Σε μια εποχή που αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε όλο και πιο έντονα ότι πολλές «μεγάλες γυναίκες πίσω από έναν σπουδαίο άντρα» είχαν συχνά τη δική τους δημιουργική ζωή που απλά δεν τους δόθηκε ποτέ η ευκαιρία να αναδείξουν, το Μουσείο Picasso στο Παρίσι επιχειρεί να εξιλεωθεί απέναντι στην εικαστικό Françoise Gilot για την υποτιμητική συμπεριφορά που φέρεται να είχε απέναντί της όχι μόνο ο θρυλικός ζωγράφος αλλά και ολόκληρη η γαλλική διανόηση της εποχής του.
Όταν η καλλιτέχνιδα αποφάσισε να τον εγκαταλείψει μετά από μια μακρά και ταραχώδη ερωτική σχέση, εκείνος έβαλε στόχο να την καταστρέψει, όπως γράφει η Guardian σε νέο αφιέρωμα στη Gilot, με αφορμή μια νέα έκθεση έργων της που υποδέχεται το πολιτιστικό ίδρυμα.
Σύμφωνα με περιγραφές της ίδιας της Gillot, ο πρώην σύντροφός της τής έλεγε: «Νομίζεις ότι ο κόσμος θα ενδιαφερθεί για εσένα; Ποτέ, στην πραγματικότητα…. Απλά θα είναι περίεργος για έναν άνθρωπο που η ζωή του άγγιξε τόσο άμεσα τη δική μου».
Σύμφωνα με περιγραφές της ίδιας της Gillot, ο πρώην σύντροφός της τής έλεγε: «Νομίζεις ότι ο κόσμος θα ενδιαφερθεί για εσένα; Ποτέ, στην πραγματικότητα…. Απλά θα είναι περίεργος για έναν άνθρωπο που η ζωή του άγγιξε τόσο άμεσα τη δική μου».
Μετά τον χωρισμό τους, γράφει το βρετανικό μέσο, ο πόλεμος που εξαπέλυσαν ο Picasso και οι ισχυροί φίλοι του στη Gillot την ανάγκασε να εγκαταλείψει τη Γαλλία και να χτίσει από την αρχή τη ζωή και την καριέρα της στις ΗΠΑ, όπου συνέχισε να ζωγραφίζει μέχρι τον θάνατό της το 2023 σε ηλικία 101 ετών.
Στην «επανορθωτική» έκθεση των έργων της, σύμφωνα με εκπρόσωπο του Μουσείου Picasso, «δεν παρουσιάζεται ως μούσα ή πηγή έμπνευσής του. Δεν υπάρχουν καθόλου πορτρέτα ή φωτογραφίες με τη δική του υπογραφή. Αντιθέτως, εστιάζει στο δικό της καλλιτεχνικό έργο. Είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό και έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον».
Το ζευγάρι γνωρίστηκε σε ένα καφέ στο Παρίσι το 1943 στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Εκείνη ήταν 21, εκείνος 61. Ήταν η μοναδική που έκανε ό,τι δεν είχε τολμήσει καμία άλλη από τις ερωμένες του: να τον εγκαταλείψει, και μάλιστα μαζί με τα δύο παιδιά τους, Claude και Paloma.
Το ζευγάρι γνωρίστηκε σε ένα καφέ στο Παρίσι το 1943 στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Εκείνη ήταν 21, εκείνος 61. Ήταν η μοναδική που έκανε ό,τι δεν είχε τολμήσει καμία άλλη από τις ερωμένες του: να τον εγκαταλείψει, και μάλιστα μαζί με τα δύο παιδιά τους, Claude και Paloma.
Ο Picasso ως αντίδραση κατέστρεψε όλα τα υπάρχοντά της που έμειναν πίσω (μεταξύ αυτών και τις επιστολές της προς τον Matisse), απαίτησε από τη Louise Leiris Gallery να σταματήσει να την εκπροσωπεί και από το διακεκριμένο Salon de Mai να μην την προσκαλεί πλέον σε εκθέσεις.
Όταν μάλιστα ζήτησε να απαγορευτεί η κυκλοφορία του αυτοβιογραφικού βιβλίου της «Life with Picasso» (1964), στη Γαλλία, ογδόντα καλλιτέχνες και διανοούμενοι υπέγραψαν το αίτημά του, που δημοσιεύτηκε στην κομμουνιστική εφημερίδα «Les Lettres Françaises».
Σε μια προσπάθεια αποκατάστασης του ονόματός της και κατάρριψης του μύθου ότι ήταν «απλά η σύντροφος του Picasso», ολόκληρη η αίθουσα 17 στον τρίτο όροφο του Μουσείου Picasso θα αφιερωθεί στους δικούς της πίνακες. «Ήταν μια καλλιτέχνης με ιδιαίτερα μακρά καριέρα, στη διάρκεια της οποίας το έργο της εξελίχθηκε. Σε αυτή την έκθεση δείχνουμε την ποικιλομορφία του» όπως εξηγεί η επιμελήτρια Joanne Snrech.