Ο διεθνούς φήμης γλύπτης, Νίκος Φλώρος, παρουσιάζει μία επετειακή εικαστική έκθεση με τίτλο «Ήρωες από Μέταλλο», στο χώρο της Συλλογής Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα. Έχοντας, από νεαρή ηλικία, την ενστικτώδη ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση, ο Νίκος Φλώρος καταλήγει σήμερα στη γλυπτική, την τέχνη που εδώ και χρόνια μονοπωλεί το ενδιαφέρον του, εμμένοντας πάντοτε στην άποψη πως «Η Τέχνη είναι Μία», ενιαία και αδιάσπαστη, και υπηρετώντας την, ο ίδιος, με προσήλωση στη βαθύτερη γνώση και εξέλιξή της.
Η επέτειος των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση στάθηκε η αφορμή, ο διάσημος γλύπτης να εκθέσει ξανά έργα του στην Ελλάδα, έπειτα από χρόνια επιτυχημένων εκθέσεων στην Ευρώπη, την Αμερική και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ο ίδιος προέρχεται από μία οικογένεια επαναστατών και ηρώων. Πρόγονος και συνονόματός του ήταν ο οπλαρχηγός Νίκος Φλώρος, ο οποίος έπεσε ηρωικά στην μάχη των Αθηνών, πολεμώντας για την ανεξαρτησία της Ελλάδας από τον Οθωμανικό ζυγό. Κάθε φορά που ο Νίκος Φλώρος ο νεότερος διαβαίνει το δρόμο της Αθήνας που φέρει το όνομά του, αισθάνεται αληθινό δέος και υπερηφάνεια.
Η έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο» είναι αποτέλεσμα πολυετούς εργασίας και στοχοπροσήλωσης του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια ιδέα που συνέλαβε τέσσερα χρόνια πριν και η οποία έλαβε σάρκα και οστά τη φετινή χρονιά-ορόσημο στην ιστορία της Ελλάδας. Εργαζόμενος σκληρά για τη δημιουργία των εν λόγω έργων, ο ίδιος εξομολογείται ότι τον προβλημάτισαν αρκετά.
Κι αυτό διότι οι προσωπικότητες τις οποίες απεικονίζουν είναι υπαρκτές, έχουν ηρωική υπόσταση, και με το πέρασμα των αιώνων μετεξελίσσονται σε Ιδέες. «Καθώς τα έργα αναπαριστούν ήρωες που έχει εξυμνήσει η παγκόσμια κοινότητα, η δουλειά που έπρεπε να κάνω ήταν πολυδιάστατη. Προϋπέθετε ιστορική έρευνα, μελέτη απομνημονευμάτων αλλά και χρόνο. Χρόνο να αφουγκραστώ το χαρακτήρα και τα συναισθήματα αυτών των ηρώων, ώστε να τα αποτυπώσω στα έργα μου», εξομολογείται ο καλλιτέχνης.
Το πρωτογενές υλικό
Η έκθεση περιλαμβάνει μία σειρά έργων -γλυπτών κουστουμιών και ψηφιδωτών πορτρέτων ηρωικών προσωπικοτήτων- υλοποιημένων εξ’ ολοκλήρου από κομμάτια ανακυκλώσιμου αλουμινίου προερχόμενα από κουτάκια αναψυκτικών. Η ιδιαιτερότητα της τέχνης αλλά και της τεχνικής του Νίκου Φλώρου, την οποία κατοχύρωσε στη Νέα Υόρκη και πλέον συνιστά την «υπογραφή» του, έγκειται στην πρώτη ύλη και στον τρόπο επεξεργασίας και αξιοποίησής της. Ο καλλιτέχνης συλλέγει κουτάκια αναψυκτικών, μετατρέπει το αλουμίνιο σε ίνες και τις ίνες σε «μεταλλικό ύφασμα». Δεν έχει την πολυτέλεια του έτοιμου υλικού, αντιθέτως το δημιουργεί ο ίδιος από το μηδέν.
Πρόκειται για μία εργασία εξαιρετικά επίπονη και χρονοβόρα, την οποία υλοποιεί μόνος του, από την αρχή ως το τέλος. Τα χρώματα δε που χρησιμοποιεί φροντίζει να αντικατοπτρίζουν τη φύση και την υπόσταση του εκάστοτε ιστορικού προσώπου ή αντικειμένου που αναπαριστούν. Έτσι, ο Νίκος Φλώρος, κατορθώνει με την τέχνη του να προσωποποιεί το άυλο, μεταλλάσσοντας εξονυχιστικά την «ταπεινή» ύλη, σε θροΐζοντα ατλαζωτά υφάσματα, γεμάτα υπέρλαμπρες διαμαντοπελεκητές ψηφίδες.
Τα έργα που εντυπωσιάζουν
Εισερχόμενος ο επισκέπτης στον εκθεσιακό χώρο, αντικρίζει στον προθάλαμο τη γλυπτή ενδυμασία της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας, ένα έργο με ύψος κάτι παραπάνω από δυόμισι μέτρα, άκρως επιβλητικό. Στην πρώτη αίθουσα του ισογείου, η Μόσχω Τζαβέλλα δεσπόζει σε ανάγλυφο πορτρέτο ανάμεσα στις τοπικές ενδυμασίες της Πελοποννήσου, τμήμα της μόνιμης Συλλογής «Βικτωρία Γ. Καρέλια». Στα δεξιά, η εντυπωσιακή, λόγω των φαντασμαγορικών χρωμάτων αλλά και του μεγέθους της (1,90 μ. ύψος), γλυπτή ενδυμασία της Πανωραίας Χατζηκώνστα, γνωστής και ως «Ψαροκώσταινας», αρχόντισσας από το Αϊβαλί. Από την έκθεση δεν λείπει -πως θα μπορούσε να λείπει άλλωστε;- η ελληνική σημαία, που σε αυτή της την αναπαράσταση δεν είναι μόνο γαλανόλευκη.
Ο Νίκος Φλώρος προσέθεσε σ’ αυτήν το κόκκινο, το χρώμα του αίματος που την πότισε, αλλά και ξέφτια στο κάτω μέρος της, το καθένα από τα οποία συμβολίζει και ένα πλήγμα στη γαλανόλευκη θωριά της. Τέλος, τρία ακόμη έργα που προκαλούν δέος: το ανάγλυφο πορτρέτο του Γέρου του Μοριά, καθώς επίσης και εκείνο της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας, έρχονται να σε διαπεράσουν «κοιτάζοντάς σε». Και το αποκορύφωμα: η «Ελευθερία». Η γλυπτή αναπαράσταση της έννοιας, την οποία διεκδίκησαν αδιαπραγμάτευτα οι πρόγονοί μας. Την ελευθερία που ο καλλιτέχνης μας προτρέπει να διεκδικήσουμε κι εμείς, με κάθε τρόπο!
Η μοναδική συστέγαση
Η συστέγαση – συνομιλία των έργων του Νίκου Φλώρου με τις τοπικές ενδυμασίες της Συλλογής «Βικτωρία Γ. Καρέλια» είναι κάθε άλλο παρά τυχαία, αφού συναγωνίζονται σε φαντασμαγορικότητα και μοναδικότητα, συνυπάρχουν αρμονικά και αλληλοσυμπληρώνονται. Η συλλογή ελληνικών ενδυμασιών που φέρει το όνομά της αποτελεί έργο ζωής για τη Βικτωρία Καρέλια, ενώ ο υπερσύγχρονος χώρος που την στεγάζει συνιστά τον ιδανικό καμβά για να αναδειχθούν τόσο τα μόνιμα εκθέματα όσο και τα έργα του Ν. Φλώρου. Με κοινό άξονα την ιστορία και την παράδοση, τα δύο δημιουργούν μία σύμπνοια πατροπαράδοτου και σύγχρονου, παρελθόντος και παρόντος, υφάσματος και μετάλλου!
Η έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο», είναι αφιερωμένη στον προσφάτως εκλιπόντα, συνάδελφο και φίλο του δημιουργού, Δημήτρη Ταλαγάνη. Θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως και την 31η Οκτωβρίου 2021, φιλοξενούμενη στο χώρο της Συλλογής Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια», στην οδό Σταδίου 64, στην πόλη της Καλαμάτας. Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στον Αριστοτέλη Καραντή ενώ τα κείμενα του καταλόγου υπογράφει η Κατερίνα Κοσκινά.
Δεδομένου ότι πηγή έμπνευσης για τον Νίκο Φλώρο αποτέλεσε, εκτός των άλλων, ο εθνικός ποιητής της Ρωσίας και φιλέλληνας, Αλεξάντρ Πούσκιν, τον ερχόμενο Νοέμβριο η έκθεση θα μεταφερθεί στη Μόσχα και στη συνέχεια στην Αγία Πετρούπολη, απ’ όπου και θα ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο εξυμνώντας την Ελλάδα, τον ηρωισμό, την επανάσταση και την Ελευθερία!
Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2021
Μουσείο Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτώρια Γ. Καρέλια»
Σταδίου 64, Καλαμάτα