Μια μεγάλη συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 04/04, στον κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ σχετικά με τις τελευταίες εξελίξεις για τα ιστορικά σινεμά ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΟΡ. Σε ρόλο συντονιστή ήταν ο Λουκάς Κατσίκας, καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.
Τα κτίρια όπου βρίσκονται οι δύο αίθουσες αποφασίστηκε από τον e-ΕΦΚΑ να εκμισθωθούν σε επενδυτές για τη μετατροπή τους σε πεντάστερα ξενοδοχεία. Αρχικά, ο ΕΦΚΑ υπήρξε καθησυχαστικός, σύμφωνα με το ιστορικό που παρουσιάστηκε στη συνέντευξη Τύπου, για τη συνέχιση της λειτουργίας τους, και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στη σχετική αιτιολογική έκθεση του, πρότεινε την έκδοση Υπουργικής Απόφασης για το χαρακτηρισμό ως διατηρητέας της χρήσης των δύο κινηματογράφων.
Όμως στην πορεία, αιφνιδιαστικά, ο ΕΦΚΑ άλλαξε στάση και έκανε ένσταση στη θετική αυτή απόφαση του ΥΠΕΝ, με το σκεπτικό ότι αυτό «θα αποτελέσει τροχοπέδη στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του κτιρίου».
Τα κτίρια όπου βρίσκονται οι δύο αίθουσες αποφασίστηκε από τον e-ΕΦΚΑ να εκμισθωθούν σε επενδυτές για τη μετατροπή τους σε πεντάστερα ξενοδοχεία. Αρχικά, ο ΕΦΚΑ υπήρξε καθησυχαστικός. Όμως στην πορεία, αιφνιδιαστικά άλλαξε στάση.
Έκτοτε, αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου το ΥΠΕΝ προκειμένου να αποφασίσει αν θα χαρακτηρίσει διατηρητέα τη χρήση των δύο σινεμά – ουσιαστικά διασώζοντας τα. Όμως το ζήτημα δεν έχει συζητηθεί ακόμα στο Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του ΥΠΕΝ. Ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού δηλώνει αναρμόδιο. Μάλιστα σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο επενδυτής Όμιλος Μήτση εξέφρασε την πρόθεσή του να «επεκτείνει τη χρήση του ΙΝΤΕΑΛ σε θέατρο και συνεδριακό κέντρο».
Πολλοί ήταν οι εκπρόσωποι του ελληνικού και διεθνούς καλλιτεχνικού κόσμου που εξέφρασαν τη συμπαράστασή τους στον αγώνα για τη διάσωση των ιστορικών χώρων. Ανάμεσα σε αυτούς και ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, ο οποίος μέσα από τη διαδικτυακή παρουσία του τόνισε ότι ο καλύτερος τρόπος να απολαύσουμε ένα φιλμ είναι σε μεγάλες αίθουσες και στη συνέχεια απεύθυνε έκκληση στην υπουργό Πολιτισμού «κυρία Λίνα Μενδώνη. Είμαι σίγουρος ότι έχει πολιτιστικό πατριωτισμό και ελπίζω να έχει και κινηματογραφικό πατριωτισμό, για να σώσει αυτές τις αίθουσες».
Ο Κώστας Γαβράς απεύθυνε έκκληση στην υπουργό Πολιτισμού «κυρία Λίνα Μενδώνη. Είμαι σίγουρος ότι έχει πολιτιστικό πατριωτισμό και ελπίζω να έχει και κινηματογραφικό πατριωτισμό, για να σώσει αυτές τις αίθουσες».
Ο παγκοσμίως καταξιωμένος σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν επίσης έδωσε το διαδικτυακό «παρών» μέσα από ένα βίντεο, όπου επισήμανε ότι ο κινηματογράφος είναι η κληρονομιά μας, έχει την ίδια λειτουργία με τις «ιστορίες που έλεγαν οι πρόγονοί μας στις σπηλιές, με τις οποίες έβρισκαν παρηγοριά, καταλάβαιναν καλύτερα ο ένας τον άλλον και τον κόσμο, δίδασκαν τα παιδιά τους και, κυρίως, ψυχαγωγούντο». Όπως πρόσθεσε, αναφερόμενος στους ΑΣΤΟΡ και ΙΝΤΕΑΛ: «Πιστεύω ότι θα ήταν αμαρτία να διαγράψουμε αυτούς τους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς».
Ο Μπάμπης Κονταράκης, αιθουσάρχης του ΑΣΤΟΡ, είπε, μεταξύ άλλων: «Ο ΕΦΚΑ διαχειρίζεται δημόσια περιουσία με όρους real-estate. Όμως την Κυριακή με το κάλεσμα μας “ΤΑ ΣΙΝΕΜΑ ΜΑΣ, Η ΠΟΛΗ ΜΑΣ”, η στήριξη του κόσμου ήταν πρωτοφανής. Απέδειξε ο κόσμος ότι τα θέλει τα σινεμά του, ότι τη θέλει την πόλη του να είναι μια πόλη ζωντανή».
Ο ίδιος διέψευσε εμφατικά το επιχείρημα περί μειωμένης προσέλευσης θεατών, και κατέληξε: «Οι κινηματογράφοι δεν είναι μουσεία ούτε μαυσωλεία, όπως θέλουν κάποιοι να πιστεύουν. Οι κινηματογράφοι όχι μόνο κουβαλούν μεγάλη ιστορία, αλλά εξακολουθούν με συνέπεια να γράφουν ιστορία στην πόλη και τον πολιτισμό». Θύμισε, ακόμα πως οι αίθουσες μόλις φέτος βγήκαν από το καθεστώς του covid, κι όμως κατάφεραν να ανακάμψουν εντυπωσιακά με sold out. «Πού αποσκοπεί όλη αυτή η παραφιλολογία ότι δεν έχουμε θεατές ενώ μόλις φέτος μας επέτρεψαν να έχουμε θεατές; Όλο αυτό το διάστημα ήταν οι αίθουσες του κέντρου που το κράτησαν όρθιο μέσα στην συστηματική και καλά σχεδιασμένη ερημοποίηση του. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου προειδοποίησε ότι μια πόλη χωρίς σινεμά, είναι μια πόλη σε κρίση».
«Οι κινηματογράφοι δεν είναι μουσεία ούτε μαυσωλεία, όπως θέλουν κάποιοι να πιστεύουν. Οι κινηματογράφοι όχι μόνο κουβαλούν μεγάλη ιστορία, αλλά εξακολουθούν με συνέπεια να γράφουν ιστορία στην πόλη και τον πολιτισμό».
Ο Ανδρέας Κονταράκης, ο οποίος τα τελευταία 8 χρόνια άνοιξε και έδωσε ξανά στους Αθηναίους 5 κινηματογράφους που είχαν εγκαταλειφθεί, υποστήριξε τα εξής: «Το καλοκαίρι του 2022, ψάχνοντας στην Διαύγεια για κάτι άσχετο, είδα με έκπληξη ότι ο κινηματογράφος ΑΣΤΟΡ, πρόκειται να “αξιοποιηθεί” από τον ΕΦΚΑ. Στη συνέχεια, ούτε ο ΕΦΚΑ ούτε το Υπουργείο Πολιτισμού άνοιξαν τις πόρτες τους για να μας εξηγήσουν ή να μας βοηθήσουν. Ακολούθησαν την τακτική της παραπληροφόρησης και του καθησυχασμού. Αποφάσισα να δημοσιοποιήσω το πρόβλημα, σε φορείς, σε δημοτικές παρατάξεις, στα κόμματα της Βουλής και φυσικά σε όλη την κινηματογραφική κοινότητα. Η συμπαράσταση ήταν καθολική. Δύο ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας, επερωτήσεις στην Βουλή από δεκάδες βουλευτές και ψηφίσματα συμπαράστασης από όλη την κινηματογραφική κοινότητα. Στις 21 Μαΐου είναι η Παγκόσμια Ημέρα του Πολιτισμού. Εδώ θα έχουμε εθνικές εκλογές με κλειστούς κινηματογράφους;».
O δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης υπερασπίστηκε και με μια ομιλία στη συνέντευξη Τύπου τη διάσωση των ιστορικών κινηματογράφων. Όπως ανέφερε: «Είμαστε όλοι εδώ γιατί θέλουμε να ενώσουμε τις φωνές μας με τις δικές σας και να υπογραμμίσουμε την ανάγκη να κηρυχθούν διατηρητέοι -κατά τη χρήση- οι δύο αυτοί ιστορικοί κινηματογράφοι. Θέλω να θυμίσω ότι κάτι αντίστοιχο είχε γίνει το 1997 για τους 47 θερινούς κινηματογράφους. Επομένως, υπάρχει προηγούμενο και μάλιστα υπάρχει διαπαραταξιακή συναίνεση σε αυτό. […]
«Θέλουμε να ενώσουμε τις φωνές μας με τις δικές σας και να υπογραμμίσουμε την ανάγκη να κηρυχθούν διατηρητέοι -κατά τη χρήση- οι δύο αυτοί ιστορικοί κινηματογράφοι. Θέλω να θυμίσω ότι κάτι αντίστοιχο είχε γίνει το 1997 για τους 47 θερινούς κινηματογράφους».
»Ναι, θέλουμε την οικονομική ανάπτυξη. Θέλουμε τις επενδύσεις, θέλουμε τους επισκέπτες. Δε θέλουμε, όμως, η Αθήνα να χάσει την ψυχή της. Δε θέλουμε να μετατραπούμε σε μία αρχαιοελληνική Disneyland. Το αντίθετο. Η δύναμή μας είναι η αυθεντικότητά μας και οι μικτές χρήσεις. Δεν ανταγωνιζόμαστε το Ντουμπάι, ούτε θέλουμε μία πόλη απονευρωμένη και ερημοποιημένη. Θέλουμε μια πόλη φτιαγμένη για τον μόνιμο κάτοικο και για αυτό βρισκόμαστε σήμερα εδώ».