Το 61ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επέστρεψε online δίνοντας την καλύτερη εναλλακτική στους σινεφίλ που στερούνται για ακόμα μια φορά, λόγω πανδημίας, τις κινηματογραφικές αίθουσες. “Σινεμά με κάθε τρόπο, φεστιβάλ με κάθε τρόπο“, ήταν το σύνθημα της φετινής διοργάνωσης που γνωρίζει ήδη μεγάλη επιτυχία. Άλλωστε η Θεσσαλονίκη ήταν η πρώτη, σε παγκόσμιο επίπεδο, που διοργάνωσε κινηματογραφικό φεστιβάλ online μέσα στην πανδημία και αναφερόμαστε στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.
Την τεχνογνωσία αυτή, που ζήτησαν πολλά διεθνή φεστιβάλ στη συνέχεια, εφαρμόζουν και στην διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τις περισσότερες από τις 177 ταινίες του να γίνονται sold out. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ταινία του Δημήτρη Μπαβέλλα “Η αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ”.
Είναι αναμφισβήτητα μια φεστιβαλική ταινία. Έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο διαγωνιστικό τμήμα του Tallinn Black Nights Film Festival στις 24 Νοεμβρίου του 2019 και μέχρι στιγμής έχει προβληθεί σε περίπου δέκα Φεστιβάλ, εντός και εκτός Ελλάδας. Κατάφερε μάλιστα να κερδίσει το μεγάλο βραβείο Grand Festival Award στο Berkeley. Αναλογιζόμενοι τα δεδομένα της εποχής, η ταινία με πρωταγωνιστές τους Μάκη Παπαδημητρίου και Μιχάλη Σαράντη διέγραψε μια εξαιρετική πορεία.
“Στην πλειονότητά τους, οι προβολές της ταινίας ήταν φυσικές μπροστά σε ζωντανό κοινό. Ήταν, είναι και θα είναι πολιτική μας να μην δείχνουμε την ταινία στην άχαρη οθόνη ενός λάπτοπ όπου κάθε ταινία χάνει την αίγλη της. Πόσο μάλλον η Λώρα που έχει επί τούτου γυριστεί σε κάδρο 2.39:1, το παλιότερα λεγόμενο Σινεμασκόπ, για να την απολαμβάνει κανείς όπως πρέπει στις κινηματογραφικές αίθουσες. Το μόνο χώρο που είναι προορισμένες να προβάλλονται οι ταινίες”, τονίζει η παραγωγή της ταινίας στην επίσημη σελίδα της στο facebook.
Αναφέρουν όμως ότι μέχρι σήμερα έχουν γίνει δύο εξαιρέσεις. Η πρώτη, για το Sarajevo Film Festival. Η δεύτερη, έγινε για το Festival del Cinema Europeo στο Λέτσε που μεταφέρθηκε online τελευταία στιγμή. Και στις δύο περιπτώσεις η παραγωγή της ταινίες έχει “αδελφικές” σχέσεις με τους διοργανωτές.
Αποφάσισαν όμως να κάνουν άλλη μία. Για χάρη του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που προγραμμάτισε να προβάλει την ταινία, ανάμεσα στις 177 ταινίες από όλο τον κόσμο, το ερχόμενο Σάββατο 14 Νοεμβρίου. Η απόφασή τους δικαιώθηκε αφού η ταινία είναι ήδη sold οut εδώ και λίγες ημέρες.
Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί και στις δύο προβολές στην πανελλήνια πρεμιέρα στο 26o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας που παρά τα αυστηρά πρωτόκολλα υγείας το κοινό επέλεξε να τη δει, εξαντλώντας πολύ γρήγορα τα διαθέσιμα εισιτήρια.
“Αυτό δείχνει μια δυναμική για την ταινία την οποία δεν έχουν αντιληφθεί μέχρι στιγμής οι Έλληνες διανομείς. Ευτυχώς υπάρχουν πάλι οι άνθρωποι που θα μεσολαβήσουν για να βγει η ταινία στα σινεμά σε ανεξάρτητη διανομή, χειμώνα ή καλοκαίρι, ανάλογα με το πώς θα πάει η πανδημία και ο επικίνδυνος χειρισμός της από την κυβέρνηση. Τότε θεατή μας θα είναι η ώρα να κλείσεις την τηλεόραση καλά, να την πετάξεις από το μπαλκόνι καλύτερα και να έρθεις να δεις τη Λώρα στο σινεμά, στηρίζοντας παραγωγή και αίθουσες. Το εισιτήριο σου θα είναι σημαντικό, θα είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά. Και σε περιμένουμε το συντομότερο να απολαύσεις την ταινία μας. Οφλάιν. Από καρδίας”, σημειώνουν οι παραγωγοί της ταινίας.
Ποια είναι όμως αυτή η “Λώρα” που έχει σαρώσει τα φεστιβάλ; “Η Λώρα του τίτλου είναι μια γυναίκα που αρνείται να συμβιβαστεί και σπάει τα δεσμά της σόουμπιζ τρέχοντας μακριά. Το όνομά της προέρχεται τόσο από το κλασικό φιλμ νουάρ Λώρα του Ότο Πρέμινγκερ όσο και από την πιο πρόσφατη Λώρα Πάλμερ του Twin Peaks”, είχε πει ο Δημήτρης Μπαβέλλας στο Marie Claire. “Κοινός παρονομαστής του ονόματος το μυστήριο και η γοητεία που ασκεί στους άντρες. Στη δική μας περίπτωση, στους δυο βασικούς χαρακτήρες της ταινίας που παρατάνε τη μίζερη ζωή τους και μπαίνουν σε ένα κυνήγι χαμένου θησαυρού με σκοπό να την βρουν. Γιατί όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο, η πορνοστάρ Λώρα Ντουράντ συμβολίζει τη χαμένη αθωότητα των δύο αυτών τύπων”.