Το θάνατο της Paula Rego, μιας εικαστικού που μοίρασε τη ζωή της μεταξύ Πορτογαλίας και Βρετανίας, ανακοίνωσε η λονδρέζικη γκαλερί Victoria Miro. Γεννημένη το 1935 στη Λισσαβόνα, αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος του έργου της στα γυναικεία δικαιώματα και ιδιαίτερα σε αυτό της άμβλωσης, ένα θέμα που δεν έχει μεγάλη παρουσία ακόμα και στην τέχνη που καταπιάνεται με τα λεγόμενα φεμινιστικά ζητήματα.
Το 1998 έγινε ένα δημοψήφισμα στην Πορτογαλία για τη νομιμοποίηση των αμβλώσεων, αίτημα που τελικά καταψηφίστηκε. Ως απάντηση, εκείνη δημιούργησε τη σειρά έργων τέχνης «Abortion Series», που σκιαγραφεί γυναίκες δυνατές, οι οποίες αμφισβητούν τα στερεότυπα. Γιατί η ίδια πίστευε, σύμφωνα με νέο αφιέρωμα του «Guardian» στην εικαστικό, ότι «δεν είναι θύματα».
Πράγματι, στους πίνακές της δεν υπάρχει ίχνος αίματος, δεν υπάρχει κλάμα ή οτιδήποτε θα μπορούσε να αποκαλύψει αδυναμία. Παρόλο που σκηνικό είναι παράνομες κλινικές αμβλώσεων, στις οποίες εξωθούντο οι γυναίκες της Πορτογαλίας για να τερματίσουν, με αμφιλεγόμενες και επικίνδυνες μεθόδους, μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη. Στο πιο εμβληματικό πορτρέτο, το μοντέλο, μια μυώδης γυναίκα με κόκκινη μπαντάνα, έχει ανοίξει τα πόδια της πάνω στο κρεβάτι, με μια λεκάνη δίπλα της και μια πετσέτα από κάτω, περιμένοντας στωικά να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Η εικαστικός γνωρίζει από πρώτο χέρι την εμπειρία, καθώς είχε μείνει έγκυος ούσα φοιτήτρια ακόμα στη Σχολή Καλών Τεχνών Slade του Λονδίνου στη δεκαετία του ‘50. Αν δεν είχε κάνει την άμβλωση θα αναγκαζόταν να αφήσει τις σπουδές της, να επιστρέψει στην Πορτογαλία και έτσι, πιθανότατα, δε θα μας κληροδοτούσε ποτέ το ενδιαφέρον έργο της.
Δείτε ένα βίντεο για την «Abortion Series»: