Στις σημερινές συνθήκες, με τους αυστηρούς κανόνες υγιεινής και τη χρήση μάσκας να έχουν γίνει κοινωνική νόρμα και αναγκαιότητα για τη δημόσια υγεία, ο καθαρισμός του προσώπου αποκτά εξαιρετικά επίκαιρο χαρακτήρα. H CeraVe είναι μια μάρκα καλλυντικών σχεδιασμένη μαζί με δερματολόγους από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας της. Προσφέρει προϊόντα καθαρισμού και φροντίδας εμπλουτισμένα με 3 απαραίτητα ceramides, που βοηθούν στην αποκατάσταση του επιδερμιδικού φραγμού και την τεχνολογία MVE που απελευθερώνει σταδιακά τα ενυδατικά συστατικά για ενυδάτωση που διαρκεί. Η Ipsos, για λογαριασμό της CeraVe, διενήργησε αποκλειστική μελέτη σε 11 χώρες όλων των ηπείρων, με στόχο να διερευνήσει τις πεποιθήσεις γύρω από το τι πρέπει & τι δεν πρέπει να κάνει κανείς στον καθαρισμό του προσώπου και να τις συγκρίνει με το τι πραγματικά κάνουν οι άνθρωποι στην καθημερινότητά τους. Παρά το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία (70%) των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι ξέρουν πόσο συχνά πρέπει να πλένουν το πρόσωπό τους, στην πράξη, λιγότεροι από τους μισούς (44%) το κάνουν δύο φορές την ημέρα, ενώ πάνω από το ένα τρίτο (35%) δεν πλένουν το πρόσωπό τους αρκετά συχνά (λιγότερο από δύο φορές την ημέρα). Επιπλέον, εκτός από το απίστευτο αυτό χάσμα μεταξύ γνώσης, θεωρίας και πράξης, η μελέτη δείχνει επίσης τη σύνδεση ανάμεσα στην υγεία του δέρματος και στη συναισθηματική ευεξία: από τη συντριπτική πλειοψηφία (76%) των ερωτηθέντων που μερικές φορές αμελούν να πλύνουν το πρόσωπό τους πριν πέσουν για ύπνο, πάνω από τους μισούς (53%) αισθάνονται το δέρμα τους βρώμικο ή νοιώθουν ενοχές, δυσαρέσκεια ή αμηχανία όταν συμβαίνει αυτό.
Η Penelope Giraud, Γενική Διευθύντρια της CeraVe, σχολιάζει: «Αυτή η μελέτη δείχνει μια αντίφαση στον πυρήνα των τελετουργικών καθαρισμού του δέρματος σε όλον τον κόσμο. Παρά τις καλές προθέσεις και τα υψηλά επίπεδα σιγουριάς σχετικά με τις καλές πρακτικές καθαρισμού, ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων δεν είναι σωστά ενημερωμένοι και, έτσι, το κάνουν λάθος. Πάνω από το 30% των ερωτηθέντων δεν ήξεραν τι είναι ο επιδερμιδικός φραγμός –κάτι που ενδέχεται να τους οδηγεί σε λανθασμένη επιλογή προϊόντων καθαρισμού. Η έρευνα καταδεικνύει επίσης πώς τα ευρήματα αυτά ποικίλλουν ανά χώρα, φύλο, ηλικιακή ομάδα, και επίπεδο εκπαίδευσης.»
«Βασικά πράγματα που αφορούν στον καθαρισμό του προσώπου (όπως ο καθαρισμός δύο φορές την ημέρα, αλλά και η θρέψη του δερματικού φραγμού) εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο παρανόησης μεταξύ πολλών ανθρώπων σε όλον τον κόσμο», προσθέτει η Δρ. Michelle Henry, Δερματολόγος στη Νέα Υόρκη. «Αυτή η μελέτη υπογραμμίζει την ανάγκη τόσο για περισσότερη ενημέρωση και εκπαίδευση πάνω στις πρακτικές καθαρισμού του προσώπου, όσο και για πιο ενεργή συμβολή των ειδικών: για παράδειγμα, λιγότεροι από 3 στους 10 ερωτηθέντες (29%) έχουν συμβουλευθεί κάποιον ειδικό για να μάθουν τι τύπο δέρματος έχουν –κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τη σωστή περιποίηση.»
«Ο βασικός στόχος για τη σωστή φροντίδα του δέρματος (ή προσώπου μας) ξεκινάει από τη διατήρηση του pH του δέρματος. Η διατήρηση του pH είναι σημαντική καθώς επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία του δέρματος ως αμυντικό φραγμό απέναντι στους εξωγενείς παράγοντες (περιβαλλοντικούς ρύπους, ηλιακή ακτινοβολία, μικρόβια και αλλά). Το πρώτο βήμα λοιπόν για ένα υγιές δέρμα με ακέραιο επιδερμιδικό φραγμό είναι η επιλογή του κατάλληλου καθαριστικού, το οποίο δεν διαταράσσει το pH αλλά απομακρύνει τους ρύπους, το πλεονάζoν σμήγμα και τους ερεθιστικούς παράγοντες με επιτυχία!» σημειώνει η Δρ. Ελίνα Θεοδωρακοπούλου, MD PhD, Δερματολόγος-Αφροδισιολόγος.
ΕΝΑ ΣΥΝΕΠΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Ο καθαρισμός του προσώπου δεν διαφέρει από άλλες ρουτίνες ευεξίας και ομορφιάς: μολονότι γυναίκες και άνδρες κατανοούν την αξία των καλών συνηθειών και βάζουν ψηλά τον πήχη ως προς την υιοθέτησή τους (με το 73% αυτών να θεωρούν το πρόσωπο ως το πιο σημαντικό στο πλαίσιο του καθαρισμού του σώματος –πολύ περισσότερο από τις μασχάλες (54%) ή τα μαλλιά (29%)), η πραγματικότητα συχνά δεν παρουσιάζει τον ίδιο βαθμό συνέπειας αλλά πολλές αντιφάσεις. Οι άνθρωποι υποστηρίζουν ότι γνωρίζουν πολλά για τον καθαρισμό του προσώπου και ότι τον θεωρούν προτεραιότητα, όμως οι πράξεις τους δείχνουν το αντίθετο: πάνω από το 70% πιστεύουν ότι ξέρουν πόσο συχνά πρέπει να πλένουν το πρόσωπό τους, αλλά στην πράξη λιγότεροι από τους μισούς το κάνουν όντως δύο φορές την ημέρα, ενώ πάνω από το ένα τρίτο δεν πλένουν το πρόσωπό τους αρκετά συχνά. Επιπλέον, παρ’ όλο που στη συντριπτική τους πλειοψηφία νοιώθουν ότι είναι καλά ενημερωμένοι για τον καθαρισμό του προσώπου, 4 στους 10 παραδέχονται ότι δεν ξέρουν ποιος τύπος προϊόντος καθαρισμού ενδείκνυται για τον δικό τους τύπο δέρματος, ενώ πάνω από το ένα τρίτο δεν κατανοούν τη σημασία του ισορροπημένου pH. Επίσης, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν συμβουλευθεί κάποιον ειδικό σχετικά με τον σωστό καθαρισμό του δέρματός τους: για παράδειγμα, το 67% πιστεύουν ότι γνωρίζουν τον τύπο του δέρματος τους, αλλά λιγότεροι από 3 στους 10 έχουν συμβουλευθεί ειδικό για να το επιβεβαιώσουν. Το ένα τέταρτο ή και περισσότερο των ανθρώπων εφαρμόζουν κάποια λανθασμένη πρακτική / συνήθεια στον καθαρισμό του δέρματός τους, ενώ το 60% δεν λαμβάνουν υπόψη τον δερματικό φραγμό –μια θεμελιώδη πτυχή της υγείας του δέρματος– κατά την επιλογή του προϊόντος καθαρισμού τους.
ΟΙ ΠΑΓΙΔΕΣ
Μολονότι ο καθαρισμός του δέρματος μπορεί να φαίνεται σαν μια απλή διαδικασία, η μελέτη αποκάλυψε την ύπαρξη πολλών ευρέως διαδεδομένων μύθων μεταξύ των γυναικών και, ακόμα περισσότερο, των ανδρών. Για παράδειγμα, 2 στους 5 άνδρες χρησιμοποιούν μόνο νερό για το πλύσιμο του προσώπου τους, ενώ πάνω από το ένα τρίτο χρησιμοποιούν πλάκα σαπουνιού.
Το χάσμα γνώσης αφορά κυρίως στην απαιτούμενη συχνότητα πλύσης: το 29% των ανδρών που παραλείπουν το πλύσιμο του προσώπου τους το βράδυ πιστεύουν ότι δεν είναι απαραίτητο (σε σύγκριση με το 15% των γυναικών), τη στιγμή που οι δερματολόγοι συνιστούν καθαρισμό δύο φορές την ημέρα (πρωί και βράδυ). Ταυτόχρονα, άλλο ένα συχνό λάθος είναι ο υπερβολικός καθαρισμός. Το 33% των ερωτηθέντων πιστεύουν, λανθασμένα, ότι όσο συχνότερα πλένουν το πρόσωπό τους τόσο πιο καθαρό είναι αυτό. Επιπλέον, το ένα πέμπτο των ερωτηθέντων τείνουν να πλένουν υπερβολικά το πρόσωπό τους (πάνω από δύο φορές την ημέρα), ενώ πάνω από το ένα τρίτο δεν πλένουν το πρόσωπό τους όσο συχνά πρέπει. Επίσης, οι μεγαλύτερες ηλικίες τείνουν να έχουν καλύτερες συνήθειες: μόνο το 59% των ατόμων 18-20 ετών πλένουν το πρόσωπό τους το πρωί, έναντι 74% των ατόμων 51-60 ετών.
Υπάρχουν επίσης σημαντικές παρανοήσεις που σχετίζονται με τον τύπο του δέρματος και την επιλογή των προϊόντων (το φαινόμενο είναι και πάλι πιο έντονο μεταξύ των ανδρών παρά μεταξύ των γυναικών): 38% των ανδρών (vs. 17% των γυναικών) πιστεύουν ότι «οποιοδήποτε σαπούνι είναι μια χαρά» για τον καθαρισμό του προσώπου τους, ενώ οι άνδρες είναι πιο πιθανό να πλύνουν το πρόσωπό τους την ώρα του ντους ή μετά από τη γυμναστική, κι αυτό χρησιμοποιώντας κυρίως νερό (2 στους 5 άνδρες ερωτηθέντες) ή πλάκα σαπουνιού (πάνω από το ένα τρίτο των ανδρών ερωτηθέντων). Και εδώ, οι μεγαλύτερες ηλικίες φαίνεται να έχουν καλύτερες συνήθειες: είναι λιγότερο πιθανό να χρησιμοποιήσουν απολεπιστικά scrubs προσώπου (61% των κάτω των 30 ετών έναντι 57% των 30+) και κατανοούν καλύτερα τη σημασία του ισορροπημένου pH (61% vs. 64%).
Τέλος, η μελέτη αποκάλυψε ορισμένες προκλήσεις αναφορικά με τη γενικότερη υγιεινή του δέρματος: το 71% των ανδρών έχει τύχει να περάσουν πάνω από δύο εβδομάδες χωρίς να αλλάξουν σεντόνια / μαξιλαροθήκες (σε σύγκριση με το 66% των γυναικών), ενώ περισσότερες από 1 στις 2 γυναίκες έχουν κοιμηθεί χωρίς να αφαιρέσουν το μακιγιάζ τους (60%) ή έχουν χρησιμοποιήσει βρώμικα πινέλα μακιγιάζ
(56%).
Ο ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟΣ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΕΧΕΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΥΕΞΙΑ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ
Οι ανεπαρκείς ή επιβλαβείς συνήθειες καθαρισμού μπορεί να έχουν ορατές επιπτώσεις στο δέρμα· ταυτόχρονα όμως, μπορεί να έχουν αντίκτυπο και σε συναισθηματικό επίπεδο: το 53% των ατόμων που δεν καθαρίζουν το πρόσωπό τους πριν πέσουν για ύπνο αισθάνονται το δέρμα τους βρώμικο ή νοιώθουν μετά ενοχές, δυσαρέσκεια ή αμηχανία.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε 11 αγορές παγκοσμίως. Ερωτήθηκαν 5.500 άτομα σε όλον τον κόσμο σχετικά με τη ρουτίνα καθαρισμού του προσώπου τους, τις γνώσεις και τις πεποιθήσεις τους, προκειμένου να κατανοηθούν οι γενικές τάσεις και συμπεριφορές αναφορικά με τον καθαρισμό του προσώπου, οι διαφορές που υπάρχουν από χώρα σε χώρα, αλλά και ποιοι διαδεδομένοι μύθοι πρέπει να καταρριφθούν.
• 11 χώρες: ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία, Πολωνία, Ρωσία, Ταϊλάνδη, Αυστραλία, Μεξικό, Βραζιλία
• Ανά χώρα: 500 άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 18-60 ετών, αντιπροσωπευτικό δείγμα του πληθυσμού της χώρας
• Συλλογή δεδομένων online, με επιτόπια έρευνα κατά το διάστημα 16 Ιουλίου 2020 – 3 Αυγούστου 2020
• Ερωτήθηκαν συνολικά 5.500 άτομα