Η είδηση του θανάτου του Βαγγέλη Παπαθανασίου, προκάλεσε θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο παγκοσμίως. Μια μουσική ιδιοφυΐα, όπως τον χαρακτήριζαν, θεωρείται πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής, progressive, ambient, τζαζ και ορχηστρικής μουσικής.
Από πολύ μικρή ηλικία έδειξε την κλίση του στη μουσική, ενώ σε ηλικία μόλις 6 ετών έδωσε την πρώτη συναυλία του μπροστά σε κοινό. Σπούδασε κλασική μουσική, σκηνοθεσία και ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Ως μέλος του συγκροτήματος “Aphrodite’s Child”, που ίδρυσε μαζί με τον Ντέμη Ρούσσο και τον Λουκά Σιδερά το 1968, η φήμη του ξεπέρασε τα σύνορα της χώρας μας. Μάλιστα, οι “Aphrodite’s Child” θεωρούνται το πιο επιτυχημένο ελληνικό συγκρότημα στο εξωτερικό.
Μετά τη διάλυσή τους, ακολούθησε σόλο καριέρα, η οποία γνώριζε μόνο την άνοδο. Εστίασε, κατά κύριο λόγο στο συνθεσάιζερ και το πρώτο του σόλο άλμπουμ -με ξεκάθαρες αναφορές στην ελληνική μουσική- κυκλοφόρησε το 1974 με τίτλο “Earth”. Το 1979 συνεργάζεται για πρώτη φορά με την Ειρήνη Παππά στον δίσκο «Ωδές», μια σειρά ηλεκτρονικών διασκευών πάνω σε παραδοσιακά ελληνικά τραγούδια, ο οποίος θα γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής στη χώρα μας. Με τη σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιό συνεργάστηκε ξανά το 1986 στον δίσκο«Ραψωδίες», ο οποίος είχε επιρροές από τη βυζαντινή μουσική. Η δεκαετία του 1980 ήταν σταθμός στην καριέρα του, καθώς συνεργάστηκε και με τον μουσικό του συγκροτήματος Yes, Jon Anderson με τον οποίο ηχογράφησαν πολλά μουσικά άλμπουμ.
Επιπρόσθετα, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, γνωστός στο εξωτερικό ως “Vangelis”, ασχολήθηκε με μουσικά έργα για το θέατρο, τον κινηματογράφο και τον χορό. Η μουσική που έγραψε για την παράσταση «Ηλέκτρα» με πρωταγωνίστρια την Ειρήνη Παππά και σκηνοθέτη τον Μιχάλη Κακογιάννη γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Την ίδια περίοδο, εμπνεύστηκε και τη μουσική για τα μπαλέτα «Frankenstein – Modern Prometheus» το 1985 και «The beauty and the beast» το 1987, που ερμήνευσε το Royal Ballet στο Covent Garden του Λονδίνου.
Το 1997 σκηνοθέτησε την τελετή έναρξης του 6ου Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ανοιχτού Στίβου της IAAF που πραγματοποιήθηκε στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας, Το έργο του «Μυθωδία» επελέγη από τη ΝΑΣΑ ως η επίσημη μουσική για την αποστολή της: 2001 Οδύσσεια στον Άρη ενώ το 2002 δημιούργησε την επίσημη μουσική για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2002 στις χώρες Κορέα – Ιαπωνία.
Οι μουσικές τους «έντυναν» μοναδικά κινηματογραφικές και θεατρικές δημιουργίες
Αν και είναι δύσκολο να επιλέξουμε ανάμεσα στις υπέροχες μουσικές δημιουργίες του, προσφάτως εκλιπόντα, Βαγγέλη Παπαθανασίου, συγκεντρώσαμε τρεις συνθέσεις που έγραψε για κινηματογραφικές ταινίες, οι οποίες γνώρισαν παγκόσμια αποδοχή και απήχηση, ενώ προκαλούν συγκίνηση ακόμα και χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία τους.
«Οι Δρόμοι της Φωτιάς»
Το 1982 κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής για την ταινία «Οι Δρόμοι της Φωτιάς». Η ταινία εξιστορεί την προσπάθεια τριών Άγγλων αθλητών να τα καταφέρουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού το 1924 και απέσπασε ακόμα τρία χρυσά αγαλματίδια: Καλύτερης ταινίας, σεναρίου και κοστουμιών. Η συγκεκριμένη μουσική σύνθεση αποτέλεσε σταθμό στην καριέρα του, και προκαλεί μέχρι και σήμερα ρήγη στο άκουσμά της.
«Αλέξανδρος»
Το κινηματογραφικό έργο «Αλέξανδρος» είναι μια ταινία αμερικανικής παραγωγής του 2004 σε σκηνοθεσία Oliver Stone. Η ταινία βασίζεται στην ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, βασιλιά της αρχαίας Μακεδονίας στην Ελλάδα, ο οποίος κατέκτησε το μεγαλύτερο μέρος του τότε γνωστού κόσμου έως την ηλικία των 30 ετών. Τη μουσική και εδώ υπογράφει ο Βαγγέλης Παπαθανασίου.
«Ελ Γκρέκο»
Βαγγέλης Παπαθανασίου και Γιάννης Σμαραγδής είχαν συνεργαστεί το 1996, στην ταινία «Καβάφης». Έντεκα χρόνια μετά οι δύο σπουδαίοι καλλιτέχνες συναντήθηκαν ξανά. Αυτή τη φορά για ένα έργο αφιερωμένο σε έναν άλλο μεγάλο καλλιτέχνη από την Ελλάδα, τον Δομίνικο Θεοτοκόπουλο. Η ταινία μας μεταφέρει στον 16ο αιώνα και ακολουθεί την περιπετειώδη αναζήτηση του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου ή Ελ Γκρέκο για ελευθερία και έρωτα.