Ο σιωπηλός, τιμητικός αποχαιρετισμός του πρίγκιπα Φίλιππου λίγο πριν από την κάθοδό του στη βασιλική κρύπτη του εντυπωσιακού παρεκκλησίου του Αγίου Γεωργίου μπορεί να ήταν αυτός ακριβώς που επιθυμούσε, αλλά σίγουρα δεν ήταν τα δημοσιεύματα που προηγήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια γύρω από τον πολυτάραχο βίο του. Γιατί ούτε τα αγήματα, ούτε η προσωπική του σημαία με τις διαφορετικές πατρίδες -μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- ούτε οι τιμές που απέσπασε από τις μάχες, ούτε καν οι ένδοξοι αποχαιρετισμοί μπόρεσαν να καλύψουν το γεγονός ότι πίσω και πάνω απ’ όλα ο δούκας του Εδιμβούργου ήταν άνδρας με αδυναμίες -ένας ευάλωτος θνητός όπως όλοι. Ως τέτοιος δεν κατάφερε ποτέ να υπερνικήσει την τάση του να απολαμβάνει την ταχύτητα, την καλή ζωή και, σύμφωνα με τις κακές γλώσσες, να παραδίδεται άνευ όρων στα απαλά χέρια ωραίων γυναικών.
Η κλαμένη κόμισσα
Αρκεί η παρουσία του ευειδούς πρίγκιπα με το ψηλό, στητό ανάστημα, την περιποιημένη κόμη και το γαλάζιο βλέμμα για να πειστεί η εκάστοτε θνητή ότι είναι ένας καλός λόγος να γίνει συνένοχη στην παρασπονδία. Εστω και με τίμημα να βρεθεί αντιμέτωπη με την ίδια την Ελισάβετ, περικυκλωμένη από τους παπαράτσι που ήταν ανέκαθεν έτοιμοι να μετατρέψουν κάθε τέτοια ιστορία σε πρώτης τάξης μυθιστόρημα. Γιατί μπορεί σε χώρες, όπως η Ελλάδα, οι πρίγκιπες και οι βασιλείς να είναι συνώνυμοι με κωμικοτραγικές συγκυρίες και η οικογένεια του Φίλιππου να θεωρείται ακόμα και σήμερα μια ξεπερασμένη παρωδία, αλλά στη Μεγάλη Βρετανία ο θεσμός δεν μπορούσε και δεν μπορεί να παραδίδεται σε τέτοιου είδους κακή υστεροφημία.
Ακόμα και αν η βρετανική βασιλική οικογένεια σε καμία περίπτωση δεν κατάφερε να κακοφορμίσει λόγω σεξουαλικών σκανδάλων αφού έμοιαζαν με πταίσματα μπροστά σε αυτά της ισπανικής αυλής, ο Φίλιππος, όπως και η κουνιάδα του Μαργαρίτα δεν έκρυψαν ποτέ ότι κυλάει κόκκινο και όχι μόνο γαλάζιο αίμα στις φλέβες τους: αμφότεροι άνθρωποι των παθών, έδειξαν να συμμερίζονται την αδυναμία για σταδιακές εξάρσεις είτε αυτές αφορούσαν σε επίγεια σαρκικά πάθη, είτε απλώς σε πλατωνικές ενασχολήσεις με εκπροσώπους του αντίθετου φύλου.
Όσο για την Ελισάβετ δεν ήταν από αυτές που θα άφηναν ένα εφήμερο ατόπημα να χαλάσει έναν πετυχημένο, κατά τα άλλα, γάμο. Απόδειξη η πρόσφατη απόφασή της να συμπεριλάβει, ανάμεσα στους ελάχιστους καλεσμένους, την «κυρία επίσης», όπως αποκαλούσαν κοροϊδευτικά στο παλάτι την Πενέλοπε (Πένι) Νάτσμπουλ λόγω της τάσης να περιλαμβάνεται, έστω τελευταία στιγμή, σε όλες τις λίστες των καλεσμένων σε επίσημες δεξιώσεις στο παλάτι. Αυτή που όλοι θεωρούσαν ως την κρυφή ερωμένη, την αιώνια νούμερο δύο, η βασίλισσα, σε μια κίνηση υψηλής αβρότητας, τη δέχτηκε ως τη μοναδική γυναίκα, εκτός από την ίδια, που έμελλε να κλάψει σε δημόσια θέα τον αποθανόντα πρίγκιπα.
Βέβαια η παρουσία και μόνο της κόμισσας Μαουντμπάτεν της Βιρμανίας, όπως είναι ο τίτλος που συνοδεύει την Πενέλοπε Νάτσμπουλ, ήταν αρκετή για να πυροδοτήσει διάφορα σενάρια για την όντως προεξάρχουσα θέση που καταλάμβανε όχι μόνο στον κοινωνικό βίο, αλλά και στην καρδιά του 99χρονου πρίγκιπα, ο οποίος έφυγε από τη ζωή μόλις δύο μήνες πριν κλείσει τα εκατό. Η εμφάνιση της ψηλής, λυγερόκορμης λαίδης, η οποία παραμένει όμορφη στα 67 της χρόνια, δικαιολογούσε το ενδεχόμενο να μην ήταν μόνο η Ελισάβετ που παρηγορούσε τον Φίλιππο στις δύσκολες στιγμές του, αλλά και ο βασικός λόγος που κάποια στιγμή ο ίδιος είχε δηλώσει πως υπάρχει μία μόνο φίλη, εκτός από τη σύζυγό του, που τον βλέπει ως άνθρωπο. Γνωστή ως λαίδη Ρόμσεϊ και αργότερα ως λαίδη Μπράμπουρν, ήταν αυτή που πάντα ξεχώριζε στις εκδηλώσεις του παλατιού, καθώς δεν έλειπε από κανένα κάλεσμα.
‘Ετσι και τώρα με το χαρακτηριστικό μαύρο καπέλο, το μαύρο πέπλο και το μαργαριταρένιο κολιέ, έδινε τη μυθιστορηματική νότα που χρειάζονται όλες οι βασιλικές οικογένειες που πασχίζουν να διατηρήσουν τον μύθο τους αποδεικνύοντας ότι πίσω και πάνω απ’ όλα είναι άνθρωποι. Καθώς καθόταν μόνη της και απομονωμένη στην άκρη του ναού, από το μυαλό της αναμφίβολα θα περνούσαν αμέτρητες αναμνήσεις από τότε πρωτογνώρισε τον κατά 30 χρόνια μεγαλύτερο της πρίγκιπα, στα μέσα της δεκαετίας του ’70, λίγα χρόνια πριν από τον γάμο της με τον λόρδο του Ρόμσεϊ, κόντε Μαουντμπάτεν της Βιρμανίας και βαρόνο του Μπράμπουρν, Νόρτον Νάτσμπουλ, τον οποίο τελικά παντρεύτηκε στις 20 Οκτωβρίου του 1979.
Γεννημένη το 1953, μοναχοκόρη του παντοκράτορα των βουβαλιών, δηλαδή της αλυσίδας Angus Steakhouse, της πιο πετυχημένης αλυσίδας εστιατορίων στην Αγγλία, έμελλε τελικά να είναι αυτή που θα διοικούσε τις επιχειρήσεις του αυτοδημιούργητου κρεοπώλη πατέρα της. Με σπουδές στην Ελβετία αρχικά και στο London School of Economics στη συνέχεια, μπορούσε να εντυπωσιάσει όχι μόνο με τα εξωτερικά προσόντα, αλλά με τα καλά πνευματικά αντανακλαστικά και τη βαθιά γνώση, κάτι που παραδεχόταν ότι έβρισκε πάντα σε εκείνην ο Φίλιππος: έναν καλό σύμβουλο για κάθε περίπτωση και μια βαθιά κατανόηση που, πολλές φορές, απουσίαζε ακόμα και από την επιβαρυμένη με άπειρες υποχρεώσεις σύζυγό του.
Η κόμισσα ήξερε άλλωστε τι σημαίνει μοναξιά και πόνος και γι’ αυτό καταλάβαινε τον Φίλιππο. Δύο ημέρες πριν από τον γάμο της ο παππούς του συζύγου της, Λιούις Μαουντμπάτεν, έπεσε νεκρός από βομβιστική επίθεση του ΙRΑ, ενώ έχασε την αγαπημένη της κόρη από μία από τις πιο σπάνιες μορφές παιδικού καρκίνου, πέντε μόλις χρόνια μετά τη γέννησή της. Τα άλλα τρία παιδιά της μεγάλωσαν για να ζήσουν ένα επεισοδιακό διαζύγιο που προέκυψε όταν μετά από 31 χρόνια γάμου ο σύζυγος γνώρισε μια νεαρή σχεδιάστρια μόδας από τις Μπαχάμες και το έσκασε μαζί της για τον γνωστό εξωτικό προορισμό.
Ως εκ τούτου η μόνιμη σταθερά στη ζωή της Πενέλοπε, η οποία από πολύ νεαρή ηλικία επιθυμούσε να εισέλθει με κάποιον τρόπο στον στενό κύκλο των Γουίνδσορ, ήταν πάντα ο Φίλιππος, με τον οποίο συνήθιζαν να περνάνε αρκετές μέρες και νύχτες στην εξοχική του κατοικία στο Νόρφολκ ενόσω απουσίαζε η Ελισάβετ. Η ίδια φρόντιζε μάλιστα να βρίσκεται με διαφορετικούς τρόπους στο περιβάλλον της διευρυμένης βασιλικής οικογένειας, αφού είναι η νονά του γιου του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου και της Αννας-Μαρίας, αν και τα βρετανικά ταμπλόιντ επέμεναν ότι η προνομιακή θέση τής είχε δοθεί λόγω της στενής και διόλου φιλικής σχέσης της με τον Φίλιππο.
Απόδειξη της επιρροής που φαινόταν να ασκεί στον δούκα του Εδιμβούργου ήταν και ο καταλυτικός ρόλος που έπαιξε κατά το διαζύγιο Καρόλου και Νταϊάνας, αφού τάχθηκε αναφανδόν υπέρ του πρώτου προκαλώντας τη μήνη της αείμνηστης Lady D. Παρότι ποτέ δεν αποκαλύφθηκε τι ειπώθηκε όταν η Πένι παραβρέθηκε σε εκτενείς συζητήσεις μεταξύ του ζευγαριού και του Φιλίππου, είναι σαφές ότι η παρουσία της αποδείκνυε τη σημαίνουσα θέση που διαδραμάτιζε πάντα στη ζωή του πρίγκιπα. Η γνωριμία τους ξεκίνησε όταν προσφέρθηκε να της κάνει ιδιαίτερα μαθήματα για να οδηγεί άμαξα και εξελίχθηκε σε θερμή φιλία που άντεξε στο πέρας των χρόνων.
Οι παπαράτσι τους είχαν απαθανατίσει καθώς πήγαιναν μαζί για ιππασία ή οδηγούσαν ίδιες μοτοσικλέτες. Οσο για τις ώρες που ξόδευε μαζί της, λέγεται πως ήταν πολύ περισσότερες από ό,τι με οποιαδήποτε άλλη θηλυκή παρουσία, ακόμα και με την ίδια τη βασίλισσα. Οι δυο τους εξακολουθούσαν να βρίσκονται ακόμα και μετά τη «συνταξιοδότηση» του πρίγκιπα, δηλαδή την απόσυρσή του από τα πολλαπλά χόμπι σε ένα από τα απέραντα εξοχικά όπως το περίφημο Wood Farm στο Σάντριγχαμ.
Παραστρατήματα
Πάντως, σύμφωνα με τους βιογράφους του Φιλίππου, δεν ήταν μόνο η Πενέλοπε η πέτρα του σκανδάλου, καθώς τα προβλήματα με τις φημολογούμενες απιστίες είχαν αρχίσει από νωρίς. Οι κρίσεις στη σχέση του ζευγαριού προέκυψαν λόγω της επίμονης άρνησης τόσο της πεθεράς του όσο και όλης της βασιλικής αυλής να δεχτούν τον απόγονο του έκπτωτου πρίγκιπα της Ελλάδος ως ισότιμο μέλος τους. Η παραγνώριση εκ μέρους τους του ρόλου του και της επάρκειάς του έδωσε μια καλή αφορμή στον Φίλιππο ώστε να να απομακρυνθεί, όσο γίνεται περισσότερο, από τη βασιλική κατοικία, αδυνατώντας να αποδεχτεί τον υποτελή ρόλο ενός ανθρώπου χωρίς καθήκοντα.
Από την άλλη, βρετανικές εφημερίδες και βιογραφίες που φέρουν το όνομά του επιμένουν πως ο γοητευτικός άνδρας της Ελισάβετ ήταν απλώς διαβόητος γυναικάς. Τα πρώτα δημοσιεύματα ήρθαν όταν άρχισε να συχνάζει λίγο παραπάνω απ’ όσο συνηθίζεται στο καμαρίνι της πολύ δημοφιλούς τη δεκαετία του ’50 ηθοποιού Πατ Κίργκουντ. Μάλιστα οι φωτογράφοι τούς είχαν απαθανατίσει καθώς χόρευαν αρκετά προκλητικά ένα βράδυ σε ένα κλαμπ και έκτοτε άρχισαν να διαδίδονται οι σχετικές φήμες. Με βάση εκείνες τις φωτογραφίες στήθηκε το σενάριο της πρώτης επίσημης απάτης του Φίλιππου με την ηθοποιό, τις οποίες φρόντιζε να συντηρεί με κάθε τρόπο κι εκείνη.
Σίγουρα τα πρώτα χρόνια της κοινής συζυγικής ζωής μόνο εύκολα δεν ήταν, ειδικά αφότου η Ελισάβετ ανέλαβε επίσημα τον θρόνο κάπως ξαφνικά και σε νεαρή ηλικία μετά τον θάνατο του πατέρα της και χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία για έναν τόσο απαιτητικό ρόλο. Ο πρίγκιπας είχε πιαστεί εντελώς απροετοίμαστος, με τους ψυχολόγους να λένε ότι βίωσε ένα «έντονο συναισθηματικό σοκ», αφού αναγκάστηκε να εγκαταλείψει μια και καλή την έως τότε καριέρα του στο Βασιλικό Ναυτικό και να αποποιηθεί κάθε υπόνοια ελευθερίας. Τον ενοχλούσαν τα πάντα: από το φορτωμένο με υποχρεώσεις πρόγραμμα της βασίλισσας μέχρι η γκάιντα που έπαιζε κάθε μέρα κάτω από το παράθυρο της Ελισάβετ -ακόμα και το γεγονός ότι δεν επιτρεπόταν να δει ή να επισκεφθεί τα αγαπημένα του πρόσωπα χωρίς προηγούμενη άδεια.
Από την πλήρη ελευθερία του Κλάρενς Χάουζ, όπου διέμενε μέχρι πρότινος και όπου χαιρόταν ανέμελες στιγμές μαζί με την τότε πριγκίπισσα, βρέθηκε ξαφνικά στο επιβλητικό Μπάκιγχαμ με αβέβαιο ρόλο και ακόμα πιο αβέβαιο τίτλο. Σε όλα αυτά ήρθε να προστεθεί και η αμοιβαία απομάκρυνση του ζεύγους που έδωσε λαβές σε πολλές συζητήσεις. Μέχρι και οι σεναριογράφοι του «Crown» άφησαν να εννοηθεί ότι αιτία ήταν η κυρίαρχη η παρουσία μιας γυναίκας κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’50. Μάλιστα, σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ του Channel 5 «Inside Buckingham Palace», ο πρίγκιπας ήταν αποδεδειγμένα γυναικάς και αυτό είχε να κάνει και με την τάση του για νυχτερινή ζωή, ξενύχτια και την κατανάλωση αλκοόλ.
Σε μια από αυτές τις εξόδους φέρεται να γνώρισε την μπαλαρίνα Γκαλίνα Ουλάνοβα. Οι κακές γλώσσες επέμεναν ότι αυτός ήταν ο λόγος που ο διόλου εξοικειωμένος με την κλασική μουσική και το μπαλέτο Φίλιππος άρχισε να παρακολουθεί τις παραστάσεις με τη διάσημη πρωταγωνίστρια. Για να μπορέσει να ηρεμήσει τα πράγματα και να τραβήξει τον σύζυγο μακριά από τη χορεύτρια, η βασίλισσα αποφάσισε τελικά να επιτρέψει στον Φίλιππο να πάει περιοδεία στην Κοινοπολιτεία με το «Royal Yacht Britannia», με αφορμή μια πρόσκληση που είχε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες· η ίδια θεωρούσε ότι τα 40.000 μίλια που έπρεπε να διανυθούν θα ήταν αρκετά ώστε να ξεχάσει τη διάσημη πρωταγωνίστρια του μπαλετικού κόσμου και να αποφασίσει να επιστρέψει στη δική του βασίλισσα.
Η ιστορία με το γιοτ
Ωστόσο τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά αφού το μεγάλο αυτό ταξίδι σήμαινε ότι ο επιρρεπής στα σκάνδαλα Φίλιππος θα έλειπε αρκετό καιρό μακριά από το παλάτι και την οικογένεια -τουλάχιστον για έναν χρόνο. Η Ελισάβετ, παρότι γνώριζε τους κινδύνους που εγκυμονεί ένα τέτοιο εγχείρημα, ήθελε να βρει έναν τρόπο να επιτρέψει στον άνδρα της να σκεφτεί τον ρόλο του και να ζήσει για ένα διάστημα και πάλι κοντά στη μεγάλη του αγάπη, τη θάλασσα. Στο πλάι του, άλλωστε, θα βρισκόταν και ένας καλός του φίλος από το Ναυτικό, ο Μάικλ Πάρκερ, ο οποίος τον συνόδευε καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Μόνο που δεν άργησαν να προκύψουν κι άλλα… Ο Πάρκερ, ο οποίος φάνηκε ότι διατηρούσε εξωζυγική σχέση για καιρό, δεν δίσταζε να φιλοξενεί τη φίλη του τόσο στο γιοτ αλλά και σε διαφορετικά σπίτια, με αποτέλεσμα να μην αργήσουν να κυκλοφορήσουν οι φήμες και να ξεσπάσει σκάνδαλο.
Ωστόσο ο αμερικανικός Τύπος επέμενε ότι το όνομα του Πάρκερ ήταν απλώς η βιτρίνα της συγκάλυψης ενός άλλου σοβαρότερου σκανδάλου, αυτoύ της παράλληλης σχέσης του Φίλιππου με μια γυναίκα την οποία φρόντιζε να συναντά σε διαμέρισμα του υπαλλήλου του. Επρόκειτο για την απόλυτη καταστροφή για το παλάτι, αφού ούτε ο χωρισμός του φίλου του που ανακοινώθηκε επίσημα κατάφερε να ηρεμήσει τη θύελλα που είχε ξεσπάσει, φτάνοντας μέχρι τα αυτιά της βασίλισσας ότι το πραγματικά αμαρτωλό πρόσωπο ενδεχομένως να μην ήταν ο άγνωστος Πάρκερ, αλλά ο Φίλιππος. Μπορεί ο γραμματέας της βασίλισσας Ελισάβετ να αρνήθηκε επισήμως τις φήμες για κρίση στη σχέση πρίγκιπα και βασίλισσας, αλλά το κακό είχε γίνει: οι Βρετανοί είχαν συνδυάσει την απομάκρυνσή του για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα με τη φημολογούμενη παράνομη σχέση.
Η βασίλισσα, όμως, είχε τον δικό της τρόπο για να σώσει τον τυχόν κλυδωνιζόμενο γάμο: ταξίδεψε ως την Πορτογαλία για να συναντήσει τον σύζυγό της, ο οποίος δεν είχε προλάβει καν να ξυριστεί για την υποδεχτεί – αφού η επίσκεψη τον κατέλαβε σχεδόν εξαπίνης. Η Ελισάβετ, παίρνοντας κατά την επιστροφή της στη Μεγάλη Βρετανία μαζί τον παραστρατημένο σύζυγο, φρόντισε στο αεροδρόμιο να τους υποδεχτούν φωτογράφοι και δημοσιογράφοι ώστε να απαθανατίσουν την ευτυχισμένη συγκυρία. Τον αγκάλιασε σφιχτά παρουσία όλων, τον φίλησε και έδωσε έτσι αρκετές αφορμές ώστε οι τίτλοι της επόμενης μέρας να επιβεβαιώνουν πως όλα καλά για το ζεύγος.
Το σκάνδαλο Προφιούμο
Παρότι ο Φίλιππος φρόντιζε σε κάθε περίπτωση φημολογούμενης απιστίας να αφήνει ελάχιστα ή καθόλου ίχνη, δεν είναι σίγουρο ότι κατάφερε να συμμορφωθεί προς τας υποδείξεις. Η σθεναρή στάση που επεδείκνυε στο παλάτι, όπου άρχισε επιτέλους να έχει σημαίνοντα ρόλο, αντισταθμιζόταν με την αρκετά πιο χαλαρή συμπεριφορά του στα διάφορα πριβέ κλαμπ όπου σύχναζε με καλούς φίλους. Μάταια η Ελισάβετ προσπαθούσε να αναστείλει τις κακές συνήθειες χάρη της ειρήνης του παλατιού: όπως δείχνει και πάλι το «Crown», η ροπή του Φίλιππου προς τον έκλυτο βίο ήταν άμεσα συνυφασμένη με την προσωπικότητά του.
Ολα βέβαια παρέμεναν καλά κρυμμένα στα ερμητικά κλειστά στόματα των παρευρισκομένων σε αυτού του είδους τα πάρτυ έως ότου ξέσπασε το περίφημο σκάνδαλο Προφιούμο που συντάραξε τη Βρετανία: πρωταγωνιστής του σκανδάλου ο τότε υπουργός Πολέμου και κραταιά φιγούρα των Συντηρητικών Τζον Ντέιβις Προφιούμο, ο οποίος βρέθηκε μπλεγμένος σε ενα ερωτικό τρίγωνο, αφού η τότε ερωμένη του χορεύτρια Κριστίν Κίλερ είχε σχέση και με έναν αξιωματικό του Σοβιετικού Ναυτικού στον οποίο φερόταν να προσφέρει και επιπλέον υπηρεσίες ως κατάσκοπος.
Στις λίστες που ελέγχθηκαν από τους συμμετέχοντες στα διάφορα ερωτικά πάρτυ με πρωταγωνίστριες χορεύτριες και διάφορες γυναίκες που προσέφεραν αφειδώς τις υπηρεσίες τους σε άνδρες της υψηλής κοινωνίας, φάνηκε να πρωταγωνιστεί το όνομα του άτακτου πρίγκιπα. Βέβαια το παλάτι το αρνήθηκε, ενώ δεν προέκυψε κανένα συγκεκριμένο επιβαρυντικό στοιχείο που να συνδέει την παρουσία του πρίγκιπα με συγκεκριμένες κοπέλες, αν και όλοι μιλούσαν υποτιμητικά για τον «γυμνό σερβιτόρο», όπως ήταν το παρατσούκλι του πρίγκιπα, αφού λεγόταν ότι σέρβιρε, χάρη γούστου, τους θαμώνες γυμνός φορώντας μόνο μια δαντελένια ποδιά.
Φήμες βέβαια υπήρξαν πολλές και δεν σταμάτησαν σε μερικά μόνο ονόματα. Απαξ και η ταμπέλα «γυναικάς» συνοδεύσει την ιστορία κάποιου, ακόμα και αν πρόκειται για τον σύζυγο της βασίλισσας, οι λίστες είναι ατελείωτες. Οι εφημερίδες έκαναν επίσης λόγο για τη συχνή παρουσία της Αλεξάνδρας, πριγκίπισσας του Κεντ και εξαδέλφης της βασίλισσας, ενόσω η δεύτερη ήταν απούσα. Ειδικά όταν έλειπε η μισητή στον Φίλιππο βασιλομήτωρ, η ξαδέλφη ξεχνούσε, σύμφωνα με μαρτυρίες, να φύγει από το Μπάκιγχαμ περνώντας ατελείωτες μέρες με τον πρίγκιπα. Αλλες φορές, πάλι, τον συνόδευε στους αγώνες ιστιοπλοΐας, την οποία η Ελισάβετ προφανώς απεχθανόταν.
Στον κύκλο των γυναικών που φημολογούταν ότι είχαν υπάρξει κάτι παραπάνω από στενές φίλες με τον Φίλιππο συγκαταλέγονται επίσης οι ηθοποιοί Αννα Μάσεϊ και η συνάδελφός της Μερλ Ομπερον, η κόμισσα του Γουεστμόλεντ Τζέιν, η Αλεξάνδρα, σύζυγος του κληρονόμου της ζυθοποιίας Lord Tollemache, αλλά και η Γκρέις Κέλι, την οποία δεν δίστασε να φλερτάρει φανερά ακόμα και μπροστά στη σύζυγό του και ενώπιον του άνδρα της πρίγκιπα Ρενιέ του Μονακό, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στη Μεγάλη Βρετανία.
Ολα αυτά τα σενάρια δεν συμπεριλήφθηκαν μόνο σε εκτενή άρθρα στις σκανδαλοθηρικές εφημερίδες της Μεγάλης Βρετανίας που δεν έπαψαν ποτέ να βρίσκονται στο διάβα του άτακτου βασιλιά, αλλά και καταγράφηκαν σε μια σειρά από ανεπίσημες βιογραφίες. Ο ίδιος τα αρνιόταν επανειλημμένα λέγοντας πως με τόση αστυνόμευση και τέτοια ασφυκτική επιτήρηση εκ μέρους της βασίλισσας ήταν αδύνατον να έχει υποκύψει σε τέτοιου είδους ατόπημα. Ωστόσο η βιογράφος Σάρα Μπράντφορντ, όταν είχε ερωτηθεί, επέμεινε κατηγορηματικά ότι «ο δούκας του Εδιμβούργου είχε παραπάνω από μία ολοκληρωμένες σχέσεις και μάλιστα εν γνώσει της βασίλισσας». Τι έλεγε λοιπόν για όλα αυτά η βασίλισσα;
Σύμφωνα με τον στενό κύκλο της, η Ελισάβετ υποστήριζε πάντα ότι «έτσι είναι οι άνδρες» και προσπερνούσε τα διάφορα σενάρια χωρίς να δίνει πολλή σημασία. Ανεξάρτητα αν οι φήμες ανταποκρίνονταν στην αλήθεια, το σίγουρο είναι ότι ο Φίλιππος έδειχνε πάντα να ενθουσιάζεται από την παρέα όμορφων γυναικών, αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν θα σήμαινε ότι θα έθετε σε κίνδυνο τον γάμο του. Συνέχιζε να λέει ότι η Ελισάβετ θα είναι κορόνα στο κεφάλι του και ο λόγος που αντέχει τα χτυπήματα, κάτι που αναγνώριζε η βασίλισσα ομολογώντας δημόσια πως ο πρίγκιπας «δεν ήταν μόνο ο σύζυγος, αλλά η πραγματική δύναμη και το στήριγμά» της.
Πηγή: protothema.gr