689 εκατομμύρια. Τόσοι είναι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν το TikTok κάθε μήνα. Το να πούμε πως το συγκεκριμένο app ήταν ο σταρ των social media τη χρονιά που πέρασε δεν θα ήταν υπερβολή. Οπως κάθε άλλο Μέσο, έτσι κι αυτό ξεκίνησε ως μια πλατφόρμα που εξυπηρετούσε τη δημιουργικότητα, πλέον όμως αποτελεί επιχειρηματική στέγη για αμέτρητους ανθρώπους που έκαναν τα διασκεδαστικά βίντεο επάγγελμά τους. Ειδικά μετά από έναν ολόκληρο χρόνο καραντίνας, ολοένα περισσότεροι άνθρωποι ξεκίνησαν να το χρησιμοποιούν είτε για να ανεβάσουν βίντεο, είτε απλώς για να παρακολουθήσουν εκείνα που αναρτούν άλλοι. Ανάμεσά τους βρισκόμουν κι εγώ, ετών 32, που κατέβασα την εφαρμογή για δημοσιογραφικούς λόγους αλλά κατέληξα να μην μπορώ να σταματήσω να βλέπω βίντεο με γατάκια. Αναφέρω την ηλικία μου γιατί -ίσως το έχετε ήδη παρατηρήσει- οι περισσότεροι χρήστες ανήκουν στην Gen Z και είναι έφηβοι. Η πιο δημοφιλής TikToker είναι η 17χρονη χορεύτρια Charli D’Amelio, η οποία μετράει περίπου 115 εκατομμύρια followers και το ετήσιο εισόδημά της μόνο από τη συγκεκριμένη πλατφόρμα υπολογίζεται στα 4 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με το περιοδικό «Forbes».
Η Charli όμως δεν είναι η μόνη που κερδίζει από το TikTok, αφού τελευταία γνωρίζει στιγμές δόξας και ο κόσμος της ομορφιάς. Μαζί με το YouTube και το Instagram, το TikTok είναι από τα πιο συχνά διαδικτυακά «μέρη» που επισκέπτονται οι άνθρωποι για να πάρουν συμβουλές ομορφιάς. Με τους επαγγελματικούς χώρους περιποίησης να είναι κλειστοί για μήνες, οι περισσότεροι προσπαθούσαμε να κάνουμε τα πάντα μόνοι μας στο σπίτι, από το να κουρευτούμε μέχρι να φτιάξουμε τα νύχια μας. Το TikTok προσέφερε λύσεις, έδινε ιδέες και όλα αυτά με ένα διασκεδαστικό και προσιτό ύφος – σε σχέση με το Instagram, για παράδειγμα, που πλασάρει την άπιαστη τελειότητα μέσα από τα αμέτρητα φίλτρα. Η άνοδος του TikTok και του περιεχομένου ομορφιάς ήταν σχεδόν αναμενόμενη.
Οι skinfluencers του TikTok
Ο απόλυτος γκουρού της ομορφιάς θεωρείται ο 24χρονος Hyram Yarbro, γνωστός ως Skincare By Hyram. Χωρίς επίσημες σπουδές στη Δερματολογία ή τηνΚοσμετολογία, έχει καταφέρει να γίνει πασίγνωστος προτείνοντας τους ιδανικούς συνδυασμούς προϊόντων και τις πιο αποτελεσματικές συμβουλές ομορφιάς. Με 6,8 εκατομμύρια ακόλουθους δίνει λύσεις σε προβλήματα της επιδερμίδας και -το σημαντικότερο- πείθει εκατομμύρια ανθρώπους να αγαπήσουν την περιποίηση.
Η διαφήμιση των brands
Το 2019 η εταιρεία Too Faced παρατήρησε μια ξαφνική και απρόσμενη αύξηση στις πωλήσεις του λιπ γκλος Lip Injection Extreme, το οποίο είχε κυκλοφορήσει για πρώτη φορά περίπου έξι χρόνια νωρίτερα. Σύντομα ανακάλυψαν πως αυτό οφειλόταν στο TikTok και ένα #challenge εφήβων που το χρησιμοποιούσαν στα βίντεό τους. Αργότερα τον ίδιο χρόνο η Too Faced έγινε η πρώτη εταιρεία ομορφιάς που συνεργάστηκε επίσημα με την πλατφόρμα για μια διαφημιστική καμπάνια, με σχεδόν όλες τις υπόλοιπες να ακολουθούν κατά πόδας.
Οι viral τάσεις στο μακιγιάζ
Ένα μόνο βίντεο από κάποιο δημοφιλή χρήστη αρκεί για να γίνει μια νέα τάση viral, τόσο «διάσημη» δηλαδή που όλοι γνωρίζουν γι’ αυτή. Τα τρικ και τα κόλπα στο μακιγιάζ είναι εκείνα που μπαίνουν σε αυτή την κατηγορία πιο συχνά, δίνοντας λύσεις σε προβλήματα όπως οι μαύροι κύκλοι ή πώς θα κάνουμε την τέλεια γραμμή στο eyeliner γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Και όλα αυτά πάντα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, γεγονός που τα καθιστά πολύ εύκολα στο να τα παρακολουθήσει κάποιος, σε αντίθεση, λόγου χάρη, με το YouTube που μπορεί να προσφέρει την ίδια συμβουλή μέσα σε 15 λεπτά.
Το στυλ του TikTok
Καθώς η εφαρμογή αυτή έχει κατά βάση κοινό που βρίσκεται στο ηλικιακό γκρουπ κάτω των 30 ετών (fun fact: το 62% των χρηστών είναι από 10 έως 29 χρόνων), είναι φυσικό να έχει δημιουργηθεί εκεί ένας μικρόκοσμος με τα δικά του trends. Τα έντονα χρώματα στο μακιγιάζ και τα 00s-inspired χτενίσματα είναι αυτά που ξεχωρίζουν αυτό το διάστημα, με όλους να τα δοκιμάζουν και υιοθετούν. Μία μόνο διαδικτυακή βόλτα στο app θα σας θυμίσει όλες τις τάσεις που αγαπούσατε στην αρχή της νέας χιλιετίας.
Η αλλαγή που περιμέναμε
Ίσως αυτό που κάνει το TikTok να αποκτά ολοένα μεγαλύτερη δημοτικότητα είναι το γεγονός ότι είναι πιο αληθινό ως προς τον τρόπο που προβάλλει τους ανθρώπους. Οι χρήστες του είναι αληθινοί άνθρωποι, με αληθινές ρυτίδες και αληθινά σπυράκια. Δεν κρύβονται πίσω από φίλτρα, ούτε προβάλλουν το Photoshop σαν κάτι που είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο να χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να αναρτήσουμε μια φωτογραφία μας. Ο κόσμος της ομορφιάς εκεί είναι λίγο πιο υγιής από τους υπόλοιπους online, κάνοντας προτάσεις και δίνοντας ιδέες για να γίνουμε μια λίγο καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας, όχι να αλλάξουμε εντελώς. Και ακόμα κι αν δεν τα καταφέρουμε, σίγουρα θα έχουμε διασκεδάσει έστω και λίγο προσπαθώντας να ακολουθήσουμε το πιο πρόσφατο challenge ή απλώς χαζεύοντας, χωρίς να νιώθουμε άσχημα για τον ίδιο μας τον εαυτό, σωστά;
Το άρθρο δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο Marie Claire Ιουνίου.