Tο Instagram έχει αυξηθεί σε περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο μηνιαίους χρήστες και όλο αυτό τον καιρό εισήγαγε μια πολύ ιδιαίτερη αισθητική: φωτεινούς τοίχους, τέλεια διατεταγμένα φαγητά και avocado toast, ιδιαίτερη αισθητική κλπ. Οι φωτογραφίες που παίζουν σε αυτές τις τάσεις αποδίδουν τόσο καλά στο Instagram, που η εμφάνιση έγινε συνώνυμη με την ίδια την πλατφόρμα κι έπειτα έγινε διάσημη στον ευρύτερο κόσμο.
Κανένας δεν έχει αξιοποιήσει τη δημοτικότητα αυτής της αισθητικής περισσότερο από τους influencers. Όμως, κάθε τάση έχει διάρκεια ζωής και όσο γρήγορα το Instagram εισήγαγε ροζ τοίχους και παστέλ macaroons, τόσο γρήγορα τις απορρίπτει. «Το avocado toast και οι δημοσιεύσεις στην παραλία. Είναι τόσο γενικό και συχνό “φαινόμενο”. Μπορείς να τοποθετήσεις μέσω photoshop οποιοδήποτε κορίτσι σε αυτό το φόντο και θα είναι η ίδια ανάρτηση», δήλωσε η Claire, μια 15χρονη που ζήτησε ν’ αλλαχτεί το όνομά της λόγω της ηλικίας της. “Δεν είναι πλέον ωραίο να αλλοιώνεις τις φωτογραφίες.”
Οι νεαροί influencers, όπως η Emma Chamberlain, η Jazzy Anne και η Joanna Ceddia, απορρίπτουν την ιδέα ενός επιμελημένου feed υπέρ ενός πιο ασταθούς και πιο αφιλτράριστου. Ενώ οι millennial influencers έφεραν κάμερες DSLR στην παραλία και επεξεργάζονταν τις φωτογραφίες τους για να βρουν την τέλεια λήψη, η νεότερη γενιά δημοσίευε απευθείας από τα κινητά της. «Στο παρελθόν οι influencers έλεγαν,« Αυτό δεν ταιριάζει καθόλου με το brand και το λογαριασμό μου», ή δημοσίευαν μόνο πράγματα που τραβήχτηκαν σε ένα συγκεκριμένο φως ή χρησιμοποιώντας ένα συγκεκριμένο φίλτρο», δήλωσε ο Lynsey Eaton, συνιδρυτής του γραφείου influencer-marketing, Estate Five. “Για τη νεότερη γενιά, αυτοί οι κανόνες δεν ισχύουν καθόλου.”
Στην πραγματικότητα, πολλοί έφηβοι βγαίνουν από την comfort zone τους για να κάνουν τις φωτογραφίες τους να φαίνονται χειρότερες. Το Huji Cam, το οποίο κάνει τις εικόνες να φαίνονται σαν να έχουν τραβηχτεί με μια παλιά φωτογραφική μηχανή, έχει ληφθεί πάνω από 16 εκατομμύρια φορές. «Η προσθήκη κόκκων στις φωτογραφίες είναι τώρα μεγάλο trend», δήλωσε η Sonia Uppal, 20χρονη φοιτήτρια. “Οι άνθρωποι προσπαθούν να φαίνονται ειλικρινείς.”
Πάρε ως παράδειγμα την Reese Blutstein, μια 22χρονη influencer που έχει συγκεντρώσει περισσότερους από 238.000 followers σε λιγότερο από ένα χρόνο, δημοσιεύοντας μη φιλτραρισμένες, χαμηλής παραγωγής φωτογραφίες της σε ιδιόμορφα ρούχα. Όπως πολλά μέλη της γενιάς της, δεν φοβάται να δημοσιεύει σχεδόν την ίδια φωτογραφία δύο φορές στη σειρά, κάτι που δεν θα επέλεγε η πρώτη γενιά των influencer. “Δεν φοβάμαι να δημοσιεύω υπερβολικά πολλές φορές. Δεν το σκέφτομαι πάρα πολύ. Αν μου αρέσει μια εικόνα, απλά την δημοσιεύω. ”
«Για τη γενιά μου, οι άνθρωποι είναι πιο πρόθυμοι να είναι αληθινοί και δεν συνιστούν μια ψεύτικη ταυτότητα», είπε. «Προσπαθούμε να παρακινήσουμε έναν άνθρωπο να κάνει δροσερά πράγματα, κι όχι να δημιουργήσουμε ένα πρόσωπο που δεν υπάρχει πραγματικά».
Οι φωτογραφίες “Instagram vs reality” έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα καθώς οι influencers προσπαθούν να κάνουν τους εαυτούς τους να φαίνονται πιο προσιτοί. Νωρίτερα αυτό το μήνα στο Beautycon, ένα φεστιβάλ ομορφιάς στη Νέα Υόρκη, οι αστέρες του Instagram μίλησαν για την απόρριψη των υπερβολικών φίλτρων και την εμφάνιση των προσώπων τους στο φως του ήλιου. Καθώς το κοινό συνειδητοποιεί περισσότερο την επικράτηση των αληθινών αναρτήσεων, οι influncers ομορφιάς εγκαταλείπουν τον καθωσπρεπισμό για πράγματα που συμβαίνουν στην πραγματικότητα.
«Όλοι προσπαθούν να γίνουν πιο αυθεντικοί», δήλωσε η Lexie Carbone, content marketer στο Later Media, μιας εταιρεία μάρκετινγκ μέσω κοινωνικών μέσων. «Οι άνθρωποι γράφουν μεγαλύτερους υπότιτλους στα posts τους. Μοιράζονται πόσα χρήματα βγάζουν… Νομίζω ότι όλα αλλάζουν, δεν θέλετε να δείτε ένα κορίτσι να στέκεται μπροστά σε έναν τοίχο, που τον έχετε χιλιάδες φορές. Χρειαζόμαστε κάτι νέο. ”
Ο James Nord, Διευθύνων Σύμβουλος της Fohr, μιας πλατφόρμας διαχείρισης influencers, δήλωσε ότι βλέπει αυτή τη μεταβολή να επηρεάζει τους πελάτες του κάθε μέρα. «Αυτό που λειτουργούσε κάποτε για τους ανθρώπους δεν λειτουργεί πια», είπε. «Για πρώτη φορά οι influencers έρχονται αντιμέτωποι με αυτό το πρόβλημα, «πώς μπορώ να συνεχίσω να εξελίσσομαι, καθώς τα γούστα αλλάζουν; »
Η ίδια η πλατφόρμα θα μπορούσε να είναι εν μέρει υπεύθυνη για το πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα. Ενώ το Instagram ξεκίνησε ως μια καθαρά οπτική ροή φιλτραρισμένων φωτογραφιών, έχει μετατραπεί σε ένα ακατάστατο, μπερδεμένο κοινωνικό δίκτυο όπου οι φωτογραφίες παλεύουν με ιστορίες, IGTV, gif και βίντεο κλιπ.
Σύμφωνα με τον Taylor Cohen, digital strategist στο διαφημιστικό γραφείο DDB, το σημείο κορεσμού της αισθητικής του Instagram ήρθε κάπου στα μέσα του 2018. «Δεν είναι το ίδιο με πριν από ένα χρόνο», είπε. Εξετάστε, για παράδειγμα, το The Happy Place, ένα ινσταγκραμικό μουσείο που άνοιξε σε εξαιρετική τοποθεσία στο Λος Άντζελες το 2017 και χαρακτηρίζεται ως το «πιο Instagrammable pop-up store στην Αμερική». Όταν άνοιξε, οι άνθρωποι ήταν ενθουσιασμένοι, που πλήρωναν εισιτήριο εισόδου – σχεδόν $30 – μόνο για φωτογραφίσουν το χώρο. Αλλά όταν άνοιξε στη Βοστώνη αυτόν τον μήνα, δεν αντιμετωπίστηκε το ίδιο. «Δεν θα πήγαινα», είπε η 15χρονη Claire. “Θα προτιμούσα να τραβήξω φωτογραφίες μπροστά από μια βιβλιοθήκη ή κάτι τέτοιο.”
Καθώς η ιδανική εμφάνιση του Instagram αλλάζει, οι μάρκες είναι, όπως πάντα, ανυπόμονες να προσπαθήσουν να πιάσουν το επόμενο κύμα. «Για να είναι πετυχημένο και σύγχρονο, οι influencers δεν συνιστάται να χρωματίσουν έναν τοίχο και να τραβήξουν μια φωτογραφία». «Αυτή η αισθητική… δεν είναι πλέον βιώσιμη.» Ένα παράδειγμα είναι η Glossier, που χρησιμοποιεί το Instagram με πιο μοντέρνο τρόπο. Η μάρκα ομορφιάς μοιράζεται μια μίξη από memes, φωτογραφίες σε κοντινό πλάνο με φυσική εμφάνιση και πρόσφατα, χαριτωμένα βίντεο. «Οι άνθρωποι ψάχνουν απλώς για πράγματα που μπορούν να σχετίζονται». “Το ροζ τοίχωμα και το avocado toast δεν είναι ακριβώς αυτό που αναζητούν πλέον”.