Από τη Βιβή Μωραΐτου
Εφτασε βιαστική, με νωπά ακόμα μαλλιά, αλλά ήρεμη και με το πλατύ και φωτεινό χαμόγελο που όλοι ξέρουμε από τα video του 5′ Mum, στο καφέ δίπλα στο θέατρο, όπου σε λίγο θα ξεκινούσε η παράσταση «Μίξερ», όπου πρωταγωνιστεί.
Αεικίνητη και όλο ζωντάνια, η Ελενα Χαραλαμπούδη περνάει διαρκώς από τον ένα ρόλο στον άλλο στη ζωή και τη δουλειά της. Αβίαστα. Οπως ανασαίνει. Όπως πολλές εργαζόμενες μανάδες, που θέλουν να χωρέσουν τα πάντα στο πρόγραμμά τους και όλες οι mums ανεξαιρέτως, αφού δεν νομίζω να υπάρχει κάποια που να μην έχει ταυτιστεί με όσα συμβαίνουν κάθε Παρασκευή στα επεισόδια που ανεβαίνουν στο YouTube.
Μόνο που το δικό της πρόγραμμα τον τελευταίο καιρό περιλαμβάνει, εκτός από το ρόλο της εργαζόμενης μαμάς και συζύγου και τα ξεκαρδιστικά 1.000 πρόσωπα της 5′ Mum και τα δεκάδες που αλλάζει στη σκηνή του Μικρού Γκλόρια παίζοντας στο «Μίξερ», συν κάποια επιπλέον: της ραδιοφωνικής παραγωγού τέσσερα βράδια την εβδομάδα στον Kid’s Radio, και του χαρακτήρα που υποδύεται στην καινούρια τηλεοπτική σειρά των Ρέππα – Παπαθανασίου, που έχει ήδη ξεκινήσει γυρίσματα για τον ALPHA.
Και, ναι, τα προλαβαίνει όλα! Το πώς είναι μια άλλη υπόθεση. Αλλά η Ελενα έχει τον τρόπο της και έναν εξαιρετικά υποστηρικτικό σύντροφο, με πιο σταθερά ωράρια, αληθινή άγκυρά της μέσα σε μια θάλασσα υποχρεώσεων αλλά και στο δημιουργικό χάος όπου ζει και λειτουργεί!
Κοινός παρονομαστής
Με εξαίρεση το ότι ήθελε να γίνει ηθοποιός, όλα τα παραπάνω προέκυψαν κάπως τυχαία, όπως συμβαίνει συχνά με τους ανθρώπους που μένουν ανοιχτοί στα πράγματα και ακολουθούν το ρεύμα χωρίς να ανησυχούν για το πού θα τους βγάλει.
Κάπως έτσι, εκτός πλάνου, αφού δεν το σχεδίαζε τόσο νωρίς, στα 28 έμεινε έγκυος στην κόρη της. Από μια τυχαία σύσταση κάποιας φίλης ήρθε σε επαφή το 2018 με τη σκηνοθέτιδα και παραγωγό Λίζα Αποστολοπούλου, «που ένα από τα project που είχε σκεφτεί ήταν ένα κανάλι για μαμάδες. Εψαχνε, λοιπόν, μια ηθοποιό που να είναι και μαμά για να δημιουργήσει έναν χαρακτήρα. Δημιουργήσαμε έναν ο οποίος έβγαινε κάθε Παρασκευή και τα έλεγε λίγο πιο αληθινά, εντός εισαγωγικών, απ’ ό,τι τα λέγανε οι υπόλοιπες, πιο πραγματικά, λίγο πιο χειροπιαστά κι αυτός ο χαρακτήρας στην πορεία εξελίχθηκε. Από αυτή τη δουλειά που είχαμε κάνει με τη Λίζα και αυτή την έρευνα γεννήθηκαν οι φυλές των μαμάδων που απεικονίζονται κάθε φορά στο 5′ Mum», συνεχίζει η Ελενα πάνω από ένα φλιτζάνι αχνιστή σοκολάτα.
Απ’ όλα της τα video ξεχωρίζει το «Μαμάδες στη Δασκάλα», το «Το τότε και το τώρα», «Μαμάδες στον Αγιασμό». Είναι σαφές πως η επιτυχία του project έγκειται στο ότι ασχολείται με μια ιδιότητα που είναι κοινός παρονομαστής για όλες, από τη δικαστικό και την αστυνομικό μέχρι την ακαδημαϊκό, τη γιατρίνα, τη σταρ και την κοινή θνητή. Βρίσκουν, βέβαια, σημείο να ταυτιστούν και οι πατεράδες, όπως και τα ίδια τα παιδιά.
Προτού συμβεί όλο αυτό με τους χιλιάδες subscribers και followers και τα εκατομμύρια των views και likes, η Ελενα, που έχει τελειώσει την Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Ωδείου Αθηνών, είχε συνεργαστεί στο θέατρο με ομάδες και σκηνοθέτες, όπως ο Γιάννης Κακλέας, ο Γιάννης Καλαβριανός και στην τηλεόραση με τον Βασίλη Θωμόπουλο και τον Στέφανο Μπλάτσο αλλά, όπως είθισται να συμβαίνει, στο τέλος της σεζόν βίωνε την ανασφάλεια του επαγγέλματος του ηθοποιού που αναζητά την επόμενη δουλειά.
To project 5′ Μum είναι αμιγώς ομαδικό, αλλά η συμβολή της Ελενας είναι κομβικής σημασίας.
«Ως ηθοποιός, μπορώ να πάρω το οτιδήποτε και να το μετατρέψω σε οτιδήποτε. Δεν κωλώνω ως προς το κείμενο. Εδώ, δεν υπάρχει στανταρισμένο κείμενο αλλά ένας σκελετός, μια σκαλέτα που βγαίνει από όλη την ομάδα. Οταν, όμως, ανοίγει η κάμερα, η Λίζα μού έχει φερθεί τόσο γενναιόδωρα, ώστε να με αφήνει να ρολάρω μόνη μου. Να είμαι αυθόρμητη. Η Λίζα μού έβγαλε έναν εαυτό που είχα πάντα μέσα μου, αλλά δεν τον είχα εκτιμήσει. Είναι μέντορας για μένα και η αφορμή να βγάλω το κωμικό στοιχείο, το οποίο ήξερα ότι υπήρχε αλλά δεν ήξερα πώς να το χρησιμοποιήσω. Κι αυτό νομίζω πρέπει να κάνει ένας καλός σκηνοθέτης», εξηγεί.
Με άλλα λόγια, η Ελενα το πήρε πάνω της βάζοντας στους χαρακτήρες μαμάδων, που χτίζει κυριολεκτικά, τα πάντα: «Μπαίνουν όλα μέσα: πού μένουν, πώς έχουν μεγαλώσει, αν είναι ευχαριστημένες σεξουαλικά, αν είναι ευτυχισμένες, αν έχουν ίση μεταχείριση στο σπίτι με τον άντρα τους, αν είναι ευχαριστημένες επαγγελματικά, αν δουλεύουν στο σπίτι, αν έχουν οικονομική ενίσχυση ή όχι από την οικογένειά τους, αν τα έχουν όλα λυμένα ή δεν τα έχουν… Εγώ δεν κρίνω κανέναν μέσα από αυτό!», εξηγεί η μάνα viral.
Το ότι δεν κρίνει δεν σημαίνει πως δεν κρίνεται, ούτε πως κάποιοι/ες δεν ενοχλούνται, έχοντας, μάλιστα, την ελευθερία να το εκδηλώνουν ανοιχτά στα σχόλια. Αλλά η ομάδα έχει βρει κι εκεί τον τρόπο να το διαχειρίζεται εκ προοιμίου.
«Επειδή ακριβώς έχουμε κάνει πολύ μεγάλη πορεία με το κανάλι, υπάρχουν ελάχιστα σημεία στα οποία αφήνουμε περιθώριο να κριθούμε. Είμαστε πολύ προσεκτικές. Σίγουρα, η σάτιρα δεν είναι προσεκτική ως είδος. Και δεν γίνεται, όσο politically correct και αν προσπαθείς να είσαι, να σατιρίζεις έναν τόσο στερεοτυπικό ρόλο για τα ελληνικά δεδομένα, όπως της μάνας, και να μην υπάρχουν απέναντί σου επικριτές.
Η σάτιρα δεν έχει όρια! Ομως, αυτός που μπαίνει στη διαδικασία να σατιρίσει πρέπει να είναι έτοιμος να δεχτεί και πυρά, χωρίς να τον επηρεάσουν. Αλλιώς, ποιος ο λόγος να μπει στη διαδικασία εξαρχής. Δεν μπορεί εγώ να ενοχληθώ επειδή κάποιος παρεξηγήθηκε με ένα αστείο που έκανα. Το άφησα το αστείο και ταξίδεψε. Τώρα, το ποια τύχη θα έχει είναι στην ευχέρεια του κοινού. Δεν έχει νόημα να το πάρω πίσω απολογούμενη, ούτε να αντιδράσω απαξιωτικά του στυλ “είστε πίσω και δεν πιάνετε το χιούμορ μου”. Δεν γίνεται να κάνεις σάτιρα και να λογοκρίνεσαι ή να λογοκρίνεις γιατί ακυρώνεις το όλο εγχείρημα.
Προτιμώ, λοιπόν, να μείνω σιωπηλή. Απαντάω στα αρνητικά σχόλια μόνο με “Χα, χα” ή “ΟΚ”. Επειδή το Διαδίκτυο είναι ένα αχανές Μέσο, πιστεύω ότι όσο πιο αληθινός είσαι τόσο λιγότερες πιθανότητες έχει να εκτεθείς. Αν κρύβεσαι πίσω από μια πλασματική εικόνα ή αν το παίζεις κάπως για να κερδίσεις κάτι συγκεκριμένο, κάποια στιγμή θα γίνει ένα κρακ κι ο άλλος θα δει μέσα από αυτό». Η ίδια δεν έχει κανένα λόγο να ανησυχεί για μια τέτοιου είδους επικίνδυνη αποκάλυψη.
Go with the flow
Ωστόσο, η Ελενα Χαραλαμπούδη ακόμα αναρωτιέται πώς, χωρίς καθόλου να το επιδιώκει, προκαλεί άλλους δημιουργούς να κόβουν παραστάσεις και ρόλους επάνω της. Κι έτσι, μετά τη Λίζα Αποστολοπούλου, ήρθε η σειρά της βραβευμένης για το έργο της «Οι Αποκάτω» θεατρικής συγγραφέως Ζέτης Φίτσιου, που έπεσε πάνω στο επεισόδιο του «Αγιασμού» της 5′ Μum και αποφάσισε ότι το θεατρικό έργο που είχε ξεκινήσει να γράφει όφειλε να ξαναγραφτεί πάνω στην Ελενα.
Και εγένετο «Μίξερ»: ένα λαϊκό μιούζικαλ τσέπης. Το ξέφρενο γλέντι επί σκηνής στήθηκε σε δεκαπεντασύλλαβο, σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου, πρωτότυπη μουσική του Θοδωρή Οικονόμου και συμπρωταγωνιστή τον Αλέξανδρο Σιάτρα. Η Ελενα υποδύεται περίπου 30 διαφορετικούς χαρακτήρες και περνάει τόσο καλά ώστε δεν αισθάνεται ότι δουλεύει. Αν αυτό δεν είναι ευτυχής εργασιακή συνθήκη, τότε ποια θα ήταν; Αυτό ίσως οφείλεται και στην απόφασή της μετά τη γέννηση της κόρης, να περιβάλλεται μόνο από φωτεινούς ανθρώπους γιατί «η δουλειά μας έχει και πολύ σκοτεινιά, που στο παρελθόν την έχω βιώσει».
Θεωρώντας ότι ένας τέτοιος άνθρωπος είναι ο Μιχάλης Ρέππας, πριν από δύο χρόνια, η Ελενα πήρε το θάρρος να του στείλει ένα email, ζητώντας τη γνώμη του για τη δουλειά της στο 5′ Μum. «Και μια Κυριακή μεσημέρι, εκεί που έτρωγα ψάρια με την οικογένεια και τους γονείς μου, χτυπάει το τηλέφωνο. Στο “Γεια σου Ελενα, τι κάνεις;” κόντεψα να πνιγώ με το ψαροκόκαλο… Ηταν ο Μιχάλης Ρέππας! Τα παράτησα όλα και μιλούσαμε για κανένα δίωρο περί τέχνης, ζωής κ.λπ. “Δεν σε φοβάμαι! Θα τον βρεις το δρόμο σου εσύ. Είσαι κωμίκα αυθεντική, κάρακτερ. Δεν χρειάζεται να σου πω τίποτα! Δεν με χρειάζεσαι”», της είπε. Δεν ξαναμίλησαν για δύο χρόνια ώσπου ένα μεσημέρι εκεί που οδηγούσε χτύπησε το κινητό της. Ηταν ο Ρέππας. Ο διάλογος που ακολούθησε ήταν σαν από σκηνή του «Το κλάμα βγήκε από τον παράδεισο»:
«Μ.Ρ.: Τι κάνεις;
Ελενα: Παίρνω το παιδί μου από το σχολείο.
Μ.Ρ.: Οχι τώρα… Τι κάνεις γενικά;
Ελενα: Κάνω, κάνω, τι δεν κάνω…
Μ.Ρ.: Εσύ, τσιγγάνικα μιλάς;
Ελενα: Μιλάω! Πώς δεν μιλάω…
«και άρχισα να μιλάω με τσιγγάνικη προφορά. Τρελή! Συνεχίσαμε να μιλάμε – εγώ με τσιγγάνικη προφορά κι εκείνος κανονικά. “Εντάξει”, μου λέει, “εσύ θα τον κάνεις το ρόλο”», περιγράφει η Ελενα το πιο σύντομο casting της ελληνικής τηλεόρασης.
Εννοείται, ότι η Ελενα Χαραμπούδη, που πολλές φορές κουράζεται και η ίδια από το γεγονός ότι βρίσκεται σε αέναη κίνηση, έχει πάρα πολλά σχέδια για το μέλλον «και όποιο βγει βγήκε! Ισως ένα δεύτερο παιδί, ίσως ένα δικό μου stand up, ίσως να αρχίσω να γράφω ή να ασχοληθώ κάποια στιγμή με ρόλους κλασικού ρεπερτορίου». Το θέμα είναι να βρίσκεται σε κίνηση.
- Φωτογραφίες: Γιώργος Καπλανίδης(This Is Not Another Agency*)
- Επιμέλεια: Ελίνα Συγγαρέως
- Μακιγιάζ: Άννα Μπακατσάκη (BEEHIVE ARTISTS)
- Χτένισμα: Χρύσανθος Σμυρναίος (BEEHIVE ARTISTS)
- Βοηθός Στυλίστα: Ντέμη Μπούκη