Για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της, η Molly Fenton φοβόταν να ξεστομίσει τη λέξη “περίοδος”. Κάθε μήνα, η 17χρονη φοιτήτρια στο γυμνάσιο Llanishen στο Κάρντιφ, ένιωθε ντροπή και βρώμικη. «Δεν μπορούσα να πω ούτε τη λέξη« περίοδος » χωρίς να νιώθω αμηχανία», λέει.
Δεν είναι το μοναδικό κορίτσι που αισθανόταν ανήσυχο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων στο σχολείο λόγω εμμηνόρροιας. Μια έρευνα του 2019 από το φιλανθρωπικό ίδρυμα για τα δικαιώματα των κοριτσιών, Plan International UK, διαπίστωσε ότι πάνω από το μισό των κοριτσιών στο Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας 14-21 έχουν χάσει το σχολείο επειδή νιώθουν αμήχανα ή ανησυχούν για την περίοδό τους.
Σχεδόν έξι στις 10 (57%) δηλώνουν ότι έχουν βιώσει αρνητικά σχόλια – λέγοντας ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου νιώθουν «βρώμικες» ή «αηδιαστικές». Καθώς τα δωρεάν προϊόντα υγιεινής πρόκειται να εισαχθούν στα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι σπουδαστές θέλουν να μάθουν: πώς γίνεται να αντιμετωπιστεί το στίγμα γύρω από αυτό το ευαίσθητο θέμα στα σχολεία;
Η Kate Bowen-Viner, ανώτερος συνεργάτης στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Νεολαίας, έχει ερευνήσει το ζήτημα του χλευασμού της περιόδου στα σχολεία και πιστεύει ότι αποτελεί μείζον πρόβλημα. Υποστηρίζει κάθε εμπειρία που έχουν τα κορίτσια με εμμηνόρροια. Λειτουργεί ως εμπόδιο μεταξύ των αγοριών και των κοριτσιών.
Όταν ρωτήθηκαν οι μαθήτριες γιατί δεν παρακολουθούν τα μαθήματα στο σχολείο όταν έχουν έμμηνο ρύση, οι απαντήσεις συνοψίζονταν στο συναίσθημα του φόβου και της αμηχανίας. Αναφέρουν επίσης ότι στο σχολείο υπάρχει δύσκολη πρόσβαση σε τουαλέτες και προϊόντα. “Μιλούσαν για λαθρεμπόριο ταμπόν η μία με την άλλη κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και το αίσθημα αδυναμίας να σηκώσουν το χέρι τους και να ζητήσουν από το δάσκαλο να πάνε στην τουαλέτα”.
Η στάση της Fenton, άλλαξε τον Μάρτιο μετά την ανάγνωση μια συνέντευξης με την 20χρονη ακτιβίστρια Amika George, που προσπαθεί να εξαλλείψει το συναίσθημα ντροπής λόγω της περιόδου. “Ήμουν τόσο θυμωμένη όταν το διάβασα, κυρίως με τον εαυτό μου γιατί συνέβαλα στο στιγματισμό της περιόδου στο σχολείο μου και στην κοινωνία εν γένει.”
Η ίδια ξεκίνησε τη δική της εκστρατεία που βρήκε τελικά έδαφος, καθώς της δόθηκε άδεια να μιλήσει για αυτό το θέμα σε όλες τις τάξεις του έτους στο σχολείο της. Ξεκίνησε μια εκστρατεία, Love Your Period, online και στο σχολείο και έβαλε αφίσες διαφήμισης στις σχολικές τάξεις όπου τα κορίτσια μπορούσαν να προμηθευτούν δωρεάν προϊόντα υγιεινής έναντι άλλων αντικειμένων.
Εμπνευσμένη από την Fenton και θέλοντας να αποτελέσει παράδειγμα για τα αγόρια στο σχολείο, ένα αρσενικό μέλος από το σύλλογο καθηγητών προσφέρθηκε να δώσει ομιλίες στις συνελεύσεις τόσο στα αγόρια όσο και στα κορίτσια σχετικά με τον έμμηνο κύκλο και τα προϊόντα υγιεινής. “Ένιωθε ότι θα ήταν πολύ ισχυρό για έναν άνδρα εκπαιδευτή να χρησιμοποιήσει το σωστό λεξιλόγιο και να μιλήσει για τις πρακτικές λεπτομέρειες”, λέει ο Parry.
Όλη αυτή η διαδικασία φαίνεται επέδρασε θετικά στους μαθητές εφοδιάζοντάς τους με λιγότερη ανησυχία και αμηχανία: τα κορίτσια μιλούσαν ανοιχτά στους άνδρες δασκάλους στην τάξη “Κύριε, πραγματικά πρέπει να πάω στην τουαλέτα, έχω περίοδο.” Η Fenton έχει παρατηρήσει αυτή την αύξηση εμπιστοσύνης: ” Έχει έρθει σε επαφή με σχολεία σε όλο τον κόσμο σχετικά με την εκστρατεία της μέσω της ιστοσελίδας @LoveyourPeriod στο Instagram.”
Βέβαια η έκταση που πήρε το ζήτημα παρακίνησε και άλλα σχολεία να ακολουθήσουν την ίδια “πορεία” στη διαπαιδαγώγηση μιας απόλυτα φυσιολογικής γυναικείας ανάγκης. Οι Lori Fogle και Ellie Smith και οι 15 μαθητές του σχολείου Park View στο Tottenham στο βόρειο Λονδίνο, αποφάσισαν επίσης να αναλάβουν δράση. Με τη βοήθεια της δασκάλου μαθηματικών τους, Laura Katan, δημιούργησαν ένα εργαστήριο για νεαρά κορίτσια με σκοπό την εξάλειψη του συγκεκριμένου ταμπού.
“Αφήνοντας αυτό το έτος 7 κορίτσια να μιλήσουν για περιόδους στα εργαστήρια και να τους δείξουν ότι μπορούν να είναι ανοιχτά και άνετα γι ‘αυτό, τους αφήσαμε να μάθουν ότι δεν υπάρχει τίποτα που είναι ενοχλητικό με αυτό”, λέει η Smith. Σχεδιάζει μόνιμα να ενσωματώσει ένα εργαστήριο με φοιτητές στο πρόγραμμα σπουδών του σχολείου. “Είμαι βέβαια ότι ο λόγος που το σεμινάριο ήταν τόσο επιτυχημένο ήταν επειδή μίλησαν πρώτη φορά ανοιχτά για αυτό το θέμα χωρίς καμία ντροπή.”
Στο γυμνάσιο του Stirling, η καθηγήτρια Vicki Wilson δημιούργησε ένα σωματείο μαθητών, το “panda posse” με τον ίδιο ακριβώς σκοπό. Ένας μαθητής – συνήθως ένα αγόρι – φοράει ένα κεφάλι panda, ενώ τα κορίτσια τον συνοδεύουν στο σχολείο προσφέροντας δωρεάν προϊόντα υγιεινής.
“Μέσα από τη διασκέδαση, τα αγόρια έχουν μάθει πολλά,” λέει η Wilson. “Χρησιμοποιώντας ένα panda, ένα μη απειλητικό πρόσωπο πάνω στο θέμα. Δεν θέλαμε η μασκότ μας να είναι ένα ταμπόν. Τώρα το 84% των κοριτσιών στο σχολείο αισθάνεται πιο άνετα να μιλάει για την περίοδό του. “