Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου. Εκατό δημοσιογράφοι απ’ όλο τον κόσμο συντονιζόμαστε για να παρακολουθήσουμε ένα διαδικτυακό event από το γαλλικό οίκο υψηλής αρωματοποιίας Editions de Parfums Frédéric Malle. Στέκομαι στο συνηθισμένο πλέον σημείο της τραπεζαρίας που έχει μετατραπεί σε γραφείο και περιμένω να ξεκινήσει, χωρίς να γνωρίζω ακριβώς τι θα δω. Η αφορμή για το Perfume Summit, όπως το ονόμασαν, είναι η επέτειος των 20 χρόνων από την ίδρυση του κορυφαίου οίκου αρωμάτων. Στο πάνελ που εμφανίζεται στην οθόνη μου ξεχωρίζω τον Frédéric Malle, ιδρυτή του οίκου, παρέα με μερικούς από τους πιο διάσημους δημιουργούς αρωμάτων του κόσμου, κάτι δηλαδή σαν τους Beatles της αρωματοποιίας. Αλλωστε, ο Frédéric Malle είναι αυτός που αποφάσισε να δώσει στους δημιουργούς τη θέση που τους αξίζει βάζοντας το όνομά τους στο μπουκάλι. Ο Jean-Claude Ellena, ο Pierre Bourdon, o Maurice Roucel, η Anne Flipo και ο Dominique Ropion είναι μερικοί με τους οποίους συνεργάζεται ο Frédéric Malle και η συζήτηση ξεκινάει με μια κοινή αποδοχή: «Δεν μας αρέσει καθόλου να μας αποκαλούν “μύτες”, ούτε να αποκαλούν το άρωμα “χυμό”». Χρήσιμη διευκρίνιση.
Τα αρώματα του οίκου είναι πρωτότυπα, είναι μια ιστορία. Από τις νότες μέχρι το όνομα και το μπουκάλι. «Υπήρξαν περίοδοι που όλα μύριζαν το ίδιο», λέει η Anne Flipo. Καθένα από τα αρώματα αντιστοιχεί σε έναν πολύ συγκεκριμένο ανθρώπινο χαρακτήρα. Το ερώτημα είναι πώς επιτυγχάνεται αυτό. Ξεκινούν τη δημιουργία από εκεί που θέλουν να φτάσουν; «Μιλάμε την ίδια γλώσσα και συζητάμε πολύ. Λειτουργεί σαν ένα κολάζ ή σαν ένας πίνακας αφηρημένης τέχνης. Αλλά πάντα ξέρουμε εξαρχής πού θέλουμε να καταλήξουμε», εξηγεί ο Frédéric Malle. Η συμβουλή του για τη σωστή επιλογή αρώματος είναι να μην προσπαθούμε να μυρίσουμε όπως μυρίζει κάποιος άλλος, αλλά να επιλέγουμε πάντα την εσάνς που μας κάνει να νιώθουμε άνετα.
Ο οίκος Editions de Parfums Frédéric Malle ιδρύθηκε το 2000, μετά την ανάγκη του Frédéric Malle να προωθήσει την υψηλή αρωματοποιία και να αποκαταστήσει την παλιά της αίγλη. Σκοπός του ήταν να επιστρέψει στις βασικές αρχές του αντικειμένου, που είναι οι αρωματοποιοί, η τεχνογνωσία τους, τα εξαιρετικά συστατικά και μια καλλιτεχνική προσέγγιση. Ο οίκος γιορτάζει τα 32 αρώματα της συλλογής του ανατρέχοντας στο έτος της δημιουργίας τους και παρουσιάζοντας τις συλλεκτικές εκδόσεις τους. Μερικά από τα πιο δημοφιλή αρώματα όπως Bigarade Concentrée, Vétiver Extraordinaire, French Lover, Musc Ravageur, Carnal Flower και Portrait of a Lady παρουσιάζονται ειδικά για την περίσταση σε 100 ml με κόκκινο καπάκι βακελίτη – το χαρακτηριστικό χρώμα του οίκου.