Η εμβληματική τριλογία του Αισχύλου «Ορέστεια», στην πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου Θεόδωρου Τερζόπουλου με το Εθνικό Θέατρο, συνεχίζει τη θριαμβευτική της πορεία ανοίγοντας τον 77ο Κύκλο Κλασικών Παραστάσεων (77° Ciclo di Spettacoli Classici) στο ιστορικό θέατρο Olimpico στη Βιτσέντσα της Ιταλίας.
Το φεστιβάλ, ένα από τα κορυφαία και μακροβιότερα στον χώρο του θεάτρου, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση των Ermanna Montanari και Marco Martinelli, διαρκεί από τις 20 Σεπτεμβρίου έως τις 20 Οκτωβρίου. Η «Ορέστεια», ειδικότερα, θα ταξιδέψει εκεί στις στις 20 και 21 Σεπτεμβρίου, μετά από δυο ακόμα ιστορικές παραστάσεις στις 4 & 5 Σεπτεμβρίου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού -με 8.700 θεατές να χειροκροτούν όρθιοι τον μεγάλο δημιουργό, τον θίασο και τους συντελεστές-, και τη sold out περιοδεία της στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Με έδρα το θέατρο Olimpico, τον «ιερό τόπο» του Αντρέα Παλλάντιο, του επιδραστικού αρχιτέκτονα της Αναγέννησης, η σκηνή του Φεστιβάλ έχει υποδεχθεί μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του θεάτρου διεθνώς. Στοχεύοντας στη συστηματική ανάδειξη του ρόλου και της σημασίας των Κλασικών στη σύγχρονη εποχή, προτείνοντας σταθερά νέες ερμηνευτικές και παραστατικές προσεγγίσεις, φέτος το φεστιβάλ έθεσε ως βασικό του άξονα τον Χορό, έννοια πολιτική μα και ποιητική.
Το Εθνικό Θέατρο συμμετέχει για δεύτερη φορά στο Ciclo di Spettacoli Classici, καθώς τον Σεπτέμβριο του 2010 είχε παρουσιαστεί στο θέατρο Olimpico η παράσταση «Ορέστης» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Όμως η «Ορέστεια» σηματοδοτεί και μια επιστροφή για τον Θεόδωρο Τερζόπουλο. To 1994 είχε σκηνοθετήσει ειδικά για το Olimpico την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, μια δίγλωσση παράσταση με σκηνικά του αλησμόνητου Γιώργου Πάτσα και τη σύμπραξη σημαντικών Ιταλών ηθοποιών και ηθοποιών της ομάδας Άττις.
Μια από τις ηθοποιούς της «Ορέστειας», η Έβελυν Ασουάντ, λίγο πριν από την πρεμιέρα της παράστασης στην Επίδαυρο είχε μιλήσει στο Marie Claire για τη γοητεία που ασκεί το έργο: «Είναι η μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος. Και μόνο αυτό ως γεγονός την καθιστά πολύ ελκυστική για έναν δημιουργό. Όπως λέει και ο Θεόδωρος Τερζόπουλος η τραγωδία είναι το πιο δύσκολο είδος, το πιο συναρπαστικό. Θίγει πολύ βαθιά ανθρωπιστικά και πολιτικά ζητήματα, που υφίστανται ακόμη και σήμερα, γεγονός που την καθιστά διαχρονική και επίκαιρη. Η ύπαρξη των τριών έργων δεν είναι καθόλου τυχαία. Ο θεατής περνάει από διάφορα στάδια πολιτικής, ιστορικής, μυθολογικής και οντολογικής μύησης, μέχρι να έρθει αντιμέτωπος με μια υπό αμφισβήτηση δημοκρατία».
Παρακολουθήστε το teaser της παράστασης:
Λίγα λόγια για το θέατρο Olimpico
Το θέατρο Olimpico, το τελευταίο και αριστουργηματικό έργο του Παλλάντιο, μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, είναι το παλαιότερο διασωθέν στεγασμένο θέατρο του κόσμου. Η κατασκευή του ανατέθηκε στον Ιταλό αρχιτέκτονα από την Ολυμπιακή Ακαδημία τον Φεβρουάριο του 1580, όμως η κατασκευή του ολοκληρώθηκε πέντε χρόνια μετά τον θάνατό του, υπό την επίβλεψη του Βιτσέντζο Σκαμότσι. Στο θέατρο Olimpico ο Παλλάντιο επιχείρησε να συνδυάσει τις γνώσεις του πάνω στην κλασική αρχιτεκτονική των θεάτρων με τη σύγχρονη τέχνη και να προβάλει την ιδέα μιας συνέχειας ανάμεσα στο αρχαίο και το αναγεννησιακό κλασικιστικό θέατρο. Τα εγκαίνια του θεάτρου έγιναν στις 3 Μαρτίου του 1585 με τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή από την Ολυμπιακή Ακαδημία.
Info
Πρόγραμμα Περιοδείας
ΤΕΤΑΡΤΗ -11 Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 13-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
ΣΑΒΒΑΤΟ 14-Σεπ | Σχολείον της Αθήνας «Ειρήνη Παπά» | Ώρα έναρξης: 21.00
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 20-Σεπ | Βιτσέντσα | θέατρο Olimpico | Ώρα έναρξης: 20.00
ΣΑΒΒΑΤΟ 21-Σεπ | Βιτσέντσα | θέατρο Olimpico | Ώρα έναρξης: 20.00
Διάρκεια: 200 λεπτά
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου. Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Θεόδωρος Τερζόπουλος. Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος. Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος. Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης. Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο. Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη. Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή. Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος. Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού. Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης. Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή
Παίζουν: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/Κορυφαίος/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας)
Xορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Έβελυν Ασουάντ, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi
Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου ο Giulio Germano Cervi αντικατέστησε τον Γιάννη Σανιδά.
Βίντεο: Νίκος Πάστρας