Για δεύτερη χρονιά η Γιασεμί Κηλαηδόνη ξεκινά έναν κύκλο παραστάσεων στο θέατρο «Μεταξουργείο» με το έργο η «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» της Άλκης Ζέη.
Η ηθοποιός ερμηνεύει έναν συγκλονιστικό μονόλογο για την ιστορία μιας γενιάς που στις ταραγμένες δεκαετίες του νεοελληνικού βίου (1940-1970) επέλεξε, με βαρύ τίμημα, να αλλάξει τον κόσμο.
Η κεντρική ηρωίδα, η «αρραβωνιαστικιά», σ’ όλη την διαδρομή του έργου αναπλάθει εμπειρίες από την προπολεμική Ελλάδα, από τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου, από την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο, τη μετεμφυλιακή περίοδο και τη Χούντα των Συνταγματαρχών, αλλά και από τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα. Καταφεύγοντας στη μνήμη αφηγείται την εμπειρία της αλλά και την εμπειρία της γενιάς της, προσπαθώντας να βρει το νόημα της Ιστορίας.
Η Γιασεμί Κηλαηδόνη πέρα από την «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», αυτή τη θεατρική χρονιά πρωταγωνιστεί σε μία ακόμη παράσταση. Σε αυτή, δύο αδέρφια έχουν στριμώξει τα όνειρά τους σ’ ένα παλιό ζαχαροπλαστείο στο Αιγάλεω. Η μητέρα τους προσπαθεί να τους κρατήσει αφοσιωμένους στην οικογενειακή επιχείρηση, αλλά ο θάνατος του πατέρας τους και ένα καλά κρυμμένο μυστικό, αλλάζει άρδην τις ισορροπίες. Τα «Όνειρα Γλυκά» ακροβατούν ανάμεσα σε εκείνους που πιστεύουν πως οι ζωές τους είναι ένα εύπλαστο, ζωντανό υλικό και εκείνους που, στον αντίποδα, έχουν αποδεχθεί πως η ζωή είναι η τέχνη του εφικτού.
Τι έχει να πει η ίδια για τους ρόλους της φέτος και τη σημασία των έργων που πρωταγωνιστεί;
Θυμάστε πότε ήταν η πρώτη φορά που διαβάσατε την «Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» και αν ναι, πώς αισθανθήκατε τότε και πώς όταν πλέον ξέρατε ότι το μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη θ’ ανέβει στη σκηνή;
«Αυτό το βιβλίο είναι σταθμός και για τη δική μου εξέλιξη ως άνθρωπος. Το διάβασα πρώτη φορά στα μετεφηβικά μου χρόνια όταν ήμουν φοιτήτρια στην δραματική σχολή. Ξανασυναντήθηκα με την “Αρραβωνιαστικιά” λίγα χρόνια αργότερα όταν είχα την μεγάλη τύχη και τιμή να διαβάσω αποσπάσματα του βιβλίου -σε μια εκδήλωση για τα γενέθλια της Άλκης Ζέη τον Δεκέμβριο του 2011- παρουσία και της ίδιας της συγγραφέα. Γνωρίζοντας την από κοντά, κατάλαβα πόσο η ίδια της η ψυχή και η προσωπικότητα της βρίσκονται μέσα σ’ αυτό το βιβλίο και στην ηρωίδα της, την Ελένη. Δεκατρία χρόνια μετά, ήρθε η στιγμή να γίνω εγώ αυτή η ηρωίδα, μεταφέροντας επί σκηνής για πρώτη φορά αυτό το εμβληματικό μυθιστόρημα. Είναι φυσικό να νιώθω μεγάλη τιμή και ευθύνη. Η θερμή ανταπόκριση και αγάπη που δείχνει το κοινό στην δουλειά μας δικαιώνει την επιλογή μου αυτή και την προετοιμασία μηνών που κάναμε όλοι οι συντελεστές αυτής της παράστασης».
Η Ελένη, η «αρραβωνιαστικιά» καταφεύγει στη μνήμη, και μέσα από την ιστορία της διηγείται και την ιστορία όλης της σύγχρονης Ελλάδας. Έχουμε μια τάση να ξεχνάμε όσα μας σημάδεψαν;
«Κατά την γνώμη μου, λαός χωρίς μνήμη είναι λαός “προδομένος’’. Πρέπει να υπάρχει μια σύνδεση με το παρελθόν χωρίς να υπάρχει παρελθοντολαγνεία. Όμως βλέπω με πόση συγκίνηση έρχονται και παρακολουθούν την παράσταση άνθρωποι που με κάποιο τρόπο ήταν κοντά στα γεγονότα και ακούν ξανά αυτό το κείμενο. Με τιμά πολύ το γεγονός ότι έρχονται στο θέατρο αυτοί οι θεατές. Αυτό που με κάνει να αισιοδοξώ επίσης, είναι οι νέοι ηλικιακά θεατές που έρχονται, πολύ συχνά και παιδιά σε εφηβική ηλικία και ανακαλύπτουν τον λόγο της ‘Αλκης Ζέη που παραμένει επίκαιρος και διαχρονικός».
Τι άνθρωπος ήταν η ηρωίδα που υποδύεστε; Ποιο το μεγαλύτερό της κίνητρο, αυτό που σημάδεψε τις πράξεις και την πορεία της;
«Το μεγαλείο της Άλκης Ζέη σ’ αυτό το έργο, είναι ότι παρ’ όλη τη συγκλονιστική και εξαντλητική πορεία της, η Ελένη, παραμένει δυνατή, αξιοπρεπής και υπέροχη. Αυτή η σπουδαία γυναίκα έζησε όλα αυτά τα συνταρακτικά ιστορικά γεγονότα, γεγονότα που θα λέγαμε ότι καθόρισαν τον νεότερο Νεοελληνικό μας βίο. Προσπαθούσε λοιπόν να τα επεξεργαστεί και ταυτόχρονα να διαχειριστεί και τη γυναικεία της υπόσταση καθώς και το κομμάτι της γυναικείας αυτοδιάθεσης, σε εποχές που κάτι τέτοιο δεν ήταν καθόλου αυτονόητο».
Είναι εποχές για γυναίκες σαν την Ελένη, αντισυμβατικές και επαναστάτριες;
«Περισσότερο από ποτέ θα έλεγα ότι η εποχή μας χρειάζεται τις γυναίκες παρούσες με κάθε τρόπο. Δεν πρέπει να σταματάμε να αγωνιζόμαστε ενάντια σε κάθε μορφής καταπίεση και σε κάθε μορφής βία».
Φέτος, όμως σας βρίσκουμε και στην παράσταση «Όνειρα Γλυκά» να υποδύεστε έναν τελείως διαφορετικό ρόλο. Αυτόν μια χήρας ζαχαροπλάστισσας στο Αιγάλεω. Πώς είναι η σχέση της με τους δύο της γιους και πώς αυτές σχετίζονται με τον τρόπο που η ίδια έχει επιλέξει να βαδίσει στη ζωή.
«Η μητέρα προσπαθεί με κάθε μέσο, κυρίως ασκώντας ψυχολογική πίεση, να κρατήσει και τους δυο γιούς της αφοσιωμένους στην οικογενειακή επιχείρηση. Η σκιά όμως του πρόσφατου και τραγικού θανάτου του πατέρα απειλεί την ήδη διαταραγμένη οικογενειακή αρμονία. Ο ρόλος μου είναι μια γυναίκα που πριν από χρόνια είχε τη δυνατότητα να τα αλλάξει όλα. Δυστυχώς δεν το έκανε και έζησε μια ζωή πλάι σ’ ένα καλά κρυμμένο μυστικό».
Τα «Όνειρα Γλυκά» είναι ένα έργο για την μακρινή ιδέα της ευτυχίας. Στεκόμαστε αμήχανοι απέναντι στην ευτυχία ή οι συνθήκες μας εμποδίζουν να την ακουμπήσουμε;
«Έχοντας ζήσει μια ευτυχισμένη ζωή ως σήμερα θέλω να πιστεύω ότι είναι θέμα συνθηκών το να μην μπορούν οι άνθρωποι να ευτυχίσουν πραγματικά. Επίσης, θεωρώ ότι μεγαλώνοντας δίνουμε μόνοι μας τον ορισμό της ευτυχίας».
Πληροφορίες για τις παραστάσεις:
«Η Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα»
Της Άλκης Ζέη
Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής
Ερμηνεία: Γιασεμί Κηλαηδόνη
Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, Αθήνα
Εισιτήρια εδώ.
«Όνειρα Γλυκά»
Του Μιχάλη Μαλανδράκη
Σκηνοθεσία: Μάξιμος Μουμούρης
Πρωταγωνιστούν: Γιασεμί Κηλαηδόνη, Δημήτρης Σέρφας, Νίκος Μπουκουβάλας
Έναρξη: 25 Νοεμβρίου
Θέατρο ΠΟΛΗ-Δάνης Κατρανίδης
Φώκαιας 4, πλ. Βικτωρίας, Αθήνα
Προπώληση εισιτηρίων εδώ.