Η πανίσχυρη μάγισσα Αλτσίνα ερωτοτροπεί με τους άντρες που ναυαγούν στο νησί όπου ζει μαζί με την αδερφή της, Μοργκάνα, και στη συνέχεια τους μεταμορφώνει σε ζώα ή φυτά. Όλα αλλάζουν όταν φτάνει στο νησί ο ιππότης Ρουτζέρο: η Αλτσίνα τον ερωτεύεται και ζει για λίγο ευτυχισμένη μαζί του. Η αγαπημένη του Ρουτζέρο, Μπραντομάντε, φτάνει κι αυτή στο νησί αναζητώντας τον και μετά από μία σειρά από περιπέτειες και παρεξηγήσεις, τον σώζει. Η Αλτσίνα, νικημένη από τον έρωτα, βλέπει τις μαγικές δυνάμεις της να την εγκαταλείπουν…
Την Αλτσίνα ετοιμάζεται να ερμηνεύσει σε λίγες ημέρες (Σάββατο 6 και Παρασκευή 12 Ιουλίου) στη σκηνή του Ηρωδείου η Μυρτώ Παπαθανασίου. Η διάσημη Ελληνίδα σοπράνο πιστεύει πως ο σπουδαίος Ελληνας μαέστρος που διαπρέπει και στο εξωτερικό, ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Πέτρου, ενδιαφέρεται για μία ρεαλιστική προσέγγιση της Αλτσίνας. Η Παπαθανασίου, που έχει ερμηνεύσει την ηρωίδα στη Στουτγάρδη, τη Βιέννη και το Παρίσι με διάσημους σκηνοθέτες και πολύ ενδιαφέροντες μαέστρους, είναι ιδιαίτερα χαρούμενη γι’ αυτή τη συνεργασία της με την Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, με την οποία έχουν εμφανιστεί μαζί σε πολλές περιπτώσεις στην Ιταλία, στη Βιέννη, αλλά και στο Μέγαρο Μουσικής. Ωστόσο είναι η πρώτη φορά που θα μοιραστούν τη σκηνή στο Ηρώδειο.
Έχεις συνεργαστεί πολλές φορές με την Καμεράτα, αλλά είναι η πρώτη φορά που σε συνοδεύει στο Ηρώδειο. Έχει ιδιαίτερη σημασία ο χώρος;
«Είναι ένας υπέροχος χώρος. Έχει αυτό το πολύ επιβλητικό στοιχείο, είναι ο ίδιος ο χώρος που λειτουργεί ως σκηνικό. Δεν παύει βέβαια να είναι ένα ανοιχτό θέατρο και αυτό από μόνο του σημαίνει δυσκολίες, έχει επίπτωση και στην ακουστική. Όμως τώρα έχω την τύχη να είμαι σε ένα ανέβασμα με την Καμεράτα, μία φανταστική ορχήστρα, με πολλές διακρίσεις στο εξωτερικό που ανταγωνίζεται τις αντίστοιχες μεγάλες ορχήστρες και που ειδικεύεται σε αυτή τη μουσική. Και βέβαια με την καθοδήγηση ενός ανθρώπου που ξέρει πολύ καλά το αντικείμενο, του Γιώργου Πέτρου στον οποίο έχω μεγάλη εμπιστοσύνη για τις επιλογές του. Διαθέτει την εμπειρία και την οξυδερκή ματιά που θα τον οδηγήσει να δώσει αυτό που θέλει στο κοινό.
Τι δεν ξέρει πολύς κόσμος γι’ αυτή την όπερα του Χαίντελ;
Στην Αλτσίνα ο Χαίντελ έχει δώσει με ιδιοφυή τρόπο χαρακτηριστικά που είναι πολύ μπροστά από την εποχή που γράφεται το έργο. Μουσικά και αρμονικά είναι μοντέρνα, ειδικά στο σημείο που η Αλτσίνα επικαλείται τις μαγικές της δυνάμεις κι εκείνες δεν ανταποκρίνονται. Το ρετσιτατίβο ακομπανιάτο (τραγούδι με τη συνοδεία ορχήστρας) είναι αναπάντεχο. Εκείνη την εποχή δεν οι συνθέτες της εποχής δεν είχαν καν φανταστεί τέτοιες παύσεις, τέτοιες αρμονίες, τέτοιους τρόπους να φεύγεις από τη μία τονικότητα στην άλλη…Κι όλα αυτά χωρίς να λείπουν ο ρομαντισμός ή ο λυρισμός!
Η Αλτσίνα είναι μία από τις πιο παραμυθένιες όπερες, αλλά υπάρχουν και στοιχεία που αφορούν το κοινό σε ρεαλιστικό επίπεδο, έτσι δεν είναι;
Ναι, δεν είναι μόνο ένα ταξίδι στο παρελθόν, στον 18ο αιώνα, ούτε είναι απλώς ένα ταξίδι στο μπαρόκ, μία εποχή που τα μυθολογικά και αρχαιοελληνικά θέματα ήταν μεγάλη πηγή έμπνευσης για τους λιμπρετίστες. Παρακολουθώντας την Αλτσίνα βλέπεις την προδοσία, τη θυσία, την περιπέτεια που είναι ο έρωτας, την εξέλιξη μιας σχέσης. Βλέπεις πόσο χειριστικοί μπορούν να γίνουν οι άνθρωποι στις σχέσεις. Με άλλα λόγια βλέπεις πράγματα που μπορεί να συμβαίνουν και σήμερα.
Η Αλτσίνα είναι μάγισσα, αλλά ο έρωτας, που είναι στο μυαλό των περισσότερων ανθρώπων κάτι «μαγικό», την καταστρέφει. Είναι ξεπερασμένη αυτή η ιδέα της καταστροφής από έρωτα σήμερα;
Η Αλτσίνα απογυμνώνεται, χάνει ό,τι έχει και δεν έχει, όλη τη δύναμή της. Ο έρωτας είναι κάτι το μαγικό, ναι, αλλά πόσοι άνθρωποι έχουν καταστραφεί από αυτόν; Πόσοι άνθρωποι διέλυσαν τη ζωή τους για έναν έρωτα ή αυτοκτόνησαν για το ταίρι τους; Δεν μιλάω για τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα, αλλά για παραδείγματα ανθρώπων τυφλών από έρωτα σήμερα, γύρω μας.
Είναι παρόλα αυτά η Αλτσίνα μία από τις πιο δυναμικές ηρωίδες που έχεις ερμηνεύσει;
Μπορεί να δει κανείς κι ένα φεμινιστικό στοιχείο στην όλη υπόθεση. Η Αλτσίνα είναι μία ισχυρή γυναίκα που εξουσιάζει. Κάνει αυτό ακριβώς που θέλει, μπορείς να την πεις και χειριστική. Αλλά την ίδια στιγμή έχει ευαισθησίες και πολύ ρομαντικές, λυρικές στιγμές. Μου αρέσουν πολύ αυτοί οι έντονοι χαρακτήρες, οι ηρωίδες που είναι γεμάτες από αντιθέσεις.
Η Αλτσίνα του George Friderick Händel από τους Μουσικούς της Καμεράτας, σε σκηνοθεσία και μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου, με τη διάσημη Ελληνίδα σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου στον ομώνυμο ρόλο, θα παρουσιαστεί το Σάββατο 6 και την Τετάρτη 12 Ιουλίου στο Ηρώδειο.
Alcina : Μυρτώ Παπαθανασίου Ruggiero: Μαίρη Ελέν Νέζη
Morgana: Μυρσίνη Μαργαρίτη Bradamante: Angelique Noldus
Oronte: Γιάννης Καλύβας Oberto: Δώρα Μπάκα Melisso: Πέτρος Μαγουλάς
Σκηνικά – Κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου Χορωδία: Armonia Atenea – Διδασκαλία: Αθανασία Κυριακίδου
Οι Μουσικοί της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής (σε όργανα εποχής) και η Χορωδία Armonia Atenea (διδασκαλία: Αθανασία Κυριακίδου)