“Έχω απομακρυνθεί από τραγούδι τελείως. Δεν μπορώ να τραγουδήσω όπως τραγουδούσα παλιά. Και δεν καταδέχομαι να συνεχίσω και να το κάνω αυτό, αν δεν μπορώ να το κάνω καλά. Θα με ακούσετε σε λίγο καιρό σε ένα τραγούδι με τη Γιασμίν, ένα ντουέτο που κάναμε μαζί που έχω γράψει τους στίχους στα ελληνικά εγώ και εκείνη τη μουσική και τους στίχους στα ισπανικά. Το ηχογράφησα πέρσι το καλοκαίρι. Είναι μια μπαλάντα που μπορούσα να πω, αλλά δε με ακούει η φωνή μου πια και είπα πως είναι καλύτερα να σταματήσω. Δεν είναι σωστό.”
Με αυτά τα λόγια η Χάρις Αλεξίου αποφάσισε να ανακοινώσει ότι αποσύρεραι από το τραγούδι. Η εξομολόγησή της στον Φώτη Απέργη και την εκπομπή “Κατάλληλη Ώρα” στο Δεύτερο Πρόγραμμα της ελληνικής ραδιοφωνίας συγκίνησε το μουσικόφιλο κοινό αλλά και τους συναδέλφους της.
Η σπουδαία ερμηνεύτρια που μας έχει χαρίσει, από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 έως σήμερα, αμέτρητες στιγμές συγκίνησης με τις ερμηνείες της αλλά και τις σπουδαίες συνεργασίες της. Η ίδια εξήγησε τους λόγους που την οδήγησαν στην απόφασή της να εγκαταλείψει το τραγούδι καθώς, όπως είπε, αντιμετωπίζει προβλήματα με τη φωνή της ενώ η ανακοίνωση ήρθε μόλις ένα μήνα μετά την κυκλοφορία του νέου της δίσκου με τίτλο “Τα τραγούδια της ξενιτιάς”.
“Το Χειρόγραφο ήταν το τελευταίο μουσικό που έκανα. Υπήρχε ήδη το πρόβλημα. Όταν με κάλεσε ο Μικρούτσικος να τραγουδήσω στους Βράχους του είπα ‘δεν τραγουδάω Θάνο μου αλλά θα είμαι εκεί για σένα’. Πήρα λίγο θάρρος και μετά συνεργάστηκα με τον Ξαρχάκο στον Ζαμπέτα. Εκεί πήρα την οριστική απόφαση. Είπα ‘δε σου αξίζει να συνεχίσεις’. Δεν ήταν κάτι απλό, βεβαίως και το πένθησα” συνέχισε.
“Μπορεί και εγώ να σαμποτάρισα τη φωνή μου. Όταν κατάλαβα πως δεν αποδίδω πια όπως παλιά, να την έσκαψα λίγο παραπάνω. Είπα ‘μην είσαι τώρα νούμερο που βγαίνει και προσπαθεί να φτάσει τη νότα. Αφού δε μπορεί πια η φωνή σου να το βγάλει αυτό. Σεβάσου αυτό που έχεις κάνει μέχρι τώρα’. Δεν γράφω πια τραγούδια. Αν γράψω ξανά, θα περάσει κάποιος χρόνος. Όταν γράφω εγώ τραγούδι, μου βγαίνει αυτόματα να το τραγουδήσω. Οπότε τι να γράψω τώρα;”
Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, η Χαρούλα, όπως την αποκαλούμε όλοι, άνοιξε το άλμπουμ των αναμνήσεων της και το μοιράστηκε μαζί μας μέσα από τον λογαριασμό της στο instagram -μια συνήθεια που έχει αγαπήσει ιδιαίτερα.
Από τις φωτογραφίες που έχει κρατήσει από όλα αυτά τα χρόνια μας έδωσε να “ξεφυλλίσουμε” εικόνες με κάποιες από τις πιο σπουδαίες συνεργασίες της. Ξεκινάμε από αυτή του 1978 όπου ποζάρει με τους Χαράλαμπο Γαργανουράκη, Άννα Βίσση και Γιώργο Σαρρή, λίγο πριν φύγουν για εμφανίσεις στην Αμερική.
Στο χώρο της μουσικής μπήκε σε ηλικία μόλις 20 ετών. Παρουσιάστηκε στη δισκογραφία το 1970 με το τραγούδι “Όταν πίνει μια γυναίκα” των Βασίλη Βασιλειάδη και Πυθαγόρα. Το 1971 και 1972 ηχογράφησε τραγούδια των Απόστολου Καλδάρα, Γιώργου Χατζηνάσιου, Τόλη Βοσκόπουλου και Μάνου Χατζιδάκι. Το 1975 ηχογράφησε τον πρώτο της προσωπικό δίσκο, τα “12 Λαϊκά Τραγούδια”, με την “Δημητρούλα” να κατακτά τις προτιμήσεις του κοινού.
Εμφανίστηκε σε μπουάτ στην Πλάκα τραγουδώντας μπαλάντες, λαϊκά και έντεχνα, δημοτικά και ρεμπέτικα. Συνεργάστηκε για μεγάλο διάστημα με τον Γιώργο Νταλάρα, τη Δήμητρα Γαλάνη, τον Αντώνη Καλογιάννη, τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου και τον Γιάννη Πάριο.
Ακολούθησαν επιτυχημένες συναυλίες σε στάδια και θέατρα με τραγούδια των Λοΐζου, Παπαδόπουλου, Νικολόπουλου, Σπανού, Θεοδωράκη, Κουγιουμτζή.
Τη δεκαετία του ’80 συνεργάστηκε με συνθέτες όπως ο Αντώνης Βαρδής, ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Θάνος Μικρούτσικος. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έβγαλε τον δίσκο “Δι’ ευχών” σε μουσική του Νίκου Αντύπα, πρώην μέλους του συγκροτήματος Socrates, και στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου.
Η δεκαετία του 2000 αλλά και του 2010 την βρήκαν να συνεχίζει τις επιτυχίες της γεμίζοντας στάδια, θέατρα και συναυλιακούς χώρους ενώ τκαλοκαίρι του 2008 έδωσε τη μεγαλύτερη συναυλία των τελευταίων χρόνων στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο με περισσότερους από 20.000 θεατές, μαζί με τους Μπάμπη Στόκα και Ανδριάνα Μπάμπαλη.
Συνεργάστηκε μέσα σε όλα αυτά τα χρόνια με όλους σχεδόν τους μεγάλους συνθέτες, στιχουργούς και ερμηνευτές της Ελλάδας χαρίζοντάς μας σπουδαία τραγούδια. Δεν έλειψαν βέβαια οι επιτυχημένες περιοδείες στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό.
Το 2015 παρέδωσε στον Γιώργο Νανούρη ένα χειρόγραφο με κομμάτια της ζωής της -κείμενα και τραγούδια- κι εκείνος της έφτιαξε μια θεατρική παράσταση όπου τα ξαναέζησε όλα απ την αρχή πάνω στη σκηνή. Η παράσταση ανέβηκε στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου το 2016 σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.
Στις 15 Μαΐου του 2010, ο δήμαρχος της Σμύρνης, έδωσε το όνομα της Αλεξίου σε μια λεωφόρο της πόλης: Haris Aleksiou Dostluk Caddesi (Λεωφόρος Φιλίας) , τιμώντας την καταγωγή της και την προσφορά της στην τέχνη.
Στη λίστα με τις συνεργασίες της -αλλά και στις φωτογραφίες της- θα βρούμε τα ονόματα όπως Μάνος Λοΐζος, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Αντώνης Βαρδής, Γιάννης Πάριος, Δήμητρα Γαλάνη, Γιώργος Νταλάρας, Άννα Βίσση, Βίκυ Μοσχολιού, Γιάννης Σπανός, Άλκηστης Πρωτοψάλτη, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Μίκης Θεοδωράκης, Μάνος Χατζιδάκις, Νικόλας Άσιμος, Γιώργος Ζαμπέτας, Θάνος Μικρούτσικος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Μάνος Ελευθερίου, Λίνα Νικολακοπούλου, Κώστας Χατζής, Μανώλης Ρασούλης, Σωκράτης Μάλαμας, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Γιάννης Σπάθας, Νίκος Πορτοκάλογλου, Αφροδίτη Μάνου, Αθηναϊκή Κομπανία, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Γιάννης Κότσιρας.
“Η Αλεξίου είναι πολύ μεγάλη καλλιτέχνις και οπωσδήποτε είχε τη θέση της σ’ αυτό το χώρο. Μου θυμίζει την Μπάρμπαρα Στρέιζαντ, δεν είναι ντόπια υπόθεση” είχε πει για εκείνη ο Μάνος Χατζηδάκις ενώ ο Θάνος Μικρούτσικος είχε δηλώσει ότι “έγινε η συνισταμένη της συνείδησης του νεοέλληνα”.