Μια δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τους δημιουργούς και τους παραγωγούς του «Joker: Folie à Deux», του σίκουελ της ταινίας που είχε αγαπηθεί τόσο, το 2019, με τον Joaquin Phoenix στον ομώνυμο ρόλο – ο οποίος αυτή τη φορά, είχε στο πλευρό του και τη Lady Gaga, σαν «Harle Quinn». Μέσα στην πρώτη εβδομάδα της προβολής του συγκέντρωσε 39 εκ. δολάρια, που ακόμα και αν μοιάζουν πολλά στην πραγματικότητα αποτελούν αρνητικό ρεκόρ, καθώς η πρώτη ταινία είχε συγκεντρώσει τις ίδιες εισπράξεις μόλις στις τρεις πρώτες μέρες, παρόλο που το κόστος παραγωγής της δεύτερης είναι τριπλάσιο. Για την ακρίβεια, πρόκειται για την πρώτη κινηματογραφική μεταφορά κόμικς με τόσο χαμηλές εισπράξεις.
Παρόλο που η πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ της Βενετίας συνοδεύτηκε από χειροκρότημα 12 λεπτών, ακολούθησε μια σειρά από αρνητικές ως επί το πλείστον κριτικές. Παρόμοια φαίνεται να ήταν και η αποδοχή του κοινού, με όλο και λιγότερους θεατές να πηγαίνουν στους κινηματογράφους να την παρακολουθήσουν ήδη από τις πρώτες μέρες – πράγμα που σημαίνει ότι κυκλοφορούσε από στόμα σε στόμα η συμβουλή «μην τη δείτε».
Παρόλο που η πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ της Βενετίας συνοδεύτηκε από χειροκρότημα 12 λεπτών, ακολούθησε μια σειρά από αρνητικές ως επί το πλείστον κριτικές. Παρόμοια φαίνεται να ήταν και η αποδοχή του κοινού, με όλο και λιγότερους θεατές να πηγαίνουν στους κινηματογράφους να την παρακολουθήσουν ήδη από τις πρώτες μέρες.
Είναι κραυγαλέα η αντίθεση με την ανταπόκριση που είχε το πρώτο «Joker», παρόλο που και στις δύο περιπτώσεις τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Todd Phillips, το οποίο είχε αποσπάσει τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ήταν υποψήφιο για 11 Όσκαρ (αποσπώντας τελικά αυτό της αντρικής ερμηνείας για τον Phoenix) και είχε γίνει η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία με ένδειξη ακαταλληλότητας.
Τι πήγε όμως τόσο στραβά με το πολυδιαφημισμένο σίκουελ;
Όπως εκτιμά το Variety σε ένα νέο άρθρο του, έγινε το λάθος να επενδυθούν υπερβολικά πολλά χρήματα στη νέα παραγωγή – μόνο η αμοιβή του Phoenix για να επιστρέψει στον ρόλο που του έφερε το χρυσό αγαλματίδιο της Ακαδημίας, ανήλθε στα 20 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ακόμα 12 εκατομμύρια δόθηκαν στη Lady Gaga. Το αποτέλεσμα ήταν να κοστίσει συνολικά 190 εκατομμύρια δολάρια, για ένα μιούζικαλ με καλλιτεχνικές προθέσεις και αμφίβολη πορεία στο box office.
Επιπλέον, ήταν μεγάλο λάθος η πρεμιέρα του να γίνει στο Φεστιβάλ της Βενετίας και να συγκριθεί με κινηματογραφικά φαβορί από όλη την Ευρώπη, πυροδοτώντας εξαρχής μια άτυπη καμπάνια που θα μπορούσε να συνοψιστεί στη φράση: «Άκουσα ότι αυτή η ταινία είναι χάλια». Όπως σχολιάζει το μέσο, αν η εταιρεία παραγωγής, Warner Bros, είχε κάνει μια πιο στρατηγική καμπάνια προώθησης της ταινίας, για παράδειγμα προβάλλοντάς τη σε influencers και πιστούς θαυμαστές της, μπορεί να είχε ελέγξει καλύτερα την απήχησή της, τουλάχιστον στην πρώτη εβδομάδα προβολής.
Σύμφωνα με το Variety, ήταν μεγάλο λάθος η πρεμιέρα του να γίνει στο Φεστιβάλ της Βενετίας και να συγκριθεί με κινηματογραφικά φαβορί από όλη την Ευρώπη, πυροδοτώντας εξαρχής μια άτυπη καμπάνια που θα μπορούσε να συνοψιστεί στη φράση: «Άκουσα ότι αυτή η ταινία είναι χάλια».
Και μετά είναι και το ερώτημα που προκάλεσε σε όσους την είδαν, σε ποιο ακριβώς είδος ανήκει. Παρόλο που κάποιοι μιλούν για «μιούζικαλ», με τους πρωταγωνιστές να αρχίζουν να τραγουδούν και να χορεύουν σε διάφορες ανύποπτες στιγμές της ταινίας, η καμπάνια προώθησής της δεν είχε δώσει αυτή την εντύπωση. Ακόμα και η ίδια η Lady Gaga απέρριψε αυτόν το χαρακτηρισμό όταν ρωτήθηκε: «Δεν θα έλεγα απαραίτητα ότι είναι μιούζικαλ, από πολλές απόψεις. Ο τρόπος που χρησιμοποιείται η μουσική είναι για να δώσει στους χαρακτήρες να εκφράσουν αυτό που θέλουν να πουν γιατί οι σκηνές και οι διάλογοι δεν αρκούν». Τελικά, όπως φαίνεται, ούτε τα τραγούδια και οι χοροί τους ήταν αρκετά.